Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door serum »

Zou een spaartrafo nog wat doen? Als die de PV op -10% a -15% van de spanning zet?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door DaBit »

Jawel, dat werkt. Al loop je dan wel het risico dat je de netspanning boven de 253V tilt.
Makkelijker is dan die limiet van 253V hoger zetten of eventueel andere regio instellen; eentje die standaard 240VAC/50Hz doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Erik »

Denk niet dat de apparatuur in je huis blij gaat worden van 253V of hoger.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door DaBit »

Denk dat het voor het merendeel weinig uitmaakt. De meeste apparatuur moet ook kunnen werken op de plekken in de wereld waar 240V de norm is, en dan moet het tegen 265V kunnen. Ik zou hier in huis op een verdwaalde gloeilamp na eigenlijk zo gauw niks weten wat er problemen mee heeft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 21 mei 2022 20:53 Denk dat het voor het merendeel weinig uitmaakt. De meeste apparatuur moet ook kunnen werken op de plekken in de wereld waar 240V de norm is, en dan moet het tegen 265V kunnen. Ik zou hier in huis op een verdwaalde gloeilamp na eigenlijk zo gauw niks weten wat er problemen mee heeft.
Ik heb anders genoeg goedkope schakelende voedingen in apparaten gezien waarbij de buselco 350V is, en dus al niet op die 10% extra berekend is.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door benkr »

Is al weer een tijdje gelden, maar grote vermogensversterkers van zeg 15 a 20 jaar oud hadden steevast een fikse ringkerntrafo van 1 a 2 kW bij 220V.
Ik heb me een keer helemaal wezenloos gezocht waarom de inschakel stroombeveiliging er steeds uitpiepte.
Uiteindelijk bleek dat de trafo bij ietsje meer dan 235V in verzadiging schoot, dat is tegenwoordig een heel normale spanning, maar voor die dingen is het toch echt net iets te veel.
Plaats reactie