WillyH schreef: ↑15 sep 2023 09:49
Is dat dan een vloerverwarming dan wel lucht-lucht warmtewisselaar(s)?
Dat is met vloerverwarming.
En ik laat die warmtepomp bij verwarmen bij voorkeur draaien als de buitentemperatuur het hoogst is. Hoe kleiner het temperatuurverschil tussen buitenlucht en aanvoerwater, hoe hoger de COP. Voor het verhogen van eigenverbruik zonnestroom komt dat toevallig ook goed uit.
Dat doe ik simpelweg met een klokprogramma op de thermostaat. In de middag een graadje hoger, 's avonds een graadje omlaag en dan red ik de avond/nacht/ochtend wel op de warmte die in het beton zit.
(koelen is een ander verhaal. In theorie koel je het liefste 's nachts die betonplaat af want dan is de buitentemperatuur laag, maar dan staan er meestal ook ramen open om de frisse nachtlucht binnen te laten en ben je potentieel aan het koelen voor de mussen. Wat daar het meest efficient is ben ik nog niet uit. 's ochtends wat harder koelen en 's middags wat minder ter onderhoud lijkt een redelijke balans te zijn)
Sven schreef: ↑15 sep 2023 10:15
Dat is denk ik vergelijkbaar met dat van ons. En die warmte uit de zonnepanelen pompen lijkt dan wat makkelijker haalbaar dan een ev volstoppen...
Ja, maar ook warmtepompen zijn behoorlijk traag met regelen. Wolkjes kun je dus niks mee.
Uiteindelijk ontkom je niet aan een accu om de 'snelle' wisselingen op te vangen als je het goed wil doen.
hugo stoutjesdijk schreef: ↑15 sep 2023 10:17
Maar voor een huis installatie zou een 1 fase systeem toch ook prima zijn? (makkelijker onder ter verdelen)
Jawel, opzich wel, maar ik heb die 3-fasen 'nodig' in de schuur en om de auto met 11kW te kunnen laden. Verder is de hele installatie hier thuis ombouwen naar 1-fase ook een kostenpost. Het is niet alleen de vulling van de groepenkast, maar ook de kabels naar de schuur, zonne-inverter, etc.
En als ik iets zou gaan doen met mastervolt/victron spulletjes en accu's, dan maar beter gelijk zoals ik het eigenlijk hebben wil. Dat het me een keer 2500 euro extra kost doet maar 1x pijn, dat het net niet is wat ik zoek doet elke dag pijn.
Ik vind losse LiFePO4 cellen trouwens ook nog steeds interessant voor ons knutselsmurfen. Een 300Ah (dus ~1kWh) Grade-A LiFePO4 cel van een bekende fabrikant (EVE, CATL, bla) kost 100-130 euro. Maal 32 is grofweg 4000 euro voor 30kWh. Komt nog wat extra's bij om die cellen te comprimeren en balanceren, maar dat ligt allemaal binnen de capaciteiten van 95% van de mensen op dit forum.
DC, ja, zou kunnen. Maar 2kW bij 48V is al 50A dus dikke kabels. En gewoon een apparaat kunnen kopen en de stekker in het stopcontact kunnen duwen terwijl de automaten in de groepenkast de boel veilig houden heeft ook zo z'n voordelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'