Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat te doen.. als het bedrijf waar je werkt tot de grond toe afbrand?..
8 maart jongstleden ging het bedrijf waar ik werk in vlammen op.. ik was net thuis toen een collega me belde met het nieuws...
nog diezelfde avond ben ik aan de slag gegaan.. onderdelen downloaden van de verschillende sites van leveranciers..

Groot was echter mijn verbazing.. en vreugde dat de laatst gebouwde machine de brand "nagenoeg" had overleefd..
dus.. die heb ik opgeknapt.. en meteen op tekening gezet..
Maar.. we hadden er nog een nodig.. om door te kunnen starten.. DUS!.. de Beagle in de auto gezet.. en meegenomen naar de huidige tijdelijke locatie.

Afbeelding

In de achtergrond, het geredde deel van de machine.. en op de voorgrond de onderdelen die ik de afgelopen week uit de Beagle heb getrokken.. Alles is zoals jullie van mij gewend zijn, aan de machinen geprogrammeerd in G++, en deels gewoon handgeklopte G-Code, waarbij de radius compensatie goud waard is.. de schuine kantjes, en afrondingen zijn gewoon handmatig ingeklopt..
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door scyllatech »

Dat ziet er weer zeer professioneel uit. Die Beagle is toch echt een beest ! :lol:
Mooi dat je hem daar voor in kunt zetten. Dat zal je goed doen.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat doet het zeker.. ook mijn werkgever is trots als een aap..
't is gewoon gaaf om met een eigenbouw machine, en zelfgeschreven software je onderdelen te kunnen maken..
vorige week 'smorgens eerst de grote plaat, met dat uitgefreesde vlak en de sleufgaten geprogrammeerd..
Stuk Alu op de Beagle geknoopt, de grote groene knop een hijs gegeven.. en ondertussen samen met een collega een AI Kolomboor opgeknapt, die de brand nagenoeg ongeschonden heeft doorstaan.. zelfs het vet in de pinole was niet weggesmolten.. hierbij ook hulde aan de brandweer.. dat ze het deel waar deze machine stond koel heeft kunnen houden.. Ook de polijstbok, en de bandschuurmachine hebben we kunnen redden..
Bij het programmeren aan de machine heb ik ook kunnen ondervinden hoe mijn software werkt als er "ECHT" rendement gehaald moet worden.. ik heb dus wat ideetjes voor aanpassingen aan de G++ editor.. Daarover later meer in dat deel van het forum.. :)
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door FSSF »

Dat soort nieuws is altijd minder! Gaaf inderdaad dat je met je eigen machine weer wat op kan bouwen, succes 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

Even een schaalverdelinkje programmeren in G++ :shock:
(is dit masochisme of uit principe? ... doe mij toch maar een cadprogramma.. aartslui varken dat ik ben :oops: )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat schaalverdelingkje is gedaan met de Laser.. maar.. nu G68 werkt in USBCNC is het eigenlijk een koud kunstje om dat te proggen.. 'kwestie van de losse DXF's van elke streep met markering omzetten naar G-Code, met USBCNC's DXF module.. en dan bijvoorbeeld de 15 graden markering proggen met

Code: Selecteer alles

T1M6 (Graveerfrees)
G00 X0Y0 Z20
G68 X0Y0 R15
Gosub 15deg
G68 X0Y0R-15
gosub 15deg
g0z20m5
g28
m2
sub 15deg
(code voor markering)
endsub
stelt eigenlijk niets voor.. Ik moet dus de 18Kb aan macro's gaan aanpassen.. om de G68 functie er ook in te zetten.. makkelijk voor patronen met geroteerde cycli.. :)
Kees Moret

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kees Moret »

Petje af 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

"all in a days work" Kees.. :lol:

Ik doe er dan wel blasé over.. maar 't is eigenlijk niet meer dan mijn vak..
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door lelieveld »

G68 werkt niet in USBCNC V3 Arie
in V4 wel overigens :oops:
jammer dat het Werkstuk (bestandje) niet kompleet is :P
Grt ;-)
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Leo C
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2011 21:00

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Leo C »

Dit weekend voor het eerst wat proefjes kunnen maken met het mini sleepmes van Sorotec. Past direct in de 8mm adapter van de Kress. Nou, daar wist mijn dochter wel iets voor. Even haar skateboard helm opleuken door van de ventilatiegaten een mannetje te maken :P Weer nieuwe mogelijkheden voor mijn machien...

Afbeelding
;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

die's gaaf..
hoe heb je de code gemaakt, en waarmee bestuur je je machine?..
Ik heb ook wel eens met het idee gespeeld om stickers te snijden..
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door rkr »

ziet er leuk uit, toch benieuwd welke software er gebruikt is. cambam werkt wel, maar heeft geen goede toolpath voor foliesnijders, dus haakse of scherpe hoeken kreeg ik niet voor elkaar
Leo C
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2011 21:00

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Leo C »

Ik heb een plaatje op internet gezocht, deze in V-Carve pro getraced, als gereedschaap een 30-graden graveerstift met een punt van 0.1 mm gekozen en op 0.1mm diep frezen gezet. Ik moet nog wat oefenen met de druk op het mes, maar de eerste resultaten zijn prima, alleen als bijvoorbeeld letters echt klein worden gaat het snijwerkje stuk. Maar grotere vormen gaan prima. De machine gebruikt WinPC-NC USB. Volgens mij gaat het ook door het plaatje te tracen in CorelDraw, de op te slaan als HPGL en snijden met WinPC-NC. :P
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

De truuk met de scherpe hoeken is dat je, door de naloop van het mesje, een soort lusje moet schrijven.. Er is diverse freeware "vinyl cutter software" te downloaden.. Misschien dat dat voor jouw situatie werkt??
Ik heb het zelf al eens geprobeert te programmeren.. maar ik kan me niet meer herinneren of dat ook gelukt is...
Ga er dus maar van uit dat mijn algoritme naar die eeuwige digitale jachtvelden is geupload..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie