lekke koppakking Peugeot 106

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door assink »

Kop laten vlakken bij een revisiebedrijf is vaak niet eens zo heel duur.
Zou het gewoon eens vragen wat het kost, voor je uberhaupt met die beun taferelen bezig gaat.
Hoorde destijds bedragen van onder de 100 euro, dan zou ik echt niet gaan lopen k*tten.

Zie hier:
https://rtcmaasenwaal.nl/werkzaamheden

Zou zonde zijn als je alles zo ver los haalt, en veel nieuwe materialen koopt. En dan 5 tientjes bezuinigd om zelf de kop te "vlakken"
Wel even vragen hoe je 'm dan moet aanleveren.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Papaatje »

assink schreef: 29 mar 2023 09:26 Kop laten vlakken bij een revisiebedrijf is vaak niet eens zo heel duur.
Zou het gewoon eens vragen wat het kost, voor je uberhaupt met die beun taferelen bezig gaat.
Hoorde destijds bedragen van onder de 100 euro, dan zou ik echt niet gaan lopen k*tten.

Zie hier:
https://rtcmaasenwaal.nl/werkzaamheden

Zou zonde zijn als je alles zo ver los haalt, en veel nieuwe materialen koopt. En dan 5 tientjes bezuinigd om zelf de kop te "vlakken"
Wel even vragen hoe je 'm dan moet aanleveren.
Dat is natuurlijk helemaal super. Zij kunnen ook gelijk controleren op haarscheurtjes.

Ik zou hier ook niet op bezuinigen, maar dacht dat het voor de TS zo goedkoop mogelijk moest. ;-)

Als je het dan een beetje goed wil doen zou ik de distributie-set compleet met waterpomp vervangen, maar ik weet niet hoeveel sleutel ervaring diegene heeft. :shock:
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door MeMoRy »

inderdaad niet zomaar gaan k*tten. Zeker niet met grove korrel gaan schuren.
En /als/ je schuurt, zorgen dat niets in de cilinders of water/oliekanalen komt. Want dan kan je het _hele_ systeem gaan verschonen. Evt schuurgruis in je olie kan je lagers slopen.
Papaatje schreef: 29 mar 2023 09:50 Als je het dan een beetje goed wil doen zou ik de distributie-set compleet met waterpomp vervangen, maar ik weet niet hoeveel sleutel ervaring diegene heeft. :shock:
Als dat niet lukt, dan zou ik niet aan een kop beginnen...
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 29 mar 2023 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door MeMoRy »

die edit en quote knop zitten intuïtief verkeerd om!!!! :x
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als dat niet lukt, dan zou ik niet aan een kop beginnen...
Als ik in een Cilinderkop van een Auto kijk.. dan bekruipt me altijd zo'n gevoel van "hoe werkt dit?.. Klepveren?.. WTF?.. maar één nok per klep?.. Whuut?"

Maargoed.. er is maar één merk dat GEEN klepveren gebruikt, en dat alleen in Motorfietsen..en laat ik nou net 2 van die motorfietsen hebben?
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Rocnc »

Je kan door soort vragen beter stellen op een peugot forum.
Geen zorgen. Zoals gezegd was het filmpje maar een stukje van de informatie die we aan het verzamelen zijn. En ook op andere fora zijn we aan het vragen om informatie. Waaronder speciaal op Peugeot gerichte.

Maar de reacties van dit forum zijn vaak erg waardevol. Dat is geen geslijm. Het is gewoon hoe ik het beleef. Bovendien is dit het meest actieve en levendige forum dat ik ken. Eigenlijk is er nooit een post waar niet minstens een persoon op reageert.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door tuonov4 »

Als ik in een Cilinderkop van een Auto kijk.. dan bekruipt me altijd zo'n gevoel van "hoe werkt dit?.. Klepveren?.. WTF?.. maar één nok per klep?.. Whuut?"

Maargoed.. er is maar één merk dat GEEN klepveren gebruikt, en dat alleen in Motorfietsen..en laat ik nou net 2 van die motorfietsen hebben?

en waarom stappen ze er nu vanaf? In het nieuwe V4 granturismoblok zitten gewoon klepveren
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tuonov4 schreef: 29 mar 2023 13:20 en waarom stappen ze er nu vanaf? In het nieuwe V4 granturismoblok zitten gewoon klepveren
Vast een lobby van jaloerse niet Ducatie bezitters. :lol:

Als ik m'n grijze hersencellen raadpleeg staat me iets bij van een panhard motor die ook geen veren had, alhoewel geen gewone in ieder geval.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door MeMoRy »

tuonov4 schreef: 29 mar 2023 13:20 Als ik in een Cilinderkop van een Auto kijk.. dan bekruipt me altijd zo'n gevoel van "hoe werkt dit?.. Klepveren?.. WTF?.. maar één nok per klep?.. Whuut?"
Maargoed.. er is maar één merk dat GEEN klepveren gebruikt, en dat alleen in Motorfietsen..en laat ik nou net 2 van die motorfietsen hebben?
en waarom stappen ze er nu vanaf? In het nieuwe V4 granturismoblok zitten gewoon klepveren
Heeft met massatraagheid, ruimtegebrek en kostenbesparing te maken.
Lang niet alle motoren hebben dubbele nokken per klep (sterker nog, alleen ducati nog zo'n beetje). Maar sommige motoren draaien tot 15k tpm, dan houden de veren de snelheid niet meer bij, dus heb je een tweede cam nodig die met kracht de klep omhoog trekt, anders knalt de zuiger tegen de klep. Ze hadden hetzelfde probleem bij formula 1, dus zijn daar overgegaan op pneumatische kleppen midden jaren 80.
Die nieuwe ducati gt draait 10,5k, en dat kan nog met veren... maar zo'n blok slijt sowieso sneller en gaat maar 60k mee.

(en ducati is tegwoordig VW :lol: )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die nieuwe ducati gt draait 10,5k, en dat kan nog met veren... maar zo'n blok slijt sowieso sneller en gaat maar 60k mee.
eh.. mijn 851.. draait ook 10.5 K, en daar staat inmiddels 80K op.. de 750 Sport draait niet meer dan 9.5K maar da's een tweeklepper.. dus kleppen zo groot als Putdeksels.. :)

Kleppenstellen is een makkie bij die dingen.. wel veel werk.. maar niet moeilijk..en mijn Ducati's stammen nog uit het Castilioni tijdperk (Cagiva)
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door MeMoRy »

verkeerd gelezen. my bad. 100k moeten ze kunnen halen. Waarschijnlijk meer bij goed onderhoud.
Ik ben geen motorfiets expert. :lol: Weet wel iets van motoren, maar ook niet voor opgeleid.
Ik zie ook dat de meeste ducati's onder de 12k draaien. Dan was het vast hun gimmick. ;-)
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Swake »

Voor een aantal merken waarmee ik in aanraking kwam bestaan er 3 verschillende diktes voor de koppakking. Een dikkere is te gebruiken na het vlakken. Normaal is dat dus ter compensatie van wat weggefreesd werd. Dit heb ik ook met succes toegepast bij een lichtere motor zonder vlakken maar die het wel had kunnen gebruiken ook al was hij maar zeer weinig krom. Dat blok was zo friemel uitgevoerd dat de bouten aantrekken al genoeg was om het ding weer recht te trekken.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 29 mar 2023 14:34 verkeerd gelezen. my bad. 100k moeten ze kunnen halen. Waarschijnlijk meer bij goed onderhoud.
Ik ben geen motorfiets expert. :lol: Weet wel iets van motoren, maar ook niet voor opgeleid.
Ik zie ook dat de meeste ducati's onder de 12k draaien. Dan was het vast hun gimmick. ;-)
Tja..Ik rij Ducati Sinds 1996, eerst een 600 Supersport Nuda gehad, en nu dus een 851 en een 750 Sport.
de werkelijke snelheid van een Ducati is een vreemd gegeven.. Paul Smart heeft in 1972 de 200 Mijlsrace van Imola gewonnen, toen hij door Ducati benaderd werd, was ie niet thuis.. Racen met een Kawasaki in de VS.. zijn vrouw nam de telefoon aan, en toen ze hoorde wat Ducati voor Paul's diensten over hadden.. zei ze zonder aarzelen.. Ja.. dat doet ie.. ik stuur em meteen naar Italië als ie thuis komt.

eenmaal Thuis hoorde Paul het hele verhaal aan, en vertrok toch met enige tegenzin naar Italië... deed ook niet echt zijn best om een snelle ronde neer te zetten..op die "Trage trekkers" hij beklaagde zich ook aan het gebrek aan snelheid.. tot iemand em kwam vertellen dat ie zojuist het ronderecord had gebroken... :shock:
de Race wist hij dus ook op zijn naam te schrijven, met Bruno Spaggiari op de tweede plaats.. een 1-2 voor Ducati..
Gebruikersavatar
Swift
Donateur
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:43
Locatie: Teutoburgerwald
Contacteer:

Re: lekke koppakking Peugeot 106

Bericht door Swift »

Ik rij Ducati 851 sinds 1997 en heb er meer dan 100kkm mee gereden 8)
Heb trouwens ook een 750 Sport en nog zo wat :lol:
Plaats reactie