Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

100 meter?.. ja.. eventueel wel... maar zo groot is ons buitenveld niet.. 't is ongeveer zo lang als een Voetbalveld breed is.. en als er getraind wordt, dan moeten we ook de voetballers nog eens in de gaten houden.. die rennen namelijk als een blinde kip achter een bal aan, als ie over de achterlijn gaat..
Als je dan daar staat te schieten.. hangt ineens de midvoor aan je doelpak vast.. geeft zo'n rotzooi.. en een bak gezanik.. Meer dan 50 Meter schieten we doorgaans niet
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gisteren buiten geschoten..spontaan idee van een paar leden, dus op de Whatsapp groep van de schutterij kwam het bericht "Zondagmiddag 14:00-17:00 Buiten schieten.. 't wordt mooi weer..

Mooi.. even de gelegenheid om de pijlsteun te testen, en het vizier goed te zetten..

Vanavond weer competitie geschoten.. en dat ging Lekker!.. nog een paar kleine afstellingen gedaan aan het vizier, tikje naar links, en een haartje omhoog, and we're golden..

competitie: 254 Punten, da's 5 punten onder mijn PR, gemiddeld over 30 pijlen 8.46 per pijl, kortom 't meeste zat in de 8 of hoger..
Ik schiet op 18 meter op een 40 Cm blazoen, dus de 10 is een rondje van 4 cm, 9 is 8 cm, 8 is 12 cm.. zeg maar 30 pijlen in een bierviltje op 18 meter...

Operatie geslaagd.. en €85,- in mijn zak gehouden..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door spinningwheels »

Snap het niet , je bent zo van het makkelijke. en dan ga je 30 pijlen afschieten.
weet het niet hoor , maar ik zou dan een hagel geweer pakken , een keer de trekker overhalen en ook wel 30 gaten , en dan in een keer
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

spinningwheels schreef: 21 jan 2020 02:23 Snap het niet , je bent zo van het makkelijke. en dan ga je 30 pijlen afschieten.
weet het niet hoor , maar ik zou dan een hagel geweer pakken , een keer de trekker overhalen en ook wel 30 gaten , en dan in een keer
Dan heb je niet opgelet, het gaat helemaal niet om de gaten.
Het gaat om de centen, en die pijlen vind je zo weer terug, maar ga jij die dertig metalen balletjes maar eens terug zoeken, weer rond kloppen en terug met kruit in de patroon stoppen, dan nog het slaghoedje vervangen......... :mrgreen:
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Floor »

ligt het aan mij of niet: ik mis de groene knop :-)
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Portje »

Arie, ik heb toch nog eens een paar films met Robin Hood bekeken.
Die jast ze toch echt zonder steun in zo'n bierfiltje.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door vip1980 »

en weer ontopic.......kom maar op met die mooie werkstukjes :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Portje schreef: 21 jan 2020 12:08 Arie, ik heb toch nog eens een paar films met Robin Hood bekeken.
Die jast ze toch echt zonder steun in zo'n bierfiltje.
Ja.. Maar die schoot een Longbow, ik niet..

19803

Ik schiet met een Olympische Recurve, een boog die niet uit één stuk bestaat, maar uit een Handstuk met 2 Latten, de schutter achter mij schiet dus wel met een longbouw.

Recurve is een totaal andere discipline, zoals te zien heb ik een Stabilisator aan mijn boog, een vizier en een "clicker"
(aan mijn viziersteun zit een Aluminium blokje, met daaraan een scharnierend pennetje, de pijl gaat daar achterlangs, en zodra ik de boog "Full draw" uitgetrokken heb, trek ik de punt achter het pennetje vandaan, dan hoor je een "klik" en dat is voor mij het signaal om mijn pijl te lossen.
Dat blokje, met een zwaluwstaart erin, zodat ik em over de viziersteun kan verschuiven, komt ook "uit eigen Atelier"

het vizier is 't volgende onderdeel op mijn "to-Do list" ik ben niet helemaal te spreken over de nauwkeurigheid en de constructie ervan.. da'mut oars..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

Heb je er ook al een waterpas op? gezien de afstand tussen je vizier en pijl lijkt me 1 graad scheef al desastreus... Op mijn geweer heb ik een arduino gebouwd die veel van dat soort informatie door de kijker, in kleuren, weergeeft. Alles moet goed staan voor het schot er uit gaat.. en dan haal ik ook wel groepjes met 35 schoten van 1cm op 50m.. en de afstand tussen kijker en loop is bij mij maar iets van 5cm...
Staand aan een draadje trekken is natuurlijk heel wat anders, al is het doel hetzelfde... In jouw geval: 5 pijlen die met de kop en kont in elkaar steken ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Portje »

De volgende stap: robotboog
boog cnc gestuurd.
de schutter zorgt er voor dat de juiste pijl geplaatst wordt.
de camera besturing richt de boog automatisch op het centrum van het doel.
het weerstation komt dan in aktie, wind richting en snelheid, temp en luchtvochtigheid worden gemeten en doorgegeven aan de computer.
het stuurprogramma berekent alles door, welke boog en pijl er gebruikt wordt, gewicht en vorm en als alles goed is komt er een seintje, oke
en als klap van de vuurpijl drukt de schutter op de vuurknop.

(btw, zien jullie ook hoe arie zijn buik intrekt)
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

audiomanics schreef: 21 jan 2020 23:35 Heb je er ook al een waterpas op? gezien de afstand tussen je vizier en pijl lijkt me 1 graad scheef al desastreus...

Staand aan een draadje trekken is natuurlijk heel wat anders, al is het doel hetzelfde... In jouw geval: 5 pijlen die met de kop en kont in elkaar steken ;-)
Kees
Je kunt zien dat ik mijn boog niet vasthou, de stabilisator is tevens een schietlood..

Compound schutters hebben wel vaak een waterpasje in het vizier.. maar goed.. zo'n "rollator boog" is natuurlijk voor ouden van dagen 😂

Pijlen op elkaar stapelen is eigenlijk niet echt aan de orde, als je een paar goede schoten hebt, dan staan ze vaak wel tegen elkaar in het doelpak.
Je wilt je pijlen ook niet raken, je moet er immers nog vaker mee schieten, en als je een pijl op z'n kont raakt, schiet je het nokje aan gruzelepuinpoeier.. ik moet er weer eens een zooi bestellen, want ik ben er bijna doorheen
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Zee&Zee »

Als we toch afdwalen... is dit een soort van on-topic op de off-topic boogschietverhalen ... en ook wel erg leuk geknutseld door die kerel...dus toch weer on topic, ook al is het niet mijn werkstukje :mrgreen:
Een boog om snel veel pijlen af te schieten ( en redelijk accuraat ) (even scrollen naar 6:25 als je enkel de schiet actie wil - of op mijn 1ste linkie klikken)
Maar ook de hele video en de proces uitleg is wel interessant imo (als je ff tijd hebt - 2de linkie)...

@ 6:25 waar de actie is:
https://youtu.be/URwuU0bRMpU?t=389

De hele video vanaf het begin:
https://www.youtube.com/watch?v=URwuU0bRMpU

Hij heeft voor meerder types bogen zo'n repeater gemaakt ( ook een longbow bv) zie zijn kanaal...
Ik zeg Arie, pak maar vast een blokkie titanium en heien op die knop, zul je een paar mondjes zien openvallen op de schietclub volgende keer.
CNC you later
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door stekkestim »

Na verschillende maanden wachten was dit een leuk eerste "werkstukje" op de nieuwe laser.
19804
0,5mm messing
Het blijft fascinerend hoe dit in enkele seconden gesneden kan worden.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Ballegooijen »

Heb je dat met een CO2 laser gedaan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie