Aluminium Smeltoven

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Robo »

Ik denk dat niemand antwoord weet op je vraag...

Het @G00 geeft aan dat dit antwoord was op de vraag van de gebruiker met de naam G00.

Helaas kan ik ook geen antwoord geven...
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Barcosmurf »

@Thunder

Ik denk dat je dit bedoeld
Injection plungers for pressure die casting of Al, Zn, Mg and Cu alloys are made of grey cast iron,
steel and, more and more of special copper alloys such as Brocadur® CCNB and Brocadur CNCS.
Brouwer metaal Wageningen
Ander zoektermen die je misschien verder helpen zijn volgens mij werkstofnummer 2.1285 of CW104C
Thunder
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Thunder »

Hey barcosmurf bedankt alvast, denk dat het de "Die cast plunger" zal zijn die ze onder hun produkten aanbieden. Neem maandag even contact op met brouwermetaal. Via kennisen hebben ze me keramische potten aangeraden, wat denken jullie hiervan. Misschien Die cast plunger of een keramische laag op zo'n plunjer?
Siemens 840D - Num 1060
bridge
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 dec 2008 17:44

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door bridge »

Thunder,

Over wat voor proces heb je het nu eigenlijk. Billets gieten voor het persen van profielen ?? of aluminium spuitgietwerk ? Billets voor het extruderen van profielen zijn gewoon staven alu 50 of 51 st weinig Si dus.
Giet alumium heeft een hogere Si waarde tegen de 5-7 procent. Mocht je willen spuitgieten ga dan gewoon langs zo'n bedrijf. bv megafa.nl
Thunder
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Thunder »

hoi Bridge, het is juist die staven die we willen maken. Deze staven moeten dan voldoen zonder nabewerking, dus die moeten zo glad mogelijk zijn na het gieten. Methode is het coquille gieten.
Siemens 840D - Num 1060
bridge
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 dec 2008 17:44

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door bridge »

Hoi Thunder,

Die billets worden normaal alleen in de aluminium fabriek vervaardigd. Ik heb dat ooit eens gezien bij hydro in noorwegen. Vanuit de smeltovens waar bauxiet met grafiet elektrodes wordt gesmolten. Dan wordt het bad opgezogen en naar een centrale oven gebracht. Daar gieten ze enorme balken van. Het afkoelen daarvan gebeurt met water waarmee ze het zwembad van het dorp mee verwarmen. Deze balken gebruiken ze om platen van te walsen of billets voor extrusie profielen te maken. Ik begrijp dan ook niet waarom je billets zou gaan gieten. Om goed te gieten moet je gietaluminium met zo'n 5-7 procent silicium hebben. Alu 50 / 51 st tussen de 0.5 / 1 %. Ik zou dan gewoon staven 50 st kopen en die extruderen of bij een bedrijf als sapa gaan kijken. Als je aluminium niet zuiver genoeg is krijg je een soort strepen in het aluminium. Bovendien zorgt te veel silicium dat een anodiseer laag poreus wordt
Thunder
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Thunder »

Hey Bridge bedankt voor de feedback, maar zoals sommige op de forum zeggen " onmogelijk?.. als een fabriek het kan, dan kan kunnen wij het toch ook?..:) "
Het is toch een uitdaging om terug staven te kunnen gieten uit de rest waarmee ze zo'n profielen maken, of profielen die minder gelukt zijn hersmelten en terug in staven gieten :roll:
Siemens 840D - Num 1060
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door twentetwente »

Hey Robo, weet je toevallig ook wat voor temperatuur je oven maximaal bereikt? En kun je er ook koper in smelten?

Groeten René
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Robo »

Nee dat durf ik niet te zeggen..... Ik heb de Temp nog nooit gemeten...
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door twentetwente »

en koper, messing of brons ook nog nooit geprobeerd?
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Robo »

Nee sorry..... Echt alleen aluminium...

Ja en staal, want daar in de smelt kroes van gemaakt...., en die smelt niet :)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Findecano
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:06

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Findecano »

hey mensen,

Ik wil een mal maken van Was. waar kan je die was kopen (of weet iemand het recept?)

en ik las onlangs iets over inductie verhitting. (http://www.youtube.com/watch?v=Ms_81M7irNA) zoiets.
misschien dat dat ook leuk is om iets over te vertellen met bouw schema.is een andere manier van smelten maar volgens mij productief genoeg. je kan er alle metalen mee smelten. (tip voor iemand die er verstand van heeft)

thx;) en uitleg ziet er allemaal top uit
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Linki »

http://www.formx.nl/

Naar de shop, onder het knopje modelleermaterialen.
Findecano
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:06

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Findecano »

@Linki thanks man

en als iemand toevallig snapt hoe een inductie heater werkt en een duidelijke uitleg voor leken heeft ben ik daar in geintereseerd pm me dan ff;) want denk dat dat een goed alternatief is (niet dat deze niet goed is hoor:P maar ouders zeuren over flammendoos in achtertuin )
Plaats reactie