Hoe efficient is een voeding

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Hoe efficient is een voeding

Bericht door spinningwheels »

Nieuwe PC monitor.
Helemaal hip, zo,n 32inch gebogen ding.
Maar ik kijk naar de voeding.
In 100-240 volt 1A
Out 19V ( welke gek bedenkt 19V als voeding spanning?) 48W
Ho even 100volt 1A is 100Watt uitgang 48W
Ben ik 52Watt kwijt??? gaat niet op aan warmte ding is amper voelbaar warm.
Of ik snap het niet
In theorie kan ik praktisch alles
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door MeMoRy »

Het zou over de stroom kunnen gaan die de voeding maximaal kan leveren.
Heb je nagemeten wat het werkelijke vermogen is dat er in een uit gaat? Nummertjes op een label zeggen daar niet veel over.
Er zal zeker wat verlies zijn, maar waarschijnlijk eerder rond de 10%
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door Kars-cnc »

Is een normale manier van specificeren. Die input stroom zitten allerlei slagen om de arm is zoals inschakelpiek (alhoewel waarschijnlijk niet die hele korte piek die dat vonk geluid veroorzaakt als je de stekker in het stopcontact doet).

Als het een moderne, goede kwaliteit voeding is mag je 80% tot 90% efficiency verwachten. Dus 48Watt uit is iets rond 55Watt in. Daarom wordt hij ook niet warm.

Welke gek die 19V bedacht heeft heb ik mij ook altijd afgevraagd 8) . Maar het is wel een soort standaard geworden als het gaat om laptopvoedingen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door hfjbuis »

Kars-cnc schreef: 03 dec 2022 21:03 Welke gek die 19V bedacht heeft heb ik mij ook altijd afgevraagd 8) . Maar het is wel een soort standaard geworden als het gaat om laptopvoedingen.
Bij oplaadbare apparaten heeft het te maken met de spanning die je nodig hebt om de cellen te laden. Meestal staan cellen in serie (lood/litium accu) en zo kom je dan tot de benodigde spanning.
De meeste apparaten hebben wel een of andere lage voedingsspanning nodig. Het is goedkoper (minder koper/ijzer nodig) en efficiënter (minder warmte ontwikkeling) om ter plekke een hogere spanning m.b.v. een converter (meestal een stepdown converter) om te zetten. De benodigde spanning (ingang) is dan afhankelijk van de maximaal gewenste stroom door de kabels (ingang) en het vermogen dat geleverd moet worden aan de uitgang.
Ook de meeste (stappen) motor drivers werken op die manier. Een b.v. 2V stappenmotor wordt aan de driver kant met 48V gevoed.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door spinningwheels »

Kars-cnc schreef: 03 dec 2022 21:03
Welke gek die 19V bedacht heeft heb ik mij ook altijd afgevraagd 8) . Maar het is wel een soort standaard geworden als het gaat om laptopvoedingen.
Ok Dat een laptop ook 19 volt is wist ik niet, heb niet zo,n ding .
Dacht zelf van , Fabrikant bedenkt zelf een verder niet voorkomende voeding spanning. Maakt daar dan zelf voedingen voor met een ingebouwde gremlin, die de boel na een 4 jaar ofzo saboteert. en dan een nieuwe voeding verkoopt voor zo,n 75 % van de prijs wat het apparaat plus voeding gekost heeft.
Zodat je het ding dan maar in de oudijzer bak drukt en weer een nieuwe koopt.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 03 dec 2022 22:38 Dacht zelf van , Fabrikant bedenkt zelf een verder niet voorkomende voeding spanning. Maakt daar dan zelf voedingen voor met een ingebouwde gremlin, die de boel na een 4 jaar ofzo saboteert. en dan een nieuwe voeding verkoopt voor zo,n 75 % van de prijs wat het apparaat plus voeding gekost heeft.
Een beetje achterdocht kan nooit kwaad maar in dit geval niet terecht. Ik heb hier een bak waar ik de adapters in gooi van defecte apparaten die zelf naar het elektronisch afval gaan, en daar zitten meerdere 19V exemplaren bij. Ook van b.v. Dell maar die hebben weer een ander trucje waardoor ik niet zo zeker ben of die wel voor iets anders dan een Dell gebruikt kunnen worden. Maar goed, ik bewaar ze toch nog maar ;-)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door spinningwheels »

Kars-cnc schreef: 03 dec 2022 23:25
Een beetje achterdocht kan nooit kwaad maar in dit geval niet terecht.
[/quote]
Het is toch zo dat veel consumenten elektronica dusdanig ontworpen wordt dat de levensduur niet al te lang is ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door DaBit »

Ik ken maar 1 gevalletje waarbij dat bewust gedaan werd, dat waren de spaarlampen van Philips in de tijd dat die dingen een nieuwigheidje waren (en Philips Lightning nog in Oss zat). Die hadden een zodanig thermisch ontwerp dat niet bedoeld was om alle warmte efficient af te voeren, maar om genoeg binnenboord te houden om de ingebouwde ballast niet al te gek lang te laten leven.

Voor de rest is het gewoon optimaliseren van de kostprijs. Een condensatortje met een levensduur van 2000 uur bij 85 graden is een stuk goedkoper dan eentje met een levensduur van 10000 uur bij 105 graden. Metaal voor warmteafvoer is duur, dus er zo min mogelijk van gebruiken is goed voor de portemonnee van de fabrikant. Niet voor de levensduur; elke 10 graden warmer halveert grofweg de levensduur. Enzovoorts.

En die 19V komt inderdaad van de batterijladers in laptops af. 4*4.1V/cel voor traditionele Li-ion cellen=16,4V. Met 19V van de voeding minus wat verlies over kabels en printsporen hou je 17,5-18V over voor je lader. Die hoeft dan maar een beetje naar beneden kwa spannning, wat scheelt in de belasting van condensatoren en spoelen. Die kunnen vervolgens weer een maatje kleiner, lichter en goedkoper, wat in een laptop goed van pas komt.

En als je al eenmaal spul gemaakt hebt voor die 19V, dan is het ook handig om dat elders in te zetten, want dat scheelt verschillende items op voorraad in je magazijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 04 dec 2022 09:08 Ik ken maar 1 gevalletje waarbij dat bewust gedaan werd, dat waren de spaarlampen van Philips in de tijd dat die dingen een nieuwigheidje waren (en Philips Lightning nog in Oss zat).
Nou in 1924 (negentienvierentwintig) waren ze daar al mee bezig ;-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Phoebus-kartel schreef: Phoebus-kartel:
Een van de afspraken die onder de vlag van het Phoebus-kartel tot stand kwam was de afspraak om de levensduur van hun lampen te beperken tot maximaal duizend branduur, ondanks het feit dat er destijds al gloeilampen bestonden met een levensduur van 2500 uur. Om dit te controleren waren deelnemers verplicht hun gloeilampen te laten testen in het Phoebus-laboratorium in Bazel. Een overschrijding van de levensduur werd bestraft met een boete, die hoger werd naarmate de lampen het langer dan 1000 uur uithielden.
Van die spaarlampen, mjah de allereerste spaarlampen van Philips (de ouderen kennen ze nog wel) was de jampot. Een loeizwaar opgevouwen tl buisje met traditionele koper/ijzer ballast met een dikke glazen behuizing, vandaar de bijnaam de jampot.
Die dingen gingen niet stuk als je ze niet te vaak startte, dus bv buitenverlichting.
Dan was 40000 uur geen uitzondering en bij mijn ouders huis heb ik ze na 18 jaar!!! werkend weggegooid omdat er modernere versies waren (meer licht).

Afbeelding
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door MeMoRy »

DaBit schreef: 04 dec 2022 09:08 Ik ken maar 1 gevalletje waarbij dat bewust gedaan werd, dat waren de spaarlampen van Philips in de tijd dat die dingen een nieuwigheidje waren (en Philips Lightning nog in Oss zat). Die hadden een zodanig thermisch ontwerp dat niet bedoeld was om alle warmte efficient af te voeren, maar om genoeg binnenboord te houden om de ingebouwde ballast niet al te gek lang te laten leven.
Weet je zeker dat dat klopt? Ik heb zelf voor Philips Research (voor lighting) en Signify gewerkt (aan de Master Led en de dim-to-warm series). Het verhaal dat wij intern hadden is dat de te korte levensduur van de spaarlampen destijds werd veroorzaakt door te dunne draden naar de buis toe. In een poging om de productiekosten omlaag te brengen (en dus de marge groter te maken) werd namelijk om de zoveel tijd gekeken waar op beknibbeld kon worden. En dit was toen te ver gegaan. Heeft de Philips naam destijds wel schade gedaan. Dus dit soort verhalen werden als voorbeeld gebruikt waarom we voorzichtig moesten zijn en goed/beter moesten testen.
Er is later ook nog een incident geweest met condensatoren die de levensduur niet haalden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door Kjelt »

MeMoRy schreef: 04 dec 2022 10:46Dus dit soort verhalen werden als voorbeeld gebruikt waarom we voorzichtig moesten zijn en goed/beter moesten testen.Er is later ook nog een incident geweest met condensatoren die de levensduur niet haalden.
Tja voor de ledificatie, toen ze nog op de emmasingel zaten werden de producten uitgebreid en grondig getest. Dat waren prima producten.
Professional lighting dat blijft goed maar hoe het met de goedkope consumentenproducten gesteld is nu?
Door de concurrentie uit het Oosten met hun belachelijke lage prijzen voor slechtere producten waarvan de consument het verschil niet kon zien is daar ook de norm sterk vervaagd. Je kunt daar met dezelfde kwaliteitsnorm niet tegen concureren dan verkoop je niets. Zelf zou ik er dan een andere naam op plakken, zoals vroegah bij de crt tv's. Philips Matchline was toen het summum, gevolgd door gewone Philips en dan had je de goedkopere series Aristona, Erres en nog wat, maar die mochten geen Philips meer genoemd worden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door hfjbuis »

Philips en andere fabrikanten zijn beboet omdat ze afgesproken hadden dat gloeilampen maar 2000 uur mochten meegaan.
Mijn eerste Philips spaarlamp heeft 30 jaar gebrand. In die tijd zijn veel andere spaarlampen al gesneuveld ook die van Philips. Mijn eerste ledlamp buitenlamp heeft het 8 jaar gedaan. Mijn huidige ledlampen, ongeacht het merk, gaan niet veel langer dan 3 jaar mee terwijl 50.000 branduren (5+ jaar continu) toch heel normaal is voor een ledje.
Zodra fabrikanten ergens een financieel belang bij hebben, gaan ze het ook doen. Het maximaliseren van de winst is zeker bij bedrijven met aandeelhouders altijd een meetbare doelstelling. Ergens kun je ze dat ook niet kwalijk nemen. Ik probeer meestal ook het maximale uit elke euro te halen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 04 dec 2022 12:32 Mijn huidige ledlampen, ongeacht het merk, gaan niet veel langer dan 3 jaar mee terwijl 50.000 branduren (5+ jaar continu) toch heel normaal is voor een ledje.
Er zijn drie beperkingen aan een moderne 230V ledlamp:

- brandduur gespecificeerd als na die tijd heb je nog 70% van de originele lumens over (ja ook leds gaan in licht achteruit na verloop van tijd) Meestal is dit 20000-25000 uur bij A merken.

- aantal aan/uit schakelmomenten, bij A merken op de verpakking gespecificeerd. Meestal ergens tussen de 5000 en 20000. Dit is de elco van de busvoeding die bij inschakelpiek belast wordt, dat hangt dus van de gekozen elco af hoe lang hij dit volhoudt en is vaak een van de duurdere componenten waardoor er daar op bezuinigd wordt. En dan hebben we het nog niet over dimmen gehad, Het aanbieden van een aan of afgesneden sinus is ook niet echt lekker voor een goedkoop voedinkje en dure voedingen en lampen daar wil de consument niet voor betalen ;-)

- temperatuur. De ledlamp voeding moet ergens zijn warmte kwijt, meestal op zijn voetje. Als je hem vertikaal hangt in een afgesloten armatuur meet na een uur eens met een warmtecamera hoe warm die daar wordt, of draai hem er uit en brand je handen ;-)

Als je echt lang met ledlampen wilt doen zul je de DC versie willen nemen en een goede driver. Die hangen bv in parkeergarages en gaan gewoon 24/7 10 jaar mee zonder problemen. Maar dat ziet er voor de woonkamer niet uit en kost ook wel wat. Maar de hele ledificatie strand gewoon op het feit dat woningen 230V hebben, en om dat om te zetten naar laagspanning dc is gewoon niet handig. Er gaat zo veel energie verloren en de levensduur is ook beperkt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoe efficient is een voeding

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 04 dec 2022 12:42 daar wil de consument niet voor betalen
Dat zie je verkeerd.
Bij mij gaan de meeste lampen één keer per dag aan en uit. Zelfs dan halen ze de beloofde branduren totaal niet. De goedkope "merken" doen het nog slechter dan Philips.
Ik zal zonder meer een 10x duurdere lamp kopen als die 50.000 branduren zal halen. Niet meer op een lader hoeven te staan is mij best wat waard.
Kjelt schreef: 04 dec 2022 12:42 ja ook leds gaan in licht achteruit na verloop van tijd
Dat is nou precies mijn probleem, ze gaan op zwart :mrgreen:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie