Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Sven »

Ik ben me aan het verdiepen in het kopen van een gebruikte elektrische auto.

Het valt me op dat er relatief veel oudere exemplaren te koop zijn met relatief weinig kilometers, zeg een jaar of vijf oud met maar 30000 km.
Kia souls zijn vaak ingezet als locale taxi, die hebben dan denk ik weinig gereden en in de nacht aan de (niet snel-) lader gehangen.
Daar hoeft ie dan niet veel van te slijten?

Klopt het dat het aantal kilometers dat ie gereden heeft minder van belang is voor de "algemene ouderdom" dan hoe de staat van de accu is?
Laatst gewijzigd door Sven op 29 okt 2022 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door benkr »

De meeste oudere EV's hebben een zeer beperkte actieradius, ik heb ooit eens een KIA Soul gehad als leenauto.
Ding red best fijn, mijn garage zat toen in Breda, dus het stukje Breda - Tilburg 2 keer gereden, op de terugweg van de garage naar huis binnendoor over max. 80 km wegen en paar dagen later via de snelweg terug met 10 km/h, dat mocht toen nog overdag.
Die heenweg met 80 km max. zag je de acculading nauwelijks dalen, maar de terugweg met 130 km/h was een ander verhaal, toen ging de accu bijna leeg en dat voor een stukje van zeg 30 km. De actieradius van die auto was nog geen 200 km en dat in de zomer, in de winter lever je daar nog flink op in, mag je blij zijn als je 150 km haalt en dan moet je dus niet al te hard rijden, anders is het met 100 km al klaar.
Ik heb toen nog verschillende andere EV's bekeken en die hadden eigenlijk allemaal hetzelfde euvel, simpelweg te weinig actieradius om het ding zonder zorgen (kan ik ook nog thuis komen) te gebruiken. Ik denk ook dat dat de hoofdreden is waarom mensen zo'n auto wegdoen, verder onderhoud kost vrijwel niets, belasting en verzekering ook niet veel want we hebben het over relatief kleine autootjes.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Portje »

Je leest zo wel dat als de accu het begeeft van die oudere auto's dat je bij vervanging van die accu je zomaar meer moet betalen als waar je die auto voor gekocht hebt en dat het goedkoper is weer een andere auto te kopen.
Die accu's zijn ook niet vervangbaar voor nieuwere types, het moet ook nog passen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Sven »

Ik ben de auto's aan het vergelijken op basis van onder andere aanschafprijs per km actieradius, en of die actieradius ook in de winter voldoet waar ik 'm het meest voor nodig heb.

Dan is de soul nog steeds een optie maar de ioniq komt er rooskleuriger uit.
De soul lijkt me een fijnere auto voor het dagelijks gebruik maar de ioniq lijkt qua gerbruikskosten beter.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Kjelt »

Op een ander forum zit een "eerlijke" autoverkoper die bij een dealer werkt, die vraag ik altijd om advies. Het komt er nu op neer dat als je nog een tien jaar of jongere benzineauto hebt die gewoon moet oprijden.
EV is tenzij je zelf energie opwekt qua laden bijna net zo duur als een benzineauto althans het scheelt niet zo heel veel meer. Tweedehands ev's zou hij links laten liggen tenzij je de hele historie kent, de accu conditie kent en daar garantie op krijgt (krijg je dus waarschijnlijk niet). Nieuwe ev, misschien over een aantal jaar als de autoindustrie toevoer weer is opgekrabbeld of als je dikke bundel cash er voor hebt liggen en over hebt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door WillyH »

Mijn oude werkgever had een Tesla Model S die hij van de hand heeft gedaan met meer dan 280.000km op 7 jaar. Verkocht met nog garantie op de batterij, ik herinner me het exacte getal niet meer maar dacht nog 92% batterijcapaciteit. In principe kan je de batterij laten testen/uitlezen om zo een idee van de staat te krijgen. De EV-haters roepen vaak dat je na 7 jaar een nieuwe batterij moet steken. Onzin. Dat een nieuwe batterij méér kost dan een nieuwe wagen is misschien ooit zo geweest maar nu zeker niet meer het geval voor de meeste wagens. Voor een Kia Soul 64kWh zou dit een 6.500 euro kosten, zonder de werkuren. Niet goedkoop, maar zeker niet meer dan een nieuwe wagen. Bovendien is de trend nog steeds dalend.
Helaas is het lang wachten op een nieuwe EV. Wij hebben de Kia EV6 in bestelling staan sinds juni, en hopelijk hebben we hem/haar in 2023 geleverd gekregen (in theorie augustus 2023 maar de bestellingen hebben flinke vertragingen). Koop je vandaag een nieuwe EV6, mag je 30 tot 36 maanden wachten, dat is niet realistisch meer.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 02 okt 2022 10:56 Op een ander forum zit een "eerlijke" autoverkoper die bij een dealer werkt, die vraag ik altijd om advies. Het komt er nu op neer dat als je nog een tien jaar of jongere benzineauto hebt die gewoon moet oprijden.
Autorijden -en bij uitbreiding EV rijden- is meer dan het kostenplaatje bekijken. Een nieuwe wagen is altijd "leuker", net als meer opties en meer pk's. Anders kocht iedereen wel een Citroën Berlingo (om maar een naam te noemen) of een Dacia (en daar is ook niets mis mee) en blijven er mee rijden tot de wielen er al vallen.
Wij geloven dan weer in het milieu-aspect van EV rijden en een logische stap na onder meer het plaatsen van driedubbel glas en 20cm PUR dakisolatie.
Dat we zonnepanelen hebben, helpt natuurlijk ook in de keuze.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 02 okt 2022 11:10 Dat een nieuwe batterij méér kost dan een nieuwe wagen is misschien ooit zo geweest maar nu zeker niet meer het geval voor de meeste wagens. Voor een Kia Soul 64kWh zou dit een 6.500 euro kosten, zonder de werkuren.
Nee niemand zegt meer dan een nieuwe :mrgreen:
Maar wel substantieel onevenredig groot bedrag, vergelijkbaar als je de motor bij een benzineauto moet vervangen.
Afhankelijk van het type ev komt daar een bak geld bij voor de manuren zeker bij sommige modellen waar de accu in het chassis geintegreerd is.

Een echte ev accu vervangen (dus niet een kleine van een hybride auto) kost volgens Google search in de US ergens (afhankelijk van automerk) tussen de $10000 en $20000.

Ook zijn oudere accupacks "dom" ontworpen. Het zijn een handvol strings van in serie geschakelde losse accucellen. Als meer dan twee cellen in een string het begeven doet die string niet meer mee en verlies je direct tussen de 12% tot 20% van je capaciteit.
Maar goed dit hoor ik van die verkoper die eerst erg enthousiast was over de ev maar ondertussen ziet dat zelfs de onderhoudskosten gewoon vergelijkbaar zijn met een benzineauto.
Aan de andere kant zorgt dit er wel voor dat tweedehands ev's weer relatief goedkoop zijn en nu met die hoge laadprijzen komt er wellicht meer aanbod.

Als je hem op de zaak rijdt is het weer een ander verhaal.
Verder is de situatie in Belgie anders als in NL, qua prijzen, BPM etc.
Dat scheelt behoorlijk en keuzes die hier misschien niet rendabel zijn, zijn het daar wellicht wel.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Sven »

Ik heb laatst de investeringen op een rij gezet die ons huishouden kan doen die milieueffect zouden hebben.

Als ik het goed heb opgeschreven dan zou investeren in tripple glas een uitstoot in co2 reductie geven van iets van 10%.
Overstappen op elektrisch rijden zou 50% reductie geven, als onze stroom idd 100% natuur is.
Dat is dus ongeveer een halvering op onze voornaamste uitstoot.
Laatst gewijzigd door Sven op 02 okt 2022 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 02 okt 2022 12:02 Nee niemand zegt meer dan een nieuwe :mrgreen:
Hoe bedoel je ;-)
Portje schreef: 02 okt 2022 10:36 Je leest zo wel dat als de accu het begeeft van die oudere auto's dat je bij vervanging van die accu je zomaar meer moet betalen als waar je die auto voor gekocht hebt en dat het goedkoper is weer een andere auto te kopen.
Kjelt schreef: 02 okt 2022 12:02 Maar wel substantieel onevenredig groot bedrag, vergelijkbaar als je de motor bij een benzineauto moet vervangen.
Afhankelijk van het type ev komt daar een bak geld bij voor de manuren zeker bij sommige modellen waar de accu in het chassis geintegreerd is.

Een echte ev accu vervangen (dus niet een kleine van een hybride auto) kost volgens Google search in de US ergens (afhankelijk van automerk) tussen de $10000 en $20000.
Deze website claimt gecontroleerde prijzen volgens de fabrikant weer te geven. Werkuren blijven vaag.
https://bookmygarage.com/electric-vehic ... y-cost-uk/
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 02 okt 2022 13:01 Deze website claimt gecontroleerde prijzen volgens de fabrikant weer te geven. Werkuren blijven vaag.
https://bookmygarage.com/electric-vehic ... y-cost-uk/
Die werkuren wil je niet onderschatten.

Dan vraag ik me ook de prijsverschillen af.
Jouw site claimd bv Tesla Model 3
Tesla Model 3 - £5,220 (60)
Hier een werkplaats rekening van Tesla : $13500 accu (75kW) en $2300 arbeid.

https://www.currentautomotive.com/how-m ... ment-cost/

Flink verschil :shock:
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Swake »

based on the average figure of £87 per kWh
Aan die prijs wil ik wel één kopen om deze om te toveren tot huis-batterij. Liefst rond de 100kWh. Graag een adres waar ik dat kan bestellen....

ps: bookmygarage.com zit er een factor 2 à 3 naast.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door WillyH »

Swake schreef: 02 okt 2022 14:22
based on the average figure of £87 per kWh
Aan die prijs wil ik wel één kopen om deze om te toveren tot huis-batterij. Liefst rond de 100kWh. Graag een adres waar ik dat kan bestellen....

ps: bookmygarage.com zit er een factor 2 à 3 naast.
Haha, die zullen de btw er niet bijgerekend hebben :lol:
https://www.autobild.de/artikel/akkutau ... 32250.html heeft ook zo'n onderzoek gedaan. Bij Tesla blijkt er nogal wat geheimzinnigheid rond de kosten te zijn.
Maar om mijn toekomstige wagen even als voorbeeld te nemen, hier worden bij defect of slijtage enkel de defecte modules in de batterij vervangen. Als je nu alle modules in dat pack zou vervangen kom je aan 10.364,90 euro voor de volle 77,4kW. Dat zou wel een 9.5 uur werkkost zijn, in het voorbeeld iets van 1900 euro. Hier ligt de Kia EV6 iets in het nadeel, andere fabrikanten en zelfs andere modellen kunnen de batterij wisselen in een uur of 4. En met die 10.000 euro kom je wel dicht bij de opgaves van bookmygarage... als je er de btw bijtelt :mrgreen: maar zeker geen factor 2 a 3 fout.
Ik denk dat een aantal van die verhalen hun oorsprong hebben een aantal jaren terug. ondertussen zijn de prijzen van die EV-batterijen enorm gedaald.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Bjornski1976 »

Misschien heb ik niet alles goed gelezen, na drie keer dan, maar wat is het aantal kilometers die je denkt te gaan rijden? Ik ben van mening dat wat je ook gaat kiezen die van wezenlijk belang is om een goede reken som te maken.

De vlieger van ik heb zonnepanelen, dus ik wek mijn eigen energie op gaat in veel gevallen niet op. Ja, in de zomer misschien maar gedurende herfst, winter en lente moet je toch heel bewegelijk (lees dynamisch) gaan acteren.

Maar goed uiteindelijk gaan we wel allemaal elektrisch rijden anders reden we nog steeds paard en wagen, het is een centen kwestie.

Terug komend op de topic start zijn er mijn inziens nog te weinig ervaringen om hier een zinnig antwoord op te geven en ben je met de hoeveelheid kilometer per jaar wellicht nog steeds beter uit met private lease, benzine koop, lpg (wat je trouwens ook niet overal meer kan krijgen) dan wel diesel (als je heel veel kilometers maakt, privé).

P.s. als je heel weinig rijd kan je ook kijken naar Mywheels abonnement of iets van gelijke trend. Je kan zelfs je eigen wagen aanbieden voor gebruik.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie