Aluminium Smeltoven

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Robo »

Inductie is een hitte opgewekt met elektriciteit, net als bij je kookplaat. (mits inductie :mrgreen: )
Kort gezegd hitte die door elektrische velden word opgewekt in metaal...

Als je je ouders laat horen wat voor geluid de meterkast geeft door het ronddraaien van de meter zijn ze denk ik wel over de vuur-schrik heen :)

Nee serieus, als je met inductie wil gaan werken moet je denk ik je eerst even goed gaan verdiepen in de materie.
Het is niet verstandig om te gaan spelen met spanning voor je precies weet wat er nou gebeurt...

Wat mijn ontwerp betreft...., die gebruik ik zelfs in de garage, met het deurtje open...
Niet dat ik dat als tip mee geef, maar slechts om aan te geven dat de hitte boven de ketel heel erg mee valt.
Er vanuit gaande dat je hem niet op stookt zodat de vlammen er uit schieten natuurlijk...
Zodra je vlammen uit de ketel ziet komen ben je propaan aan het weg gooien...
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Findecano
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:06

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Findecano »

okey top man weet ik genoeg
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Damocles »

Robo ik denk wel dat het magnetische velden zijn en geen elektrische! Nu 't een heeft wel verband met het andere natuurlijk.

Het komt er op neer dat het magnetisch veld de atomen in je materiaal doen trillen.
Aangezien temperatuur en kinetische energie (beweging) in een stof een lineair verband hebben (ken effe de wet niet meer) kan je het gevolg al raden.

Persoonlijk zou ik hiermee NIET aan de slag gaan. Om een beetje materiaal te SMELTEN ga je enorm grote stromen door je spoel moeten trekken. En daar hoort dan ook de nodige regeling en aansturing bij. Persoonlijk denk ik dat daarvoor wat meer kennis nodig is.

Als je daarmee wil experimenteren doe het dan eerst op heel kleine schaal, anders gaat het resultaat tegenvallen ;-) .
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Erik »

Damocles schreef:Om een beetje materiaal te SMELTEN ga je enorm grote stromen door je spoel moeten trekken. En daar hoort dan ook de nodige regeling en aansturing bij.
Een kookplaat om 4 pannetjes water te verhitten verbruikt 6-10kW. Om een klompje metaal tot een paar honderd graden te verwarmen zal nog wel veel meer stroom nodig zijn. Als je een gewone huisaansluiting hebt gaat je hoofdzekering dat nooit trekken.
Gr.

Erik
Findecano
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:06

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Findecano »

okey , ja dat is me nu dus wel duidelijk. maar het gaat dus eigenlijk erom dat er steeds een verschil is in het magnetisch veld dat snap ik allemaal. zou je dan in theorie een magneet kunnen gebruiken en die rond laten draaien? krijg je in principe hetzelfde (of snap ik het nu niet :P kan ook natuurlijk) want dat zou dan ook een goedkope oplossing kunnen zijn.

;)
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door dirk w »

Dat inductieverwarmertje in het filmpje is al 10KW en zo te zien is de wikkeling gemaakt van een koperbuis (waterkoeling)
Ik heb nog in een aluminiumgieterij gewerkt waar ze twee inductieovens hadden, een kroes van ongeveer 800 mm diameter en 1 m diep.
Die werkte met hoogspanning en dan nog had je watergekoelde spoelen nodig door de hoge stroom.
Dat ding kon binnen 20 sec een klomp aluminium van 40 kg smelten. Het koelwater moet trouwens zodanig behandeld worden dat de geleidbaarheid onder een bepaalde waarde blijft.
abeherm
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2011 18:02

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door abeherm »

Wie kan er mij helpen een propaan brander te maken voor een smeltoven, indien mogelijk met tekening
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Leeuwinga »

Kijk eens op youtube daar staan diverse filmpjes over dit item op
Cees
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door ludo »

verleden jaar ook even geexperimenteerd ,eerst met kolen gestookt maar dat ging niet goed vooruit ,het beste en snelste smelten ging met een oude gasoliebrander,na ca 10 min had ik al een hele pot gesmolten.De oven is gewoon gemaakt met ytong ,maar deze zijn geen lang leven beschoren ,na ca 30 kg gesmolten te hebben beginnen ze te verbrokkelen,het beste zijn vuurstenen.Na deze proeven ga ik mijn oven verbeteren met vuurstenen.(afbraak van oude CV ketels)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ludo op 08 feb 2011 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Leeuwinga »

Gasolie geeft m.i. erg veel rook, stank overlast.
(Propaan) gas is een veel betere bron om te gebruiken.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door ludo »

je moet de brander goed afstellen en dan heb je geen rook of stank,gas geeft heel veel lawaai maar dat werkt ook.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Leeuwinga »

Olie loopt er niet zo in vermoed ik, gas komt wel zo onder druk
uit een fles.
Wellicht onbekend maar maar in Nederland koken, verwarmen wij op gas
en niet op stookolie
Cees
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Re: Aluminium Smeltoven

Bericht door Ben_Cretskens »

Even een oud topic terug oprakelen!

Is het een (goed) idee om bij de bouw van een smeltoventje gebruik te maken van een vat (compressor in mijn geval) met daarin een buis die 4-5cm kleiner is en de ruimte er tussen vol te storten?

Exact hetzelfde als de topicstarter met zijn afvoerbuis maar met het verschil dat de inwendige ring blijft zitten...

Waarom???

In mijn hoofd lijkt dat beter en ik ben vooral benieuwd naar de eventuele nadelen hiervan.
Plaats reactie