Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 01 jun 2023 10:11
Kwa hybride: ik zou het graag andersom zien. Een EV met kleine generator aan boord. Zeg dat je de accu reduceert naar 30kWh ofzo en er een 20kW generator bij knoopt met een benzinetankje van een liter of 20. Kan volgens mij kwa kosten, volume en gewicht best uit.
('t is dat er achter die slOpel geen trekhaak mag, anders wist ik daar nog wel wat op te verzinnen :lol: )
Lijkt me niet erg zinvol. Een 20kW generator heeft een 1000cc motor die continue aan ong. 3000rpm staat te draaien. Dat is al een volwaardige automotor die je niet snel ergens inbouwt. Er zijn wel autofabrikanten die ermee geëxperimenteerd hebben maar zonder veel succes. Het zal wel zijn redenen hebben waarom autobouwers niet die piste inslaan.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef: 01 jun 2023 10:11 Kwa hybride: ik zou het graag andersom zien. Een EV met kleine generator aan boord.
Da's een goeie, dat vraag ik me al een tijdje af, hoe werk zo'n hybride ? De plofmotor zit mechanisch aan de wielen vast dus ?
Jammer, zou het alsnog mogelijk zijn om de plofmotor er uit te halen en 'm dan gebruiken (om keuren) als alleen elektrisch, voor lokaal gebruik.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door keesfrees »

Even terug naar de eigenlijke vraag, waarom zit de lader niet in de auto, dan kun je overal laden.
Ik heb hier een kabel met CEE3x16A liggen die ik wel in een tesla kan steken maar verder kijkt iedereen alsof ie water ziet branden als ik met die stekker aan kom en moet ik er achteraan rijden om 'm ergens bij een laadpaal te brengen, en weer terug.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

WillyH schreef: 01 jun 2023 10:19 Hier Chargemap in gebruik, geen abo kosten maar ik gebruik het ding haast nooit. Met een rijbereik van zowat 500 km afhankelijk van het seizoen, laad ik dan ook gewoon thuis aan de Zappi.
Ja, dat is mijn plan ook. Maar publiek laden zal wel eens een keer voorkomen. Hopelijk niet genoeg om iets met abonnement te hoeven overwegen, en ook niet om de absolute bodemprijs per kWh te hoeven hebben.
Van toestanden met home-assistant weet ik weinig/niets, maar op de Zappi website Myenergy.info staat wel een stukje code om samen te werken met de home-assistant:
https://myenergi.info/setting-zappi-mod ... t2611.html
Lijkt erop dat je bij die Zappi alleen de mode in kunt stellen, en niet de laadstroom in Amperes. Mjah, opzich niks mis mee, maar als ik de keus heb...
WillyH schreef: 01 jun 2023 10:34 Lijkt me niet erg zinvol. Een 20kW generator heeft een 1000cc motor die continue aan ong. 3000rpm staat te draaien. Dat is al een volwaardige automotor die je niet snel ergens inbouwt.
Ik denk dat 500-700cc wel zat is, misschien 300cc als je het toerental wat ophoogt. Zo'n blokje + aanhangsels weegt dan grofweg 40kg. Kilo of 10-15 aan PM-generator, wat elektronica, en je bent een aardig eind. Dat past in een fruitkistje, en als je 25kWh van je accu af snoept heb je de kostprijs/gewicht/volume weer aardig terugverdiend.
Het zal wel zijn redenen hebben waarom autobouwers niet die piste inslaan.
Ja, er zal inderdaad wel een reden zijn. Zou me overigens niks verbazen als de voornaamste reden is dat hybride EV's vooral op benzine gereden worden en dus een redelijk volwaardige motor nodig hebben. Hier in NL zie ik al die dingen op de gewone parkeerplaats staan; de baas betaalt de brandstof toch.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door TestCase »

DaBit schreef: 31 mei 2023 10:34 Geen ultraspannend stuk blik, maar 250+ km rijbereik samen met 100kW snelladen, 11kW AC-laden en een warmtepomp plus stoelverwarming voor in de winter maakt 'm in ieder geval geschikt voor 51 van de 54 weken per jaar. Familievakantie moet ik nog maar eens goed bekijken hoe ik dat op ga lossen, maar een auto kopen die 2-3 weken per jaar past en de andere 51 weken overkill is heeft me nooit zinvol in de oren geklonken.
Hmmmm, ik heb duidelijk weer wat gemist. Wanneer is er beslist dat er vanaf nu 54 weken in een jaar passen? :mrgreen:

