Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartbrouwer

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door bartbrouwer »

Afbeelding

Victron it is👍🏻👍🏻
kawarider
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Oef, das een mooi systeem. Jaloers 😀

Wat zijn dat voor kastjen? Zijn die nog ergens goedkoop op de kop te tikken?
kawarider
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Pylontech? Kletst dat een beetje met Victron?
kawarider
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Stunten van prijzen blijft, dat is onbalans in de markt, geen stunten. Wat bereken je aan kostprijs voor laden/ ontladen? Maw wat moet t prijsverschil zijn? Ik kom telkens op break even van €0,20 uit.
bartbrouwer

Gewoon simpele patchkasten van alfaco. Ik geloof dat ik €100 per kast betaald heb.

Victron en Pylontech werkt echt perfect met elkaar. Ethernet kabeltje ertussen en er is verbinding👍🏻
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Dat is zeker een mooie installatie! Ik zie dat die Pylontech 4.8kWh batterijen zo'n 1500,- kosten, ca. 300,-/kWh. Dat begint toch interessant te worden. Al vrees ik dat die Victron units de totaal prijs nog wel flink hoger maakt (niet naar gezocht) :mrgreen:
bartbrouwer

Mijn complete elektrische installatie, heeft me ongeveer €14k gekost, inclusief airco’s en zonnepanelen.

Normaliter was ik ca. €2000 per jaar kwijt aan kosten voor Vattenfall, dus zonder rekening te houden met terugleververgoeding, heb ik het er na 7 jaar uit.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Mooi, toch fijn als je gedachtenkronkels lijken te kloppen.

Maareh, zou je er met dagelijks of liever wekelijks salderen in de piekuren ook niet klaar mee zijn?

Het is logisch dat jaarlijks salderen niet uit kan.

Maar als je je gebruik tussen 11 en 17uur kan wegstrepen tegen je productie in dezelfde periode dan spelen de problemen van jaarlijks salderen toch niet?

Of is het net zo makkelijk om met dynamisch tarief in piekuren stroom te gebruiken als je nodig hebt en tegen hetzelfde tarief te leveren als je het niet nodig hebt?
Want dan kan ik als de eigen zonnestroom varieert aanvullen met stroom uit de omgeving en op maximaal vermogen laden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Wat voor vermogen vraagt een warmtepomp (voor een rijtjeshuis)?
Die staat dan de hele tijd aan?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Hebben afgelopen zomer ook zo'n 10 kw piekvermogen aan panelen gelegd.
Zat ook al te kijken naar een grotere boiler die opstookt op het moment dat je terug levert.
Maar moet er nog ff aan rekenen, en kijken wat het verbruik is qua cv/ sanitair water.
Qua investering wel een stukje voordeliger dan een thuis accu, tenzij je zelf kunt hobbyen natuurlijk.

Ben zelf nog niet zo'n fan van een lithium brandbom in huis, als je kijkt wat voor schade een elektrische fiets al aanricht :roll:
bartbrouwer

En precies daar ga je de mist in.

Je hebt li-ion en LiFePO4.

Die laatste is compleet veilig, zoek maar eens op YouTube naar filmpjes hoe ze zo’n cellen mishandelen met een bijl en proberen in de fik te zetten. Doe dat met Li-Ion en je hebt een vet probleem👀
mjeuring

Bericht door mjeuring »

Sven schreef: 15 sep 2023 08:44 Wat voor vermogen vraagt een warmtepomp (voor een rijtjeshuis)?
Afhankelijk van de warmtevraag van je woning en (S)COP van je pomp.
Stel, je maximaal gasverbruik (historisch) is 10 m^3 per dag, dan is je warmtevraag grofweg 100 kWh. Over 24 uur verdeelt is dat ~4 kWh per uur, dus je WP moet 4 kW leveren. Bij een COP van 4 neemt de WP dan 1 kW elektrische energie op, in het "ergste" geval 24 uur per dag. Bij een COP van 5 is dat dan 800 Watt.
Maar da's dan op de koudste dag van het jaar, bij een gemiddeld verbruik van, zeg 5 m^3 per dag halveert dat. Of de hele dag 2 kW, of overdag iets meer en 's nachts uit.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 15 sep 2023 08:05 Al vrees ik dat die Victron units de totaal prijs nog wel flink hoger maakt (niet naar gezocht)
Ik wel net, eens kijken wat het kost voor 3-fasen. Over een uurtje mag ik weer van de beademing af :lol:

Wel een verdomd mooi systeempje zo met die serverbatterijen en Victron spulletjes. Daar begin ik aardig van te kwijlen.
Veel zonnepanelen, generator erbij om in de winter het gebrek aan zon op te vangen (en de restwarmte koelsysteem/uitlaat de CV in), en je kunt de kabel naar de straat onderhand wel doorknippen.
Sven schreef: 15 sep 2023 08:44 Wat voor vermogen vraagt een warmtepomp (voor een rijtjeshuis)?
Valt mee. Ik zie hier meestal 300-800W opname uit het net met zo af en toe een korte uitschieter naar 1400W. Maar ik heb pas meetgegevens sinds eind januari dit jaar.
Het draait niet continu; mijn grootste verbruik sinds begin metingen is zo'n 12kWh in een etmaal. Maar die 12kWh is eenmalig geweest; 5-8kWh was normaler deze winter. Zoals vaker gezegd: jaren-60 twee-onder-1-kapper waarbij ik niet tot het gaatje ben gegaan kwa isolatie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Kars-cnc schreef: 15 sep 2023 08:05 Dat is zeker een mooie installatie! Ik zie dat die Pylontech 4.8kWh batterijen zo'n 1500,- kosten, ca. 300,-/kWh. Dat begint toch interessant te worden. Al vrees ik dat die Victron units de totaal prijs nog wel flink hoger maakt (niet naar gezocht) :mrgreen:
een overzichtje:
https://greenakku.de/advanced_search_re ... ds=victron
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie