Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Als je een beetje serieus over wil komen zou ik een webshop die een beetje minder 1998 uitademt toch sterk overwegen. Ik vind 'sjiek' wel horen bij bootjesspul, antiek, horloges boven Lidl-prijsniveau, etc.

Je prijs moet je misschien ook nog eens over nadenken. Ik vind het wel knap als je ook nog een belegde boterham verdient met 30 euro per stuk. 200 van die dingen dekken amper het werk dat je hebt aan tekenen en maken prototype als je eerlijk alles rekent, en tegen de tijd dat iedereen die er een bestelt om jou een hart onder de riem te steken dat gedaan heeft vallen de aantallen wel terug.

Is dit nou op de 120 gebeurd?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

de grap is.. ik ben ook lid van een horloge gerateerd forum.. iemand was op zoek naar een dergelijk dingetje.. had iets gevonden.. alu prul, voor 85,-! :shock:

of dat niet goedkoper kon?.. tja.. kan dat?.. 'k werd getagd, en ik kwam met de opmerking.. "ok.. dan heb je een collectie horloges.. Rolex, Breitling, omega, sommigen zelfs Audemars Piguet, een enkeling zelfs een Patek Philippe, en dan ga je met een Alu ding aan je sleutelbos lopen?.. Nah.. dat wordt em niet.. ..wat te denken van Titanium?.

Ontwerpje gemaakt, en dan gaat het balletje rollen... ik had wat renders gepost.. fotootje van een Alu proto.. later een Titanium proto.. en 't ging helemaal los!..

Nou.. dan trappen we de EMCOturn 120 maar eens aan.. wat tooltjes geregeld, metertje TiAl6V4 gehaald.. en doorrr.. ja.. mensen willen em hebben.. dus.. Gas erop.. Webshop geregeld.. infrastructuur bieden.. mooiere webshop?.. dat komt wel.. kijkt men wel doorheen als ze echt iets willen hebben.. de 212 die er nu verkocht zijn.. zorgen toch voor een stevige bak omzet.. en dan praat ik inmiddels over een bedrag dat in het verleden in een half jaar nog niet eens mijn rekening wist te bereiken, en dan ging het er met een grotere rotgang weer vanaf.. "from rags to riches in 2 dagen"..

Nu is het zaak om door te pakken.. ben nu de programma's aan het optimaliseren.. volgende week komt er 20 meter Titanium binnen.. en dan kan ik echt los!..
de Inschatting is een dikke week werk.. Nou.. als ik er laten we zeggen 180 in een week kan maken.. dan schiet dat aardig op.. is de EMCOturn 120 in één order meerdere keren afgeschreven.. hou ik geld over voor de ombouw, kan ik weer even ademhalen.. en de volgende uitdaging staat alweer voor de deur. inmiddels is er contact met een horlogefabrikant die er in één klap 100 wil afnemen.. , moet wel even wat goochelen met de prijs.. maar.. een maandsalaris binnen harken in een week werken moet toch gaan lukken.., daar blijft genoeg van over om te kunnen leven.. en dan hebben we nu alleen Nederland nog maar... dat wil zeggen.. één groepje liefhebbers op een Internet forum.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door joopbos »

ik ben ook lid van een horloge gerateerd forum
het is wel een zeurforum, vind ik. :evil:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Zijn er wel meer van. :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

Arie kijk deze eens.
Dan zie je wat producenten en dealers voor marges maken en interessanter waarom dat nodig is. Nog steeds staan ze dan voor je in de rij.

https://m.youtube.com/watch?v=De8sxsxIZXM

Kun je ze nog customizen door de klant een tekst te laten opgeven en die er dan in te frezen of laseren tegen substantiele meerprijs enz.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Sven »

Een gratis webshop is zeker bij kleine aantallen producten helemaal zo gek nog niet.
Het bijhouden van een zelf gehoste shop kan uitlopen op een teringklus van jewelste.

En het uitkiezen van je systeem is nog veel erger.

Niemand heeft echt ervaring in het werken met de systemen om echt te kunnen vergelijken en de mensen die het wel hebben houden de kaarten dichtbij.\

Het is niet voor niets dat platorms die shops hosten steeds meer de dienst gaan uitmaken.
Maar dan weet je weer niet of je de gegevens die in dat systeem opgenomen raken er ook weer uit kunnen op het moment dat je dat wilt....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

joopbos schreef: 24 sep 2021 20:25
ik ben ook lid van een horloge gerateerd forum
het is wel een zeurforum, vind ik. :evil:
Mjah.. Laat ik het zo stellen.. ze kunnen daar een voorbeeld aan ons hier nemen.. hier is nooit gezeik.. 't is me daar wel overkomen dat men 't beter weet.. en mij ongevraagd gaat vertellen wat, en hoe ik het moet doen.. en dan boos worden dat ik er niets mee doe, en dan zijn er altijd weer van die andere schele boekhouders die zich daar dan weer tegenaan gaan bemoeien..
Om doodmoe van te worden..

Maargoed.. als ik daar een goede grijpstuiver aan kan verdienen.. who gives a flying fuck?..
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door chimaerion »

Even mijn goedbedoelde commentaar neerpennen.

@Arie, ik zou het advies van Dabit toch ten harte nemen. In de wereld waar wij nu in leven is marketing en alles daarmee gerelateerd zoals webshop van cruciaal belang. Ik denk dat er talloze voorbeelden te vinden zijn van producten die gewoon barslecht zijn maar door hun geniale marketing toch in ieders huis een plekje weten te vinden hebben.

Om een ander voorbeeld te geven. Bij een van mijn vorige werkgevers als ik daar nog werkte, toen het nog een startup was: kerel had 2 engineers aangenomen voor uitwerken, designen, engineeren, prototypen, testen, ... van het product. Maar hij had 7 mensen voor marketing en sales.
Product bestond nog niet maar had er al een hele website rond gemaakt met video's, foto's en noem maar op.
De aanvragen en orders stroomden gewoon binnen.

Om gewoon maar te zeggen, in zulke omstandigheden moet je wel vaak het vel van de beer verkopen voor hij geschoten is. Als je wacht tot je het hebt, loop je gewoon tijd en inkomsten mis.

Ik zou gewoon asap tijd steken in knappe website en dan volgt de rest vanzelf wel.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

chimaerion schreef: 25 sep 2021 07:35 @Arie, ik zou het advies van Dabit toch ten harte nemen. In de wereld waar wij nu in leven is marketing en alles daarmee gerelateerd zoals webshop van cruciaal belang. Ik denk dat er talloze voorbeelden te vinden zijn van producten die gewoon barslecht zijn maar door hun geniale marketing toch in ieders huis een plekje weten te vinden hebben.
Dat is wel jammer ja, dat dat best vaak zo gebeurd... Ik ken overigens ook vele van dergelijke initiatieven die totaal mislukt zijn.

Mijn goed bedoelde commentaar is: laten we Arie even niet lastig moeten vallen met allemaal adviezen hoe dit tot een nog groter succes te maken. Hij moet nu eerst z'n eerste productie batch realiseren. Daar rolt een boel ervaring uit over; hoe veel hou ik nu echt over aan deze producten, hoe tevreden zijn mijn klanten met wat ik maak, enz. Voor die tijd is het niet zo nuttig om aan dingen te gaan werken die nog helemaal niet in beeld zijn.

Dertig euro per stuk lijkt mij ook een (misschien te) scherpe prijs, maar dat heb je vaak ook nodig om je naam te vestigen.

En ik moet zeggen dat ik meer dan 200 stuks verkopen in een week tijd en alleen in Nederland een verrassend mooi resultaat vindt. Wat kan dat wereldwijd wel niet gaan worden 8)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Ben het er mee oneens dat je een fancy webshop moet hebben. Als je in een nichemarkt zit, weten de mensen je te vinden. Het bewijs zit hem al in de aanvragen binnen een week. Als je een mooi klein, veelgevraagd product hebt met een goede waarde en weinig garantiebeslommeringen, ben je gewoon goed bezig.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Ballegooijen »

Kun je ze nog customizen door de klant een tekst te laten opgeven en die er dan in te frezen of laseren tegen substantiele meerprijs enz.
Titanium kan ik wel voor je laseren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

serum schreef: 25 sep 2021 08:49 Ben het er mee oneens dat je een fancy webshop moet hebben.
De noodzaak van wel of geen webshop/website/asocialsmediainfluencers/bladiebla moet eenieder voor zich bepalen; het kost een hoop tijd en moeite en het moet meer opleveren dan het kost anders is het hobby in plaats van broodwinning.

Maar als je dan toch de stap neemt, neem 'm dan niet halfbakken. Het moet wel kloppen met het gevoel dat je hebt bij het soort produkt. Bij de prijsvechters als de Action verwacht ik een simpel schreeuwerig iets, maar als ik op een site kijk voor bijvoorbeeld meubels aan boord van een jacht dan verwacht ik iets verzorgds en sjieks. Verwende consument, maar ik zal de enige wel niet wezen.
Het bewijs zit hem al in de aanvragen binnen een week.
Ik weet uiteraard niet hoe het zit, maar ik vermoed dat die eerste lading aanvragen uit de hoek van 'Hee, wat leuk, een van 'ons' maakt een kek dingetje. Die wil ik wel hebben' komen. Dat betekent dat de stroom aanvragen tijdelijk piekt en al snel daarna terugzakt naar zo af en toe een batch van enkele tientallen.
Da's ook niet erg; dat soort simpele produktjes is een leuke onderstroom. Langdurige ingewikkelde klussen schat je vaak toch te laag in dus daar word je meestal niet rijk van. Van simpele dingen wel.

Als de batchgroottes teruglopen dan word de prijs een probleem. Als je 10 van die dingen in 3 verschillende kleurtjes moet gaan maken ben je niet in een ochtendje klaar met voorbereiding en opruimen erbij. Leveren moet je toch, en dan word het een blok aan je been. Verder is stijgen in prijs niet zo makkelijk als zakken. Ik had dus persoonlijk op de webshop niet 32,50 doorgestreept gezet, maar 64,95 ofzo. Kun je er altijd nog een prijs van 40 euro neerzetten als blijkt dat dat nodig is om het leuk te houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Ik bedoelde ook niet dat een fancy webshop in het algemeen niet werkt (natuurlijk werkt dat, om de door jouw genoemde redenen) ik doelde op Arie's specifieke geval voor het enkele item. Kan je wel een 'go big or go home' insteek hebben, maar zoals gezegd is het een niche. Is net zoiets als dat je groot inzet op marketing voor liefhebbers van muggenbulten. Ze zullen er vast zijn, maar de vraag of je ze via marketing vindt is vers 2. Kabaalstra zijn marketing is het vertrouwen dat hij bij de mede horloge forummers heeft opgebouwd. (dat is ook een verklaring voor het pieksucces) hoe het in de toekomst uitpakt is koffiedik kijken. Cijfers en trends van de Rabobank bieden hier geen hulp.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 25 sep 2021 07:35 Om een ander voorbeeld te geven. Bij een van mijn vorige werkgevers als ik daar nog werkte, toen het nog een startup was: kerel had 2 engineers aangenomen voor uitwerken, designen, engineeren, prototypen, testen, ... van het product. Maar hij had 7 mensen voor marketing en sales.
Product bestond nog niet maar had er al een hele website rond gemaakt met video's, foto's en noem maar op. De aanvragen en orders stroomden gewoon binnen.
Nou daar heb ik als uitvoerend engineer wel mijn buik van vol eerlijk gezegd.
Marketing heeft dik een jaar geleden al een nog te ontwikkelen product verkocht aan een klant, en wij als arme engineers horen dat pas dik 9 maanden later, zitten al tot onze oren in het werk van andere producten en dan komt de vraag wanneer kan de klant zijn machine verwachten ?
Zijn we met zestig man nog anderhalf jaar bezig en lopen tegen allerlei fysieke beperkingen aan van bv de max. versnellingen vd lineaire motoren, de max. stroom door bepaalde draden die niet dikker gemaakt mogen worden want dan veranderen mechanische eigenschappen zoals stugheid etc. die weer invloed hebben op het systeem.
Komt puntje bij paaltje kunnen we de verkochte specs niet waarmaken, want als we dat doen dan slijt de machine tien keer sneller dus wordt het jaarlijkse onderhoud met vervangingen ten koste van dik €100k opeens een maandelijkse onderhoudsbeurt van €45k, daar wordt een klant ook niet blij van want die wil eigenlijk nul stilstand en de kosten worden 5x hoger.
Dan krijgen we dus te horen dat we niet goed genoeg bezig zijn.
Verkopen is een vak maar luchtkastelen verkopen is een zonde ;-)
Plaats reactie