wat kost het pláátsen van een airco?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door Portje »

Nu ben ik naar de airco boer gegaan waar ik de duoset van de slaapkamers heb gekocht om eens te kijken of diezelfde set voor beneden maar dan iets zwaarder 2.5kw + 3.5kw zou kosten.
Het blijkt nu dat hij gestopt is met het plaatsen maar wel installateurs heeft die dat voor hem doen en hij gaf me een tel.nr.
Ik heb dus die installateur gebeld en verteld dat ik door de airco boer voor het plaatsen naar hem was gestuurd en gevraagd wat het pláátsen van een duoset zou gaan kosten.
Uitgelegd dat er al een split airco staat en dat die vervangen moet worden naar een split-duo.
Uitgelegd dat de bok voor de airco er dus al is en hij hoeft ook geen gaten door de muur te boren.
Oke kreeg ik als antwoord, ik stuur u een offerte.
En idd die kreeg ik.
Ik kreeg een offerte incl. de duurste airco duoset die er bij die airco boer verkrijgbaar is.
Dus een berichtje terug gestuurd dat ik daar niet om gevraagd had maar alleen wilde weten over het plaatsen en verteld welke aircoset ik wil kopen omdat ik er daar al een van heb.
Kreeg ik weer een offerte met de aircoset die ik aangegeven had.
Die aircoset was incl. btw
Alleen heeft ie er voor het gemak over de hele bubs weer 21% btw berekend.
Dus ook over die aircoset waar de btw in de prijs al bij zit.
Ik (in mezelf @#$%^) en nog maar een berichtje terug gestuurd dat ie zich zeker vergist had.
Ik blijf nog netjes.
Nog geen bericht terug ontvangen en ben benieuwd of dat er nog van komt...
Ik weet dus nog steeds niet wat het kost.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door Ballegooijen »

Toevallig net een adviseur over de vloer gehad. Ook voor een dubbele airco.
Hij adviseerde mij om geen dubbele te kopen. De slaapkamer draait maar af en toe en de kamer continu. Het is dan handiger om 2 units neer te zetten. Kwa prijs maakt het niet uit. Een dubbele kost ongeveer 4000 a 4500 euro en een enkele kost 2000 euro incl montage.
Ik ga dus voor een enkele en later voor de slaapkamer neem ik een split of een mobiele airco die ook kan verwarmen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tot welke buiten temperatuur heeft het nog nut om met zo'n airco te gaan verwarmen?
De gebruikte gassen in al die warmtepompen hebben zo allemaal hun optimale werkgebied, en ik kan me voorstellen dat een airco niet ontworpen wordt om onder 10 graden te koelen, en aangezien dat verwarmen maar bijzaak is lijkt het me daaronder ook geen optimale situatie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door Portje »

Wanneer en hoelang wordt het hier zo koud Hugo.
Op dit moment werkt het prima.
Ik verbruik nu tussen de 5 en 8 KWh per dag aan verwarmen.
En als het zo koud wordt dat hij het niet meer aan kan, is de cv er natuurlijk ook nog om mee te helpen.
In jan ga ik eens kijken wat een dag met gas kost op dezelfde binnen temp, dat vind ik nu te duur met een gasprijs van €4.50 op dit moment


Johan,
Ik heb ook eens een mobiele airco gehad.
Nooit meer.
Wat er uit die pijp kwam aan afvoer hitte naar buiten, ongelooflijk.
Voor dat ding was het koel maar achter dat ding, wow
En dat ding maar jakkeren.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 dec 2022 17:42 Tot welke buiten temperatuur heeft het nog nut om met zo'n airco te gaan verwarmen?
De gebruikte gassen in al die warmtepompen hebben zo allemaal hun optimale werkgebied, en ik kan me voorstellen dat een airco niet ontworpen wordt om onder 10 graden te koelen, en aangezien dat verwarmen maar bijzaak is lijkt het me daaronder ook geen optimale situatie.
Zie gegevens van mijn Daikin aircos.
De SCOP gaat bij een gematigd klimaat van 4,3 (2.5kW) tot 3.7 (5kW) bij laten we zeggen 10 graden buitentemperatuur naar 2,3 (2.5kW) tot 2,0 (5kW) bij -10 graden.
Dus halve rendement echter nog steeds het dubbele van een conventionele elektrische verwarming.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door Ballegooijen »

Wat er uit die pijp kwam aan afvoer hitte naar buiten, ongelooflijk
Het is toch de bedoeling dat de hitte naar buiten gaat en het binnen koel wordt?

Ik heb een afvoer naar buiten en dat werkt prima.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door Kars-cnc »

Wat Hugo bedoelt; is er een kantelpunt in de buitentemperatuur waaronder een airco het minder gaat doen omdat hij nou eenmaal niet ontworpen is om je huis bij -10 graden nog te verwarmen. Een tabelletje zoals bijvoorbeeld hieronder:

Duco COP tabel.png
A = buitentemperatuur / W = afgifte temperatuur

Ik heb al even gezocht bij Daikin voor de RXP buitenunit, maar ze zijn niet erg scheutig met dit soort detail informatie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door kawarider »

Ow, dat zijn wel leuke cijfers. Heeft ook iemand ooit in de praktijk gemeten of dit echt zo is?

Gisteren heb ik mijn WP afgekoppeld. Ik ga er niets meer mee doen. Eerlijkheidshalve moet ik daar wel bij vermelden dat het voor sanitairwater was van 60 graden. In de zomer haal je dan een COP van rond de 2,5.

Waar ik nu aan zit te denken om een unitje te koppelen aan de WTW unit en zo via de bestaande roosters inblazen. Eens rustig laten bezinken, maar als een cop van meer dan 4 echt is?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 08 dec 2022 07:40 Wat Hugo bedoelt; is er een kantelpunt in de buitentemperatuur waaronder een airco het minder gaat doen omdat hij nou eenmaal niet ontworpen is om je huis bij -10 graden nog te verwarmen.
precies, bij warmtepompen zit vaak een elektrisch element voor de nodige verwarming als het te koud wordt, ik meende bij de meeste systemen zo onder -4 graden.

Ik heb al even gezocht bij Daikin voor de RXP buitenunit, maar ze zijn niet erg scheutig met dit soort detail informatie.
Terwijl dat bij warmtepompen toch de standaard getallen zijn die als eerste genoemd worden.

Ik heb het gevoel dat de praktische uitvoering van warmtepompsystemen nog in de kinderschoenen staat, ook al is het in Scandinavische landen al een bejaard product.

Denk aan buiten-muur-schil als warmtewisselaar of zoals ik al gezien heb, een schutting van speciaal profiel als buitenunit. En ook het samenvoegen van verschillende mogelijkheden binnen 1 systeem. Naast dat het allemaal een godsvermogen kost. Maar ja, dat is met bijna alles zo vandaag de dag.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door serum »

Kars-cnc schreef: 08 dec 2022 07:40 Wat Hugo bedoelt; is er een kantelpunt in de buitentemperatuur waaronder een airco het minder gaat doen omdat hij nou eenmaal niet ontworpen is om je huis bij -10 graden nog te verwarmen. Een tabelletje zoals bijvoorbeeld hieronder:


Duco COP tabel.png

A = buitentemperatuur / W = afgifte temperatuur

Ik heb al even gezocht bij Daikin voor de RXP buitenunit, maar ze zijn niet erg scheutig met dit soort detail informatie.
Nee, dat was mij ook opgevallen. Daikin presenteert de beste cijfers uit de klas, maar die info is manco. (Geldt eigenlijk voor alle airco gebaseerde systemen). Geeft mij een pmpo gevoel. Mijn zus heeft recent voor een forse woonkamer/keuken een Mitsubishi 5kw model laten plaatsen. Ze houdt keurig haar dagelijkse verbruik bij.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door Kjelt »

Kars en Serum: niet zo overhaast, in mijn tabel staat toch echt de verwarmingswaarde voor -10 graden C, als je die deelt op de verbruikte vermogen krijg je de SCOP. Deze lijkt dus erg op de tabel van Kars.
Als de SCOP nog steeds 2 is bij -10C dan is het toch prima. Niet dat ik bij -10 de airco ga aanzetten hoor maar het kan dus wel, het duurt alleen langer voordat hij warme lucht blaast. Dat is nu bij 0C ook het geval, dan blaast hij 5 minuten heel weinig, kennelijk om de buitenunit op te warmen en dan opeens gehts los! :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door serum »

Dat opwarmen herken ik, onze LG heeft een 'pre heat' lampje, die zie je inderdaad branden als ie moet verwarmen en het buiten koud is.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 08 dec 2022 10:48 Kars en Serum: niet zo overhaast, in mijn tabel staat toch echt de verwarmingswaarde voor -10 graden C, als je die deelt op de verbruikte vermogen krijg je de SCOP.
Je hebt gelijk! Ik moet beter opletten in het vervolg :mrgreen:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: wat kost het pláátsen van een airco?

Bericht door Portje »

Om dit af te sluiten, omdat er vandaag een nieuwe duo split airco wordt geplaatst, het verbruik van deze mnd tot nu toe.
Ik heb ook de luchtvochtigheid er bij geplaatst, als ik het niet vergeten was.
Het ouwe beestje, die ik in 2005 geplaatst heb, wordt voor de schuur gereserveerd.
Afbeelding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie