das een goeie vraag Hugo. Hobby mag geld kosten zeg maar. We hebben al vanaf de lagere school een verpiswedstrijd

. Ik denk eigenlijk dat de investering wel meevalt. Dikke Porsche Taican accu in zijn Nissan busje gelepeld en dat was het eigenlijk wel. De rest is dan peanuts. Hij rijdt wel waanzinnig ver met dat busje.
Vanuit busje levert hij terug met een Urgenda systeem. Ik heb me er ook aangemeld maar gekozen voor Balans Energie. Die gebruikt dezelfde componenten als mijn systeem in de werkplaats. Urgenda is nog pilot maar wel functioneel. En belangrijk, kost niet alles.
Daarnaast heb je natuurlijk PV nodig, maar dat ligt er inmiddels ruim een decennium dus centjes zijn alweer een keer of drie teruggekomen. Als je die niet hebt hik je tegen dubbele investering of slikt wat er aan energie prijs gevraagd wordt.
Sven, wat is veel? In de werkplaats staat nu 75 kWh en 24 kW. Samen met Balans 48 kWh en 12 kW in de garage kan dat net de laser voeden. Opslag is groeiend en moet richting de 200 kWh. Op een goede dag wekken we 150 kWh op en als de laser volle bak draait is alles weer op. Beetje extra is niet verkeerd. Net niet is gewoon mis.
Edit, geen airco piek maar koelwater tekort
https://www.nu.nl/energie/6400577/niet- ... troom.html