Verder kan ik opnieuw niks zinnigs bijdragen met betrekking tot het onderwerp. Alleen misschien: ik houd het op diesel, verstook al heel mijn leven diesel en dat ga ik niet veranderen, om geen enkele reden. Ik kan wel meerdere redenen bedenken waarom EV een slecht idee is, maar daar hebben jullie ook niet veel aan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 01 jun 2023 10:11 Kwa hybride: ik zou het graag andersom zien. Een EV met kleine generator aan boord. Zeg dat je de accu reduceert naar 30kWh ofzo en er een 20kW generator bij knoopt met een benzinetankje van een liter of 20. Kan volgens mij kwa kosten, volume en gewicht best uit.
('t is dat er achter die slOpel geen trekhaak mag, anders wist ik daar nog wel wat op te verzinnen :lol: )
Die BMW i3 had in het begin een range extender die zo werkte volgens mij. Maar ik dacht dat die niet meer in het pakket zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef: 01 jun 2023 10:11 Kwa hybride: ik zou het graag andersom zien. Een EV met kleine generator aan boord.
. . .
('t is dat er achter die slOpel geen trekhaak mag)
Zo dan ? :
Afbeelding

Plaatje van : https://nl.wikipedia.org/wiki/Gasgenerator
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door keesfrees »

TestCase schreef: 01 jun 2023 11:23 . . ik houd het op diesel, verstook al heel mijn leven diesel en dat ga ik niet veranderen, om geen enkele reden.
O ! Dat is nogal stellig, vanwaar ? Ben je in alles zo behoudend ?
TestCase schreef: 01 jun 2023 11:23 . Ik kan wel meerdere redenen bedenken waarom EV een slecht idee is, maar daar hebben jullie ook niet veel aan.
Jazeker, voor elke oplossing is weer een probleem, wat ook weer opgelost kan worden, geef het tijd en open blik.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 01 jun 2023 11:53
TestCase schreef: 01 jun 2023 11:23 . . ik houd het op diesel, verstook al heel mijn leven diesel en dat ga ik niet veranderen, om geen enkele reden.
O ! Dat is nogal stellig, vanwaar ? Ben je in alles zo behoudend ?
Zou je niet verwachten van iemand die van testen houd, wat z'n naam doet vermoeden. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 01 jun 2023 11:09

Ik denk dat 500-700cc wel zat is, misschien 300cc als je het toerental wat ophoogt. Zo'n blokje + aanhangsels weegt dan grofweg 40kg. Kilo of 10-15 aan PM-generator, wat elektronica, en je bent een aardig eind. Dat past in een fruitkistje, en als je 25kWh van je accu af snoept heb je de kostprijs/gewicht/volume weer aardig terugverdiend.
Tja, zoek op het web een generator benzine aangedreven en je komt toch weer vaak aan de 998cc en flink 250 kg. Dat noemen ze dan een draagbare generator ;-)
En ja, 300cc zal ook wel lukken maar ik denk niet dat het fijn rijden is met een aan 8000rpm trillend en rokend ding in de kofferbak.
Dan is misschien een kleine turbinemotor nog interessanter zoals bij vliegtuigen in de staart (maar een fractie kleiner) super betrouwbaar maar helaas pokkeduur :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je kunt ook even bmw i3 range extender googelen.
Engine 647 cc W20K06U0 25 kW I2 range extender
9 L (2.4 US gal) in Europe[3] and U.S (2017+)[4]
7.2 L (1.9 US gal) in the U.S. (2014–2016)[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door WillyH »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 jun 2023 13:22 Je kunt ook even bmw i3 range extender googelen.
Engine 647 cc W20K06U0 25 kW I2 range extender
9 L (2.4 US gal) in Europe[3] and U.S (2017+)[4]
7.2 L (1.9 US gal) in the U.S. (2014–2016)[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3
Interessant concept wel. Wat meer informatie leert dat men eerst een 5-tal minuten de motor moet opwarmen en in die periode kan er maar 6kW geleverd worden. De meest efficiënte snelheid blijkt 60 mph te zijn aan 16kW laadstroom. Het maximum is 20kW vanaf zo'n 62 mph maar dat komt het verbruik en levensduur niet ten goede.
Maar wel een paar honderd cc minder dan ik verwacht had (gebaseerd op "echte" generators).
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

keesfrees schreef: 01 jun 2023 11:47
DaBit schreef: 01 jun 2023 10:11 Kwa hybride: ik zou het graag andersom zien. Een EV met kleine generator aan boord.
. . .
('t is dat er achter die slOpel geen trekhaak mag)
Zo dan ? :
Afbeelding

Plaatje van : https://nl.wikipedia.org/wiki/Gasgenerator
Haha, die ken ik Max Gasman, ik meen Finland

Enne de Opel Ampera/Chevy Volt was ook een EV met generator aan boord. Leuke auto, nog steeds.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

TestCase schreef: 01 jun 2023 11:23 Hmmmm, ik heb duidelijk weer wat gemist. Wanneer is er beslist dat er vanaf nu 54 weken in een jaar passen? :mrgreen:
Ik had 'm allang gezien, en ik dacht 'ik laat 'm staan, eens kijken wanneer het iemand opvalt' :lol:
WillyH schreef: 01 jun 2023 12:59 En ja, 300cc zal ook wel lukken maar ik denk niet dat het fijn rijden is met een aan 8000rpm trillend en rokend ding in de kofferbak.
Mwah, voorin de motorkap hoef je daar toch niet zoveel last van te hebben. Ding hoeft maar 1 toerental te draaien (op opwarmen na misschien), dus het laat zich best prima dempen. En als je d'r last van hebt dan zoek je maar een laadpaal op. Het doel moet blijven dat je 'm maar incidenteel nodig hebt natuurlijk, en wat minder rijcomfort is beter dan batterijstress.
Blokje van een Zoefzuki DR-Z400 motorfiets weegt met startmotor en reutemeteut zo'n 40 kilo zeggen ze (voelde niet als 40kg toen ik er een uit het frame tilde), maar daar zit de koppeling en versnellingsbak dan ook nog bij. Dat levert die 20kW dag-in, dag-uit zonder te morren.
Dan is misschien een kleine turbinemotor nog interessanter zoals bij vliegtuigen in de staart (maar een fractie kleiner) super betrouwbaar maar helaas pokkeduur :mrgreen:
Jaaaaa! :P
Heb je gelijk een leuk toerental om met weinig ijzer en magneet die 20kW te maken. Dat zou echt een heel compacte unit kunnen worden.
En dan de uitdrukking op het gezicht van de bediende als je bij een tankstation vraagt of ze toevallig ook Jet A-1 verkopen :lol:
hugo stoutjesdijk schreef: 01 jun 2023 13:22 Je kunt ook even bmw i3 range extender googelen.
Voegt wel 120kg toe, dat spul. Da's meer dan ik zou verwachten.

Ontopic:
Kwa laadpas: ik hou het effe bij die Shell laadpas. Dat-ie mogelijk wat duurder is dan een ander geloof ik wel; ik was niet van plan om dat ding veel te gebruiken. Maar als ik 'm nodig heb dan moet de paal niet gaan klagen dat-ie het pasje niet slikt, en dat deel lijkt wel goed te zitten. Eerst maar eens wat ervaring opdoen.
Dat geld voor eventueel met het elektrisch ding op vakantie gaan ook. Het lijkt erop dat die 1000km rijden uitsmeren over 2 dagen best prima te doen is. De vraag is dan wel wat een dakkoffer doet met het rijbereik; pa wil een vliegtuigje en/of quadcopters en z'n bergschoenen mee (en eigenlijk een motorfiets, maar helaas, veto van de directie), zoon wil hengels mee, moeders wil de halve textielvoorraad in huis mee, en die Corsa is (nog) kleiner kwa bagageruimte dan de Colt. Daar kom ik dus niet onderuit vrees ik. Tegen die tijd kan ik ook nog eens kijken of ik extra laadpasspul nodig heb voor Belgie/Frankrijk/Duitsland.

Kwa laadpaal ben ik nog niet helemaal uitgegoogeld, maar tot nu toe heeft die 'Alfen Eve Single S-line' de beste papieren als je zowel techniek als politiek bekijkt. Prik erin, ethernet-stekkertje erin, beetje pielen in het portaal, en het moet werken. Standaard terugvallen naar bijvoorbeeld 3x10A laden als de dataverbinding er niet is lijkt ook te kunnen, en daarmee is de homeautomation comfortverhogend maar niet essentieel; iets wat ik toch aan probeer te houden.
Verder is de dataverbinding gewoon bedraad ipv wifi, de 6mA DC-lek is voor gezorgd, Nederlands bedrijf dus steun Uw lokale economie, er zit een (MID-gecertificeerde) energiemeter in dus die hoeft er niet nog los langs, een RFID lezer die misschien ooit handig is om te bepalen wie mag laden, en kan het ding ook terug van 3-fase naar 1-fase laden voor de lagere laadvermogens als ik in de toekomst van overtollige zonnestroom af wil. Auto laden op laag vermogen is niet efficient, maar da's terugleveren ook niet voor de portemonnee.

Puur kwa techniek voel ik meer voor de doehetzelf-optie want die laadpalen stellen technisch geen ene drol voor. Maar als ik dat doe dan weet ik zeker dat ik de bron van al het kwaad ben als er ooit iets niet geheel volgens vrouwenlogica werkt. Politiek gezien hou ik dat soort gehobby beter beperkt tot mijn eigen hok. Maar het groepenkastje in de schuur een keer vervangen door wat moderners en de laadpaal-logica daar gelijk inzetten blijft wel interessant klinken.

De goedkoopste optie is dat Alfen ding zeker niet (licentiecode voor die modbus-optie kost ook nog eens tegen de 200 euro, en daar krijg je helemaal niks fysieks voor :roll:). Maar als je kijkt wat de meerprijs is op het geheel, ach, dan gaat het eigenlijk nergens over.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie