Biomeiler versus hoge gasprijs

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Kars-cnc »

Swake schreef: 10 okt 2021 17:36 Ter compensatie hebben we beslist dat we een hoeveelheid bomen planten die wanneer ze volwassen zijn 2x zoveel hout kunnen opbrengen als wat we verbruiken.
Dat is een heel mooi initiatief!

Zouden meer mensen moeten doen. Wij stoken alleen wat hout voor de gezelligheid, maar ik ga er toch eens naar kijken. Gas mag ook vast wel gecompenseerd worden :P
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Ach als je nu toch al een landgoed hebt en heel veel snoeiafval, waarom niet?
Wij wonen niet op een landgoed :lol: maar hebben erg veel ruimte, ook veel snoeihout, om de zoveel jaar en veel biomasa vooral van het maaien. Daarbij is het probleem met huizen op het platteland dat de wind er nogal greep op krijgt en dat maakt het duur om ze te verwarmen.

Overigens is er ook een voorbeeld waar een garagebox gebruikt wordt, das iets van 35kuub toch ?

https://www.youtube.com/watch?v=L3ric-EkF6M

Maar, ik vraag me af wat de kosten zijn om zoiets op te bouwen en na 1 of 2 jaar weer te vernieuwen, wij kunnen de overgebleven compost wel op het weiland dumpen maar zonder serieuze machines gaat dat niet snel.

En, is dat te combineren met de originele CV, hoe regel je dat met verbruiks en radiator water

maar zeker heel interessant, heb een aantal jaren op hout gestookt, werd ik niet echt blij van

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je die link naar biomeiler eens bestudeert, daar worden ook kosten voorbeelden gegeven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

De beschikbare temperatuur is uiteindelijk erg laag. Die Frank gebruikt de biomeiler om zijn huis vorstvrij te houden. Volgens mij is het ook verder niet echt bruikbaar. Snoeiafval is een, als je bomen gaat snipperen om een biomeiler te gaan bouwen ben je in mijn ogen debiel. Blijf lekker aan het gas, dan ben je milieuvriendelijk bezig. Een houtkachel op snippers is ook gewoon te koop en geeft minder uitstoot. Serum was weer eens scherp.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Als je die link naar biomeiler eens bestudeert, daar worden ook kosten voorbeelden gegeven.
Gedaan, erg duur, vooral met de arbeidsuren gaan ze volledig uit hun dak. Ben minder enthousiast nu, maar wellicht nog steeds leuk om de burocontainer die in mijn loods staat mee te verwarmen, das maar 15 m2 en dat hoeft alleen voor de winter.
Snoeiafval is een, als je bomen gaat snipperen om een biomeiler te gaan bouwen ben je in mijn ogen debiel
Het hangt natuurlijk van je erf af, wij hebben erg veel snoeiafval, en meestal stapel je dat gewoon, of maak je houtwallen. Probleem is dat in droge jaren dat een brandgevaar kan worden, vooral als er machines in de buurt komen. Ik heb wel eens gesnippered alleen maar om van dat soort houtwallen af te komen. Maar ja voordat je een kuub snippers hebt ben je tijdje aan de gang.
Een houtkachel op snippers is ook gewoon te koop en geeft minder uitstoot.
Zou niet weten waarom je zou snipperen als je een houtkachel wilt gebruiken, dat kan makkelijker en sneller kaphout met grotere stukken. Maar dan nog is aardig wat werk met eigen hout, zagen, splijten, aanmaak hout maken, stapelen. En als je geen klein huis hebt en je wilt alleen op hout dan heeft zo'n kachel meerdere keren per dag je aandacht nodig en bij redelijke vorst moet je ook 'snacht eruit om um bij te voeren.

En minder uitstoot...hmm volgens de European Environmental Bureau stoot een "Eco kachel" 750 keer zoveel schadelijke rommel uit als een zware vrachtwagen.

Maar weer eens naar het hout gas idee kijken, veel voorbeelden en handleidingen (zelfs van FEMA) en zelfs boeken te vinden. Ziet er niet super moeilijk uit. Maar goed daar moet het hout ook in hele kleine stukkjes en het moet flink droog zijn. Valt niet mee die eco oplossingen



Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 11 okt 2021 01:09, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door serum »

Snap ook niet goed wat je met 100m3 per jaar aan opgebrachte compost moet. Je blijft kennelijk wisselen. Ik ben nog niet helemaal om. :mrgreen:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

(zelfs van FEMA)
Deze is dan weer van het type: laat mijn generator zo snel mogelijk vastlopen. Voor warmte geen probleem. Wel wat ingewikkelder dan een houtvergasser.

https://www.hout-vergasser.nl/index.php ... houtketels

Of snippers, zomaar willekeurige aanbieder.

https://www.hout-vergasser.nl/index.php ... assaketels
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 10 okt 2021 23:41 Snap ook niet goed wat je met 100m3 per jaar aan opgebrachte compost moet. Je blijft kennelijk wisselen. Ik ben nog niet helemaal om. :mrgreen:
Ik snap ook heel veel niet :lol:
Ben ook geen promotor van de biomeiler, draag alleen wat linkjes aan.
Heb een paar jaar geleden al eens een demo video gezien en vroeg me toen ook al af wat de kosten waren.
Maar als je in een 'buitengebied' zit en geen aardgas hebt, veranderd het (financiële) plaatje opeens. En als die compostbedrijven dan die biomeilers gaan bouwen en weer afvoeren.....

Maar wat ik dus echt niet snap, is er iemand een nieuw huis naast de koeienstal aan het bouwen en dan gaan ze nadenken over de verwarming, volgens mij hebben ze in die stallen altijd ontzettend veel warmte over, daar zou een lucht warmtepomp heel wat warmte vandaan kunnen halen.

Met een ondergronds buffervat van 100m³ en zonnecollectoren die water tot 100 graden verwarmen (of olie tot 150) kom je volgens mij ook al een heel eind de winter door. En die hoef je niet steeds af te breken en opnieuw op te bouwen. (basaltblokken schijnen ook erg goed te werken als opslag)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door assink »

Er is warmte te winnen in het terugkoelen van de melk.
Maar uit de stal zelf valt niet zoveel warmte te halen, behalve in de zomer onder de dakbeplating.

Zo'n biomeiler zou hier goed kunnen werken, houtwallen genoeg, en compost kunnen we ook makkelijk kwijt.
Factor tijd is wel een dingetje :roll:
En je huis moet er qua verwarming ook op ingericht zijn, hier geen vloerverwaming maar enkel radiatoren.
Zie persoonlijk meer heil in een houtvergasser met een warmtebuffer die je eens per dag/2 dagen warm stookt en daar je warmte uit trekt.
Zomerdag verwarmen met zonnecollectoren, zo gebeurt het ook veel in duitsland/oostenrijk als ze geen aansluiting hebben op het gasnetwerk.
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door TestCase »

Swake schreef: 10 okt 2021 17:36 We planten die boompjes ook zelf zodat we zeker zijn dat ze er ook staan.

Hebben het zeer conservatief berekend op 1m³ hout per volwassen boom.
Wat voor bomen zijn dat? Koop je ze en plant je ze dan aan? Of raap je zaad, laten we zeggen eikels, die je dan uitstrooit of zelf eerste een boom op pot van trekt? Hoe lang duurt het voor zo'n boom als volwassen gezien wordt?
Ik heb zelf ook met het idee gespeeld, maar het probleem hier is dat je niet zomaar meer een boom omkapt. Nee, eerst aanvragen, dan komt er iemand in een raar groen pak langs (daar gaan weken, zoniet maanden overheen) en die gaat dan even bepalen of en wat je mag kappen. Daar ben ik dus totaal niet in geïnteresseerd. Ik heb een stukje grond waar de bomen een gevaar werden voor de omliggenden en de openbare weg. Aanvraag indienen, wachten op dat groen mannetje en dan zouden volgens hem de gevaarlijkste bomen moeten blijven staan. De aannemer die ze gerooid heeft had een leerjongen in de bulldozer, want toen ik ging kijken lagen ze om, had niet echt controle over dat machine blijkbaar. Maar beter zo, denk ik dan. :mrgreen: Groen mannetje niet meer gezien, dus ook niks meer in de plaats aangeplant. Dat stuk grond blijft vanaf nu kaal, ik laat het om de zoveel jaar gewoon eens met geweld omploegen. Tot zover de groene woede met negatieve impact op het groen, of hoe zowat iedere wetgeving vandaag de dag een averechts effect heeft.

Maar het topic begon dus met Limburgers en Oostblokhoeren. Als ik goed heb opgelet in de geschiedenisles, hadden we in beide Limburgen kolenmijnen tot aan de Duitse grens, en ik gok tot zelfs erover. Op sommige plekken zaten ze 1000m diep. De mijnwerkers waar ik mee gepraat heb, vertelden me dat men koude lucht naar beneden moest blazen of er was niet te werken en die mannen zouden gewoon omvallen van de hitte.
Maar ik zou moeten geloven dat er geen enkele ingenieur in BE, NL of DE op het lumineuze idee is gekomen om daar beneden een warmtewisselaar te installeren, wat buizen naar boven te leggen en heel Limburg (in BE en NL) van gratis milieuvriendelijk warm water te voorzien. Gratis in de zin van een verwaarloosbare distributie- en infrastructuurkost in vergelijking met het oppompen of opvangen van (zonne- en andere) energie en de distributie daarvan. Maar ik zie dat allemaal veel te simpel, heb ik begrepen.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Swake »

Hangt vooral van de opportuniteit af. Beuk, eik, els, kastanje, wilde kersenbomen laten we zaailingen opgroeien en die worden dan een jaar of 2 à 3 later verplant. Voor wilgen steken we een tak direct op de plaats waar die moet komen. Fruitbomen wordt pootgoed gekocht en dan geënt.
Vorig jaar een reeks hoogstam lindebomen kunnen op de kop tikken (3,5m hoog). Dit jaar enkel een paar appelboompjes en 2 mini paw-paw's die hopelijk aanslaan. Straks nog grote wilgenpoten gaan zoeken, dat is niets meer dan een grote tak, heb er een 25 nodig.

Knotwilgen kan je een 4 à 5 jaar later voor het eerste snoeien en dat hout oogsten. Voor Eiken heb je wat meer geduld nodig, en dat is ook alles in één keer op het einde.

Struiken en hagen helpen de natuur ook vooruit, ook al zorgen ze niet voor 'brandhout'. 350 stuks haagbeuk, gele en rode kornoelje, gladde iep, fladderiep, hondsroos, boswilg (dat was niet zo'n schitterend idee want groeit erg snel en steekt geweldig) en hazelaar aangeplant tegen erosie en als eerste laag bescherming tegen wind.

We zetten ook eetbaar spul, dit jaar 50 zwarte bessen gezet (=cassis). We gaan die nooit allemaal kunnen opeten natuurlijk, en dat geeft niet, de vogeltjes komen wel helpen. Op een paar jaar tijd zijn we van amper een paar zichtbare vogels naar vele verschillende soorten gegaan dankzij het her-aanplanten van divers vooral inheems groen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Danny »

Markus schreef: 10 okt 2021 23:16 Maar ja voordat je een kuub snippers hebt ben je tijdje aan de gang.
en je snipperaar blaast ook heel wat co2 de lucht in. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Nu ik wat meer lees over het onderwerp, meer voorbeelden zie krijg ik steeds meer vragen over de opzet, zeg maar de Engineering van de meest populaire aanpak.

Dank Hugo die me op de kosten wees --> kosten

Een opzet van 31 kuub kost 1400 aan materiaal en 7900 aan arbeid !! levert maximaal (in het beste geval) 2Kw over een periode van maximaal 9 maand

= 24uur x 30dagen x 9maand x 2kw = 12960 kwH --> prijs is dan 1400+7900/12960 --> 0,72 Euro per KwH ( en 418 KwH per kuub biomassa)

vergelijk met aardgas 1m3 = 9,769 kWh dus bovenstaand komt overeen met 1327 m3 aardgas --> ( 12960/ 9,769)

bij essent is dat voor 2021 0,817 cent per m3 --> 1084 euro

1400 + 7900/ 1084 --> de Biomeiler oplossing volgens hun methode is 8,5 keer duurder dan aardgas !!!

( Let op, ik heb wellicht rekenfouten gemaakt, graag wordt ik daar op gewezen)

Maar ja 7900 euro arbeid is dan ook belachelijk. Maar voor de lol laten we zeggen: grote kenissen kring, buurman is loonwerker met machines, iedereen helpt gratis mee, omdat je zo'n toffe peer bent. Dan nog is het duurder dan aardgas. Wellicht kun je de 31 kuub compost verkopen ?, winkelprijs is 100 euro dus zeg iets 50 euro per kuub ? --> 1550 euro ?? . Oke dan maak je winst, mits arbeid gratis, en natuurlijk zijn je materialen bruikbaar voor de volgende keer, dus wellicht maak je meer winst.

Maar kan dit niet veel beter gedaan worden ?

Ik zie voorbeelden waar veel hogere temperaturen uit komen, waar ligt dat aan ?

Een groot deel van de compost hoop doet niet echt mee, dient blijkbaar als een soort natuurlijke isolatie ? , waarom deze verspilling ?

Waarom de slangen in vlakke spiraal in een paar laagjes, op die manier kun je niet snel met een machine de boel leeg maken, dan maak je die slangen stuk toch ?

Waarom alleen houtsnippers ? er is een enorme variateit aan natte biomassa, veel daarvan word gezien als afval

Er moeten toch manieren zijn om arbeidskosten omlaag te krijgen en de opbrengst per kuub te verhogen ??

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door DaBit »

TestCase schreef: 11 okt 2021 09:42 Maar ik zou moeten geloven dat er geen enkele ingenieur in BE, NL of DE op het lumineuze idee is gekomen om daar beneden een warmtewisselaar te installeren, wat buizen naar boven te leggen en heel Limburg (in BE en NL) van gratis milieuvriendelijk warm water te voorzien.
Ik ben wel eens op iets van 600 meter diepte geweest, en het is daar al bepaald niet prettig meer...

Volgens mij word het hele Paleiskwartier in 's-Hertogenbosch met aardwarmte uit diepe putten verwarmd. Maar met ondergrondse bronnen is het hetzelfde als met alle andere bronnen: als je er teveel uit put is het zo uitgeput. Heel NL verwarmen (of desnoods maar 1 stad) door een warmtewisselaar in een mijnschacht te laten zakken gaat niet lukken. En voor bruikbare temperaturen zonder eerst de warmte 'op te waarderen' moet je hier in NL erg diep ook, 2km of meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie