Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Sven »

Bjornski1976 schreef: 02 okt 2022 18:44 het aantal kilometers die je denkt te gaan rijden
We doen (deden) ongeveer 20000 per jaar, een deel zakelijk. Wordt waarschijnlijk meer, iets van 6500 per jaar erbij.
Geen auto hebben is voor ons geen optie.

De keuze voor elektrisch is niet voor niks.

Maar, mijn vraag was hoe je de eventuele degradatie onderzoekt en welke aannames je vooraf kan maken.
Vanmiddag kwam ik op youtube een video tegen van iemand die praktijkonderzoek had gedaan, daar lijkt nadrukkelijk uit naar voren te komen dat snelladen tot 100% de capaciteit erg aantast.

Weet een van jullie of een accu makkelijk getest kan worden? Daar wil ik tzt best voor betalen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Bjornski1976 »

Accu's kunnen wel op capaciteit getest worden, volgens mij niet hoe goed ze zijn. Dit heb ik ook met de aanschaf van een tweedehands ebike ervaren.

Nu kan er in de BMS van de batterij ook een maximaal aan laad cycli zitten dat er voorkomt neens om nog een keer te laden, dit onder het mom van veiligheid.

Een batterij van een auto is ook opgebouwd uit segmenten die danwel parallel of in serie staat geschakeld. Dit maakt het dan ook moeilijk om iets te zeggen over een deel/segment.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Swake »

De capaciteit van een accu kan je alleen maar met zekerheid weten als je die helemaal hebt opgeladen en weer ontladen (meerdere keren, meten, constante temperatuur, etc...). De meest simpele manier in het geval van een EV is volladen en 'representatief' gaan rijden tot het ding leeg is. Dan pas weet je hoeveel kms/lading er nog inzitten. Dat geeft uiteraard totaal geen idee van hoe goed/slecht de individuele cellen nog zijn of van hoe snel/traag die accu gaat aftakelen in de toekomst.

Sommige EV wagens hebben meer capaciteit geïnstalleerd dan aangegeven, dat geeft de fabrikant de mogelijkheid van met de tijd bij te schakelen en aldus na verloop van een groot aantal laad/ontlaad cycli nog steeds een top capaciteit aan te geven/bieden. Dit zonder dat de consument dat kan achterhalen natuurlijk. In dit geval kan je als gewone mens niet te weten komen hoeveel van de extra capaciteit eigenlijk al opgebruikt is.

@WillyH, Maak zeker dat de garage dat bedrag op papier zet met voldoende lange geldigheidsduur (5 jaar of zo) en dat ze bevestigen dat het om de prijs voor een nieuwe module gaat. De prijs die ze u gaven is hoogstwaarschijnlijk wat ze in hun jargon 'échange standard' noemen. Oftewel ruilen van de oude voor een opgelapte, dus zeker geen nieuwe en je mag de oude ook niet houden. Die oude maakt jou misschien niets uit als je alleen uit bent op herstelling, maar heeft wel nog een relatief hoge waarde. BTW erop is natuurlijk ook nog eens pijnlijk :mrgreen:

Op het internet kan je veel verhalen lezen hoe die batterijen nog maar 10% kosten van 10 jaar geleden. Heb nog niemand gevonden die me het adres kan geven van waar ik me een LFP-tje of NMC-tje van 100kWh aan 10k€ kan aanschaffen. Jammer genoeg gaat het eerder richting 25k€ (voor cellen, nog geen packs) momenteel en ik kan niet echt uitmaken of die leveranciers wel te vertrouwen zijn....
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

Sven, ik geloof dat zeker Nissan Leaf's goed gebruikt aangeboden worden. Er zit iets van een metertje in het dashboard die de capaciteit van de accu aangeeft. Maar beste is natuurlijk een uitgebreide proefrit te maken.

Maar zakelijk? Dan is de keus toch snel gemaakt? Linksom of rechtsom zou dat voor mij een nieuwe betekenen. En (ik hoop) de eerste vijf jaar nul kosten. Letterlijk, met wat zonnepaneeltjes. Dat compenseert het hogere aanschafbedrag ruimschoots en dan komt daar nog de fabrieksgarantie bij. Onze is van 2019 en daar is nog niets bijzonders aan geweest. Daarvoor kan ik de auto's die we nieuw gekocht hebben op een hand tellen. En dan hou ik meer vingers over.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door hfjbuis »

Sven schreef: 02 okt 2022 19:31 Maar, mijn vraag was hoe je de eventuele degradatie onderzoekt en welke aannames je vooraf kan maken.
Vanmiddag kwam ik op youtube een video tegen van iemand die praktijkonderzoek had gedaan, daar lijkt nadrukkelijk uit naar voren te komen dat snelladen tot 100% de capaciteit erg aantast.
In het algemeen staat voor een lithium batterij een afname van 10% per jaar in capaciteit bij niet gebruiken. Bij gebruik wordt de afname hoger.
Hoe verder je de accu kunt ontladen of hoe hoger hij wordt geladen, hoe sneller de capaciteit achteruit gaat. Hoe warmer de accu wordt tijdens laden (snelladen en hoog laden) hoe sneller de capaciteit achteruit gaat.
Nu is er een groot verschil in de kwaliteit van lithium accu's. Mijn bosch accu van de oude fiets doet het al 8 jaar meer dan uitstekend (ook het enige positieve van die fiets). Meerdere telefoon accu's halen de 2 jaar niet. Ook laptop en tablet accu's hebben bij mij maar een beperkte levensduur. De Lidl boormachine (ik had de accu nodig) doet het al meer dan 3 jaar uitstekend terwijl die maar heel zelden gebruikt wordt.

Al mijn kennissen met een hybride auto zijn zeer ontevreden over het bereik. Ik heb met de Mitsubishi van mijn (oude) baas bergaf niet eens 10km gehaald. Wel een geweldige auto om in te rijden, beter dan de Volvo.

De tesla's die in Amsterdam als taxi worden gebruikt halen meer dan 500.000 km. Die hebben weer veel andere problemen.

De capaciteit is ook nog temperatuur afhankelijk. In de zomer kom je er het verste mee. Bij 10° is de capaciteit nog maar zo'n 80% en als het vriest wordt dit nog minder.

Zelf zou ik niet overwegen om een gebruikte elektrische auto te kopen. De accu, het duurste onderdeel, bepaalt net als bij de fiets het rijplezier.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 03 okt 2022 00:05 In het algemeen staat voor een lithium batterij een afname van 10% per jaar in capaciteit bij niet gebruiken. Bij gebruik wordt de afname hoger.
Is wel minder dan dat tegenwoordig, mits je de cellen goed in de watten legt. En daar heb je ook het verschil te pakken met een E-bike accu, en al helemaal met een telefoon/laptop-accu. Dacht je dat die airco en de kachel in zo'n EV primair voor jou was? Dus niet. De celletjes hebben echt voorrang. En helemaal vol of helemaal leeg doen ze ook niet met die cellen.

Verder reserveren ze wat capaciteit om slijtage te verstoppen. Die is wel gemeen; de eerste paar jaar merk je niks aan achteruitgang. Daarna gaat het opeens relatief vlot.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door WillyH »

Bij heel wat merken kan je de individuele batterijcellen en/of modules zelf controleren via een OBD2 scanner, zo'n ding koop je voor een handvol euro's en wordt in de desbetreffende poort in de auto geplugd, meestal in de buurt van het stuur. Via een app krijg je dan de diagnostische gegevens over de auto, en niet enkel de batterij. Bijvoorbeeld deze https://youtu.be/D2nr9x08DAs?t=80 en je krijgt meteen een SOH (state of health).
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Markus »

hfjbuis schreef: ↑02 okt 2022 23:05
In het algemeen staat voor een lithium batterij een afname van 10% per jaar in capaciteit bij niet gebruiken. Bij gebruik wordt de afname hoger.

Voorbeelden van meetdata geeft een iets ander beeld ,

Nissan Leaf

Afbeelding


Afbeelding

Wat ook opvalt is dat sommige mensen slechte accu's krijgen en dat de fabrieksgarantie boeven de 70K Km zou moeten zitten

Maar goed uitgaande de Tesla data, als je een 2de handse koopt met 50K km dan zit je op 97% bereik en 100K km verder (dus totaal 150K) op 93%.

Lijkt me geen slechte deal, vooral als je een merk koopt waar het mogelijk is de accu te laten refurbishen (slechte cells laten vervangen)

Greezt,

Markus
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 02 okt 2022 19:31 . . . dat snelladen tot 100% de capaciteit erg aantast.
Daarom wordt er vaak (?) standaard tot 80% geladen, en dat kun je dan handmatig op 100% zetten, als je daar na direct gaat rijden, voor als je een lange rit gaat maken.
DaBit schreef: 03 okt 2022 00:40 . . .mits je de cellen goed in de watten legt.
Wat ik er van begrijp, de moderne cellen kunnen met een goede behandeling erg lang mee gaan.

EN WAAROM hebben de "moderne" auto's geen verwisselbaar accu pakket, dat is toch zo logisch als wat !
Ja ja, laat de praktische bezwaren even achterweg ayb, het kan echt, als je maar wil.

Ik zag bij een van de informatieve programma's op RTL een elektrieke vuilniswagen MET een verwisselbaar accu pakket.
Voor vrachtwagens is dat zeker DE oplossing, kan mooi gelijk op gaan met de chauffeur pauze.
Net als vroegah met de paarden verversen, bij de postkoets.

En wat hier van te denken :
https://www.rtvnoord.nl/tv/aflevering/e ... nen/950075
va 20:20
Ik ben benieuwd hoe dat af gaat lopen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Kjelt »

keesfrees schreef: 03 okt 2022 14:34 EN WAAROM hebben de "moderne" auto's geen verwisselbaar accu pakket, dat is toch zo logisch als wat !
Dat was bij de EV's uit de jaren 70 het geval maar tegenwoordig zijn de accu's onderdeel van het platform dus mede verantwoordelijk voor de stugheid en stabiliteit van de auto.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 03 okt 2022 15:33 tegenwoordig zijn de accu's onderdeel van het platform dus mede verantwoordelijk voor de stugheid en stabiliteit van de auto.
Dat klinkt mij als de wollige taal van een autoverkoper :-)
Dat is dus de omgekeerde logica die ik bedoelde met :
keesfrees schreef: 03 okt 2022 14:34 Ja ja, laat de praktische bezwaren even achterweg ayb, het kan echt, als je maar wil.
Maar ja, dezelfde verbazing heb ik met de "moderne" mobiele telefoons ofwel een veegtegel.
Als mijn schroefmachine leeg is dan wissel ik de accu, al jaaaren, af en toe een paar verse cellen er in en ik kan weer jaren vooruit, dat is niet in het belang van de verkopers van de apparaten, dus ik ben toch bang dat er andere belangen spelen hier, eenmaal raden :<

Maar laten we niet te ver afdwalen van de oorspronkelijke vraag die ik mezelf ook al stelde, zoals dat wel vaker het geval is met de vragen van Sven.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door DaBit »

Kwa snelladen: dat kun je niet eens tot 100% doen. Bij zo'n 80% state-of-charge ga je over van constante-stroom naar constante-spanning en loopt de stroom steeds verder terug. Komt die onder een drempel dan is de accu vol. Dat laatste deel kun je niet echt versnellen; van 80%->100% duurt zonder hele vieze truukjes zoals tijdelijk de celspanning een fractie verhogen gewoon een ruim uur. Nu gebruiken de meeste (alle?) EV's die laatste procenten van de capaciteit zowiezo niet om de levensduur op te rekken, dus in de praktijk valt het mee.

Of het verder nog zo werkt met hele moderne cellen zoals Tesla's 4180 weet ik niet, maar de reguliere Li+ chemieen laden efficient en met weinig schade aan de cel tot ongeveer 0,8C, dus 80kW voor een 100kWh pack. Ze kunnen, mits je de temperatuur goed bewaakt, tot 2-3C, maar dan lever je wel wat in aan levensduur, vooral vanwege de warmteproductie in de cel. Verliezen zijn I^2.R, dus 2x zo snel laden = 4x zoveel warmte. En je kunt de buitenkant wel koelen, maar dan word het in het midden nog steeds warm. Daarom dat 18650 cellen heel lang de norm waren; de weg die warmte af moet leggen van binnenin de cel naar buiten is dan niet zo lang dus je kunt ze beter op optimale temperatuur houden. Tesla's 41xx gebruikt koperfolie om die warmte naar buiten te krijgen, ik ga er vanuit dat ze dan minder last hebben van snelladen. Maar de andere fabrikanten zitten volgens mij nog op gewikkelde 18650/20700/21700 cellen.

Heel langzaam laden is trouwens ook niet ideaal. Wel voor de levensduur, niet voor de efficientie. Als je je 100kWh EV-accu laad met een 2kW enkelfasegroepje kan het zomaar zijn dat je 120-140kWh nodig hebt om 'm vol te krijgen.

En dat we nog geen universeel wisselsysteem hebben waarbij we bij het 'tankstation' gewoon modules uitwisselen van, zeg, 50x50x10cm waarbij je betaalt voor de lading, slijtage en winst snap ik eigenlijk ook niet. Een systeem verzinnen en bouwen waarbij je boven een soort van smeerput rijd waarna een stuk mechaniek de lege(re) modules verwijdert en verse plaatst kan toch niet superlastig zijn.

Magoed, genoeg gereuteld over batterijtjes. Onze auto is weer voor een jaar door de APK, maar ooit is mijn geluk en de mogelijkheden om de omstandigheden naar mijn hand te zetten op. En als er toch wat anders moet komen dan heb ik ook wel trek in iets elektrisch. Opel Corsa-e heeft nog wel mijn interesse, maar het is allemaal wel allejezus veel geld voor 'een gewone werkende mens', dus voor iets 2ehands lees ik hier vol interesse mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door janplastiek »

Tesla maakte daar in 2013 reeds een event van, later niets meer van gehoord.

https://www.vehiclesuggest.com/what-hap ... ttery-swap
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

Ik zou er niet aan moeten denken, zon swap. Ik geloof niet dat we dan een EV gekocht zouden hebben. Elke maand batterijhuur betalen zeker? Geen denken aan. Aftikken en verder. Geen geleutel met maandelijkse huur van dit of dat.
Plaats reactie