Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door kawarider »

SolarEdge omvormer en optimizers zijn echt plug and play)
Als er nog iemand interesse heeft, ik heb nog een pallet staan. Van nieuw tot bijna nieuw en van 3 tot 10 kW.

Sven, wat Hugo zegt, dikke schil aan de buitenkant ter isolatie en sandwichpanelen op het dak en compleet volleggen. PV is een nobrainer, kernenergie is voor mensen met no brain.
Zijn er inmiddels al interessante elektrische boilers?
Boiler heeft een rendement van bijna 100%, alleen niet altijd even slim om een hoogwaardige energiedrager om te zetten in iets laagwaardigs als warmte.
Wel ga ik hier en daar kleine close-in boilertjes bijzetten ter comfort. Quoker in de keuken is er al, douche nog, warmwater komt uit kelder via de zolder, is eventjes onderweg.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door bartL »

Aha. Dus het is alleen een extraatje? Ik zou het liefst helemaal geen gas meer willen gebruiken, we zitten hier niet op het aardgasnet maar hebben propaan dus die prijs is altijd al erg hoog. We hebben al knap zonnepanelen liggen en als het nodig is gooi ik er nog wel een zooitje bij.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door kawarider »

Altijd doen, gewoon kWh verkopen is ook een verdienmodel. Dan wordt je terugverdientijd 10 jr of zo, 10% rendement dus.

Pelletkacheltje zetten? Pellets zijn goedkoper dan propaan maar niet zo makkelijk.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Sven »

Boilertje bij de kraan is denk ik sowieso een goede zet.
Ik heb het meteen gedaan en je hebt meteen warm water ipv seconden wachten en de warmte weer weg laten drijven die in de buis zit.

En we hebben ook al een keer gemak gehad van dat ding toen er iets met de verwarming was, dan heb je toch nog warm water.

De salderingregeling zal denk ik in ieder geval op de schop gaan.
Als heel het land vol ligt met zonnepanelen dan krijgt het net het overschot niet weggewerkt.

Of de aluminiumsmelterijen et al moeten gelegenheidsproducenten worden?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door kawarider »

salderingregeling zal denk ik in ieder geval op de schop gaan.
Niet druk om maken. Tegen de tijd dat daar iets van te merken is heb je gratis stroom en dat maakt ruimte om te investeren in batterijen. Saldering=subsidie=kunstmatig.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door skillalot »

kawarider schreef: 13 dec 2021 20:39 PV is een nobrainer, kernenergie is voor mensen met no brain.
Beargumenteer dat eens
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door kawarider »

PV is een rekensommetje. Simpel. Kun je zelf uitrekenen.

Zolang er geen veilige oplossing voor kernafval is, is dat wat mij betreft een no go. Wat dat betreft is het verleden een goede garantie voor de toekomst. Mensen verprutsen dat keer op keer. Intrinsiek veilige kerncentrales moeten wijken voor efficientere centrales. Elk ongeluk wat in het verleden plaats had is te herleiden op menselijk falen. En telkens komt het terug, nee, we zullen het deze keer veilig doen.
Maar wat nog meer dan het afval speelt, of samen , is de opwerking. Het nog bruikbare deel uit het afval halen. Sellafield en leukemie. Google dat maar eens. Het zal je kind maar wezen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door javanree »

kawarider schreef: 13 dec 2021 23:34 PV is een rekensommetje. Simpel. Kun je zelf uitrekenen.

Zolang er geen veilige oplossing voor kernafval is, is dat wat mij betreft een no go. Wat dat betreft is het verleden een goede garantie voor de toekomst. Mensen verprutsen dat keer op keer. Intrinsiek veilige kerncentrales moeten wijken voor efficientere centrales. Elk ongeluk wat in het verleden plaats had is te herleiden op menselijk falen. En telkens komt het terug, nee, we zullen het deze keer veilig doen.
Maar wat nog meer dan het afval speelt, of samen , is de opwerking. Het nog bruikbare deel uit het afval halen. Sellafield en leukemie. Google dat maar eens. Het zal je kind maar wezen.
We zullen toch 'iets' moeten hebben wat geen CO2 of stikstof produceert om periodes waarin renewables niet voldoende energie leveren op te kunnen vangen. En hoewel ik denk dat het wel nuttig kan zijn is door velen waterstof ook al afgeschoten, er blijft vrij weinig over... accu technologie is prima voor een paar uur , maar vangt zeker de winterdip niet op.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door assink »

Precies, je zonnepaneeltjes hebben weinig gedaan afgelopen weken.
Maar je wil er wel warmpjes bij zitten zonder aardgas?
Dus jij mag mij vertellen hoe je dat wil gaan doen?
Neem aan dat je ook nog wil produceren in de winter?

Er zal altijd een backup moeten zijn voor als de zon niet schijnt of de wind niet waait :lol:
Thorium reactors met gesmolten zout zijn in mijn ogen de toekomst.
Ik heb het volste vertrouwen in de wetenschap. Enkel zonnepalen en windenergie ga je het in de vlakke delen nooit mee redden.
Plus de landschap en horizonvervuiling.

De ontwikkeling van zonne"weides" vind ik een schandalige ontwikkeling :evil: :evil: :evil:
Dan nog liever een groen biljartlaken met weides die volop CO2 opnemen, de grond van die "zonneweides" is in een paar jaar compleet om zeep.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 13 dec 2021 23:34 PV is een rekensommetje. Simpel. Kun je zelf uitrekenen.

Zolang er geen veilige oplossing voor kernafval is, is dat wat mij betreft een no go. Wat dat betreft is het verleden een goede garantie voor de toekomst. Mensen verprutsen dat keer op keer. Intrinsiek veilige kerncentrales moeten wijken voor efficientere centrales. Elk ongeluk wat in het verleden plaats had is te herleiden op menselijk falen. En telkens komt het terug, nee, we zullen het deze keer veilig doen.
Maar wat nog meer dan het afval speelt, of samen , is de opwerking. Het nog bruikbare deel uit het afval halen. Sellafield en leukemie. Google dat maar eens. Het zal je kind maar wezen.
Allemaal waarheden, maar kom nu ook eens met hoe het wel zou kunnen, het gaat om de mogelijkheden, niet om de onmogelijkheden. En dan wel voor iemand die gewoon in een wijk woont, met woonblokken en verder weinig exotische mogelijkheden heeft.
Het blijft natuurlijk een lastig ding, en 1 oplossing is er ook niet.

p.s. onder een hoogspannings leiding wonen is even zo goed ernstig ongezond voor jonge kinderen, ik ken hele woonwijken waar dat gewoon het geval is, inclusief een basisschool. (ik heb zelf jarenlang tegen een dansend beeldscherm aan gekeken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door Caesar »

Je ideeen zijn in principe goed, maar je verwachtingen van verbouwen/renovatie in deze tijd zijn te hoog denk ik.

Probeer eens serieus een (goede) aannemer proberen te vinden die:

-tijd heeft en wilt nemen om naar je plannen te luisteren
-een realistische en inhoudelijke offerte te maken om deze plannen te verwezenlijken
-binnen 2 of 3 jaar tijd heeft om jouw verbouwing te doen

Ik denk dat alle 3 de bovenstaande vraagstukken een teleurstelling gaat zijn. Ik heb zelf hele rare offertes gehad die grote gaten in de berekeningen hadden, zeer algemeen gespecifieerd of gewoonweg zo hoog waren dat het duidelijk was dat ze je werk niet wilden hebben.

Het zou me niet verbazen dat je offertes >150k voor de kiezen gaat krijgen, als ze al de moeite willen nemen om je een offerte te sturen. Dan weet je i.i.g waar je staat.


Wij hebben namelijk ons 100 jaar oude huis redelijk onder handen genomen, maar de spouwmuur (slechts 3-4cm spouw) daar gaan we weinig aan (kunnen) doen. Er zijn weinig mogelijkheden zonder de gevel aestethisch geweld aan te doen (voorzet gevels etc) zonder het hele buitenblad te moeten afbreken. Ook binnen willen we het zo origineel mogelijk houden en vullen met spouwisolatie gaat alleen maar op een ramp uit lopen door de vele koude bruggen door de ouderwetse bouw en vele bouwafval in de bodem van de spouw.

Met de huidige prijzen van materiaal, arbeid en slechte beschikbaarheid van goede aannemers (misschien regio afhankelijk) zou ik zeker komende paar jaar niet aan zo'n project beginnen. Je komt makkelijk aan de tonnen aan verbouwkosten door de schandalig hoge prijzen van alle aspecten van een renovatie. Dat zal hopelijk wel een keer rustiger gaan worden, maar je kunt een hoop gas verstoken voor 100k+ euro.

Wat ik wel gedaan heb is een warmtepomp geinstalleerd. Samen Rc7 isolatie op het dakbeschot en op tactische plekken aan de binnenzijde wat isolatie zou ik 90%-95% van de dagen rond moeten kunnen komen met de warmtepomp. De CV ketel staat er nog naast en is backup mocht de warmtepomp het niet trekken.

Die CV is goed in cascade met een warmtepomp te zetten zodat je niet elektrisch bij hoeft te stoken (met zeer laag rendement). Je blijft natuurlijk wel vastzitten aan je vastrecht, maar als proof of concept voor de komende jaren heb ik daar geen problemen mee. Als dan blijkt dat de warmtepomp écht zelfstandig het huis warm houdt, met paar dagen uitzondering, dan zal ik misschien de ketel afkoppelen. Ik heb altijd nog een goede kachel die goede ondersteuning kan bieden.

Een test die op dit moment doe is de CV ketel op 40-45 graden water temp zetten. Daarmee 'simuleer' ik dat de warmtepomp draait op laagtemperaatur. Tesamen met mijn normale radiatoren (geen efficiente laag-temp radiatoren) blijkt het huis toch heel makkelijk op temperatuur te komen en te blijven. Dat geeft een indicatie van het vermogen en mogelijke prestatie van een warmtepomp.

Ik heb het geluk een goede kennis te hebben die al dat CV materiaal kon ombouwen en aansluiten, maar had ik dat als particulier bij een onbekende installateur laten doen dan waren de kosten onverantwoord geweest.

Ons huis zal nooit neutraal worden, maar ik geloof daar ook niet zo in. Leuk dat moderne vinex wijken allemaal neutraal gebouwd kunnen worden, maar het gros van de huizen (zeker die in de steden) zullend daar nooit aan kunnen voldoen zonder volledig platgegooid te worden. Of dat nou beter voor het milieu is? Ik krijg ook sterk de indruk dat dezelfde kwaliteit wordt gebouwd als wat we gezien hebben in de jaren 70-80. Veel gaat tegenwoordig tegen de grond en heeft dus maximale afschrijving.

Ik woon liever in een imperfect karakteristiek huis, dan in een kille nieuwbouwwijk. Maar dat is uiteraard een keuze die heel persoonlijk voor een ieder is.

Ik denk alleen wel dat een warmtepomp alleen interessant is als je het kan combineren met een substantieel aantal PV panelen (15+). Zelfs met de huidige prijzen is gas stoken goedkoper dan een warmtepomp en ik geloof er ook in dat de prijzen wat zullen moeten kalmeren, want niemand kan dit zo volhouden. Ik denk dat dit nu uiteindelijk de prijs is wat 'de burger' betaald voor de coronacrisis. Die rekening (samen met de inflatie) volgt nu pas, niet tijdens afgelopen 2 jaar.

Wij doen het echter niet voor het geld / milieu, d.w.z. ik denk niet dat ik mijn verbouwkosten + warmtepomp installatie + investering zonnepanelen binnen 30 jaar heb terug verdient. Aanvankelijk was de verbouwing gepland om een dakkapel te bouwen en slecht dak te renoveren. Het isoleren en de warmtepomp hebben daarop meegelift.

Tegen die tijd ziet de energiehuishouding / technologie er sowieso heel anders uit (waterstof op cv ketel misschien?) Wat ik wel fijn vind is dat het wat druk haalt van de flucturerende rekeningen en dat ik met 1 grote investering lagere maandelijkse uitgaven heb. ALs je het voor het geld doet, moet je zeker nu niet gaan verbouwen door de hoge prijzen (als je al een aannemer kan vinden).
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door kawarider »

Mooi post Ceasar, in ieder geval ontopic.
Wat ik wel fijn vind is dat het wat druk haalt van de flucturerende rekeningen
Ik had een lang verhaal in gedachten, maar kan ook kort. Alleen aansluitkosten (€120 per maand) is het resultaat van mijn inspanningen, geen energiekosten. Verwarmen doen we op hout/pellets, pv jaarrond met de salderingsregeling. Nu draait er inmiddels een wkk om zaken hetzelfde te houden als de salderingsregeling weg is. Als dit daadwerkelijk gaat doen wat ik ervan verwacht en ik ga peakshaven (spullen zijn er, testen gedaan), dan is de stap om offgrid te gaan nog maar heel klein.
Net een mantra, ik heb het al vaker geroepen, mensen hebben stroom nodig en daarna warmte.

En Hugo, nee, dat doe ik niet , iets bruikbaars voor een tussenwoning verzinnen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Dat heb ik zelf gedaan. We zitten in een huis met werkplaats en zijn energieneutraal. Als iemand dat ook wil, zal hij zelf na moeten denken hoe, niet ik. En als er dan iemand met het toverstokje zwaait en roept :Kernenergie!, stja... We hebben de afgelopen twee jaar gezien wat die toverstokjes doen. Dus: ZELF NADENKEN, dan geef ik graag advies. En dan denk ik ook dat ieder meer zijn eigen broek op moet houden. Maar om een voorbeeld te geven, wkk op aardgas? Kan met een gewone verbrandingsmotor of turbine enz enz. Nu te koop, geen rare wetenschappelijke beloften. Kernfusie is er ook zo een. Wetenschap? Prima, maar wetenschappers die telkens hetzelfde onderzoeken zijn waanzin (uitspraak van Einstein, niet van mij).
En nog even in het kort over kernenergie, dat is totaal ongeschikt om de grille nieuwe energievoorziening te ondersteunen. Beter een gascentrale.

Verder is het streven van Sven om energieneutraal te gaan zo gek nog niet. Er kan altijd nog water bij de wijn gedaan worden wat Ceasar al aangeeft. Simpel blijven denken is dan de sleutel (Hugo gaf dat al aan), wel ingrijpend om daar invulling aan te geven. Misschien is verhuizen dan een optie? Werken aan huis met werkplaats?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door kawarider »

assink schreef: 14 dec 2021 11:40 Precies, je zonnepaneeltjes hebben weinig gedaan afgelopen weken.
Maar je wil er wel warmpjes bij zitten zonder aardgas?
Dus jij mag mij vertellen hoe je dat wil gaan doen?
Neem aan dat je ook nog wil produceren in de winter?

Er zal altijd een backup moeten zijn voor als de zon niet schijnt of de wind niet waait :lol:
Thorium reactors met gesmolten zout zijn in mijn ogen de toekomst.
Ik heb het volste vertrouwen in de wetenschap. Enkel zonnepalen en windenergie ga je het in de vlakke delen nooit mee redden.
Plus de landschap en horizonvervuiling.

De ontwikkeling van zonne"weides" vind ik een schandalige ontwikkeling :evil: :evil: :evil:
Dan nog liever een groen biljartlaken met weides die volop CO2 opnemen, de grond van die "zonneweides" is in een paar jaar compleet om zeep.
Sorry Assink, ik klink bot in mijn vorige post. Je bent in ieder geval iemand die weet wat er speelt.
Windturbines? Mij storen ze niet, integendeel.
Zonneweides? Bijna hetzelfde, niet echt iets mis mee. Wel zou hier beter gecombineerd mogen worden met een agrarische toepassing. Maar vooral, eerst alle daken vol!
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?

Bericht door bartL »

kawarider schreef: 14 dec 2021 17:08 Windturbines? Mij storen ze niet, integendeel.
Zonneweides? Bijna hetzelfde, niet echt iets mis mee. Wel zou hier beter gecombineerd mogen worden met een agrarische toepassing. Maar vooral, eerst alle daken vol!
Als ik door de flevopolder rij vind ik het toch een knap staaltje horizonvervuiling. Zonneweides zijn helemaal schandalig. In de vruchtbaarste delta van de wereld gaan wij zonnepanelen op de grond leggen.... :idea:

"Alle daken vol" is niet het eerste maar het tweede, het eerste zal een juist transportnetwerk moeten zijn.
Plaats reactie