Verlichting centraliseren / automatiseren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door bartL »

Niet CNC gerelateerd maar dit forum kennende zijn hier vast wel mensen die hier ook wat zinnigs over kunnen melden.

Wij hebben hier op diverse plekken verlichtingsschakelaars die ik graag ook centraal aan zou willen kunnen sturen. Het is dus niet de bedoeling de bestaande schakelaar te verwijderen. Dit zou ik natuurlijk kunnen doen door overal wisselschakelaars van te maken maar dat kost me enorm veel 3-aderige kabels trekken, zijn hier andere opties voor?

Het centraal aansturen wil ik vervolgens combineren met wat intelligentie zodat ik bepaalde verlichting op tijd aan en uit kan schakelen en eventueel ook op basis van bijvoorbeeld een schemerschakelaar.

Bestaat hier al iets betaalbaar voor? Of zou ik dat dan beter met een Arduino of iets dergelijks kunnen doen? En hoe zouden jullie dat combineren met de schakelaars op afstand?

Alvast dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geen idee welke kant je op zou willen, maar een gesloten schakelaar op afstand open zetten is niet heel simpel. ;-)
Wanneer dat een pulsschakelaar zou zijn, heb je al iets meer mogelijkheden.
Ik zelf heb alle schakeldraden van de lampen naar de meterkast lopen, zodoende dus volledige vrijheid in schakelen. (schakelaars kunnen dus gewoon zwakstroom pulsjes sturen naar pulsrelais of pulsdimmers (die ik eigenlijk niet gebruik))

Ben bang dat je toch op enige domotica oplossingen aangewezen bent. Zoiets.
https://www.philips-hue.com/nl-nl/explo ... t-switches
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 869
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door FreesKever »

De "gebruikelijke" manier om zo iets te doen is ergens een centrale computer weg te zetten.
Licht schakelaars geven dan een seintje dat er op het knopje gedrukt is, en de computter schakelt dan een relais om het licht aan te doen.

Vaak zit zo'n relais dan ook al ingebouwd bij de lamp, en hoeft de computer alleen maar een berichtje naar de lamp te sturen om hem te vertellen dat hij uit moet gaan.

Alles bij elkaar wordt dat spul "domotica" genoemd, en er zijn veel verschillende systemen waarmee iets dergelijks kan.

Misschien is circuitsonline.nl een beter geschikt forum voor vragen in die richting.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door Kjelt »

Is het voor een bedrijf of thuis ?
Voor bedrijven worden meestal industriele lampdrivers gebruikt die met een intelligent protocol aangestuurd worden zoals Dali.
Dus dan zou je al je armaturen moeten upgraden, maar het zou een optie kunnen zijn.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door bartL »

Even ter verduidelijking, het gaat hier dus niet om een woning maar om verlichting in verschillende schuren. Bij elkaar +/- 100 TL balken. Die even vervangen gaat dus niet gebeuren :lol:
Om die reden moet het toch ook wel een beetje IP65-ish zijn.
Zelf dacht ik eigenlijk aan de bestaande schakelaars vervangen door wisselschakelaars en daarvoor een wisselrelais zetten die met een klein stroompje door een netwerkkabel geschakeld kan worden. Maar dit was zomaar een hersenspinsel waarvan ik niet weet of het uberhaupt werkt. En mocht het werken en ik het kan bedenken, zou zoiets dan niet al bestaan.... :?:
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door Swake »

Die wisselschakelaar methode, waar één wissel eigenlijk een relais is, is geen verkeerd idee.

Nu gezien het 100 TL's zijn, zullen dat direct ook meerdere groepen zijn en hangen die per groep zelfs mogelijks op een eigen zekering. Ik zou dan dat relais principe in de zekeringen kast toepassen met contactoren.

Er bestaan ook timers/klokken op DIN formaat voor in de zekeringenkast.

contactoren: https://new.abb.com/low-voltage/product ... contactors

klokken:
https://fr.rs-online.com/web/p/minuteries/8968614
https://fr.rs-online.com/web/p/minuteries/3868499

Je kan het zo blinky blinky maken als je zelf wilt, van heel simpel tot super deluxe met schermpjes en Wifi afstandbediening vanaf telefoon/tablet.
Hier een PLCtje (Siemens Logo) welk veel meer parameters toelaat dan enkel een timer/klok https://www.conrad.com/p/siemens-6ed105 ... dc-2335753

Op z'n Chinees met RF afstandbediening en Wifi via een ESP32 (=gelijkaardig aan de arduino) https://nl.aliexpress.com/item/1005003336002666.html
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door Swake »

En nog een spotgoedkoop (25€) bordje met 16 kanalen en Wifi om die contactoren aan te sturen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003306599643.html

Je moet dat bordje wel nog zelf programmeren. Is niet ongelooflijk moeilijk, maar als je zoiets nog nooit zelf deed dan is de leercurve toch best steil.

De verlichting kan je er eventueel ook direct mee aansturen zonder contactoren, maar die relais op dat bordje kunnen niet zoveel hebben, en al zeker niet als het geen ohmse belasting is zoals in jouw geval met de TL's. Met 1 A à 2 A hebben ze al genoeg (= 450W max).
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 869
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door zeeschuim »

Tuya is simpel, er zijn ontelbare mogelijkheden, het werkt ook met Google.
Home automation is misschien beter, maar ik ben zeer tevreden met Tuya. Het hele huis is geautomatiseerd, gordijnen, thermostaatkraan, klepraam, rookmelders. Op je telefoon ziet het er zo uit

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
MdO
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2019 20:20

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door MdO »

Ik heb zelf overal Shelly achter de schakelaars zitten (https://shelly.cloud/), maakt van de schakelaar een hotelschakelaar. Met de Shelly-app of Home Assistant kun je de schakelaar online bedienen (bij mij gaan de buitenlampen een kwartier na zonsondergang aan), maar je kan ook nog gewoon je schakelaar gebruiken om een lamp aan/uit te zetten.
Enige nadeel (vind ik) is dat je de schakelaar open moet schroeven om de Shelly er achter te stoppen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 18 jan 2022 15:08 Even ter verduidelijking, het gaat hier dus niet om een woning maar om verlichting in verschillende schuren. Bij elkaar +/- 100 TL balken. Die even vervangen gaat dus niet gebeuren :lol:
Om die reden moet het toch ook wel een beetje IP65-ish zijn.
Was is je budget en welke TL balken zijn het 33W of 2x65W.
Wat zit er nu in een HF driver of een conventionele koper/ijzer balast.
Alleen al het vervangen van de koper/ijzer balast door een HF driver (15 minuten werk per balk) verdient zich in energiebesparing over 4 jaar wel terug en dan heb je ook nog Dali mogelijkheid om te dimmen etc.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door bartL »

Swake schreef: 18 jan 2022 15:42 Die wisselschakelaar methode, waar één wissel eigenlijk een relais is, is geen verkeerd idee.
Mooi! Komt er dus niet alleen maar onzin uit! :lol:
Swake schreef: 18 jan 2022 15:42 Nu gezien het 100 TL's zijn, zullen dat direct ook meerdere groepen zijn en hangen die per groep zelfs mogelijks op een eigen zekering. Ik zou dan dat relais principe in de zekeringen kast toepassen met contactoren.
In een ideale wereld wel, echter zitten de TL's uiteraard op verschillende groepen maar wel tezamen met WCD's en andere apparatuur. Die moeten wel gewoon van stroom voorzien blijven. Het is dus echt wel wenselijk om het bij de schakelaar te doen ipv in de groepenkast.
Swake schreef: 18 jan 2022 15:42 Je kan het zo blinky blinky maken als je zelf wilt, van heel simpel tot super deluxe met schermpjes en Wifi afstandbediening vanaf telefoon/tablet.
bling-bling... liever niet zelfs. Functioneel is mooi! Hoe eenvoudiger hoe beter!
zeeschuim schreef: 18 jan 2022 16:43 Tuya is simpel, er zijn ontelbare mogelijkheden, het werkt ook met Google.
Heb ik even bekeken maar dit lijkt me meer voor toepassingen in een woning. Ziet er fancy maar ook kwetsbaar uit. Verder wel een mooie oplossing!
MdO schreef: 18 jan 2022 16:44 Ik heb zelf overal Shelly achter de schakelaars zitten (https://shelly.cloud/), maakt van de schakelaar een hotelschakelaar. Met de Shelly-app of Home Assistant kun je de schakelaar online bedienen (bij mij gaan de buitenlampen een kwartier na zonsondergang aan), maar je kan ook nog gewoon je schakelaar gebruiken om een lamp aan/uit te zetten.
Enige nadeel (vind ik) is dat je de schakelaar open moet schroeven om de Shelly er achter te stoppen.
Dit is zeker een mooie oplossing. Gebruik jij dan die Shelly 1, https://www.home2link.nl/shelly-1-wifi- ... elaar.html? Als dat goed werkt is het nog goed te betalen ook. Ik vraag me alleen even af of dit ook werkt met een bestaande hotelschakeling, ik denk haast van wel maar dat moet ik eerst even op een papiertje krabbelen.
Kjelt schreef: 18 jan 2022 16:54 Was is je budget en welke TL balken zijn het 33W of 2x65W.
Wat zit er nu in een HF driver of een conventionele koper/ijzer balast.
Alleen al het vervangen van de koper/ijzer balast door een HF driver (15 minuten werk per balk) verdient zich in energiebesparing over 4 jaar wel terug en dan heb je ook nog Dali mogelijkheid om te dimmen etc.
Budget heb ik nog niet over nagedacht, eerst maar eens kijken of het mogelijk is, dan uitvogelen hoeveel het ongeveer kost en dan kijk ik wel of ik het wel of niet waard vind.
Qua TL types. Het is zo'n beetje alles wat er bestaat. Het is in de loop van 40 jaar aangelegd, dus enkele en dubbele standaard balken, HF en de laatste zijn allemaal LED.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij zoveel TL lampen moet je volgens mij ook nog tijdvertraging tussen de verschillende straten maken zodat niet alles in 1 x aan gaat.
Ik zou voor elke straat een puls relais maken.
Die schakelaars voor puls schakelaars vervangen, daarna kun je die puls relais ook vanuit een andere bron commanderen.

Bedenk me dat er dan nog wel een fase richting puls relais moet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verlichting centraliseren / automatiseren

Bericht door DaBit »

Ik zou deze toko eens bellen: https://www.robbshop.nl/
Aardige lui, en dan kun je ook nog eens ergens terecht met problemen of additionele vragen.

Anders dan dat werken Tuya en Shelly opzich wel, mits je werkende wifi ter plekke hebt. Volgens mij doen ze allebei hun eigen cloudje, en daar ben ik dan persoonlijk weer niet zo'n fan van. Cloudje voor je lampjes, cloudje voor je schakelaars, cloudje voor je wasmachine, cloudje voor je koelkast, cloudje voor je rookmelders, cloudje voor je thermostaat, cloudje voor je rolluiken, het begint voort de spuitgaten uit te lopen. Beetje rondsnuffelen naar sensordata in de wijk, en ik plan de ideale route wel voor een clubje Oost-Europeanen, geen probleem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie