Aluminium Smeltoven
Moderator: Moderators
Aluminium Smeltoven
Aangezien ik nog al wat berichtjes heb gehad via mail en ber pb over het aluminium smelten zal ik hier nog even wat fototjes plaatsen.
Ik heb meerdere malen de vraag gehad, hoe maak je zo'n oventje.
Nou dat is velen malen simpel als al die mooie cnc machines hier, maar er is voor sommige toch behoefte aan wat fototjes.
Allereerst heb ik van iemand een oude grote gasfles gekregen... (Ja ik ben een ritselaar haha)
Dit is een franse fles, en mag in nederland niet gevuld worden.
Mocht je een gasfles zoeken, probeer het eens op jachthavens, 9 van de 10 keer hebben die een hoek met oude flessen.
Let op, de volgende stappen kunnen gevaarlijk zijn, gebruik je verstand, ik neem nergens verantwoording voor !!!
Eerst heb ik de kraan van de fles gehaald en de fles gevuld met water, dit heb ik enkele dagen laten staan.
Daarna heb ik de fles in twee geslepen met een slijptol, net onder de radius van de fles.
Om de fles bestand te maken tegen de hitte heb ik deze vol gestort met vuurvast beton.
dit kun je bijvoorbeeld krijgen bij http://www.kachelplaats.nl/
Eerst stort je een bodem in de fles om een vlakke bodem te krijgen, en laat dit een beetje uitharden.
In de foto hierboven zie je een dikke rode pijp, dat is een stuk riolering uit een bouwput :) (ritselaar)
Deze pijp blijft er alleen in zitten tijdens het beton storten (daar dacht de pijp overigen anders over).
Onderin aan de zijkant zie je ook nog een kokertje, deze zorgt er voor dat er een opening is voor de brander, en komt uit op de zijkant van de rode pijp, zodat de vlam uiteindelijk mooi rond gaat draaien om de kroes heen.
Het resultaat wordt dan zo iets (na een heeeeel lang gevecht met die riool pijp, dit beton krimpt namelijk niet, maar zet uit)
Nu moet ook het deksel voorzien worden van een uitlaat opening, en ik heb nog een klein uitlaatje gemaakt om te zorgen dat de handvatten niet te warm worden. De gelaste ikea schroeven (tja die waren over) zijn als anker bedoeld voor het beton.
De brander kun je op vele verschillende manieren maken, afhankelijk van het gereedschap wat je beschikbaar hebt. Zoek maar eens op furnace burner, op google..
Ik heb als basis wat gaspijp, en 2 verloop sokken.
In de eerste verloop sok zit de brandel nozzle, dit heb ik op de draaibank gemaakt en is eigenlijk een messing busje waar de slang op kan, en dwars een 1mm gaatje geboord welke het gas recht de pijp in blaast.
Dit eerste verloopsokje werkt als venturie en zuig door de gas stroom echtra lucht aan, en versnelt dit mengsel in de pijp. het verloopsokje aan het einde van de pijp vergroot de diameter van de uitstroom waardoor de snelheid weer omlaag gaat, zonder deze zou de snelheid van het mengsel zo hoog zijn dat de vlam zich zelf uit blaast.
Nu is het geheel klaar, maar dient eerst heel goed uit te harden, zeker een week...
In het beton zit nog vocht, en als dat te snel uit zet krijg je scheuren.
Na het uitharden kun je de vlam er in gooien, en steeds wat langer verwarmen, je ziet dan nog wat vocht uit het beton komen, herhaal dit meerdere malen tot dat het goed droog is en dan kun je gaan spelen met je nieuwe oventje..
En dit is dan het resultaat :
Dit was mijn eerste test fire :)
Nou verdere vragen graag hier in het forum, want ik heb meerdere malen de zelfde vragen beantwoord via pb :)
Mocht er ook nog intresse zijn in een beschrijving van het giet proces kan je dit aangeven dan plaats ik dat ook wel een keertje..
Gr Robo
Ik heb meerdere malen de vraag gehad, hoe maak je zo'n oventje.
Nou dat is velen malen simpel als al die mooie cnc machines hier, maar er is voor sommige toch behoefte aan wat fototjes.
Allereerst heb ik van iemand een oude grote gasfles gekregen... (Ja ik ben een ritselaar haha)
Dit is een franse fles, en mag in nederland niet gevuld worden.
Mocht je een gasfles zoeken, probeer het eens op jachthavens, 9 van de 10 keer hebben die een hoek met oude flessen.
Let op, de volgende stappen kunnen gevaarlijk zijn, gebruik je verstand, ik neem nergens verantwoording voor !!!
Eerst heb ik de kraan van de fles gehaald en de fles gevuld met water, dit heb ik enkele dagen laten staan.
Daarna heb ik de fles in twee geslepen met een slijptol, net onder de radius van de fles.
Om de fles bestand te maken tegen de hitte heb ik deze vol gestort met vuurvast beton.
dit kun je bijvoorbeeld krijgen bij http://www.kachelplaats.nl/
Eerst stort je een bodem in de fles om een vlakke bodem te krijgen, en laat dit een beetje uitharden.
In de foto hierboven zie je een dikke rode pijp, dat is een stuk riolering uit een bouwput :) (ritselaar)
Deze pijp blijft er alleen in zitten tijdens het beton storten (daar dacht de pijp overigen anders over).
Onderin aan de zijkant zie je ook nog een kokertje, deze zorgt er voor dat er een opening is voor de brander, en komt uit op de zijkant van de rode pijp, zodat de vlam uiteindelijk mooi rond gaat draaien om de kroes heen.
Het resultaat wordt dan zo iets (na een heeeeel lang gevecht met die riool pijp, dit beton krimpt namelijk niet, maar zet uit)
Nu moet ook het deksel voorzien worden van een uitlaat opening, en ik heb nog een klein uitlaatje gemaakt om te zorgen dat de handvatten niet te warm worden. De gelaste ikea schroeven (tja die waren over) zijn als anker bedoeld voor het beton.
De brander kun je op vele verschillende manieren maken, afhankelijk van het gereedschap wat je beschikbaar hebt. Zoek maar eens op furnace burner, op google..
Ik heb als basis wat gaspijp, en 2 verloop sokken.
In de eerste verloop sok zit de brandel nozzle, dit heb ik op de draaibank gemaakt en is eigenlijk een messing busje waar de slang op kan, en dwars een 1mm gaatje geboord welke het gas recht de pijp in blaast.
Dit eerste verloopsokje werkt als venturie en zuig door de gas stroom echtra lucht aan, en versnelt dit mengsel in de pijp. het verloopsokje aan het einde van de pijp vergroot de diameter van de uitstroom waardoor de snelheid weer omlaag gaat, zonder deze zou de snelheid van het mengsel zo hoog zijn dat de vlam zich zelf uit blaast.
Nu is het geheel klaar, maar dient eerst heel goed uit te harden, zeker een week...
In het beton zit nog vocht, en als dat te snel uit zet krijg je scheuren.
Na het uitharden kun je de vlam er in gooien, en steeds wat langer verwarmen, je ziet dan nog wat vocht uit het beton komen, herhaal dit meerdere malen tot dat het goed droog is en dan kun je gaan spelen met je nieuwe oventje..
En dit is dan het resultaat :
Dit was mijn eerste test fire :)
Nou verdere vragen graag hier in het forum, want ik heb meerdere malen de zelfde vragen beantwoord via pb :)
Mocht er ook nog intresse zijn in een beschrijving van het giet proces kan je dit aangeven dan plaats ik dat ook wel een keertje..
Gr Robo
Aluminium Smeltoven split2
@ Robo.
Dank je voor de uitgebreide verslag, dit verduidelijkt veel.
Staat de smeltkroes vervolgens op de betonnen bodem , of hangt hij erboven ?.
En waar kun je het beste de smeltkroes aanschaffen ?.
Ik ga dit zeker ook eens proberen, vroeger smelte mijn Vader lood en goot daar zee-vis lootjes van, maar dit is toch iets moeilijker...
Ben benieuwd naar je verslag over het gieten...
Ps eigelijk meer iets voor een afzonderlijke topic ipv in Leuke werkstukjes.
groet, wouter
Dank je voor de uitgebreide verslag, dit verduidelijkt veel.
Staat de smeltkroes vervolgens op de betonnen bodem , of hangt hij erboven ?.
En waar kun je het beste de smeltkroes aanschaffen ?.
Ik ga dit zeker ook eens proberen, vroeger smelte mijn Vader lood en goot daar zee-vis lootjes van, maar dit is toch iets moeilijker...
Ben benieuwd naar je verslag over het gieten...
Ps eigelijk meer iets voor een afzonderlijke topic ipv in Leuke werkstukjes.
groet, wouter
Aluminium Smeltoven
Michel en wstoof bedankt,
Voor wat betreft de smelt kroes, deze kun je uiteraard aanschaffen, bijvoorbeeld :
http://www.leering.nl/nl/Gieterijtechniek/Kroezen
Ik zelf ben wat dat betreft net een zeeuw haha, dus die van mij is gemaakt van een stuk pijp.
Ook dit kwam van een jachthaven af, en werd gebruikt als palen om boten aan te leggen.
Dit is een 4mm dikwandige stalen pijp, waar ik een bodem ingelast heb, en met een stukje hoekprofiel een schenk tuut aan heb gelast.
Deze staat gewoon op de bodem van de oven, op die manier staat hij stabiel.
Wel maken sommige mensen onder in nog een gat in het beton zodat als de smeltkroes kapot gaat het alu uit de oven loopt en niet de oven vernield. Dan kan je de kroes ook op een verhoging plaatsen.
Ik zelf verniel liever mijn oven als alles er om heen, en heb dus geen afvoer er in
Zal later nog wel een fototje plaatsen..
Ik zal dan ook nog een berichtje maken met wat info over het gieten zelf.
Al wordt dat waarschijnlijk pas volgend weekend
Voor wat betreft de smelt kroes, deze kun je uiteraard aanschaffen, bijvoorbeeld :
http://www.leering.nl/nl/Gieterijtechniek/Kroezen
Ik zelf ben wat dat betreft net een zeeuw haha, dus die van mij is gemaakt van een stuk pijp.
Ook dit kwam van een jachthaven af, en werd gebruikt als palen om boten aan te leggen.
Dit is een 4mm dikwandige stalen pijp, waar ik een bodem ingelast heb, en met een stukje hoekprofiel een schenk tuut aan heb gelast.
Deze staat gewoon op de bodem van de oven, op die manier staat hij stabiel.
Wel maken sommige mensen onder in nog een gat in het beton zodat als de smeltkroes kapot gaat het alu uit de oven loopt en niet de oven vernield. Dan kan je de kroes ook op een verhoging plaatsen.
Ik zelf verniel liever mijn oven als alles er om heen, en heb dus geen afvoer er in
Zal later nog wel een fototje plaatsen..
Ik zal dan ook nog een berichtje maken met wat info over het gieten zelf.
Al wordt dat waarschijnlijk pas volgend weekend
Laatst gewijzigd door rsemotion op 23 aug 2009 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Los topic van gemaakt
Reden: Los topic van gemaakt
Re: Aluminium Smeltoven
hier staat ook nog wat info http://www.theworkshop.ca/casting/casting.htm
ik zou het ook wel willen proberen.. maar lijkt mij allemaal erg gevaarlijk..
ik zou het ook wel willen proberen.. maar lijkt mij allemaal erg gevaarlijk..
Re: Aluminium Smeltoven
Mooi gemaakt man!
Had je de pvc pijp niet voorzien van lossingsmiddel, zeep, vaseline oid?
En ik kreeg nog een idee: Als je de deksel er af haalt dan moet je die ergens kwijt, toch?
Misschien poten aanlassen zodat je 'm gewoon op de grond kan zetten?
Had je de pvc pijp niet voorzien van lossingsmiddel, zeep, vaseline oid?
En ik kreeg nog een idee: Als je de deksel er af haalt dan moet je die ergens kwijt, toch?
Misschien poten aanlassen zodat je 'm gewoon op de grond kan zetten?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Aluminium Smeltoven
tof inelkaar gestoken... wat je met eenvoudige materialen allemaal niet kan bereiken...
Zou je het proces voor allu te smelten ook even willen bijzetten (zo is dit in 1 topic allemaal te lezen en moet er niet altijd naar ander topic gezapt worden... :p
Zou je het proces voor allu te smelten ook even willen bijzetten (zo is dit in 1 topic allemaal te lezen en moet er niet altijd naar ander topic gezapt worden... :p
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13495
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Aluminium Smeltoven
Ik dacht eerder aan een scharnier.. pedaaltje d'ran..Sven schreef:....
En ik kreeg nog een idee: Als je de deksel er af haalt dan moet je die ergens kwijt, toch?
Misschien poten aanlassen zodat je 'm gewoon op de grond kan zetten?
Op internet zag ik een oventje waar het deksel verticaal op rails liep, maar die oven had een vaste kroes, en die moest je in zijn geheel kantelen om uit te gieten.. maar da' vin'k weer nie' zo handig..
Re: Aluminium Smeltoven
Bedankt voor de positieve reacties allemaal,
@djjens,
Ja dat is inderdaad ook een hoop info, zal ik ook eens rustig door lezen, dit is trouwens een site met ook mega veel info : http://www.backyardmetalcasting.com/
@Sven,
Die pijp heb ik helaas toen niet voorzien van een lossingsmiddel, althans ik heb de pijp voorzien van huishoud folie,
En dat wil ik niet als tip meegeven haha, wat een karwei om dat weer los te krijgen haha ik heb die hele pijp aan barrels moeten meppen, dus zorg dat je de pijp continu blijft rond draaien tijdens het uitharden, en optijd er uit haalt.
Wat je ook kunt doen is in plaats van een pijp een dun stuk plaat nemen bijvoorbeeld 0,5mm alu van de bouwmarkt en dat in een koker rollen, ik denk dat dat een stuk makkelijker te verwijderen is.
@FilipCNC
Ja dat is inderdaad de grap, proberen zo simpel mogelijk tot een werkend resultaat te komen. Conform een van de albert einstein onderschriften uit dit forum :)
Ik zal inderdaad het smelt en giet proces ook nog beschrijven.
@Arie Kabaalstra
Dat is een idee wat vele gebruiken, ik zelf wou het graag simpel en compact houden.
Maar enkele voorbeelden hiervan zijn :
http://www.backyardmetalcasting.com/ccfurnace01.html
http://www.backyardmetalcasting.com/guest_stephen.html
Aangezien het deksel wel erg zwaar is moet je wel heel goed uitkijken dat de oven goed stabiel staat, ook met deksel open ! Je wilt echt niet dat het zaakje omvalt. Maar goed dat snap je zelf ook wel.
En inderdaad is het denk ik niet erg handig c.q. veilig als de hele oven moet kiepen.
Dit heeft denk ik zijn oorsprong bij het gieten van ijzer.., aangezien dat zo snel stolt word dit vaak rechtstreeks uit de vlam gegoten bij hobby ovens.
Mijn oven zal deze temperatuur niet gaan halen...
@djjens,
Ja dat is inderdaad ook een hoop info, zal ik ook eens rustig door lezen, dit is trouwens een site met ook mega veel info : http://www.backyardmetalcasting.com/
@Sven,
Die pijp heb ik helaas toen niet voorzien van een lossingsmiddel, althans ik heb de pijp voorzien van huishoud folie,
En dat wil ik niet als tip meegeven haha, wat een karwei om dat weer los te krijgen haha ik heb die hele pijp aan barrels moeten meppen, dus zorg dat je de pijp continu blijft rond draaien tijdens het uitharden, en optijd er uit haalt.
Wat je ook kunt doen is in plaats van een pijp een dun stuk plaat nemen bijvoorbeeld 0,5mm alu van de bouwmarkt en dat in een koker rollen, ik denk dat dat een stuk makkelijker te verwijderen is.
@FilipCNC
Ja dat is inderdaad de grap, proberen zo simpel mogelijk tot een werkend resultaat te komen. Conform een van de albert einstein onderschriften uit dit forum :)
Ik zal inderdaad het smelt en giet proces ook nog beschrijven.
@Arie Kabaalstra
Dat is een idee wat vele gebruiken, ik zelf wou het graag simpel en compact houden.
Maar enkele voorbeelden hiervan zijn :
http://www.backyardmetalcasting.com/ccfurnace01.html
http://www.backyardmetalcasting.com/guest_stephen.html
Aangezien het deksel wel erg zwaar is moet je wel heel goed uitkijken dat de oven goed stabiel staat, ook met deksel open ! Je wilt echt niet dat het zaakje omvalt. Maar goed dat snap je zelf ook wel.
En inderdaad is het denk ik niet erg handig c.q. veilig als de hele oven moet kiepen.
Dit heeft denk ik zijn oorsprong bij het gieten van ijzer.., aangezien dat zo snel stolt word dit vaak rechtstreeks uit de vlam gegoten bij hobby ovens.
Mijn oven zal deze temperatuur niet gaan halen...
Re: Aluminium Smeltoven
Zo als beloofd hier toch nog een stukje tekst over het daadwerkelijke gietproces.
Aluminium gieten kan op diverse manieren zoals "lost foam", "lost wax" of spuit gieten.
Hieronder beschrijf ik de meest gebruikte methode voor simpele vormen.
Allereerst wat informatie over het aluminium,
vaak is de vraag blijft het aluminium zijn kwaliteit behouden..., Ja aluminium kun je gewoon overnieuw smelten en gieten al is de kwaliteit van onze giet methode uiteraard niet gelijk aan industriële gieterijen.
Ook pak ik al het alu afval bij elkaar en meng ik dus diverse legeringen wat de eigenschappen doet veranderen.
Voordat je iets kunt gaan gieten zul je eerst een origineel of een mal moeten hebben.
In dit voorbeeld zal ik een eenvoudig voorwerp (frees beugel) gaan maken.
Wat ik bedoel met eenvoudig is dat de vorm van het product een enkele mal toestaat,
soms zal een mal uit 2 delen moeten bestaan, of een kern moeten hebben (bijvoorbeeld bij holle projecten).
Dit zal ik later nog wel eens beschrijven.
Een mal kan bestaan uit een origineel, of bijvoorbeeld uit MDF wat zoals jullie weten makkelijk te bewerken is.
Hierbij moet rekening gehouden worden dat het alu na het gieten nog ongeveer 1% krimp zal hebben.
Dus een mal zou je dus ook ongeveer 1% groter moeten maken, er vanuitgaande dat je niets nabewerken gaat.
In dit voorbeeld heb ik een MDF mal gemaakt, en daarna met mdf grondverf behandeld.
Het oppervlak moet zo glad mogelijk zijn, A krijg je dan een mooier resultaat, en B je krijgt de mal makkelijker uit het zand.
De onderkast waar de mal ingeplaatst word (E:drag) word onderste boven om een plaat hout gelegd.
Hierin leggen wij de mal, ook deze onderste boven (al maakt dat in dit geval niet uit).
Dan gebruiken we wat talk poeder (E:parting dust) om te voorkomen dat het vormzand aan het hout/mal blijft plakken.
Nu gaan we het vormzand aanbrengen. Ondanks dat ik dit op de volgende foto niet heb gedaan is het aan te raden de eerste laag van het zand via een zeef aan te brengen. Hierdoor ontstaat het mooiste oppervlak resultaat na de gieting.
Nu gewoon steeds meer lagen zand aan brengen en zo hard mogelijk aanstampen, hierdoor word het olie gebonden vormzand tot een massief geheel gevormd.
Als de DRAG helemaal vol zit, en is aangestampt scraap je al het overige zand er af. en keer je het hele zaakie voorzichtig om.
Plaats nu de bovenkast (E:Cope), deze past maar op 1 manier zodat je geen fouten kan maken met terug plaatsen.
De cope wordt op de drag gemonteerd met boutjes in mijn geval, omdat tijdens het gieten druk kan ontstaan welke de twee delen uit elkaar drukt.
En ook nu gewoon weer vullen, en rammen rot dat hij vol is.
Nu is de complete mal in het zand ingekapseld en kan de vormkast weer uit elkaar.
Aan de bovenzijde druk ik met een stukje pijp 2 gaten, 1 van deze wordt gebruikt voor het gieten, en de andere als ontluchting.
In de DRAG maak ik met een theelepel 2 gootjes naar de mal, precies onder de gaten die we net in de cope hebben gemaakt.
En aangezien we een MDF mal hebben kunnen we makkelijk 2 schroefjes gebruiken om de mal uit het vormzand te krijgen.
tik nu zachtjes met een schroevendraaier op de mal en op de schroefjes om de mal los te tikken uit het zand.
Zo als je ziet is bij mij de mal ook niet geheel schadeloos uit het zand gekomen, tja wat wil je voor de eerste keer.
(Tip gebruik je cnc frees en geen decoupeerzaag :) )
Zo nog even voorzichtig de losse korrels zand weg blazen en het zaakje kan weer in elkaar.
Nu is het tijd om alu te gaan smelten, al het alu afval dat ik heb, krijg, en verzamel smelt ik niet direct om tot projecten. Eerst smelt ik dit een keer om tot aluminium broodjes zodat het aluminium goed schoon is als ik het ga gebruiken. (De broodjes zijn in mijn geval cakejes van de xenos haha)
Nou gas er op en smelten !!
Na ongeveer 10 a 15 minuten hebben we een mooi badje aluminium, eventueel voeg ik nog extra toe, wat dan overigens erg snel smelt.
Als het badje erg goed vloeibaar is haal ik het deksel er af, en haal ik meet een stalen gebogen strip de slak laag welke bovenop ontstaat er uit.
Aangezien ik dit alu al eerder heb gesmolten is het een stuk minder slak als de eerste keer.
Nu voeg ik wat schoonmaak soda toe waardoor op een of andere wijze de restant vervuiling boven komt drijven.
Ook dit schep ik er vanaf en nu ziet het er heel mooi schoon uit.
Als laatste toevoeging, wat keukenzout, ook hier weet ik het fijne niet van, maar dit gaat een proces aan met het alu bad, waardoor ontgassing plaats vindt. Zonder dit te doen krijg je veel meer belletjes in je eindproduct.
beide bovenstaande toevoegingen kun je ook professioneel kopen, als je graag veel meer uitgeeft, en een iets beter resultaat wilt.
Nu giet ik het gewoon in het vormzand, tot ik uit de ontluchting ook alu zie komen.
Het restant giet ik weer in de cake vormpjes voor de volgende keer.
Zelf niet mijn sterkste kant, maar als je hier mee gaat experimenteren denk om de veiligheid.
Zelf heb ik brandweer laarzen aan, en een veiligheids bril en las handschoenen.
Maar uiteraard zijn er veel veiligere oplossingen !!
Als bijvoorbeeld je zand vochtig is kun je explosies krijgen door de snelle verdamping van het water !!
Aluminium gieten kan op diverse manieren zoals "lost foam", "lost wax" of spuit gieten.
Hieronder beschrijf ik de meest gebruikte methode voor simpele vormen.
Allereerst wat informatie over het aluminium,
vaak is de vraag blijft het aluminium zijn kwaliteit behouden..., Ja aluminium kun je gewoon overnieuw smelten en gieten al is de kwaliteit van onze giet methode uiteraard niet gelijk aan industriële gieterijen.
Ook pak ik al het alu afval bij elkaar en meng ik dus diverse legeringen wat de eigenschappen doet veranderen.
Voordat je iets kunt gaan gieten zul je eerst een origineel of een mal moeten hebben.
In dit voorbeeld zal ik een eenvoudig voorwerp (frees beugel) gaan maken.
Wat ik bedoel met eenvoudig is dat de vorm van het product een enkele mal toestaat,
soms zal een mal uit 2 delen moeten bestaan, of een kern moeten hebben (bijvoorbeeld bij holle projecten).
Dit zal ik later nog wel eens beschrijven.
Een mal kan bestaan uit een origineel, of bijvoorbeeld uit MDF wat zoals jullie weten makkelijk te bewerken is.
Hierbij moet rekening gehouden worden dat het alu na het gieten nog ongeveer 1% krimp zal hebben.
Dus een mal zou je dus ook ongeveer 1% groter moeten maken, er vanuitgaande dat je niets nabewerken gaat.
In dit voorbeeld heb ik een MDF mal gemaakt, en daarna met mdf grondverf behandeld.
Het oppervlak moet zo glad mogelijk zijn, A krijg je dan een mooier resultaat, en B je krijgt de mal makkelijker uit het zand.
De onderkast waar de mal ingeplaatst word (E:drag) word onderste boven om een plaat hout gelegd.
Hierin leggen wij de mal, ook deze onderste boven (al maakt dat in dit geval niet uit).
Dan gebruiken we wat talk poeder (E:parting dust) om te voorkomen dat het vormzand aan het hout/mal blijft plakken.
Nu gaan we het vormzand aanbrengen. Ondanks dat ik dit op de volgende foto niet heb gedaan is het aan te raden de eerste laag van het zand via een zeef aan te brengen. Hierdoor ontstaat het mooiste oppervlak resultaat na de gieting.
Nu gewoon steeds meer lagen zand aan brengen en zo hard mogelijk aanstampen, hierdoor word het olie gebonden vormzand tot een massief geheel gevormd.
Als de DRAG helemaal vol zit, en is aangestampt scraap je al het overige zand er af. en keer je het hele zaakie voorzichtig om.
Plaats nu de bovenkast (E:Cope), deze past maar op 1 manier zodat je geen fouten kan maken met terug plaatsen.
De cope wordt op de drag gemonteerd met boutjes in mijn geval, omdat tijdens het gieten druk kan ontstaan welke de twee delen uit elkaar drukt.
En ook nu gewoon weer vullen, en rammen rot dat hij vol is.
Nu is de complete mal in het zand ingekapseld en kan de vormkast weer uit elkaar.
Aan de bovenzijde druk ik met een stukje pijp 2 gaten, 1 van deze wordt gebruikt voor het gieten, en de andere als ontluchting.
In de DRAG maak ik met een theelepel 2 gootjes naar de mal, precies onder de gaten die we net in de cope hebben gemaakt.
En aangezien we een MDF mal hebben kunnen we makkelijk 2 schroefjes gebruiken om de mal uit het vormzand te krijgen.
tik nu zachtjes met een schroevendraaier op de mal en op de schroefjes om de mal los te tikken uit het zand.
Zo als je ziet is bij mij de mal ook niet geheel schadeloos uit het zand gekomen, tja wat wil je voor de eerste keer.
(Tip gebruik je cnc frees en geen decoupeerzaag :) )
Zo nog even voorzichtig de losse korrels zand weg blazen en het zaakje kan weer in elkaar.
Nu is het tijd om alu te gaan smelten, al het alu afval dat ik heb, krijg, en verzamel smelt ik niet direct om tot projecten. Eerst smelt ik dit een keer om tot aluminium broodjes zodat het aluminium goed schoon is als ik het ga gebruiken. (De broodjes zijn in mijn geval cakejes van de xenos haha)
Nou gas er op en smelten !!
Na ongeveer 10 a 15 minuten hebben we een mooi badje aluminium, eventueel voeg ik nog extra toe, wat dan overigens erg snel smelt.
Als het badje erg goed vloeibaar is haal ik het deksel er af, en haal ik meet een stalen gebogen strip de slak laag welke bovenop ontstaat er uit.
Aangezien ik dit alu al eerder heb gesmolten is het een stuk minder slak als de eerste keer.
Nu voeg ik wat schoonmaak soda toe waardoor op een of andere wijze de restant vervuiling boven komt drijven.
Ook dit schep ik er vanaf en nu ziet het er heel mooi schoon uit.
Als laatste toevoeging, wat keukenzout, ook hier weet ik het fijne niet van, maar dit gaat een proces aan met het alu bad, waardoor ontgassing plaats vindt. Zonder dit te doen krijg je veel meer belletjes in je eindproduct.
beide bovenstaande toevoegingen kun je ook professioneel kopen, als je graag veel meer uitgeeft, en een iets beter resultaat wilt.
Nu giet ik het gewoon in het vormzand, tot ik uit de ontluchting ook alu zie komen.
Het restant giet ik weer in de cake vormpjes voor de volgende keer.
Zelf niet mijn sterkste kant, maar als je hier mee gaat experimenteren denk om de veiligheid.
Zelf heb ik brandweer laarzen aan, en een veiligheids bril en las handschoenen.
Maar uiteraard zijn er veel veiligere oplossingen !!
Als bijvoorbeeld je zand vochtig is kun je explosies krijgen door de snelle verdamping van het water !!
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13495
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Aluminium Smeltoven
Mooie Tutorial!
Voor mij "gesneden koek" omdat ik al heel wat zilver gegoten heb met dit proces.
Voor de veiligheid: als je serieus overweegt om zelf ook te gaan gieten, ga eens langs bij een technische groothandel, en vraag ze naar een lasshort, en beenkappen ( dit zijn lederen schachten die je over je (VEILIGHEIDS) schoenen draagt)
verder.. je gaf het zelf al aan:
binnenkort misschien maar eens experimenteren met een klein onderdeeltje van Alu..
Voor mij "gesneden koek" omdat ik al heel wat zilver gegoten heb met dit proces.
Voor de veiligheid: als je serieus overweegt om zelf ook te gaan gieten, ga eens langs bij een technische groothandel, en vraag ze naar een lasshort, en beenkappen ( dit zijn lederen schachten die je over je (VEILIGHEIDS) schoenen draagt)
verder.. je gaf het zelf al aan:
en een gelaatsSCHERM beschermt je hele gezicht, niet alleen je ogen..las handschoenen.
binnenkort misschien maar eens experimenteren met een klein onderdeeltje van Alu..
Re: Aluminium Smeltoven
gelaatsscherm zoek ik ook al een tijdje. maar zijn of redelijk aan de prijs. of word niet verzonden naar nederland. adresje?
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13495
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Aluminium Smeltoven
http://www.worksafeshop.nl/product_info ... cts_id/424
http://www.overtoom.nl/is-bin/INTERSHOP ... adedoubler
http://www.bestel-verf.nl/product/253/g ... imax_.html
om er maar een stuk of 3 te noemen.. Google is your best friend.. :)
http://www.overtoom.nl/is-bin/INTERSHOP ... adedoubler
http://www.bestel-verf.nl/product/253/g ... imax_.html
om er maar een stuk of 3 te noemen.. Google is your best friend.. :)
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: Aluminium Smeltoven
ik heb al zitten zoeken, maar kan die pagina niet meer vinden..... maar ik had al eens eerder iemand gezien die dit deed... ik weet nog dat hij zijn oven R2D2 noemde..... maar die maakte ze mallen uit piepschuim (foam) en dat deed hij ook in het zand.... maar liet dat foam erin zitten.... dat schee gewoon te verdampen als je de aluminium er in giet....
jammer dat ik de link niet kan vinden.....
jammer dat ik de link niet kan vinden.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13495
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Aluminium Smeltoven
dat heet "verloren model" gieten.. je PS verdampt/verbrand en de gassen ontwijken door de ontluchtingen..
met deze methode kun je "makkelijk" dunwandig gietwerk maken, zonder het risico dat je mal instort tijden s het gieten..
met deze methode kun je "makkelijk" dunwandig gietwerk maken, zonder het risico dat je mal instort tijden s het gieten..