Elektrische storing

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Elektrische storing

Bericht door WillyH »

Vreemde situatie in het appartement van mijn dochter. Een lichtpunt met twee led "gloeilampen" blijft na het uitschakelen zwak branden. Nu ken ik wel het probleem van nagloeien bij ledlampen, maar dit is meer dan wat nagloeien, het lijkt wel half gedimd te zijn. Meer zelfs, bij het losdraaien van een lamp gaat de andere bijna op volle sterkte branden ook al staan de wisselschakelaars uit. Met andere ledlampen binnen dezelfde lichtkring geen probleem.
Het fenomeen is plots gekomen terwijl de lampen er al een paar jaar hangen. Ook is er schijnbaar geen enkele wijziging gekomen wat betreft elektrische schakelingen of toestellen.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Kan de oorzaak ook buiten die bepaalde stroomkring of zelfs appartement liggen? Het betreft twee 8W led lampen, de installatie is enkelfase 230v.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische storing

Bericht door Kjelt »

Waarschijnlijk capacitieve (in)koppeling via andere stroomvoerende (fase) draad. Het hangt ook van de ledlamp af sommige "domme" el cheapo lampen hebben een gelijkrichter met een condensator op de 230VAC er achter als daar nog een paar mA ingekoppeld wordt blijf je dat zien. Bij een intelligente ledlamp bv Hue zal dat niet gebeuren.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektrische storing

Bericht door benkr »

Heel waarschijnlijk worden de lampen via electronische schakelaars bediend, daar ligt het probleem, die schakelaars deugen niet en de lampen ook niet echt. Ik heb bij mij thuis hetzelfde probleem met lampen die ik via een afstandsbediening aan- en uitschakel, als ze uit staan branden ze nog steeds zwak.
Mijn zoon heeft een LED lamp in de kamer met 4 lampen, ze worden bediend door een dimmer. Als alles uitstaat dan brandt één van de lampen zwak, de andere 3 zijn wel uit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische storing

Bericht door Kjelt »

Ja dimmers en led zijn berucht, daar adviseer ik altijd een 25W gloeilamp parallel aan de ledlampen te zetten dat lost het meeste geknipper en ghost lighting effects wel op. Dan hoor je maar dat is 25W weggegooid. Tja blijf je lekker naar je geknipper kijken :mrgreen:
Problemen zijn alleen bij 230VAC ledlampen en laten ledlampen nou ideaal zijn voor 12VDC toepassingen, tja....
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Elektrische storing

Bericht door Swake »

Soms, zelfs vaak, komt het probleem van het onderbreken van de nuldraad ipv de fasedraad.
Nog iets dat je kan proberen indien de fitting het mogelijk maakt zoals bij een type GU10, is de lamp andersom in de fitting steken.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Elektrische storing

Bericht door Swake »

Oudere dimmers werken vaak pas goed wanneer de belasting hoog genoeg is. 50W of zo si ergens wel het minimum. Met alleen een paar LED lichtjes haal je dat dan niet. De goede oplossing bestaat er uit om een dimmer te plaatsen die compatibel is met LED en ook voorzien op die extra lage belasting.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Elektrische storing

Bericht door WillyH »

Het zijn gewone domme wisselschakelaars, en dit is meer dan "ghost lighting". De lamp brand zowat halve kracht, bij het losdraaien van 1 van de 2 lampen brandt de andere op schat ik 75% van de sterkte. Als er niets veranderd is lijken slechte lampen en capacitieve invoer moeilijk te verklaren. De lampen zijn met schroeffitting dus niet snel om te polen als test.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektrische storing

Bericht door benkr »

Swake schreef: 04 jul 2021 16:56 Soms, zelfs vaak, komt het probleem van het onderbreken van de nuldraad ipv de fasedraad.
Nog iets dat je kan proberen indien de fitting het mogelijk maakt zoals bij een type GU10, is de lamp andersom in de fitting steken.
Leg mij eens uit wat dat uitmaakt, ik kan er niets bij verzinnen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Elektrische storing

Bericht door Kars-cnc »

Zuinig zijn op deze lampjes zou ik zeggen, zoveel licht zonder stoom krijg je nergens...

Zonder ongein; er moet een enorme lek stroom om de schakelaar heen gaan. Het probleem was opeens ontstaan dus is er iets opeens veranderd. Kan het zijn dat er nog een verbruiker op dezelfde stroomkring bij gekomen is? Anders lijkt het er op dat er iets serieus mis is met dat stukje installatie, zoals b.v. water in een lasdoos.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Elektrische storing

Bericht door WillyH »

Hier bij mij thuis heb ik x-jaren geleden alle halogeenlampjes (8 stuks) in een luster vervangen door led met G9 fittingen. Daar bleven de leds ook zwak branden, enkel merkbaar in het donker. Dat werd opgelost door twee draden in de zekeringenkast aan de automaat om te polen.
@Kars-cnc, geen enkele wijziging in de stroomkring. Water is een lasdoos is nooit onmogelijk te noemen maar het zou wel vreemd zijn. In dezelfde stroomgroep zijn ook wel andere lichtpunten, echter geen problemen daar. Ook is er een wc-ventilator met timer, misschien kan daar wat aan de hand zijn met vochtige lucht en/of condensatie? De ventilator en verlichting het wc werken nochtans probleemloos. Zou dan ook de aardlekschakelaar niet moeten ingrijpen bij zulke fenomenen?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Elektrische storing

Bericht door Kars-cnc »

WillyH schreef: 04 jul 2021 18:32 Zou dan ook de aardlekschakelaar niet moeten ingrijpen bij zulke fenomenen?
Als er stroom naar de randaarde loopt in principe wel, maar als de lekstroom tussen een fase draad en de betreffende schakeldraad loopt niet.

Ik zou die WC ventilator eens even afkoppelen, mij lijkt dat het meest verdachte ding op dit net is.

Verder kun je een universeelmeter op de schakeldraad zetten en eens kijken welke spanning er staat. Je noemt dat andere lampen op hetzelfde net geen probleem geven. Dat komt waarschijnlijk doordat de spanning die op de schakeldraad overblijft flink lager is dan 230V. Veel Ledlampen hebben iets ingebouwd waardoor ze onder een bepaalde spanning helemaal uit gaan. Dit om het al genoemde capacitieve nagloeien te voorkomen. Bij de ene is die afschakelspanning hoger dan de andere.

Als je wat geschikte weerstanden hebt kun je het net hiermee eens belasten en zien hoe "hard" de restspanning is.

Maar goed, met al die metingen kun je een beter idee krijgen wat er mogelijk aan de hand is maar het feit blijft dat er plotseling iets veranderd is en dat is waar je naar zoekt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Elektrische storing

Bericht door WillyH »

De ventilator zit in dezelfde stroomgroep (16A automaat) van verlichting maar niet in dezelfde kring van 2 wisselschakelaars en de bewuste ledlampen. Kan het dan überhaupt wel een invloed hebben op die lampen?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Elektrische storing

Bericht door Portje »

Ik heb ook dat euvel dat de lamp zwak blijft branden op de overloop.
Ik vind het wel fijn, mooi nachtlicht als ik moet pissen...
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Elektrische storing

Bericht door Swake »

benkr schreef: 04 jul 2021 18:08 Leg mij eens uit wat dat uitmaakt, ik kan er niets bij verzinnen.
Die lampjes worden el-cheapo gemaakt met de goedkoopste componentenen het eenvoudigse schema. Gelijkrichter in de LEDlamp, als er al één in zit, is vaak niet dubbelzijdig uitgevoerd. Omdraaien van de lamp draait ook die schakeling om en dat helpt soms. Er kan ook een lekstroom zitten in de condensator in de lamp welke zich niet voordoet indien andersom aangesloten. Of in die lamp zit een bijna kapotte zenerdiode.

Zo'n LED heeft heel weinig stroom nodig. bvb 5W op 230V is 22mA. De minste verliesstroom is al genoeg om die lamp een heel klein beetje te laten oplichten en dat triggert geen enkel verliesstroomschakelaar. Daarom is het belangrijk de fase te onderbreken en niet de nulgeleider.


Het geval hier beschreven betreft echt wel een storing in het elektrisch circuit. Een LEDlamp dat op 75% blijft branden na afschakelen... Wel die is niet afgezet ook al werd op de schakelaar gedrukt.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie