Algemeen metaalbewerkings introductieboek (engels)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Algemeen metaalbewerkings introductieboek (engels)

Bericht door Kjelt »

Voor iedere beginner die geen metaalbewerkingsopleiding of achtergrond heeft gehad (zoals ik) is dit boekje van het amerikaanse leger wellicht handig om wat basiskennis op te doen.
Gaat niet over cnc maar de manuele machines wat toch eigenlijk gewoon de basis is waar cnc op voort borduurt.

Veel machines en hun werking en bediening worden besproken en uitgelegd. Ook basis vaardigheden zoals meten , afschrijven, klemmen, etc.
Helaas alleen in het engels en "impirial" maten (inch) toch vond ik het de moeite van delen waard.
Mocht iemand een nederlands vergelijkbaar instructieboekje weten dan hou ik me aanbevolen.

https://armypubs.army.mil/epubs/DR_pubs ... c9_524.pdf
Laatst gewijzigd door Kjelt op 07 jul 2021 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Algemeen metaalbewerkings introductieboek (engels)

Bericht door kevertje »

Leuk, dank voor het delen!
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Algemeen metaalbewerkings introductieboek (engels)

Bericht door rien1959 »

Op YouTube staan er diverse instructiefilms van het Amerikaanse leger over allerlei verspanende bewerkingen en hoe je een bepaalde tolerantie haalt (uit de 2e wereldoorlog).

Even snel een voorbeeld gezocht :
https://youtu.be/FBi3TKDdwT8
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Algemeen metaalbewerkings introductieboek (engels)

Bericht door HD13 »

Kjelt schreef: 07 jul 2021 09:25 Helaas alleen in het engels en empirische maten (inch)
Nou zijn Inch maten en delen hiervan soms lastig te vatten maar om ze empirisch te noemen...... :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Algemeen metaalbewerkings introductieboek (engels)

Bericht door Kjelt »

HD13 schreef: 07 jul 2021 15:37
Kjelt schreef: 07 jul 2021 09:25 Helaas alleen in het engels en empirische maten (inch)
Nou zijn Inch maten en delen hiervan soms lastig te vatten maar om ze empirisch te noemen...... :lol:
:lol: Bedankt, foutje ;-) Aangepast. Keizerlijk klinkt ook bagger dus maar de engelse term gebruikt.

Even zijstraatje, de inch was behoorlijk gebaseerd op praktische lichaamsmaten zoals de duim 1).
Tegenwoordig is het helemaal lachen want de US lengtematen zijn gedefinieerd aan de hand van een van SI meter standaard eenheden die zich in Amerika bevind. Oftewel de vraag is waarom ze er maar mee door blijven gaan?
Obelix zou zeggen "vreemde jongens die amerikanen"

1). https://en.wikipedia.org/wiki/Inch
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Algemeen metaalbewerkings introductieboek (engels)

Bericht door WillyH »

Bedankt voor het delen!
Plaats reactie