Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kawarider
Berichten: 1450
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

Kjelt schreef: 04 okt 2022 10:13 Accupak change 10 minuten ?
Over een aantal jaar als deze nieuwe accutechnologie betrouwbaar blijkt (600kW laadcapaciteit watergekoeld), dan heb je ook een volle accu.
(400 tot 600 km range).
De ontwikkelingen staan niet stil, ik zie meer heil in sneller en betrouwbaarder laden dan allerlei extra gewicht door losse accupacks.
Dus meer geld stoppen in infrastructuur.

https://medium.com/predict/volvo-just-e ... d78d747af9
Lachen, Tesla heeft de automotive echt wel wakkergeschud. Daar heeft een Nissan Leaf nul aan toegevoegd. Een Tesla maakt iedereen hebberig. Ik ben meer dan tevreden met de Model3, zowel qua prestaties, bereik en afwerking. Mooi om te zien dat nu eindelijk iemand Tesla serieus neemt en een beter afwerking, grotere range en dito prestaties levert. Alle andere merken zijn het net niet. En dat begrijp is dan niet. Tesla bepaalt de standaard, als speler in een markt met moordende concurrentie ga je daar dan toch overheen? Je gaat daar toch niet net onder zitten en dan verwachten dat je marktaandeel terugkomt? Mooi dat Volvo dat wel begrijpt.

Van de week bij klanten nog met iemand met een Cupra staan te praten. Interieur is overduidelijk geinspireerd op een Model3, afwerking wel op zijn Duits. Prestaties? Begrensd op 163 km/h. Genoeg natuurlijk, maar plak er dan Seat op en niet Cupra. Model3 gaat als de brandweer tot de 230, drie seconden later 233 en dan de begrenzer die hem daar houdt. Berg op berg af wind mee wind tegen, maakt allemaal niet uit. Kijk, dat is leuke spielerij, maar ook niet meer dan dat. Meestal komt de teller niet verder dan 110.

Laden, maatje van me heeft een KIA EV6 gehad en na drie maanden weer verkocht. Waarom? Op papier laadt hij sneller dan een Tesla. In de praktijk niet. Waarom niet? Tesla gaat het pakket al voorverwarmen tijdens het rijden. Bij de laadpaal knalt alles er vol in. KIA begint dan met voorverwarmen met als gevolg dat de Tesla toch sneller weg is. Spannende ontwikkelingen allemaal. Waarschijnlijk gaat dat maatje van me nu zijn Jeep Commander DIY ombouwen. Heeft ie als een van de weinige EV een trekhaak van 3500 kg. Ook dat is iets waar Tesla in voorop loopt. Van het jaar een nieuwe motor in mijn bus gelepeld ipv naar de sloop. Waarom? Er is geen busje met fatsoenlijke trekhaak.
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 04 okt 2022 12:59
DaBit schreef: 04 okt 2022 12:19 Dan nog. Als iedereen die nu met z'n auto bij het tankstation komt straks een 600kW laadpunt nodig heeft, ugh. Dan kun je naast elk laadstation een centrale bouwen.
We gaan wel zien hoe het gaat maar die laadstations komen dan natuurlijk dicht bij de grote stroomvoorzieningsknooppunten en niet in de wijk.
Precies, en vergeet niet dat we in een overgangs situatie zitten ( maar da's altijd zo :-> )

Dit zit in dezelfde lijn :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtebatterij
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door serum »

https://www.youtube.com/watch?v=-0pmqFoQs2g

interessant kanaal, gaat net wat dieper in op de materie. Trekken alles uit elkaar om te kijken hoe het in elkaar gezet is met de nodige vergelijkingen en uitleg. Knap leerzaam.
kawarider
Berichten: 1450
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

keesfrees schreef: 04 okt 2022 13:44
Kjelt schreef: 04 okt 2022 12:59
DaBit schreef: 04 okt 2022 12:19 Dan nog. Als iedereen die nu met z'n auto bij het tankstation komt straks een 600kW laadpunt nodig heeft, ugh. Dan kun je naast elk laadstation een centrale bouwen.
We gaan wel zien hoe het gaat maar die laadstations komen dan natuurlijk dicht bij de grote stroomvoorzieningsknooppunten en niet in de wijk.
Precies, en vergeet niet dat we in een overgangs situatie zitten ( maar da's altijd zo :-> )

Dit zit in dezelfde lijn :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtebatterij
Ik ben bij warmtebatterij afgehaakt. We hebben electr nodig. Warmte is altijd ruim voorhanden als restproduct. Ik heel specifieke gevallen zou het soms in een enkel geval voor kunnen komen om stroom op te roken in warmte. Voor de overige 95% kansloos.

Edit, excuus voor mijn botte reactie. Het is niet meer dan mijn mening/ mantra die ik maar blijf herhalen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door serum »

Alleen relevant als de saldering van je zonnepanelen nog loopt.

Zodra de saldering afgelopen is, wil je wel graag aan de warmtebuffer. (misschien voor jouw specifieke situatie niet Joep) Zolang de saldering nog werkt, houden we onszelf allemaal voor de gek. Voor het salderen staat er ook ergens een centrale in de winter harder te werken dan in de zomer. Die thuisaccu's zijn alleen voor dag/nacht buffer. Of een dusdanige overcapaciteit aan panelen dat je zelfs in de winter nog voldoende hebt. om zonder de salderingoptie voor ons gezien te praten; een buffer van een kwh of 450 zou misschien genoeg zijn om de winter grotendeels door te komen. Dat gaat het nooit worden. Of een overcapaciteit aan panelen. Maar in dat geval zouden we in de winter voor ons gezin een 18 a 20kwp nodig zijn. Ook niet praktisch.

Dat salderen is een mooie oplossing, maar het moet over een groter netwerk, zodat de dag en nacht opgevangen wordt (de zon schijnt over de hele wereld altijd wel ergens).

Vooralsnog hebben we sinds 8 jaar zonnepanelen (en ook toen stond de saldering ook al op de nominatie om geschrapt te worden)
kawarider
Berichten: 1450
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

Juist als de salderingsregeling verdwijnt kom je erachter hoe moeilijk het is om stroom te maken. En juist bij dat proces om hoogwaardige elektrische energie te maken, hou je iets laagwaardigs als warmte over. Daarom vind ik het van de zotte om stroom dan weer op te roken in warmte 😀
kawarider
Berichten: 1450
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

En nog iets anders. Zoals Kjelt waterstof al aanhaalt. Hoewel dat op dit moment een kansloze exercitie is, zou het misschien nog beter uitkomen om , nadat je batterijen voor de nacht en/of auto opgeladen zijn, de eventuele verdere overschot op te roken in waterstof. Dat is in ieder geval een energiedrager die de seizoenen zou kunnen overdragen. Zoals al eerder aangegeven , elektriciteit omzetten in warmte is een redelijk kansloze bezigheid. Warmtepompen zie ik ook vooral als een niche, centrales zullen hiervoor aan de gang moeten blijven. En extra produceren omdat dat de seizoenen zijn dat iedereen en verlichting en verwarming wil.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5609
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 03 okt 2022 17:02 Heel langzaam laden is trouwens ook niet ideaal. Wel voor de levensduur, niet voor de efficientie. Als je je 100kWh EV-accu laad met een 2kW enkelfasegroepje kan het zomaar zijn dat je 120-140kWh nodig hebt om 'm vol te krijgen.
Aanvullende info:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto

In het kader van laden met kast of stopcontact:
Is het nodig/verstandig om de meterkast met stoppen meteen te vernieuwen, ook met de zonnepanelen in aantocht?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Kjelt »

Met stoppen bedoel je keramische smeltveiligheden ? :mrgreen:
Voor de groepen zul je denk ik wel moeten.
Veel zonnepaneel installateurs accepteren dit niet.
Als je iets gaat veranderen aan je groepenkast moet je weer aan de nieuwe eisen voldoen namelijk.
Dus aardlekschakelaars en automaten volgens de regels.
De hoofdzekeringen (ook wel gemeentezekering) mag best een keramische smeltveiligheid blijven.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5609
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Sven »

Kjelt schreef: 04 okt 2022 22:14 Met stoppen bedoel je keramische smeltveiligheden ?
Ja, die : )

Wat we van de installateur hoorden was dat de panelen op een groep kunnen waar alleen de wasmachine op zit. Die hebben we.
Maar al de boel vernieuwd moet worden dan doen we dat.
En als het voor de auto slim is te vernieuwen maar het hoeft voor de panelen niet, dan doen we het ook denk ik.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
kawarider
Berichten: 1450
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

Panelen moeten tegenwoordig op een automaat met aardlek ingebouwd.
Swake
Donateur
Berichten: 1727
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Swake »

Als er nog geen aardlekschakelaar is dan best één installeren, ook als er geen zonnepanelen of EV komt. Die verhoogt echt wel heel erg de kans dat je een ongeluk overleeft. Ook als er geen aarding ligt.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10861
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 04 okt 2022 12:59 Alsjeblieft zeg, de hele energietransitie is er juist voor om minder uitstoot te produceren en dan ga je schepen, vrachtwagens inzetten ?
Wat dacht je van de hele logistieke ellende er om heen of je komt aan met een lege accu maar de volle accu's zijn op ?
Alsof je nu met een lege accu van je boormachine naar de DHZ zaak rijdt om een nieuwe volle te halen :)
Nee dan maar aan de waterstof ook al heeft dat ook veel uitdagingen.
Idealiter gebeurt het laden natuurlijk op het wisselpunt. Maarja, lievere koekjes worden niet altijd gebakken, en het zal nog wel even duren voor de infrastructuur geschikt is om al die voortkruipende chicanes van prik te voorzien. Dan is het leuk als je een plan B hebt; als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.
Bied ook op andere fronten mogelijkheden; een containerschip tot de nok toe vullen met lege modules, naar Marokko/Egypte/Algerije/andere zonnige zandbak varen, volstampen, en weer terug pakt vast beter uit voor de planeet dan kolen oproken om die EV's te vullen. Niks bijzonders aan; doen we met dooie dino ook al dus die landen hebben de infrastructuur al liggen. En uiteraard, een kabeltje trekken is een betere optie dan een schip laten varen, maar dan is een plan B hebben nog steeds prettig voor het geval een kwaadwillend sujet een kilootje RDX op die kabel laat vallen.
kawarider schreef: 04 okt 2022 15:44 Juist als de salderingsregeling verdwijnt kom je erachter hoe moeilijk het is om stroom te maken. En juist bij dat proces om hoogwaardige elektrische energie te maken, hou je iets laagwaardigs als warmte over. Daarom vind ik het van de zotte om stroom dan weer op te roken in warmte 😀
Toch is warmte goed voor iets van 90% van de energiebehoefte. Kan ook daar geen kwaad om een overschot in de zomer op te slaan voor gebruik in de winter.
Elektriciteitsproductie is verder veelal 'maak warmte, zet die warmte om in stoom, en drijf er een turbine mee aan'. Daar 'maak warmte op het gunstigste werkpunt, sla dat op in een warmtebatterij, en maak er naar behoefte stoom/electriciteit van' zou geen kwaad kunnen. Dan kun je ook met trager regelende centrales het fluctuerend aanbod aan groene stroom en varierende vraag te lijf.
kawarider schreef: 04 okt 2022 15:51 de eventuele verdere overschot op te roken in waterstof. Dat is in ieder geval een energiedrager die de seizoenen zou kunnen overdragen.
Dat spul langdurig opslaan is zo simpel nog niet...
Sven schreef: 04 okt 2022 21:54 In het kader van laden met kast of stopcontact:
Is het nodig/verstandig om de meterkast met stoppen meteen te vernieuwen, ook met de zonnepanelen in aantocht?
Als het vermogen dat je gaat installeren op de wasmachinegroep past is het niet strikt noodzakelijk. De PV-installateur zal dan wel een zonnestroom-onderverdeler op zolder plaatsen, en dat werkt ook.
Maar als je verdere plannen hebt kwa electrische auto enzo dan is het misschien wel een mooi moment om een upgrade naar 3x25A bij de netbeheerder aan te vragen en een andere groepenkast te (laten) plaatsen. Dan kun je zelf die EV ook met 11kW laden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2483
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door assink »

Zijn genoeg energie dragers waar je naderhand weer relatief makkelijk waterstof uit kunt winnen.
Mierenzuur is daar een voorbeeld van, en ik zag laatst ook iets over een poedervorm
https://www.tudelft.nl/delft-integraal/ ... ste-drager

Mierenzuur is overigens wel een naar goedje.
Ammoniak is ook te gebruiken voor deze toepassing, dacht dat suikerunie ook ammoniak gebruikt als energiebuffer.
Plaats reactie