7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door serum »

De tijd tussen dat je ze domweg installeert of dat je de laatste procenten probeert te scoren is de winst van de verbetering al verdampt.

Niet te moeilijk. Gas erop, veel efficiënter. Nu is het de tijd om die dingen te poten, heb je er de meeste opbrengst van in de komende maanden.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door kawarider »

Precies, beter een paneeltje extra leggen. Kost minder moeite.
Good busy Sven :P . Straks heb je 13 panelen a 400 Wp? Dan heb je je verbruik toch aardig afgedekt?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Sven »

Strikt genomen nog iets te kort om het hele verbruik af te dekken als ik kan salderen.

Voor de niet-saldeer-toekomst is het misschien juist heel goed:
In de zomer met eigen stroom autorijden en alles zonnestroom opgebruiken, in de winter iets te kort komen en dat uit de goedkoopte paal halen, thuis of op straat...

Maar geen 13 maar 11x 400wp.

Qua verstelbaarheid, als je eenvoudig van stand kan wisselen tussen zomer en winter heb je denk ik de grootste klap al gemaakt.
Maar echt eenvoudig is dat niet zomaar....

En nog even voor de duidelijkheid:
De verstelbaarheid gaat boven alles wat ik genoemd heb over het zo hoog mogelijk laten uitkomen van de onderrand van de panelen.
De montagejongens hebben marge naar beneden nodig, de vergunning staat 1 meter buiten de gevel toe.
Laatst gewijzigd door Sven op 06 mar 2023 08:51, 2 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door hainjedaf »

En waarom geen stackje LiFePo rackmount batterijen?
Dan kan je de zomer ook gebruiken om te bufferen....



Die dingen worden goedkoper en er zijn steeds meer MPPT controllers die ook batterijen
ondersteunen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door assink »

Zijn die dan net zo brandgevaarlijk als LiPo batterijen?
Hoor nu al van diverse partijen in de omgeving dat ze schuren al slecht verzekerd krijgen omdat er zonnepanelen op liggen.
Laat staan als je er ook nog een accusysteem achter hebt zitten, een huis dompel je niet zomaar onder zoals een Tesla :lol:
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door keesfrees »

Over de oriëntatie tov de zon, niet te druk over doen nmi.
Hier heb ik 2 rijen panelen, pal op oost en west, de grafieken hier onder.

Bij de nieuwe velden op het land zie ik voornamelijk (uitsluitend ?) puntdakjes, de helft op oost en de helft op west dus.
Dat zal zijn om een (iets) betere spreiding over de dag te hebben en zo de dip in de prijs iets te ontwijken.

In duitsland zag ik wel op oost of west dakvlakken constructies om de panelen meer naar het zuiden te richten. Dat zal qua constructie nog aardig oplopen en vooral de windvang zou mij tegenhouden om dat te doen. Maar dat is ws gedaan in een tijd dat de panelen nog veel meer kostten dan nu.

De opbrengst van de 2 kringen samen :
24716

En afzonderlijk :
24715

Met de spanning van het net er bij, ook interessant, om te kunnen zien dat die niet te hoog wordt.
De omvormers heb ik naast de elektriciteits meter hangen om zo weinig mogelijk spanningsval over de net kabel te hebben.
24714

En nog deze, van een echt onbewolkte dag.
24713

En de opbrengst over de jaren :
24717
( ze liggen er al langer maar nog niet verbonden met internet )
Laatst gewijzigd door keesfrees op 06 mar 2023 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Sven »

Als ik die getallen goed lees dan zou ik zelfs met jouw monsterlijke lap aan panelen mijn auto niet op 1 dag geladen krijg.
Dan lukt het ons met het te plaatsen zakdoekje al helemaal niet.

Of lees/begrijp ik het niet goed?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Portje »

Sven schreef: 06 mar 2023 11:24 Als ik die getallen goed lees dan zou ik zelfs met jouw monsterlijke lap aan panelen mijn auto niet op 1 dag geladen krijg.
Dan lukt het ons met het te plaatsen zakdoekje al helemaal niet.

Of lees/begrijp ik het niet goed?
Ik krijg van de week, als het niet sneeuwt tenminste, 12 panelen op west.
Maar als ik het zo lees van Sven vraag ik me af of ik mijn zaklamp opgeladen krijg met die panelen... :lol:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door keesfrees »

Dit was niet in de buurt van de langste dag,
En er zijn ondertussen efficiëntere panelen.
Het ging mij er om duidelijk te maken dat de oriëntatie meerdere aspecten heeft.

Dit heb ik nog toegevoegd :
keesfrees schreef: 06 mar 2023 11:02 En de opbrengst over de jaren :
( klik op het pijltje achter "wrote / schreef" om er naar toe te springen, = handig, hoe je dat doet, zie mijn onderschrift )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

assink schreef: 06 mar 2023 07:48 Zijn die dan net zo brandgevaarlijk als LiPo batterijen?
Lithium-ijzerfosfaat is behoorlijk veilig, veel veiliger dan lithium/cobalt of lithium/mangaan. Het grootste nadeel is de lagere energiedichtheid, wat voor een stationaire batterij niet zoveel uitmaakt.
Sven schreef: 06 mar 2023 11:24 Als ik die getallen goed lees dan zou ik zelfs met jouw monsterlijke lap aan panelen mijn auto niet op 1 dag geladen krijg.
Dan lukt het ons met het te plaatsen zakdoekje al helemaal niet.
Rij jij elke dag je accu van 100% vol naar helemaal leeg dan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 06 mar 2023 12:17 Rij jij elke dag je accu van 100% vol naar helemaal leeg dan?
Nee, maar van 28 kwh naar 5 kwh komt geregeld voor.
En dan zal het waarschijnlijk vaker in het weekend zijn, terwijl ik door de week minder rij.
En dit wordt natuurlijk pas een dingetje als er geen salderen meer mogelijk is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

Tsja, tegen die tijd moet de auto zo af en toe gedurende een zonnige dag thuis staan.
Dat is ook de reden dat ik een fatsoenlijk rijbereik wil hebben als ik ooit aan het elektrieke verhikel ga. Niet eens omdat ik zo'n grote afstanden wil kunnen afleggen, maar omdat je het ding niet bij kunt laden met eigen productie als-ie niet thuis staat. Of je moet een thuisaccu met vergelijkbare capaciteit neer gaan zetten voor dat doel, en nog afgezien van de kosten ben ik daar eigenlijk niet zo'n voorstander van.

Je zou het straks na saldering net zo moeten kunnen doen als met online opslag, dat je voor X bedrag een kWh aan energie mag stallen. Met online opslag van data kan ik voor 10 euro per maand het recht kopen om 1TB ergens te mogen stallen, met elektriciteit zou je dan ook moeten kunnen zeggen dat je voor 10 euro per maand 10kWh mag 'stallen'. Wat in feite salderen met limiet is, dus de hele infrastructuur kwa IT-systemen en slimme meters om dat mogelijk te maken is er al.

Dan hebben de energieboeren cash om daadwerkelijk aan opslag duurzame energie te kunnen gaan doen. Schaalgrootte maakt dingen makkelijker en efficienter; thuis kun je geen lekker dikke flowbatterij neerzetten maar zo'n paal van een windmolen kun je helemaal vullen, en als Enexis batterijtjes bestelt is het volume ook zodanig dat ze wel wat korting krijgen. In tegenoverstelling tot een thuisbatterij hoeft de energie richting bulkopslag niet perse van 1 huishouden af te komen, en het zou zomaar kunnen dat de stroom voor Henk in zijn flatje op 3 hoog dan opeens niet uit een brok kolen hoeft te komen. Word de wereld beter van. Veel socialer dan iedereen maar zelf wat neerzetten met veel te veel verpakkingsmateriaal, gereden kilometers en andere bulk rondom de actieve elementen.

De belasting op het net word er niet mee verlicht, maar daar heb ik exact nul medelijden mee. Als ik 10-15 jaar geleden al zag dat de boel op de teentjes liep dan hadden ze dat daar ook kunnen zien en er actie op ondernemen in plaat van 'we doen nog wel een beetje meer energie via route X en route Y laten we op 120% capaciteit lopen, scheelt weer kosten aan onderhoud en vergunningsaanvragen, en dat is goed voor mijn jaarlijkse bonus'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Sven »

Ja, goed idee. Dat vermijd ook de kwestie dat de netbeheerder geen energieleverancier mag worden.
En wellicht goed te combineren met het Belgische model waar je abonnement ook een bandbreedte aan vermogenafname bevat.

En je bent ook vrijer in de soort accu, da's misschien ook nog een bonus.

Edit:
Als de opslag redelijk lokaal wordt gedaan dan geeft het toch wel verlichting in de netbelasting?
Laatst gewijzigd door Sven op 06 mar 2023 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 06 mar 2023 14:23 Tsja, tegen die tijd moet de auto zo af en toe gedurende een zonnige dag thuis staan.
Tijd voor maanpanelen :mrgreen:
Plaats reactie