Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WillyH
Donateur

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door WillyH »

Om de EV met 100% zonnepanelen te vullen heb je echt wel 10kW aan zonnepanelen nodig. Met onze bescheiden 14 stuks anno 2009 is het niet handig. Om te starten is er minimaal 1400W nodig alvorens de auto ook al maar akkoord geeft. Zakt dat vermogen ook al maar even onder die drempel, koppelt de laadpaal zich los en gaat een wacht/reset periode aan van een minuut of meer. Dan kan die weer beginnen tot het volgende wolkje langskomt. Zo heb je snel 40 laadsessies op een paar uur maar bitter weinig in de accu.
Wij laden dus meestal in de goedkopere daluren of in het WE. Zolang hier in BE de saldering nog loopt de voordeligste oplossing. Laden met zonnepanelen kan, maar dan mits aanvulling van het net zodat de dropouts niet meer plaatsvinden. En binnenkort een aantal zonnepanelen bijleggen of zelfs compleet vervangen.

DaBit schreef: 15 sep 2023 09:23
Valt mee. Ik zie hier meestal 300-800W opname uit het net met zo af en toe een korte uitschieter naar 1400W. Maar ik heb pas meetgegevens sinds eind januari dit jaar.
Het draait niet continu; mijn grootste verbruik sinds begin metingen is zo'n 12kWh in een etmaal. Maar die 12kWh is eenmalig geweest; 5-8kWh was normaler deze winter. Zoals vaker gezegd: jaren-60 twee-onder-1-kapper waarbij ik niet tot het gaatje ben gegaan kwa isolatie.
Is dat dan een vloerverwarming dan wel lucht-lucht warmtewisselaar(s)?
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

WillyH schreef: 15 sep 2023 09:49 Om de EV met 100% zonnepanelen te vullen heb je echt wel 10kW aan zonnepanelen nodig. Met onze bescheiden 14 stuks anno 2009 is het niet handig. Om te starten is er minimaal 1400W nodig alvorens de auto ook al maar akkoord geeft. Zakt dat vermogen ook al maar even onder die drempel, koppelt de laadpaal zich los en gaat een wacht/reset periode aan van een minuut of meer. Dan kan die weer beginnen tot het volgende wolkje langskomt. Zo heb je snel 40 laadsessies op een paar uur maar bitter weinig in de accu.
Wij laden dus meestal in de goedkopere daluren of in het WE. Zolang hier in BE de saldering nog loopt de voordeligste oplossing. Laden met zonnepanelen kan, maar dan mits aanvulling van het net zodat de dropouts niet meer plaatsvinden. En binnenkort een aantal zonnepanelen bijleggen of zelfs compleet vervangen.

Is dat dan een vloerverwarming dan wel lucht-lucht warmtewisselaar(s)?
Goeie... Een verwarmende airco heb je zo bijgeplaatst, hybride vloerverwarming is voor ons niet zinnig, dat moet maar in het volgende huis.
Valt mee. Ik zie hier meestal 300-800W opname uit het net met zo af en toe een korte uitschieter naar 1400W. Maar ik heb pas meetgegevens sinds eind januari dit jaar.
Het draait niet continu; mijn grootste verbruik sinds begin metingen is zo'n 12kWh in een etmaal. Maar die 12kWh is eenmalig geweest; 5-8kWh was normaler deze winter. Zoals vaker gezegd: jaren-60 twee-onder-1-kapper waarbij ik niet tot het gaatje ben gegaan kwa isolatie.
Dat is denk ik vergelijkbaar met dat van ons. En die warmte uit de zonnepanelen pompen lijkt dan wat makkelijker haalbaar dan een ev volstoppen...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 15 sep 2023 08:05 Al vrees ik dat die Victron units de totaal prijs nog wel flink hoger maakt (niet naar gezocht)
Ik wel net, eens kijken wat het kost voor 3-fasen. Over een uurtje mag ik weer van de beademing af :lol:
Terwijl jij toch best een sterk gestel hebt. :lol:

Maar voor een huis installatie zou een 1 fase systeem toch ook prima zijn? (makkelijker onder ter verdelen)
En als je toch al DC in huis hebt, zou het niet handiger zijn om sommige apparaten direct DC te voeden? Boiler lijkt me niet zo spannend, oven, vaatwasser zal wel lastig worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

WillyH schreef: 15 sep 2023 09:49 Is dat dan een vloerverwarming dan wel lucht-lucht warmtewisselaar(s)?
Dat is met vloerverwarming.
En ik laat die warmtepomp bij verwarmen bij voorkeur draaien als de buitentemperatuur het hoogst is. Hoe kleiner het temperatuurverschil tussen buitenlucht en aanvoerwater, hoe hoger de COP. Voor het verhogen van eigenverbruik zonnestroom komt dat toevallig ook goed uit.
Dat doe ik simpelweg met een klokprogramma op de thermostaat. In de middag een graadje hoger, 's avonds een graadje omlaag en dan red ik de avond/nacht/ochtend wel op de warmte die in het beton zit.

(koelen is een ander verhaal. In theorie koel je het liefste 's nachts die betonplaat af want dan is de buitentemperatuur laag, maar dan staan er meestal ook ramen open om de frisse nachtlucht binnen te laten en ben je potentieel aan het koelen voor de mussen. Wat daar het meest efficient is ben ik nog niet uit. 's ochtends wat harder koelen en 's middags wat minder ter onderhoud lijkt een redelijke balans te zijn)
Sven schreef: 15 sep 2023 10:15 Dat is denk ik vergelijkbaar met dat van ons. En die warmte uit de zonnepanelen pompen lijkt dan wat makkelijker haalbaar dan een ev volstoppen...
Ja, maar ook warmtepompen zijn behoorlijk traag met regelen. Wolkjes kun je dus niks mee.
Uiteindelijk ontkom je niet aan een accu om de 'snelle' wisselingen op te vangen als je het goed wil doen.
hugo stoutjesdijk schreef: 15 sep 2023 10:17 Maar voor een huis installatie zou een 1 fase systeem toch ook prima zijn? (makkelijker onder ter verdelen)
Jawel, opzich wel, maar ik heb die 3-fasen 'nodig' in de schuur en om de auto met 11kW te kunnen laden. Verder is de hele installatie hier thuis ombouwen naar 1-fase ook een kostenpost. Het is niet alleen de vulling van de groepenkast, maar ook de kabels naar de schuur, zonne-inverter, etc.

En als ik iets zou gaan doen met mastervolt/victron spulletjes en accu's, dan maar beter gelijk zoals ik het eigenlijk hebben wil. Dat het me een keer 2500 euro extra kost doet maar 1x pijn, dat het net niet is wat ik zoek doet elke dag pijn.

Ik vind losse LiFePO4 cellen trouwens ook nog steeds interessant voor ons knutselsmurfen. Een 300Ah (dus ~1kWh) Grade-A LiFePO4 cel van een bekende fabrikant (EVE, CATL, bla) kost 100-130 euro. Maal 32 is grofweg 4000 euro voor 30kWh. Komt nog wat extra's bij om die cellen te comprimeren en balanceren, maar dat ligt allemaal binnen de capaciteiten van 95% van de mensen op dit forum.

DC, ja, zou kunnen. Maar 2kW bij 48V is al 50A dus dikke kabels. En gewoon een apparaat kunnen kopen en de stekker in het stopcontact kunnen duwen terwijl de automaten in de groepenkast de boel veilig houden heeft ook zo z'n voordelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartbrouwer

Bericht door bartbrouwer »

DaBit schreef: 15 sep 2023 10:54
WillyH schreef: 15 sep 2023 09:49 Is dat dan een vloerverwarming dan wel lucht-lucht warmtewisselaar(s)?
Dat is met vloerverwarming.
En ik laat die warmtepomp bij verwarmen bij voorkeur draaien als de buitentemperatuur het hoogst is. Hoe kleiner het temperatuurverschil tussen buitenlucht en aanvoerwater, hoe hoger de COP. Voor het verhogen van eigenverbruik zonnestroom komt dat toevallig ook goed uit.
Dat doe ik simpelweg met een klokprogramma op de thermostaat. In de middag een graadje hoger, 's avonds een graadje omlaag en dan red ik de avond/nacht/ochtend wel op de warmte die in het beton zit.

(koelen is een ander verhaal. In theorie koel je het liefste 's nachts die betonplaat af want dan is de buitentemperatuur laag, maar dan staan er meestal ook ramen open om de frisse nachtlucht binnen te laten en ben je potentieel aan het koelen voor de mussen. Wat daar het meest efficient is ben ik nog niet uit. 's ochtends wat harder koelen en 's middags wat minder ter onderhoud lijkt een redelijke balans te zijn)
Sven schreef: 15 sep 2023 10:15 Dat is denk ik vergelijkbaar met dat van ons. En die warmte uit de zonnepanelen pompen lijkt dan wat makkelijker haalbaar dan een ev volstoppen...
Ja, maar ook warmtepompen zijn behoorlijk traag met regelen. Wolkjes kun je dus niks mee.
Uiteindelijk ontkom je niet aan een accu om de 'snelle' wisselingen op te vangen als je het goed wil doen.
hugo stoutjesdijk schreef: 15 sep 2023 10:17 Maar voor een huis installatie zou een 1 fase systeem toch ook prima zijn? (makkelijker onder ter verdelen)
Jawel, opzich wel, maar ik heb die 3-fasen 'nodig' in de schuur en om de auto met 11kW te kunnen laden. Verder is de hele installatie hier thuis ombouwen naar 1-fase ook een kostenpost. Het is niet alleen de vulling van de groepenkast, maar ook de kabels naar de schuur, zonne-inverter, etc.

En als ik iets zou gaan doen met mastervolt/victron spulletjes en accu's, dan maar beter gelijk zoals ik het eigenlijk hebben wil. Dat het me een keer 2500 euro extra kost doet maar 1x pijn, dat het net niet is wat ik zoek doet elke dag pijn.

Ik vind losse LiFePO4 cellen trouwens ook nog steeds interessant voor ons knutselsmurfen. Een 300Ah (dus ~1kWh) Grade-A LiFePO4 cel van een bekende fabrikant (EVE, CATL, bla) kost 100-130 euro. Maal 32 is grofweg 4000 euro voor 30kWh. Komt nog wat extra's bij om die cellen te comprimeren en balanceren, maar dat ligt allemaal binnen de capaciteiten van 95% van de mensen op dit forum.

DC, ja, zou kunnen. Maar 2kW bij 48V is al 50A dus dikke kabels. En gewoon een apparaat kunnen kopen en de stekker in het stopcontact kunnen duwen terwijl de automaten in de groepenkast de boel veilig houden heeft ook zo z'n voordelen.

Daarover gesproken, ik heb dit gedaan. 200Ah 56,8 volt 16cellen accu welke goed is voor 10kwh opslag.

Ik heb nu de capaciteit verhoogd dmv de Pylontech server accu’s, dus mijn oude accu is te koop. Slechts 124 cycles gedraaid👍🏻

(Prijs is bespreekbaar)

https://link.marktplaats.nl/m2020873980 ... nt=app_ios
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Oftewel; off-grid… dan laat je jezelf afsluiten van het net, betaal je geen vastrecht meer, geen energiebelasting etc etc
Misschien al door anderen opgemerkt. Je hebt best kans dat je een woning niet mag afsluiten van bepaalde voorzieningen. Ik kan me voorstellen dat daar een wet voor is. Die zal dan ooit verzonnen zijn om te beschermen tegen huisjesmelkers die alles met vier wanden en een afdakje te verhuren aan mensen zonder bewegingsvrijheid.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
mjeuring

Bericht door mjeuring »

DaBit schreef: 15 sep 2023 09:23 Valt mee. Ik zie hier meestal 300-800W opname uit het net met zo af en toe een korte uitschieter naar 1400W. Maar ik heb pas meetgegevens sinds eind januari dit jaar.
Hybride, of full electric?
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

mjeuring schreef: 15 sep 2023 12:15 Hybride, of full electric?
Hybride. De CV-verwarming is zodanig ingesteld dat dat vrijwel uitsluitend elektrisch gebeurt. Zo af en toe vind het apparaat dat-ie toch zo af en toe wat gas moet stoken en dat krijg ik 'm niet afgeleerd. Warmwater gaat 100% via gas.
Full electric is best lastig in oudere huizen. De isolatie is niet zo goed als van nieuwbouw, en die volumineuze installatie kun je ook niet lekker kwijt.

Ook iets om rekening mee te houden: aanvoerwater weet ik op 25-30C te houden en daarmee is mijn COP vrij hoog (4-6). Dat zal je met een hogere watertemperatuur niet lukken, en dan zal het compressorvermogen ook wel omhoog gaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring

Bericht door mjeuring »

DaBit schreef: 15 sep 2023 12:34 Ook iets om rekening mee te houden: aanvoerwater weet ik op 25-30C te houden en daarmee is mijn COP vrij hoog (4-6).
Daarom heb ik ook voor een modulerende WP gekozen. M-Tec 2-6. Die kan in elk geval laag genoeg terug moduleren en heeft met 6kW ruim voldoende vermogen om mijn woning op temperatuur te houden.
kawarider
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Die DC dingen haalt eigenlijk weinig uit behalve je accu. Lastig om die AC te maken 😀. Wanneer wordt die geladen? Als er over is, dat geneuzel ove rendement winst degradeerd daarmee meteen tot spijkers zoeken op laag water.

DC verwarmingselement? Geen idee vd prijs maar ik zoek eerst een stoel. Idem voor de dc schakelapparatuur.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 15 sep 2023 16:19 DC verwarmingselement? Geen idee vd prijs maar ik zoek eerst een stoel. Idem voor de dc schakelapparatuur.
Het enige argument vind ik de kabeldikte cq misschien gevaarlijker dan wissel.
Elk verwarmings element kan DC :mrgreen:
Gewoon dikke relais stelt nu ook niet echt veel voor.
Maar waarschijnlijk is het idee duurder dan een omvormer met voldoende vermogen. (wat dus eigenlijk dc schakelapparatuur is :lol: )

Maar jij mag rustig even gaan zitten hoor, vrijdag middag, facturen de deur uit, biertje er bij, poten op het bureau. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

mjeuring schreef: 15 sep 2023 13:41 Daarom heb ik ook voor een modulerende WP gekozen. M-Tec 2-6. Die kan in elk geval laag genoeg terug moduleren en heeft met 6kW ruim voldoende vermogen om mijn woning op temperatuur te houden.
Wij hebben een 8kW Daikin/Intergas. Dat had achteraf ook best een 5kW unit kunnen zijn. Maar kwa prijs maakt het niet zoveel uit, de grotere verdamper zal de mogelijk iets minder efficiente compressor in deellast aardig compenseren, en de 8kW kan ook koelen. Dat koelen is bepaald geen airco, maar ik kon er deze 'zomer' toch vrij moeiteloos de kamer mee op 24C houden. Voorkomen dat de warmte erin kruipt doet-ie dus prima en dat was precies wat ik hoopte dat-ie zou doen.

Al met al is het inregelen toch belangrijker dan het merk volgens mij. Daarmee ging ik van 12kWh/dag en aardig wat start/stops naar 8kWh/dag bij vergelijkbaar weer en langduriger op laag vermogen doorstoken. Maar daarvoor moet je kunnen meten, analyseren, een aanpassing doen, en kijken of het de goede kant op gaat. Is een proces van weken. Hoe een installateur dat zou moeten doen?
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Van een ander forum heb ik een paar handige vuistregels voor mensen die een warmtepomp overwegen:

De capaciteit van de warmtepomp die je nodig hebt = jaarlijks gasverbruik / 200
De elektriciteit die per jaar gaat verbruiken = jaarlijks gasverbruik x 2

Deze vuistregels gaan er wel vanuit dat je een lage temperatuur verwarming hebt, max. 35 graden aanvoer vanuit de warmtepomp. Dus voerverwarming, fancoils of royale radiatoren met ventilatoren er onder.
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

Kars-cnc schreef: 15 sep 2023 19:56 voerverwarming
Dat is toch dat ding met 4 pitten in de keuken?

Of dat ceremonoieel vlees cremeerding op kolen/gasflessen in de schuur voor warme dagen in de tuin?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie