
Ik heb het stuurbekrachtigingsprobleem van onze Colt op de dure manier opgelost. Afgelopen maandag tegen een 2e hands Opel Corsa-e 2022 aangelopen, gisteren proefrit gemaakt en daarna samen met de dame een krabbel onder het koopcontract gezet.
Geen ultraspannend stuk blik, maar 250+ km rijbereik samen met 100kW snelladen, 11kW AC-laden en een warmtepomp plus stoelverwarming voor in de winter maakt 'm in ieder geval geschikt voor 51 van de 54 weken per jaar. Familievakantie moet ik nog maar eens goed bekijken hoe ik dat op ga lossen, maar een auto kopen die 2-3 weken per jaar past en de andere 51 weken overkill is heeft me nooit zinvol in de oren geklonken.
Voorlopig ben ik dus weer even zo arm als een kerkrat, maar zolang ik de brandstof voor een groot deel uit eigen opwek kan halen verdient het ding de meerprijs tov een benzinevariant wel weer terug.
Maar nu mag ik me dus ook verdiepen in laadpassen en wallboxen.
Laadpas lijkt me niet zo ingewikkeld. De insteek is zoveel mogelijk thuis laden, zeker zolang er nog saldering is. Ik heb een sleutelhanger-laaddingus van Shell Recharge besteld zonder abonnement. Die lijkt me wel redelijk universeel bruikbaar. Gebruiken jullie nog extra laadpassen, en zo ja, waarom?
Dan de lastigere: de wallbox voor thuisladen. Da's nog eens echt een oerwoud...
Zolang er nog gesaldeerd mag worden hoeft dat alleen maar 11kW te kunnen doen en te kunnen loadbalancen om te voorkomen dat de wel erg krap wordende 3x25A hoofdzekeringen de geest geven. Maar dat salderen eindigt vroeg of laat, en op dat moment moet het spul slim genoeg zijn om overtollige zonnestroom in die auto te duwen.
Nu kunnen veel aanbieders dat wel. Of ze interfacen met de P1-poort, of ze willen een extra energiemeter met modbus-poort, of ze gebruiken stroomtrafo's om de leidingen in de meterkast.
Maar ik wil natuurlijk weer wat bijzonders: ik wil gewoon zelf tegen het ding kunnen zeggen dat-ie zijn laadvermogen wat terug moet schroeven/op moet voeren of laden pauzeren. En dat bij voorkeur via een lokale connectie en niet via een cloudje van de fabrikant want van die cloudjes krijg ik een dondercloudje boven mijn hoofd als ze weer eens een API of de servicevoorwaarden wijzigen. Verder kunnen al die fabrikantoplossingen 1 of 2 truukjes goed, en als je ineens alles aanschaft van zonneinverters, warmtepomp, slim witgoed, bla zal het ook allemaal wel soort van samenwerken, maar o-wee als je over de jaren verspreid dingen aanschaft van divers fabrikaat...
Om dat zoveel mogelijk in goede banen te leiden heb ik HomeAssistant als centrale spin in het web. Tot nu toe werkt dat spul wel prima als vertaalslag tussen al die 'slimme' dingen met een netwerkverbindingkje. En ik kan analyseren wat er gebeurt en daarop finetunen, ook een niet bepaald onbelangrijk detail. En als ik dat spul het loadbalancen laat doen kan ik ook indien nodig de auto prioriteit geven boven warmtepomp en wasmachine omdat ik 's avonds nog weg wil, in plaats van dat de auto altijd de laagste prioriteit heeft, bijvoorbeeld.
Ik ben er al achter dat het regelen van laadvermogen tussen de 6A en max (in mijn geval 16A) gaat, en dat er zoiets bestaat als het Open Charge Point Protocol (OCPP). Die 6A is ook een dingetje; op 3 fasen kan dat ook 3x6A betekenen; ze kunnen niet allemaal ook nog terug van 3 fasen naar 1 fase. Hoofdzekering-technisch wel prima, maar om later in dit decennium enkel overtollige zonnestroom in de auto te pompen zodat de afname/teruglevering op het net richting 0 gaat minder ideaal.
De opmerking die ik geheid ga krijgen: 'HomeAssistant is veel te traag voor dat loadbalancen'. Ik denk van niet. Ik heb er geen probleem mee om mijn hoofdzekeringen minutenlang (fors) over te belasten als ze daarna ook maar weer wat af kunnen koelen, het is de auto die het opgenomen per fase vermogen aanpast en dat gaat al met tientallen-seconden reactietijd, en als de noodzaak er echt is splits ik die loadbalance-taak wel af naar een los stukje software die dat autonoom doet onder toeziend oog van HA.
Kwa uitvoering: vaste kabel vind ik wel prima denk ik; hoef je niet de hele tijd een snoer uit je kofferbak te trekken. En het risico dat vreemden op mijn oprit gaan laden is niet zo heel groot, en zo wel dan zijn er tig manieren om ervoor te zorgen dat er alleen geladen word als mijn auto eraan hangt.
Op dit moment is mijn lijstje aan geschikte muurdoosjes vrij kort:
- Wallbox Pulsar Plus. Heeft een ingebouwde 6mA DC beveiliging wat aardig scheelt in kosten voor een geschikte alamat, doet OCPP (Open Charge Point Protocol), en de HomeAssistant-jongens doen er veel voor. Maar via OCPP schijn je niet erg volledige controle te krijgen; pauzeren kun je er niet mee bijvoorbeeld, de Wifi-verbinding schijnt niet erg stabiel te zijn, de vermogensmeting wijkt 20% af en ze zijn erg traag met oplossen van problemen in de firmware. En misschien nog het grootste nadeel: het ding kan niet terug naar 1x6A.
- Alfen Eve Single S-line. Eveneens ingebouwde DC-beveiliging, eveneens OCPP. Verder heeft dat spul een modbus-TCP mogelijkheid en dat klinkt me als muziek in de oren. Via een Ethernet-kabeltje, klinkt ook al een stuk lekkerder dan via Wifi. Kant en klaar in HomeAssistant is het echter niet volgens mij; die dingen zijn minder populair dan de Zappi's en Pulsars blijkbaar. En ik weet eigenlijk (nog) niet of dat spul wel terug kan naar 1x6A.
- OpenEVSE. Amper te krijgen, vooral toegespitst op de USA/1-fase, maar kan eventueel ook wel 3-fase. Die 6mA DC-lek moet je zelf verzorgen (net zoals de rest), dus de alamat word een stuk prijziger. Eigenlijk pas een optie als de rest niet voldoet.
En dan hebben we de Zappi nog. Die word toch als prettig ervaren. Die kan zelf wel loadbalancen via een ellendig systeem met 6 stroomtrafos, maar het is me niet heel erg duidelijk of je dat apparaat ook commando's kunt geven.
Ik neig naar die Alfen Eve, maar het is allemaal nog wat nieuw. Hebben jullie een mening?