Poortdeur maken van licht materiaal

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Poortdeur maken van licht materiaal

Bericht door Bjornski1976 »

In mijn nieuwe schuur aanbouw heb ik poort opening van 140 cm. Deze breedte is nodig om de draai te kunnen maken met de driewieler. Ik heb dan een poortdeur nodig die 140 cm breed is en deze wil ik zo licht mogelijk maken. Ik denk aan piepschuim platen verlijmd tussen twee houten platen van 3,6 mm triplex, soort van zelf gemaakt sandwich paneel waarvan de randen houten latten zijn geniet in het triplex.

Nu las ik dat piepschuim zich makkelijk laat verlijmen, is hier iemand die hier ervaring mee heeft?

Aan de buitenzijden van de deur komt nog een afwerking van Keraliet platen.

Wie weet of er nog andere licht gewicht oplossingen zijn?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Poortdeur maken van licht materiaal

Bericht door abs02 »

Renovatieplaat is niet zo breed (denk ik) maar ook goed isolerend en ook niet al te zwaar.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Poortdeur maken van licht materiaal

Bericht door Kjelt »

Niet om offtopic te gaan maar weet je zeker dat je deze oplossing wilt ?
Mijn aannemer heeft destijds gewaarschuwd voor deuren die breder dan 100cm zijn omdat ze gaan kromtrekken en uithangen. Hij wilde dat ook niet leveren, slechte ervaring uit het verleden met ontevreden klanten.
Hij kwam met een andere oplossing (was voor de garage dus wel breder) een normale breedte deur die je dagelijks gebruikt en voor de resterende breedte een andere (poort)deur die je boven en onder vastzet met een pin dat is het gebruikelijke mechanisme dat gebruikt wordt voor tuindeuren. En dan wel voor de inbraakveiligheid een drie ster driepuntssluiting over de hele hoogte waarmee je beide deuren met elkaar vergrendeld.
Ik ben er erg tevreden over. Gebruik de tweede deur nauwelijks maar als het moet is het zo gepiept en de eerste deur blijft nu na 9 jaar nog steeds goed in het lood en sluiten.

Wat ik ook wel zie zijn aluminium rolluiken met ingebouwde deur. Moet je willen maar er is keuze.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Poortdeur maken van licht materiaal

Bericht door keesfrees »

Bjornski1976 schreef: 23 jul 2021 11:15 Ik denk aan piepschuim platen verlijmd tussen twee houten platen van 3,6 mm triplex, soort van zelf gemaakt sandwich paneel waarvan de randen houten latten zijn geniet in het triplex.
Moet goed kunnen lijkt mij.
Bjornski1976 schreef: 23 jul 2021 11:15 Ik heb dan een poortdeur nodig die 140 cm breed
140 x deurhoogte, dan heb je een grote plaat nodig, die zijn er wel maar niet op elke straathoek.

Ik gebruik de sandwich panelen blik-PIR-blik voor van alles en nog wat.
Bij deze breedte 2 delen naast elkaar, de naden door schroeven, bij de kopse kanten wat schuim weghalen, latje er in, gaten voor de schroeven maak ik met een pons van de auto plaat bewerking.
Kjelt schreef: 23 jul 2021 13:12 Mijn aannemer heeft destijds gewaarschuwd voor deuren die breder dan 100cm zijn omdat ze gaan kromtrekken en uithangen. Hij wilde dat ook niet leveren, slechte ervaring uit het verleden met ontevreden klanten.
Dat is waar om de ontwikkelingen in de bouwerij heel traag gaan.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Poortdeur maken van licht materiaal

Bericht door assink »

Waarom geen stalen poortframe bekleden?
Deze zijn perfect na te stellen met die scharnieren.
Heb zelf een deur van 120cm breed, en gaat perfect op deze manier.

Makkelijker dan dit wordt het niet in mijn ogen:
https://gadero.nl/ijzeren-frame-met-slotkast-155-cm/

Wel goede zelftappers gebruiken.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Poortdeur maken van licht materiaal

Bericht door keesfrees »

Dat ziet er goed uit.
Maar of het aan alle eisen van de vraagsteller voldoet dat gaan we zien.
assink schreef: 23 jul 2021 14:22 Wel goede zelftappers gebruiken.
Of niet in het staal schroeven, latjes gebruiken, gelijk aan de dikte van het staal.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Poortdeur maken van licht materiaal

Bericht door Sven »

Torsion box frezen?

Zelfs met korte stroken (dus korter dan deur lang en breed is) moet dat kunnen.

Voor buitengebruik zou ik m dan wel binnen en buiten volledig in de epoxy zetten tijdens verlijming.
Laatst gewijzigd door Sven op 23 jul 2021 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Poortdeur maken van licht materiaal

Bericht door janplastiek »

Vink heeft sandwichpanelen 1500 x 3000 x 24mm of 19mm buitenkant trespa of pvc, isolatie ps schuim of pur schuim
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie