Router lift ideeën

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Router lift ideeën

Bericht door assink »

pinnetje door het draadeind en inbusboutje.
Maar zou het eerst met echte loctite proberen voor een permanente lijmverbinding, dat lockbond klinkt als een draadborgmiddel?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Router lift ideeën

Bericht door remon_v »

assink schreef: 06 dec 2021 14:20 Maar zou het eerst met echte loctite proberen voor een permanente lijmverbinding
Die heb ik niet, heb het met 2 componenten epoxy geprobeerd... geen idee of dat voldoen was maar heb er een pinnetje doorheen gedaan voor de zekerheid.

Boren en tappen ging best aardig met mijn accu boormachine, het is niet prefect maar zeker goed genoeg voor deze toepassing.
Wel heel tevreden met mijn nieuwe Völkel machinetapset (die had ik nog niet gebruikt).

24065

Toen een 2mm spijker gepakt, op lengte afgeslepen en een gat van 2mm geboord (die was natuurlijk net te ruim zo uit de hand), dus het pinnetje bleef niet zitten. Omdat ik niet kan lassen heb ik het met soldeer gedaan. Misschien niet de beste oplossing, maar denk wel dat het werkt. Daarna een beetje geschuurd en je ziet het bijna niet:

24066

Net klaar en uitgeprobeerd en het werkt! Heel blij mee, toch een betere oplossing dan 2 moertjes aan het draadeind. Dat scheelt in hoogte en in breedte, voor als ik straks een sparing moet maken in de router plaat.

24067

Onder het revetje zit nog een lagertje verzonken:
24068

Het enige waar ik nog niet zo tevreden over ben is het houten blokje met de T-moer, daar ga ik waarschijnlijk nog iets anders voor verzinnen. Ideeën zijn welkom uiteraard 8)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Router lift ideeën

Bericht door hfjbuis »

remon_v schreef: 06 dec 2021 17:35 Omdat ik niet kan lassen heb ik het met soldeer gedaan.
Ik doe vaak staal met (sanitair) zilversoldeer 3% solderen. Dat gaat als een tierelier en is harder dan epoxy die ik ook vaak gebruik. Op advies van mijn zwager gebruik ik daar S39 voor. Ik moet het ook eens proberen met soldeerwater of de flux voor hardsolderen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Router lift ideeën

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 06 dec 2021 22:22Op advies van mijn zwager gebruik ik daar S39 voor. Ik moet het ook eens proberen met soldeerwater of de flux voor hardsolderen.
S39 vloeistof is een flux voor hard*solderen.
Er zijn twee versies met HCl (zoutzuur) deze tast ook het metaal aan en de nieuwe zoutzuur vrije variant S39-Cu.

* correctie zacht solderen zie reactie Hugo hieronder.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 08 dec 2021 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Router lift ideeën

Bericht door hfjbuis »

Dan moet ik die laatste, zuur vrije, maar eens proberen. De gewone vlekt erg als je het onderdeel na het solderen niet goed schoon spoelt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Router lift ideeën

Bericht door remon_v »

Goeie tips! Ik ga daar eens naar kijken, nog nooit geprobeerd in ieder geval
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Router lift ideeën

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 06 dec 2021 22:53
hfjbuis schreef: 06 dec 2021 22:22Op advies van mijn zwager gebruik ik daar S39 voor. Ik moet het ook eens proberen met soldeerwater of de flux voor hardsolderen.
S39 vloeistof is een flux voor hardsolderen.
Er zijn twee versies met HCl (zoutzuur) deze tast ook het metaal aan en de nieuwe zoutzuur vrije variant S39-Cu.
Met tin solderen noemen wij zachtsolderen. S39 is voor tin.
Hardsolderen doe je met zilver of koper en een hogere temperatuur (>500 graden zo'n beetje)
Die sanitair zachtsoldeer met 3% zilver, is natuurlijk ook gewoon zachtsoldeer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Router lift ideeën

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 dec 2021 12:03 Met tin solderen noemen wij zachtsolderen. S39 is voor tin.
Hardsolderen doe je met zilver of koper en een hogere temperatuur (>500 graden zo'n beetje)
Die sanitair zachtsoldeer met 3% zilver, is natuurlijk ook gewoon zachtsoldeer.
Ja inderdaad, best verwarrend allemaal hieronder zeggen ze dat het alleen afhankelijk is van de gebruikte temperatuur en dat je met een tinlegering ook kunt hardsolderen al zal dat minder vaak voorkomen en zeker geen lood bevatten (lage temperatuur).
Dus ik zal het corrigeren ;-)
Een temperatuur tussen de 450 en 1000°C kan worden bereikt met turbobranders voorzien van een Supergas, Novacet of KEMAP gaspatroon. Deze temperaturen zijn geschikt om te hard solderen met een tinlegering. Temperaturen boven de 1000°C zijn nodig om te hardsolderen met messing, zilver, staal, brons, koper en aluminium legeringen.
https://www.123solderen.nl/contents/nl/ ... deren.html
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Router lift ideeën

Bericht door hfjbuis »

hfjbuis schreef: 07 dec 2021 09:58 Dan moet ik die laatste, zuur vrije, maar eens proberen. De gewone vlekt erg als je het onderdeel na het solderen niet goed schoon spoelt.
Opmerking van mijn zwager:
Door het zuur is het makkelijker te werken met materiaal dat niet helemaal schoon is zoals een oude soldering en ijzer.

Desalniettemin, ga ik het zuurvrije spul toch proberen, minder kans op vlekken is ook wat waard.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Router lift ideeën

Bericht door Kjelt »

Ja zo heb ik dat ook begrepen.
Normaal ontvet je de verbinding eerst en dan schuur je hem licht op zodat de oxydehuid schoon is.
Het zoutzuur in de S39 doet eigenlijk dat laatste het "vreet" die oxydehuid wat op.
Maar ik vind het wel een grove methode, als je bv S39 gebruikt om gewone electronica onderdelen te solderen op een printplaat (nooit doen dus) en dan twee weken later gaat kijken zie je blauw groene koperoxyde en chloride en allerlei troep zitten. Je schakeling is dan kapot.

Bij elektronica solderen heeft de flux dat meestal uit een harsachtige substantie bestaat een dubbele functie, de oxydehuid van de pcb iets op te lossen/schoon te maken en de vloeing van het soldeertin zelf te bevorderen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Router lift ideeën

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je met agressieve vloeimiddelen werkt gewoon even met een sopje schoonmaken na het solderen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Router lift ideeën

Bericht door Sven »

Ik had opeens erg veel nut voor een router lift en heb 'm quick & dirty gemaakt.

Nog even geen foto dus beschrijving:

- Er zat op de basis een drievoudige draaibare hoogtestop waar een in hoogte positioneerbare stang tegenaan kwam.
- het drievoudige ding heb ik verwijderd van de basis
- de 8 mm positioneerbare stang heb ik vervangen door m8 draadeind
- de basis heb ik in het verlengde van het draadeind doorboord, ook door de tafel heen
- bovenop de tafel een vleugelmoer op de draadstang
- klaar

Ik kan voor het werk dat ik er mee doe die uitstekende vleugelmoer altijd ontwijken, heb er geen last van.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Router lift ideeën

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 24 feb 2022 20:01 Nog even geen foto
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie