Hoe werd dit vroeger gemaakt?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Hoe werd dit vroeger gemaakt?

Bericht door bbg »

Hallo allemaal,

Ik heb hier een messing mechaniek liggen voor het uitzetten van ramen. Dit is een oudje uit de jaren 20 a 30.
spindel1.jpg
Op de spindelmoer zit een schijf met een gleuf met een stuk of 70 inkepingen (zie onder). Om het mechaniek te bedienen loopt er een koord over deze schijf. Diameter van de schijf is 46mm, breedte van de gleuf 4mm, diepte 5mm, kartels zijn aan de rand een kleine 2mm.
spindel4.jpg
Ik vraag me af hoe ze deze schijf vroeger maakten. De gleuf zal er wel uitgedraaid zijn. Maar hoe hebben ze die kartels aan de binnenkant gemaakt?

En hoe zou je dat nu maken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hoe werd dit vroeger gemaakt?

Bericht door motormuis »

de poelie is gegoten
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hoe werd dit vroeger gemaakt?

Bericht door xander janssen »

Ribbels zijn er om het touw niet te (veel) laten slippen. Maatvoering komt dus niet op een tiende. Ik gok dat ze dit destijds dmv giettechniek hebben gemaakt. Zou je moeten kunnen zien aan wat flash waar de mal tegen elkaar zat.

Afhankelijk van de aantallen zou je het weer kunnen laten gieten in het verre oosten of bij enkelstuks laten maken op een draai/frees- combinatie
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Hoe werd dit vroeger gemaakt?

Bericht door bbg »

Ik kan zo geen "flash" vinden. Maar de deling zit waarschijnlijk in het midden van de schijf zodat de "flash" dan vermoedelijk in de bodem van de gleuf zou moeten zitten.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Hoe werd dit vroeger gemaakt?

Bericht door mjeuring »

Of gegoten met verloren was methode.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe werd dit vroeger gemaakt?

Bericht door Arie Kabaalstra »

mjeuring schreef: 08 okt 2021 13:46 Of gegoten met verloren was methode.
da's wel het meest logische, maar zelfs dan.. moet je wel een gietmal hebben om de wasmodellen te maken.. en die moet dan ook gedeeld zijn..
Meestal zijn die mallen van gevulcaniseerd rubber,
Er werden dan een aantal was modellen gegoten die dan "opgeboomd" werden op een staaf was, en dan werd de hele zwik in de slurry gedoopt en bestrooid met zand, en dat werd dan een aantal malen herhaald om voldoende laagdikte te krijgen..
Plaats reactie