Hoe heet een "eindmaat" in de vorm van een gleuf ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Hoe heet een "eindmaat" in de vorm van een gleuf ?

Bericht door Kjelt »

Ik kan het niet gevonden krijgen dus vraag me af hoe het heet en of het wel bestaat :mrgreen:

Ik zoek een geinverteerde eindmaat:
dus een blokje staal met daarin een zeer precieze gleuf gefreesd met opgegeven afstand +/- max 1um.
Oftewel als je een eindmaat met dezelfde afmeting daar in steekt is het weer een perfect blokje staal.
Iemand ?

Reden ik wil weten wat de afwijking van het bolletje op mijn hoogtemeter is want die ik nu heb besteld zal niet perfect rond zijn en dus moet ik hiervoor in de software compenseren.
Ik heb het geprobeerd met drie eindmaten op elkaar gestapeld en de buitenste iets laten uitsteken maar dan tel je dus de afwijkingen van de eindmaten bij elkaar op dus hoe weet je dan wat het nu echt is ?
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Hoe heet een "eindmaat" in de vorm van een gleuf ?

Bericht door tuonov4 »

een askaliber?
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hoe heet een "eindmaat" in de vorm van een gleuf ?

Bericht door motormuis »

micrometer
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet een "eindmaat" in de vorm van een gleuf ?

Bericht door Kjelt »

motormuis schreef: 25 sep 2021 14:54micrometer
Hey dat is eigenlijk best een goede 8) daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet een "eindmaat" in de vorm van een gleuf ?

Bericht door Kjelt »

tuonov4 schreef: 25 sep 2021 14:15 een askaliber?
Die is rond gat neem ik aan ? Dan is het lastig om de juiste bovenste en onderste plek te bepalen, zit je er iets langs meet je verkeerd.
Of is dit wel helemaal recht ?
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Hoe heet een "eindmaat" in de vorm van een gleuf ?

Bericht door tuonov4 »

sorry, ik bedoelde een bekkaliber
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe heet een "eindmaat" in de vorm van een gleuf ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 25 sep 2021 14:01 Ik heb het geprobeerd met drie eindmaten op elkaar gestapeld en de buitenste iets laten uitsteken maar dan tel je dus de afwijkingen van de eindmaten bij elkaar op dus hoe weet je dan wat het nu echt is ?
Nee hoor, je meet de hoogte van de middelste eindmaat, dat is er toch maar 1. (wel goed tegen elkaar klemmen, daar zijn ook tooltjes voor)
Verbaasd me dat je dat meet kogeltje niet vertrouwd, maar je zal er wel een reden voor hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet een "eindmaat" in de vorm van een gleuf ?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 sep 2021 16:11 Nee hoor, je meet de hoogte van de middelste eindmaat, dat is er toch maar 1. (wel goed tegen elkaar klemmen, daar zijn ook tooltjes voor)
Ja inderdaad, verkeerde gedachtekronkel mijner zijde, nog maar eens opnieuw meten dan.
Verbaasd me dat je dat meet kogeltje niet vertrouwd, maar je zal er wel een reden voor hebben.
De originele 10,00mm carbide van Mahr vertrouw ik wel.
Maar voor kleinere gaten en afstanden heb ik kleinere probes nodig.
De originele zijn inmiddels unobtanium bij de leverancier.
Ja er is nog een doos te koop met tien verschillende en wat adapterstukje maar daar moet je dan dik vier cijfers voor neertellen, gaat niet gebeuren.

Via Ebay een chinese versie met robijnen kogeltjes gevonden en besteld. Echter inmiddels na de bestelling wat verder ingedoken toen kwam ik ze op aliexpress ook tegen wat goedkoper met review comments van iemand die ze onder een meetmicroscoop had bekrken en gemeten. Die had het over niet 100% rond. Vandaar.
Het zijn trouwens speciale probes waarbij het balletje eerder de meetplaat moet raken dan het ophang/bevestigings staafje. Daardoor kun je hem eigenlijk maar in één positie monteren.
Voor de duidelijkheid even plaatje toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe heet een "eindmaat" in de vorm van een gleuf ?

Bericht door Kjelt »

tuonov4 schreef: 25 sep 2021 15:34 sorry, ik bedoelde een bekkaliber
Ja dat is wat ik bedoelde, bedankt!
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Hoe heet een "eindmaat" in de vorm van een gleuf ?

Bericht door Portje »

Bekkaliber
Een bekkaliber is een voorbeeld van een kaliber waarmee uitwendige maten kunnen worden bepaald. In een bekkaliber bestaat uit een goedkeurzijde en een afkeurzijde. De goedkeurzijde moet over het hele werkstuk heen passen zonder dat daarbij geweld of druk wordt uitgeoefend. De goedkeurzijde bepaald de grootste grensmaat waarbinnen een werkstuk moet vallen.

De bek die niet mag passen wordt de afkeurzijde genoemd. Dit is de kleinste grensmaat. Wanneer een werkstuk hierbinnen past is het werkstuk te klein om binnen de tolerantie te vallen.

Dan ben je er zeker van dat je goed "gebekt" bent
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie