?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door spinningwheels »

Het gaat om het volgende.
APK regeltje portieren dienen van buiten en van binnen mechanisch te open te zijn .
Nu wil ik naar shaved doors , Dus de deurklinken er af en de boel strak.
Dan zal er dus een mechanische drukknop die vlak met de deur ligt er in moeten komen.
In die drukknop komt dan toch nog een elektrische drukknop die een solenoid bediend.
Dus eigenlijk je drukt op de elektrische drukknop om de deur via solenoid te openen. en je drukt door om als het elektrisch niet werkt het mechanisch te doen.
Elektrisch knopje er in verwerken is niet moeilijk, maar zit een beetje te puzzelen hoe ik het mechanisch een beetje netjes kan maken.
Een keer 25 of 30 mm rond , een beetje rammelvrij. en een slag van een 15 mm.
Inbouwdiepte is niet echt een probleem, ruimte is er wel.
In theorie kan ik praktisch alles
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door keesfrees »

Voor een achterklep van een campeerbusje heb ik ooit zoiets gemaakt met een ruitenwissermotor.
Een hevel (arm) op de juiste lengte om de juiste slag te krijgen, in serie met de motor had ik een gloeilamp die werkt dan als begrenzing cq als PTC ( nou ja een beetje ).
Werkte perfect.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door HD13 »

Ik snap de vraag niet helemaal.
Zoek je een elektrische oplossing om je deur te ontgrendelen ?
Of een mechanische om te kunnen ontgrendelen als b.v. de accu plat is ?

Voor elektrisch kun je misschien ook een motor voor elektrische ramen gebruiken.
Of kijken of je wat kan gebruiken van een auto met key-less entree, misschien nog te nieuw ?
Stop solenoid van een (sheeps)dieseltje, weet niet of te slag genoeg is.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door Ballegooijen »

Volgens mij lees ik toch heel duidelijk EEN MECHANISCHE OPLOSSING :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door Rocnc »

Ik ken de regeltjes niet, maar ik zou verwachten dat het mechanisch openen niet zozeer met een lege accu te maken heeft. Het zal ook met veiligheid te maken hebben? En dan zal de knop ook herkenbaar moeten zijn voor hulpdiensten enzo? Ik weet niet, hoor, maar het is misschien iets om in gedachten te houden. Het zou jammer zijn als je veel moeite stopt in een (bijna) onzichtbare oplossing die helemaal "shaved door" is, maar die uiteindelijk toch niet goedgekeurd wordt.
Een combinatie electrisch/mechanisch klinkt wel goed, trouwens. Ik zie opeens weer de Philips-pickup voor me met groen oplichtende ronde tip-toetsen. Zoiets zou gaaf zijn. Tiptoets die mechanisch verder ingedrukt kan worden als het nodig is.

Maar goed dat de General Lee van The Dukes of Hazard niet door de APK hoeft ;-)
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoiets ?
23497
Zal je vast zelf wel kunnen draaien.
Ik heb de schroefdraad niet getekend, maar dat zul je vast zelf ook wel kunnen verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door spinningwheels »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 mei 2021 11:52 Zoiets ?

Zal je vast zelf wel kunnen draaien.
Ik heb de schroefdraad niet getekend, maar dat zul je vast zelf ook wel kunnen verzinnen.
Dank Zo blijft de drukknop idd mooi zitten, en de elektrische drukknop is daar ook nog wel in te verwerken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een O-ring zal wel voor een beetje waterdicht zorgen, maar een gaatje onderin die bus kan geen kwaad om het lekwater wat er in komt er uit te laten lopen.
Als je de knop van POM maakt, met een RVS bolkop nageltje er in of zo, kun je er vast ook wel een touch contact van maken. Daar schijnen kant en klare printjes voor te zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

spinningwheels schreef: 14 mei 2021 00:10 APK regeltje portieren dienen van buiten en van binnen mechanisch te open te zijn .
Dat van binnen uit begrijp ik wel, maar bij welke auto kun je de deuren van buiten openen wanneer ze op slot zitten?
En bij veel auto's gaan de deuren op slot wanneer je weg rijd volgens mij.
Of zit er verderop in dat APK regeltje iets dat de vergrendeling er af moet bij gevallen waar de airback af gaat?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door spinningwheels »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 mei 2021 13:26

Dat van binnen uit begrijp ik wel, maar bij welke auto kun je de deuren van buiten openen wanneer ze op slot zitten?
En bij veel auto's gaan de deuren op slot wanneer je weg rijd volgens mij.
Of zit er verderop in dat APK regeltje iets dat de vergrendeling er af moet bij gevallen waar de airback af gaat?
Zelf dat van binnenuit is op zich al vreemd , De achterdeuren vaneen politie auto kunnen ook niet van binnenuit open, En nagenoeg ieder merk heeft wel een kinderbeveiliging toch?

Tiptoets bediening zie ik niet zo zitten, volgens mij reageren die dingen ook op vocht.
De achterportieren komt een andere scharnier set in zodat ze op de achterste deurstijl draaien ( suicide doors ) Niet heel erg handig als die door een (te) gevoelig tiptoets schakelaartje onder het rijden openspringen .

Ach en die regeltjes, daar is maar weinig logica in te vinden
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door benkr »

Ik ken wel een perfecte vergrendeling voor je, die is best wel te combineren met een elektrisch contact, maar het werkt maar vanaf één kant.

https://www.aliexpress.com/item/4000672 ... web201603_

Ik denk dat ik er ergens nog wel eentje heb liggen, ik heb ze gebruikt in mijn laatste project, een groot acculaadsysteem voor vliegtuig accu's én voertuig accu's.
Daar staan de accu's onder een afzuigkap, dit om eventuele plofgassen direct af te zuigen, dat voorkomt dat de kritische plofgrens bereikt kan worden.
Die afzuigkappen moeten tijdens werkzaamheden omhoog geklapt kunnen worden, en daar dan ook blijven. Voorheen duvelden die kappen wel eens naar beneden en kreeg de man (of vrouw) die aan die accu aan het werk was die afzuigkap op zijn neus.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef: 14 mei 2021 18:47 Ik ken wel een perfecte vergrendeling voor je, die is best wel te combineren met een elektrisch contact, maar het werkt maar vanaf één kant.
Neen Zo,n ontgrendeling is de bedoeling niet, Hugo had het eigenlijk helemaal goed getekend, Een pin die aan de schakelaar vast zit druk een heveltje weg.
En het is op die manier nog redelijk eenvoudig te maken, had er zelf dus niet aan gedacht om er simpelweg aande achterzijde een dekseltje op te maken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door hainjedaf »

spinningwheels schreef: 14 mei 2021 00:10 Het gaat om het volgende.
APK regeltje portieren dienen van buiten en van binnen mechanisch te open te zijn .
Tesla portiergrepen op de buitenkant zijn volledig electrisch. Geen mechanische koppeling met het portierslot.
Alleen de binnen portiergreep is mechanisch....

Ik denk dat je even goed moet grasduinen in de RVI regels voor motorvoertuigen.
AFAIk is alleen een mechanische greep aan de binnenzijde verplicht.
Tesla heeft nl gewoon typegoedkeuring hiervoor gekregen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: ?? ideeën voor mechanische drukknop ??

Bericht door spinningwheels »

hainjedaf schreef: 14 mei 2021 22:33
Tesla portiergrepen op de buitenkant zijn volledig electrisch. Geen mechanische koppeling met het portierslot.
Alleen de binnen portiergreep is mechanisch....

Ik denk dat je even goed moet grasduinen in de RVI regels voor motorvoertuigen.
AFAIk is alleen een mechanische greep aan de binnenzijde verplicht.
Tesla heeft nl gewoon typegoedkeuring hiervoor gekregen.
Ja klopt TVR is ook elektrisch, maar dat is zoals de fabrikant het bedoeld heeft en dan mag het weer wel.
Maar zoals ik het nu in de kop heb, is het in feite elektrisch, kan dan ook gewoon vie de afstand bediening het portier open laten gaan, maar wel met een mechanische override zeg maar.
Ik mijn zin, en keurmeester geen reden om de boel af te keuren
Domme regeltjes, Ik moet om ruimte te maken voor de luchtbalgen de voorste draagarmen verbouwen. Dat mag niet, draagarm mag niet aan gelast worden.
Maar zelf nieuwe maken, en dus lassen dat mag dan weer wel.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie