Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door javanree »

benkr schreef: 16 jun 2021 09:11 NU nog een antwoord op deze vraag:
Wat zijn nadraaibeitels, en zitten die in de 9 delige set?
Zou die 9 delige set een goede keuze zijn?
Ik weet even niet welke 9-delige set je bedoelt maar :

Nadraaibeitel is iets met een spitse punt, waarvoor je bij voorkeur plaatjes kunt krijgen met een neusradius van 0.1-0.8 mm (0.1 , 0.2 , 0.4 en 0.8 mm zijn de standaard waarden) De spitse punt is om contouren te kunnen volgen.

Ik heb zelf een setje links en rechts , SDJCL en SDJCR (L links R rechts , S voor midden schroef bevestiging) , met een DCMT plaat er in. Heb ooit op Marktplaats een partij van die dingen gekocht (de kleine variant, DCMT07 , jij wilt denk ik een slag groter , DCMT11 platen gezien je machine grootte en spindel vermogen)

DCMT is de geometrie, , spitse plaat met 55 graden neus en licht positief snijdend , de 11 is de lengte van het snijvlak, 11mm
De laatste twee getallen zijn neusradius, voor standaard gebruik zou ik de 04 , 0.4mm neusradius nemen, voor speciaal werk eventueel de 0.1 voor als je vrij scherpe overgangen nodig hebt. Maar zie zijn kwetsbaarder.

Nadeel van DCMT is dat je per plaatje maar 2 snijpunten hebt.
Is dat voor jou echt van belang kun je een DNMG overwegen, die heeft er 4 per plaatje, maar is minder positief gevormd
Houders daarvoor zijn PDJNL en PDJNR.

Voor meer info over vormen gereedschap met bijbehorende plaat geometrie heeft iedere fabrikant zijn eigen overzichten, zie oa https://www.iscar.com/eCatalog/Applicat ... px?mapp=IS

Hopelijk is het zo duidelijker?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door javanree »

benkr schreef: 16 jun 2021 21:52 Even voor de absolute leek, je hebt van die driehoekige beitelplaatjes, de hoek is dus automatisch 60 graden, zou je daar die 3 mm spoed schroefdraad mee kunnen snijden?
Zo'n beitelhouder heb ik ook gezien die je zou kunnen gebruiken voor binnendraad, maar klopt mijn aanname?
Nee, beitel tip heeft meestal een te grote neusradius waardoor je niet voldoet aan de maten in de norm, door hoe de plaat in de houder zit (vaak licht gekanteld) heb je grote kans op a-symmetrisch profiel en sowieso ongelijke snijkrachten dus trillingen.

Die draadsnijplaten kosten bij de Chinees 10 euro per 10, bezorgd, kun je je 29 keer vergissen en alsnog een goede draad tevoorschijn toveren :) Met een gewone AG60 ER16 (AG60 is de hoek, 60 graden voor Metrisch en UNC/UNF , AG55 voor Whitworth , ER16 is voor buitendraad met de grootte van de plaat) plaat snijdt je bijna alles tot een spoed van ik meen 3mm mee. Houder uit China kost ook maar 15-25 euro , kun je je geen buil aan vallen , zolang je geen 40 uur per week productie werk doet.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door danny vroonen »

Ik snap echt niet waarom er toch zoveel mensen zo gek zijn van Ali
Als je gewoon naar een industrie leverancier gaat hier die heeft alles liggen en je bent zeker van de kwaliteit
Ik heb beitelhouders die al 10 jaar oud zijn en als ik plaatjes wil nemen ze deze gewoon uit het rek geen gezeur met invoerrechten en lange levertijden
En ik heb het hier nog gezegd goed en goedkoop bestaat niet
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door javanree »

Tuurlijk had ik ook liever alles van Iscar, Sandvik etc
Maar bij Sandvik of Iscar kost 1 plaat al gauw 10 euro, ipv een heel doosje. Beitelhouders idem, de Chinees 10-20 euro, de mooie merken 80-150 euro

Als ik in een jaar zo'n beitel effectief 4-8 uur gebruik, neem ik de mindere kwaliteit wel op de koop toe... verschil is gewoon te groot. En met onze hobby machines halen we de industriële standtijd toch niet, dus waarom het premium betalen.

Als ik merk platen kan krijgen voor een prikkie op bijvoorbeeld ebay hap ik toe , maar heb ik direct voor iets wat ik zelden doe iets nu nodig is een Chinees veel gunstiger voor het altijd (te) beperkte hobby budget

En wat kwaliteit betreft, zo slecht zijn de Chinese freesjes/wisselplaten/houders ook weer niet. Mijn 12mm CCMT houder wordt al jaren flink mishandeld maar houdt dapper stand. Niet slecht voor 10 euro... de grove voordraaiplaten er in idem... platen gaan eerder stuk door foute snijcondities (Emco 8 is te instabiel en te zwak en te laag qua toeren) of geblunder dan pure slijtage
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door benkr »

Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en een aantal houders en plaatjes besteld, geen idee of ik de juiste heb, maar daar kom ik wel achter, hier krijg ik ook niet de antwoorden die ik graag zou willen hebben, ik kijk wel wat er over een week of 2 a 3 op de mat valt en of ik daar wat mee kan.
En ja, ik heb alles bij Ali besteld, vooral omdat ik de Nederlandse prijzen toch wel een beetje aan de hoge kant vind, ja, dan zullen ze echt wel beter zijn, maar of ik dat merk voordat ik zo'n plaatje naar z'n grootje heb geholpen betwijfel ik. Ik heb zeker niet de goedkoopste gekocht, maar 20 a 25 voor een doosje van 10 plaatjes vind ik duur genoeg. Ik heb plaatjes van Korloy, Taegutec en Kyocera besteld, geen idee of het ook originele zijn maar daar kom ik snel genoeg achter.

Ik heb bij 4 leveranciers besteld en ze allemaal gevraagd om onder IOSS condities te leveren, ik ben benieuwd hoe dat af gaat lopen. Ik kan wel blijven wachten maar eens moet dit toch gaan werken, laten we maar hopen dat dat meteen per 1 juli is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door javanree »

Kyocera is prima , Korloy heb ik ook eea van , maar volgens mij gebruiken meerdere firma's die naam :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door benkr »

javanree schreef: 16 jun 2021 22:58 Kyocera is prima , Korloy heb ik ook eea van , maar volgens mij gebruiken meerdere firma's die naam :mrgreen:
Ja, een labeltje is zo geprint, zelfs dat kunnen die Chinezen als de beste, net echt.
Maar door niet voor de plaatjes van 4 Euro voor een doosje te gaan hoop ik toch wat meer kwaliteit te krijgen, of dat valse hoop is zal blijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door benkr »

Ik had vorige week beitelplaatjes besteld via Ali, ik heb ze vandaag opgehaald, PostNL had ze bij een afhaalpunt afgegeven maar hadden dat niet an mij laten weten, daar kwam ik toevallig achter.
beitelplaatjes bestelling.JPG
Toen ik zojuist het pakje open maakte bleken het allemaal Sandvik plaatjes te zijn, en bleek ook nog eens dat de duurste, waarvan ik 2 doosjes had besteld er dubbel in zaten, 4 doosjes dus.
20210626_221553.jpg
Ook de levertijd was helemaal super, ze waren in 8 dagen op de plaats van bestemming.
Omdat ze op de buitenkant van het pakje hadden opgegeven dat de waarde 4,68 Euro was hoefde ik ook nog helemaal niets aan invoer etc. te betalen, ik heb nu voor 90 Euro 7 doosjes Sandvik beitelplaatjes, top toch.
Ik hoop alleen dat het echte Sandvik plaatjes zijn en geen dingen waar een Chinees Sandvik labeltje op geplakt zit, maar daar kom ik wel achter als de houders ook worden geleverd, en die moeten China nog verlaten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door bartL »

Als dit echte sandvik plaatjes zijn dan heb je wel een superdeal. Bijna te mooi om waar te zijn. En meestal als dat zo lijkt.... Maar ik hoop dat het echte zijn voor je! Bij welke store heb je ze nu gekocht?

EDIT: excuus, ik zie dat de store erbij vermeld staat in de print screen.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door Swake »

En hoe vallen die plaatjes mee?
When it fits stop using the hammer.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibeitelhouders voor wisselplaatjes

Bericht door benkr »

Ik ben geen goede testpersoon omdat ik totaal geen draai ervaring heb, maar volgens mij zijn het perfecte plaatjes.
Plaats reactie