Stroomprijs

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Floppy
Been thanked: 1 time

Stroomprijs

Bericht door Floppy »

Afbeelding
Ik heb een dynamisch energiecontract en krijg via de app de stroomprijzen voor de volgende dag door.
Wat een idiote stroomprijs voor morgenavond, nog niet eerder gezien dat de prijs 110 ct is voor 1 kWh.
Wordt een accu nu toch nog interessant?
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 173 times
Been thanked: 47 times

Re: Stroomprijs

Bericht door Huub Buis »

Floppy schreef: 23 jun 2026 22:17 Wordt een accu nu toch nog interessant?
Dat hangt ervanaf hoe vaak dit gebeurd en hoeveel stroom jij op dit moment afneemt.

Er viel gisteren een folder in de bus van "zonneplan", die rekenen met dagprijzen, geen opzegtermijn en geen opzegvergoeding (volgens de folder).
Ik heb eens naar de prijzen gekeken en één kW kost € 0.24 en ze vergoeden € 0.25 voor teruggeleverde stroom. Bij Eneco moet ik betalen voor elke teruggeleverde kW. Wordt dus tijd om het door een energievergelijker te laten uitzoeken.
Zonneplan.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Floppy
Been thanked: 1 time

Bericht door Floppy »

Ik heb dus een dynamisch contract bij zonneplan en daar komt bovenstaand plaatje vandaan.
kawarider
Donateur
Has thanked: 74 times
Been thanked: 5 times
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Net de auto opgeladen, directie moet morgen weg. Anders alles vanavond verkocht, nu maar 30 kWh 😀. En morgenavond weer, dan volle bak. Ik denk donderdagavond €1,50. Aircopieken noemen we dat 😀
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 173 times
Been thanked: 47 times

Bericht door Huub Buis »

Floppy schreef: 23 jun 2026 23:01 Ik heb dus een dynamisch contract bij zonneplan en daar komt bovenstaand plaatje vandaan.
Ik zie nu in mijn overzicht staan dat de zonneplan stroomprijs per uur varieert. Niet zo handig....
There are only 2 limits, the sky and your imagination
buitermark
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door buitermark »

Zit zelf bij Tibber, vandaag is het per kwartier heel even max zelfs 1.23... per uur is dat overigens exact hetzelfde als bij Zonneplan.

Absurd hoog, maar zeer kort... Geen paniek nog...

Zeer tevreden met Tibber, maar ga mede door onderstaande info

https://energienerds.nl/index.php/2025/ ... h-contract

Toch ook overstappen naar Zonneplan voor het eind van het jaar..

Duidelijke info voor als je last hebt van keuze stress... :mrgreen:
https://energienerds.nl/index.php/2025/ ... te-trappen
Kars-cnc
Donateur
Been thanked: 12 times

Bericht door Kars-cnc »

In februari hadden we het er nog over dat de dynamiek een beetje uit het dynamisch contract leek te raken; viewtopic.php?t=24256&start=56
Maar die is inmiddels behoorlijk terug. Nu vooral met hele hoge tarieven in de avonduren.
Het zullen inderdaad aircopieken zijn zoals Kawarider het noemt :lol:
Sven
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times
Contacteer:

Bericht door Sven »

Wat ik heb begrepen komen de hoge tarieven in de avond door verhoogde vraag (vast door airco's, plus het normale koken en zo) plus dat gascentrales in de zomer vaak hun onderhoud krijgen.

En in het algemeen is het opstarten van een centrale voor z'n korte piek omslachtig, en dus ook kostbaar. En er is weinig wind op het moment.

Vrijdag gaat mijn zonneplan in. Ik kan in hun app al wel een tijdje mijn opbrengst terug zien (en in enphase ook) Tot nu toe blijf ik er eigenlijk de hele tijd binnen.
Ik stem de instellingen van de airco ook af op die avondpiek. Overdag wat harder laten werken en de restjes van de grens van de dag zo duur mogelijk terugleveren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Has thanked: 45 times
Been thanked: 10 times

Bericht door keesfrees »

De prijzen voor de elektrische energie voor morgen zijn ook al bekend nu, eerder dan anders/meestal.
Een veel minder hoge piek in de avond, ~ 1/3 tov vandaag.
Hoe dat nou werkt dat vraag ik mij al langer af, morgen iets minder warm en wat wind, dat zal het zijn.
Ik ben benieuwd naar de rest vd week.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Ja, of biedingen die nu wel tot stand zijn gekomen door de piek van vandaag. Erg ondoorzichtig die energietarieven. Zelf heb ik naast het systeem in de werkplaats ook iets in de garage van Balans Energie. Dat is nu de eerste club in NL die een virtuele centrale samengesteld heeft met thuisaccu s. En nu komt het, kan opereren op de AFFR, nou succes als je die tarieven op tafel wilt hebben. Wel mega cool wat die gasten gedaan hebben.

Dayahead net zoals Zonneplan doet is goed te overzien en te automatiseren. Maatje van me heeft zo vorige maand ruim €500 verdiend en dat wordt deze maand nog gekker geloof ik. Hij moet er nog wel wat in prutsen elke dag. Dabit daarentegen niet, dat is full auto. Tenminste, dat denk ik 😀.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

7 mille voor een 42 kwh/7 kw thuisaccu? Lijkt te mooi om waar te zijn.

Of is dat de koppelverkoop met hun energiecontract? Edit: ja dus, je moet een contract van 2 jaar afsluiten om hen toegang tot je capaciteit te geven.
Daarom moet ie denk ik zo groot zijn, anders maak je de hele tijd zelf alles op.

Ik zit wel na te denken over een thuisaccu.
Autoladen gaat bij ons niet echt makkelijk op zonnestroom (of tergend traag, wat soms ok is), met af en toe een wolkje in beeld gaat het al mis, vermogen stort in terwijl er wel genoeg kwuren opgewekt worden.

Ah. Kannogniet bij deze club, we hebben een 1fase aansluiting.
Laatst gewijzigd door Sven op 24 jun 2026 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 80 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leuk hoor, in een maand 500 euro verdienen, de vraag is, wat was de investering.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

😂😂😂das een goeie vraag Hugo. Hobby mag geld kosten zeg maar. We hebben al vanaf de lagere school een verpiswedstrijd 😀. Ik denk eigenlijk dat de investering wel meevalt. Dikke Porsche Taican accu in zijn Nissan busje gelepeld en dat was het eigenlijk wel. De rest is dan peanuts. Hij rijdt wel waanzinnig ver met dat busje.

Vanuit busje levert hij terug met een Urgenda systeem. Ik heb me er ook aangemeld maar gekozen voor Balans Energie. Die gebruikt dezelfde componenten als mijn systeem in de werkplaats. Urgenda is nog pilot maar wel functioneel. En belangrijk, kost niet alles.

Daarnaast heb je natuurlijk PV nodig, maar dat ligt er inmiddels ruim een decennium dus centjes zijn alweer een keer of drie teruggekomen. Als je die niet hebt hik je tegen dubbele investering of slikt wat er aan energie prijs gevraagd wordt.

Sven, wat is veel? In de werkplaats staat nu 75 kWh en 24 kW. Samen met Balans 48 kWh en 12 kW in de garage kan dat net de laser voeden. Opslag is groeiend en moet richting de 200 kWh. Op een goede dag wekken we 150 kWh op en als de laser volle bak draait is alles weer op. Beetje extra is niet verkeerd. Net niet is gewoon mis.

Edit, geen airco piek maar koelwater tekort
https://www.nu.nl/energie/6400577/niet- ... troom.html
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Tja, een laser of een stofzuiger is wel een verschilletje.

Ik gebruik het meeste als ik aan het frezen ben, met de airco's aan en tegelijk aan het schuren ben, met de stofzuiger er bij. Dan blijf ik zoals het er nu uitziet net wel/net niet binnen de opwek. (allemaal op basis van maar twee weken aan info)

Dus als ik het goed zie dan zou voor mij zo'n balans setup alleen werken voor de handel.
Al is op zich het terugleveren van mijn dagopwek in de duurste uren wel een leuk idee.

Volgens mijn bierviltje zou dat iets van 1400 euro bruto per jaar bij eu 0,15 per kwh verkoopprijs opleveren, daar moet dan het abonnement en inkoop voor opladen nog vanaf. (in de winter gebruik ik mijn hele opwek, dus die reken ik niet mee)
Dat is geen no-brainer.

Maar, als je idd je hele dagopwek kan opsnoepen, of ook in de nacht een flink verbruik hebt, dan wordt het sommetje al snel anders.
Laatst gewijzigd door Sven op 25 jun 2026 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie