3 fase motor als generator gebruiken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Erik schreef: 05 mei 2022 23:58 Dit idee is al geopperd; Generatorspanning gelijkrichten en de gelijkgerichte spanning voeden aan een omvormer voor zonnepanelen.

Edit; Dabit was me ook al voor.
Kijk, dat is optie 1, de moeilijke. Ik zou niet weten waarom dit zo te willen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Andere optie blijft een condensatorbank voor het reactief vermogen zodat het spul zelfstandig kan draaien, gelijkrichten, en aan een zonne-inverter of acculader voeren die op dat moment toch niks te doen heeft
Daar heb ik gewoon een generator voor staan.
COP van 2,5
Dat vind ik dan weer een beroerd rendement. Heel de zomer hangt het ding rond de 2,7 voor sanitair water. Ik denk dat eind sept begin okt de stekker eruit gegaan is. Toen kroop ie richting de 2,5. Een hoop moeilijk doen voor een beetje extra. Net zo goed een verwarmingselement kunnen gebruiken.
Laatst gewijzigd door kawarider op 06 mei 2022 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Die blijft toch ook vreten. Eens zien of ik ergens een koppeling tegenkom.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door Erik »

kawarider schreef: 06 mei 2022 07:21 Kijk, dat is optie 1, de moeilijke. Ik zou niet weten waarom dit zo te willen.
Dat is nu juist de makkelijke optie, gelijkrichter - omvormer klaar. Al moet nog wel uitgezocht worden of de omvormer om kan gaan met de rimpelspanning.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Dat mag je dan eens uitleggen, hoe je dat doet met een standaard e motor.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 06 mei 2022 07:21 Kijk, dat is optie 1, de moeilijke. Ik zou niet weten waarom dit zo te willen.
Hoger rendement en breder regelbereik. En je levert energie met cos-phi van 1 wat de electriciteitsmaatschappij wel fijn vind (maar daar zou ik zelf geen bal om geven, ahum kuch proest).
HD13 schreef: 06 mei 2022 06:47 Als beide toerentallen overeenkomen dan pas koppeling inschakelen.
Daarna Lister klein beetje optoeren om elektromotor in generator bedrijf te krijgen.
Waarom zou een simpele eenwegkoppeling niet werken?
kawarider schreef: 06 mei 2022 07:23 Dat vind ik dan weer een beroerd rendement.
Is 't ook. Voordeel is vooral dat je de gasaansluiting met de bijbehorende kosten kunt laten vervallen en kunt verwarmen met zelf opgewekte energie.
Net zo goed een verwarmingselement kunnen gebruiken.
Is toch ~2500kWh/jaar voor warmwater vs 1000. Van het verschil kun je een aardig deel van het jaar de tesla rijden.
Ik vermoed dat bij mij de keuze niet zo lastig gaat worden; ik zie grofweg 500kg aan apparatuur op het plankenvloertje van de zolder nog niet zo zonnig in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 06 mei 2022 08:48 Dat mag je dan eens uitleggen, hoe je dat doet met een standaard e motor.
Daarvoor moet je 3 condensatoren over de fases zetten. De hamvraag is hoe je berekent hoe groot die moeten zijn.

(Kort door de bocht: bij een gewone inductiemotor is de fasestroom een combinatie van magnetiseringsstroom en een koppel-genererende stroom. Die zijn nog korter door de bocht 90 graden uit fase. In generatorbedrijf werkt het idem, alleen loopt de stroom dan de andere kant op. Iets moet voor die magnetiseringsstroom zorgen want zonder magneetveld ook geen prik. Optie 1 is het ding aan het net koppelen; dan kan het net die magnetiseringsstroom leveren. Optie 2 is condensatoren gebruiken voor de 90 graden faseverschuiving)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ga voor de eenwegkoppeling (vrijloopkoppeling), simpeler kun je het niet maken. (wel beter waarschijnlijk :mrgreen: )
Wel altijd eerst de elektromotor inschakelen.
Zolang de Lister langzamer draait dan de 50Hz, doet ie niets, (en ook als de brandstof op is, is er niets aan de hand)
Vervolgens ga je gas geven en terug leveren. Volgens mij hoef je dan alleen nog maar de geleverde stroom in de gaten te houden.

Niks geen weerstanden kortsluiten, of synchronisatie problemen. Valt me eigenlijk tegen dat een werktuigbouwer dat dan weer niet zelf oplost en dat het idee van een micro-vonkentrekker moet komen. :lol:

https://www.morskateaandrijvingen.nl/pr ... ...-r.html
(net een bij het oud ijzer afgevoerd)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Ja, dankje Hugo en HD13. Ik laat het even indalen. Is wel een leuke.

Met condensatoren, wordt het rendement van een e motor dan beter? Dit is een oude, met een cos van 0.84. Kun je dan stellen dat zijn rendement 84% is? Die condensatoren moeten dan de extra omvormer compenseren anders blijf je spijkers op laag water zoeken. En dan wordt veiligheid ook wel een dingetje lijkt me. Zolang de motor standaard is, is er weinig aan de hand op dat vlak.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door assink »

Wat spreekt tegen een kant en klare generator en die dan met je alternatieve brandstof voeden?
Heb je alle regelsystemen en elektronica al voor elkaar, radiateur eraf en daar een soort warmtewisselaar voor in de plaats. Direct het koelwater van je motor op je cv systeem klinkt als een minder goed plan op 1 of andere manier?
Of gebruik maken van een warmtebuffer van 1000 liter of meer?
Motor moet ook op snel op bedrijfstemperatuur komen, en niet te warm of koud worden. Want dat vind zo'n motor al helemaal niet leuk.
Ik ben een elektronica leek, maar ben je nu niet het wiel opnieuw aan het uitvinden?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Wat spreekt tegen een kant en klare generator en die dan met je alternatieve brandstof voeden?
Was al aangegeven
Een standaard generator is namelijk geen optie. Waarom niet? Als de generator stopt, heb je geen stroom!
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door Michel »

Nog een klein ideetje.
Listermotor voorzien van een kleplichter .
De elektromotor de listermotor op toeren laten komen met ingeschakelde kleplichter ,dan als deze op toeren is de kleplichter uitschakelen de motor zal dan starten ,gas geven tot gewenst vermogen .
In theorie zie ik geen probleem.....
Bij sommigeYanmar diesels hebben ze zo'n klep lichter in het klepdeksel geplaatst ,dit is niet meer dan een hefboom welke de uitlaatklep een beetje naar beneden duwt.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

In theorie zie ik geen probleem.....
Afgezien van de extra massa die de e motor op gang moet brengen. loop je uiteindelijk vergroot risico op verbrande kleppen.

Die vrijloopkoppeling blijft hangen. Ook qua regeling geeft dit maar een stand 0=stationair, 1=volgas. Geen tussenstand nodig om te synchroniseren.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door HD13 »

Die vrijloopkoppeling lijkt me ook een goede oplossing.
Hoe denk je het toerental van de lister netjes te regelen ?
Netfrequentie is ook niet constant, zit variatie in gedurende de dag om gemiddeld precies op de 50Hz te komen.
Plaats reactie