Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door benkr »

Ga je auto draadloos opladen, dan heb je geen kabel over de stoep lopen.

De systemen voor draadloos laden zijn er al, ze zijn wel duur en nog niet echt efficiënt denk ik.

https://www.bebat.be/nl/blog/elektrisch ... nder-kabel

https://www.inductielader.com/voordelen ... ctieladen/
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door assink »

Kun je niet een soort kabelbrug maken? Dan ligt ie tenminste niet over het trottoir, en hoef je het trottoir ook niet open te breken.
Als de kabel op 2,5m hoogte hangt kunnen weinig mensen er last van hebben, maar je hebt natuurlijk altijd azijnzeikers.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door bartL »

Ben ik dan de enige die bij laaghangende meloenen niet als eerste aan energiebesparing denkt?🤔
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 10 mar 2022 11:09 Ben ik dan de enige die bij laaghangende meloenen niet als eerste aan energiebesparing denkt?🤔
Dat zal wel met strandweer te maken hebben, dat is maar een beperkt aantal mensen die dat in de achtertuin hebben. (ik leef met je mee :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 mar 2022 12:34
bartL schreef: 10 mar 2022 11:09 Ben ik dan de enige die bij laaghangende meloenen niet als eerste aan energiebesparing denkt?🤔
Dat zal wel met strandweer te maken hebben, dat is maar een beperkt aantal mensen die dat in de achtertuin hebben. (ik leef met je mee :mrgreen: )
Of die helemaal geen tuin hebben....

En voor boomklimmende kievietseieren zoekers hebben we hier in de grote stad 'plintenleertjes' uitgevonden
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 10 mar 2022 09:52 Te lullig voor woorden:
Ik mag geen kabel over de stoep leggen (ik citeer een gemeentelijke website): "Ook niet in bijvoorbeeld een gootje".
Als ik wel altijd dezelfde parkeerplek kon gebruiken dan ging-ie bij mij onder de stoep door. Mag vast ook niet, maar als het niet opvalt en er geen mens last van heeft kan het lang duren voor ze er wat aan doen.
bartL schreef: 10 mar 2022 11:09 Ben ik dan de enige die bij laaghangende meloenen niet als eerste aan energiebesparing denkt?🤔
Eh, neu, maar wij zijn wat jonger dan gemiddeld hier :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Swake »

Wil iemand een tekeningetje/schema maken over die meloenen aub? Ik wil graag snappen hoe die moeten aangesloten worden :mrgreen:
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Hier wat ter inspiratie:

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

Zwaartekracht had haar al vroeg te pakken in ieder geval.

Ik liet je vraag even op zijn beloop BartL, gelukkig wijst Dabit de olifant in de kamer altijd graag aan.

Ik denk dat retour douchewater jammer is bij een regendouche. minimaal 10L per minuut wat je weg spoelt als oud vuil qua water en geinvesteerde energie voor de verwarming. Die upfall douche is leuk bedacht, maar een simpele warmtewisselaar op het uitgaande douchewater met de koudwaterloop naar de thermostaatkraan vind ik een mooie oplossing voor dat probleem.

Kwam terloops ook nog een warmtepompboiler tegen die je ook als airco in kan zetten in een daarvoor geschikte ruimte. Op zich valt er ook wel wat voor te zeggen om dat in de zomermaanden te gebruiken. Aan de andere kant is een zonneboiler dan efficiënter. De COP van de warmtepompen begint ook steeds interessanter te worden. We hebben dit jaar nog een vast tarief voor gas/licht, door de tegemoetkoming is het termijnbedrag ingesteld op 20 euro oid. Absurd. In de komende zomer moet onze 17 jarige CV maar eens vervangen worden door een warmtepomp. Zonneboiler is denk ik niet echt mogelijk, misschien een monoblock op het dak. Ik ben er nog niet uit. Als iemand tips heeft houd ik mij 'warm' aanbevolen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

serum schreef: 11 mar 2022 11:52 gelukkig wijst Dabit de olifant in de kamer altijd graag aan.
Ik heb toch zeker wel 10 seconden getwijfeld voor ik op 'Verstuur' drukte. Maar het was sterker dan ik, sorry.


In de komende zomer moet onze 17 jarige CV maar eens vervangen worden door een warmtepomp.
Mijn CV is een jaargenoot van de jouwe, dus ik heb ook losvast eens rond zitten kijken naar hybride types. Als de eerste 5kW uit de warmtepomp komen is dat eigenlijk ook al wel prima. Maar er is maar verdraaid weinig van dat spul op voorraad..
Laatst gewijzigd door DaBit op 11 mar 2022 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 11 mar 2022 12:03 Ik heb toch zeker wel 10 seconden getwijfeld voor ik op 'Verstuur' drukte. Maar het was sterker dan ik, sorry.
Dat probleem had ik al bij het stellen van de vraag :lol: Maargoed, jonger of niet ik ben blijkbaar niet de enige die dit verband had gelegd :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oke, dan zal ik proberen de boel weer een beetje serieus op de rails te krijgen. :mrgreen:
Aangezien de grootste besparing alleen bij de grootste verbruiker te halen is, is het aannemelijk dat dat de thermostaatknop moet zijn.
Gewoon op 12 graden zetten. En een paar goede skipakken aan schaffen.
2022-03-11 12_39_06-Window.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kars-cnc »

Een mooie Onesie voor volwassenen! Monica doet doet zo te zien niet aan "de thermostaat een graadje lager". Als je steeds trampoline springt is dat waarschijnlijk niet nodig :lol: Volgens Ben kunnen de meloenen overigens wel tot op de grond hangen. Persoonlijk heb ik dat dan nog weer niet gezien :mrgreen:
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door TestCase »

We moeten met zijn allen ook geen spijkers op laag water gaan zoeken.
Je kan perfect je tanden poetsen met een half kopje water. En je kan je goed wassen met een kopje water en een washandje. Ervaring, heb ooit langere tijd in een woestijn rondgehangen waar het op dat moment al 6 jaar niet meer geregend had. Zo zijn er wel meer zaken waar je tot in het extreme op kan besparen. Ik stel me dan altijd de vraag of we zo wel willen of moeten leven, en of het probleem niet helemaal ergens anders ligt. Wat mij betreft, is het dat laatste en ik denk dat de oplossingen in die richting gezocht moeten worden.

Hier zitten veel slimme mensen samen en het is hier ook al dikwijls gezegd: sommige zaken kan je individueel aanpakken, andere zijn vele malen efficienter als het collectief kan. Daar knelt het schoentje volgens mij en ook verdomd bewust.
Plaats reactie