Hoe efficient is een voeding

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door bartL »

Nu dit topic toch al van voedingen op wonderbaarlijke wijze is afgedreven naar LED heb ik daar ook even een vraagje over. :mrgreen:

Laatst was ik op een cursus waarbij de meneer voor het bord vertelde dat goedkopere led verlichting hoogfrequent kunnen knipperen. Ik vroeg hem hoe dat kan aangezien dit gelijkstroom is. Hier wist hij geen antwoord op maar gaf aan dat je dit met de camera van de telefoon kon testen. Bij gewone TL was me dit wel bekend maar bij LED niet. Dus ik bij iedere LED aan het testen maar ik heb er nog geen 1 kunnen ontdekken die dit doet. Lult de beste meneer nu maar wat of heeft hij wel degelijk gelijk? En zo ja, waar wordt dit dan door veroorzaakt? Slechte gelijkrichter oid?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door Erik »

hfj de [b schreef:beloofde[/b] branduren totaal niet. De goedkope "merken" doen het nog slechter dan Philips
De beloofde branduren zijn voor de lichtbron. Over de ingebouwde electronica word gezwegen (en de electronica gaat veel te snel kapot, niet de lichtbron)
Laatst gewijzigd door Erik op 04 dec 2022 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waar ik me dan over verbaas, als ze beweren dat die led-lampen wel 50.000 branduren hebben, waarom dan maar 2 jaar garantie, dat getuigt niet van veel vertrouwen in je eigen product.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door Kars-cnc »

bartL schreef: 04 dec 2022 13:44 Laatst was ik op een cursus waarbij de meneer voor het bord vertelde dat goedkopere led verlichting hoogfrequent kunnen knipperen.
Het zou best kunnen, de drivers richten de 230V gelijk en gaan dan op een hogere frequentie (iets van 150kHz ?) deze DC choppen (PWM zeg maar) en aan de LED aanbieden. Eventueel afvlakken zal daarbij weinig voorstellen denk ik, maar die details weet ik ook allemaal niet. Omdat deze frequentie ver boven alles ligt wat door het menselijk oog EN camera's wordt waargenomen is dat eigenlijk geen probleem.

Wat die meneer voor de klas waarschijnlijk waarneemt met z'n camera is een 100Hz rimpel. Dit doordat ook de afvlakking van de gelijkgerichte netspanning ook minimaal wordt gehouden. Die 100Hz (in sommige gevallen zou het ook 50Hz of een mix van die twee kunnen zijn) kan heel goed interferentie geven met een camera. Maar goed dat is bij een TL of spaarlamp niet anders.

Er schijnen mensen te zijn die een overgevoeligheid voor 100Hz hebben. Ze gaan zich onwel voelen in een ruimte met b.v. TL verlichting. Vreemd is wel een beetje dat je daar steeds minder over hoort terwijl die 50Hz en 100Hz tegenwoordig steeds meer overal voorkomt...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 04 dec 2022 13:44 Laatst was ik op een cursus waarbij de meneer voor het bord vertelde dat goedkopere led verlichting hoogfrequent kunnen knipperen. Ik vroeg hem hoe dat kan aangezien dit gelijkstroom is. Hier wist hij geen antwoord op maar gaf aan dat je dit met de camera van de telefoon kon testen. Bij gewone TL was me dit wel bekend maar bij LED niet. Dus ik bij iedere LED aan het testen maar ik heb er nog geen 1 kunnen ontdekken die dit doet. Lult de beste meneer nu maar wat of heeft hij wel degelijk gelijk? En zo ja, waar wordt dit dan door veroorzaakt? Slechte gelijkrichter oid?
Van die 220V wisselspanning moet gelijkspanning gemaakt worden. Dat kan een "gelijkspanning" met een flinke rimpel (zaagtand) worden als je die niet goed (te goedkoop) ontwerpt. Dat kun je terugzien in de helderheid (knipperen) van de verlichting. Ik zie ook wel mogelijkheden om z'n led te voeden met 220V wisselspanning die gelijkgericht wordt. Dan heb je 100Hz net als bij standaard TL verlichting. Daar zul je het knipperen dan ook wel zien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 04 dec 2022 12:32 Philips en andere fabrikanten zijn beboet omdat ze afgesproken hadden dat gloeilampen maar 2000 uur mochten meegaan.
Mijn eerste Philips spaarlamp heeft 30 jaar gebrand. In die tijd zijn veel andere spaarlampen al gesneuveld ook die van Philips. Mijn eerste ledlamp buitenlamp heeft het 8 jaar gedaan. Mijn huidige ledlampen, ongeacht het merk, gaan niet veel langer dan 3 jaar mee terwijl 50.000 branduren (5+ jaar continu) toch heel normaal is voor een ledje.
Zodra fabrikanten ergens een financieel belang bij hebben, gaan ze het ook doen. Het maximaliseren van de winst is zeker bij bedrijven met aandeelhouders altijd een meetbare doelstelling. Ergens kun je ze dat ook niet kwalijk nemen. Ik probeer meestal ook het maximale uit elke euro te halen.
Ja, maar dat was het Phoebus-kartel en dat was in de 20-er jaren van de vorige eeuw. Dat issue met die dunne draden (naar de CCFL buis toe, dus niet filament van een gloeilamp) was in de jaren 80-90. En tegenwoordig hebben we (in ieder geval in Europa/Nederland) veel betere consumentenbescherming, dus moet de producent de belofte die ze op de verpakking maken waarmaken.

p.s. Ik zie dat er weinig hits meer zijn op dit soort dingen op zoekmachines... Philips/Signify marketing en legal is lekker bezig geweest...
Kars-cnc schreef: 04 dec 2022 14:12 Het zou best kunnen, de drivers richten de 230V gelijk en gaan dan op een hogere frequentie (iets van 150kHz ?) deze DC choppen (PWM zeg maar) en aan de LED aanbieden. Eventueel afvlakken zal daarbij weinig voorstellen denk ik, maar die details weet ik ook allemaal niet. Omdat deze frequentie ver boven alles ligt wat door het menselijk oog EN camera's wordt waargenomen is dat eigenlijk geen probleem.
Het is iets complexer. Ja er wordt geschakeld op 150kHz (of hoger of lager, zeker bij dimbare LEDs varieert de frequentie nog wel bij dimmen.)
Maar de gelijkgerichte netspanning heeft nog zeker een 100Hz rimpel. En daar moet de geschakelde voeding voor compenseren, en dat lukt maar beperkt. En aangezien producenten altijd proberen te beknibbelen op de kosten, wordt er bespaard op condensatoren. dus die rimpel is zeker bij goedkopere lampen aanzienlijk en zal je terugzien in de lichtopbrengst.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door DaBit »

MeMoRy schreef: 04 dec 2022 10:46 Weet je zeker dat dat klopt? Ik heb zelf voor Philips Research (voor lighting) en Signify gewerkt (aan de Master Led en de dim-to-warm series). Het verhaal dat wij intern hadden is dat de te korte levensduur van de spaarlampen destijds werd veroorzaakt door te dunne draden naar de buis toe.
De elektronica werd bewust te warm gehouden. Daar kwam engineering aan te pas om dat voor elkaar te krijgen.
Er is later ook nog een incident geweest met condensatoren die de levensduur niet haalden.
Dat was dus geen incident. Hooguit was het incident 'oeps, net iets te kort, sorry'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 04 dec 2022 13:44 Laatst was ik op een cursus waarbij de meneer voor het bord vertelde dat goedkopere led verlichting hoogfrequent kunnen knipperen.
Zeker, ik zal het je nog sterker vertellen.
Behalve de primaire schakelfrequentie en zijn nevencomponenten van de buck converter zijn er in supermarkten en kantoorgebouwen verlichting die met het uitgezonden licht codes communiceren.
Ken de exacte details niet meer maar dit wordt icm bluetooth gebruikt om in kantoorgebouwen en supermarkten op een nauwkeurigheid van enkele cms je positie te kunnen bepalen.
Vervolgens kun je via je smartphone met bijbehorende app vervolgens in je kantoor het licht en andere zaken bedienen en in de supermarkt een product ingeven waarna de app je de weg wijst.
Maar dit zie je niet tenzij je supergevoelig bent maar een camera in je telefoon kan de codes wel herkennen.

https://www.usa.lighting.philips.com/sy ... ositioning
https://www.interact-lighting.com/nl-nl ... s/the-edge
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door bartL »

Bedankt voor de info Kars, Huub en Kjelt! Waar een afdwalend topic al niet goed voor kan zijn.
Iets om in de gaten te houden bij evt. Aanschaf van LED lampen.
Plaats reactie