Schuifdeuren automatiseren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Schuifdeuren automatiseren

Bericht door bartL »

In de hoop hier wat nieuwe inzichten op te doen m.b.t. het volgende.
Wij moeten hier 3 schuifdeuren elektrisch kunnen gaan openen. Het betreft 1 deur van 4x4m en 2 deuren van 2x4m gemaakt van 35mm sandwichpanelen.
Nu had ik de gedachte dit te doen door een lange (evt dubbele) tandriem aan beide zijden van de deuren vast zetten en deze over de as van een stappenmotor en 2 steunrollen te laten lopen.
Waarom een tandriem? Vanwege de flexibiliteit, eigen gewicht en montagegemak t.o.v. bijvoorbeeld een tandheugel.
En waarom een stappenmotor? Deze hebben een hoog koppel bij lage snelheid, hebben geen motorreductor nodig (zoals bijv een AC motor) en zijn makkelijk te regelen qua snelheid.
Nu heb ik hier de volgende vragen over:
- Is een stappenmotor een juiste keuze of zijn er betere oplossingen?
- Zouden jullie het met een enkele tandriem doen of met een dubbele "servodrive" riem? Dit laatste lijkt me persoonlijk het mooiste maar ook het moeilijkst goed te krijgen omdat de riem op de deur zit en de motor op het gebouw, en hier zit altijd beweging tussen.
- Wat voor type tandriem kan ik het beste nemen? Met name met het oog op weersinvloeden, UV bestendigheid, rek etc.
- Kan iemand iets zinnigs zeggen over de grootte van de motor. Als de ondergrond schoon is en er geen wind tegen de deur staat te blazen duw je ze met je pink open, maar helaas zijn beide nauwelijks voorkomende situaties.

Ik hoor graag jullie gedachtes!
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door janplastiek »

op veel grote deuren (poorten) bvb bij diepvries opslag waar er met heftrucks in en uit de ruimte gereden wordt worden de deuren met een grote perslucht (slag)cilinder open en dicht geduwd, deze bouwt eerst druk op voor hij uit gaat
http://www.pneumatica.be/cilinder/slagcilinder.htm
Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door benkr »

Die deur open en dicht laten gaan is één, alle andere veiligheidsvoorzieningen er omheen is een ander verhaal.
Koop gewoon een ding wat er voor bedoeld is, dan ben je het snelste klaar en komt het ook nog door een veiligheidskeuring die je als bedrijf verplicht bent om periodiek te laten uitvoeren.
Dingen die je moet ondervangen zijn blokkering (door b.v. persoon), spanningsuitval, brandalarm en daar juist op reageren en zo nog een aantal dingen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door benkr »

Kan dit bedrijf je niet aan iets goeds helpen?

https://www.marktplaats.nl/q/bedrijfsdeur+opener/
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door bartL »

janplastiek schreef: 09 mei 2021 22:24 op veel grote deuren (poorten) bvb bij diepvries opslag waar er met heftrucks in en uit de ruimte gereden wordt worden de deuren met een grote perslucht (slag)cilinder open en dicht geduwd, deze bouwt eerst druk op voor hij uit gaat
http://www.pneumatica.be/cilinder/slagcilinder.htm
Hoi Jan, ik wil het eigenlijk perse geen lucht. We gebruiken hier al vrij veel perslucht maar ik wil liever minder als meer. In dit geval vanwege de lage frequentie van aansturen is dat zeker niet interessant.
benkr schreef: 09 mei 2021 22:32 Die deur open en dicht laten gaan is één, alle andere veiligheidsvoorzieningen er omheen is een ander verhaal.
Je maakt het wat groter als het is :lol:. Het gaat hier om deuren die 90% van de tijd open staan maar als ze dicht staan moeten ze elektrisch van afstand geopend kunnen worden. Met strenge veiligheidskeuringen hebben we hier niet te maken, we werken niet met (vast) personeel en dan is dat niet van toepassing. De motoren in de MP advertentie hebben allemaal reductoren, wat eigenlijk betekent dat je ze met de hand niet kan openen tenzij daar weer een voorziening is getroffen. Mijn idee met een stappenmotor is dan dat deze gewoon mee rolt als je hem met de hand opent, bij stroomuitval of brand oid blijft het dan gewoon een normale deur.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoeveel newton zou je met je pink kunnen duwen?
Met een 2Nm stappenmotor en een 40mm tandwiel (R = 0.02 m) zit je dus al op 2/0.02 = 100 N daar krijgt je pink het nog moeilijk mee.

Alleen zodra die stappenmotor/tandriem constructie er op zit gaat de boel wel zwaarder open, dus vanaf dan moet je je duim er bij pakken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door Swake »

Heb hier ook zo'n maatje rollende-deur hangen, ouderwets en helemaal van hout. Met de hand open of dicht 'schuiven' is wel effe puffen ivm de obstakels dat je zelfs al opnoemde. Hoeveel kracht is er nodig om die deuren van jou te laten rollen/schuiven? Dat gaat uitmaken hoe zwaar de aandrijving moet zijn. Met een kleine kraanweegschaal kan je proefondervindelijk uitmaken hoeveel kracht er nodig is.

Een drukveer kan helpen om de deur tijdig en zonder klap op het einde te stoppen.

De benodigde precisie is niet van die aard dat een tandriem absoluut nodig is. Een stalen kabel is meer dan genoeg lijkt me, goedkoop en overal te vinden.

Is een kant en klare schuifpoort opener zoals voor een rollend hek geen optie?
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door Swake »

100N -> ~ 10 kg kracht

Die 2Nm koppel van die stappenmotor zal er zijn tegen 100rpm of zo. Laten we er even van uitgaan dat die motor ogenblikkelijk van 0 tot 100rpm gaat en daar op geen enkele andere manier last mee heeft.

40mm diameter wiel uit het voorbeeld van Hugo -> omtrek 125mm
4000mm deur / 125mm = 32 omwentelingen nodig op die open te zetten.
100rpm / 32 -> 19 seconden om die deur te openen. Klinkt aanvaardbaar snel genoeg. Op voorwaarden dat de 10kg kracht genoeg is, anders gaat ze niet open :lol:

Ik ben nog niet helemaal wakker, graag verbeteren als ik wat te veel heb afgerond.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mat als nadeel: als die stappenmotor het net even te zwaar vind, gaat die in de stappenverliesmodus en komt niet meer op gang, met een ordinaire ruitenwisser motor (modelletje 24v vrachtwagen of zo) doe je waarschijnlijk hetzelfde, maar die kan bij opstarten wel even overbelast worden.
Aan de andere kant, als die deur eenmaal beweegt gaat ie een stuk lichter. De vraag is dan of jouw 'met een pink open' beleving vanuit stilstand is, of pas als die beweegt.

Ik heb ook wel eens iets met een dikke luchtslang gezien, door die met 2 rollen samen te knijpen, worden bij druk die rollen weg gedrukt. Maar ja, dan heb je lucht nodig. Aan de andere kant, als de uiteinden van de slang open zijn wanneer geen besturing heb je volgens mij de minste weerstand om handmatig open te drukken. (geen idee wat die wrijving van die rollen doet)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door bartL »

Swake schreef: 10 mei 2021 08:32Een stalen kabel is meer dan genoeg lijkt me, goedkoop en overal te vinden.
Dat is inderdaad geen gek idee. Die staalkabel kan je dan een paar keer om een gladde as wikkelen voor de wrijving en simpel opspannen met een spanner.
hugo stoutjesdijk schreef: 10 mei 2021 11:24 Mat als nadeel: als die stappenmotor het net even te zwaar vind, gaat die in de stappenverliesmodus en komt niet meer op gang, met een ordinaire ruitenwisser motor (modelletje 24v vrachtwagen of zo) doe je waarschijnlijk hetzelfde, maar die kan bij opstarten wel even overbelast worden.
Daar had ik inderdaad ook aan gedacht, ik heb zelfs een paar mooie zware types liggen. Maar het nadeel is dat die dingen een wormwielvertraging hebben waardoor de deuren niet meer met de hand geopend kunnen worden. En dat is toch eigenlijk wel een optie die ik erin wil houden.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door keesfrees »

bartL schreef: 10 mei 2021 12:43 . . . waardoor de deuren niet meer met de hand geopend kunnen worden. En dat is toch eigenlijk wel een optie die ik erin wil houden.
Lijkt mij ook, tenminste, zit er een loopdeur in (naast) ?

NB. zo maar, ik maakte meerdere "geïmproviseerde" schuifdeuren van gevonden materiaal in de diverse huurwerkplaatsen.
Nu heb ik de luxe dat ik genoeg hoogte heb voor een verticale schuif cq val deur.
3 x 3 m sandwichpanelen met een loopdeur in het midden,
Ik voeg dat even toe omdat men die mogelijkheid vaak over het hoofd ziet omdat het in veel gevallen niet mogelijk is.
In mijn geval zit alles onder dak, voor een werkhok, grote doorgang is nodig voor stapels platen.

Maar een verticale schuifdeur wordt ook wel als buiten deur gebruik, steekt dan soms een stukje boven het pand uit, hoe dat met wind gaat vraag ik me dan af.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door bartL »

keesfrees schreef: 10 mei 2021 13:27
bartL schreef: 10 mei 2021 12:43 . . . waardoor de deuren niet meer met de hand geopend kunnen worden. En dat is toch eigenlijk wel een optie die ik erin wil houden.
Lijkt mij ook, tenminste, zit er een loopdeur in (naast) ?
Nee, er zit geen loopdeur in of naast. Dat geeft ook niet aangezien deze deuren normaal gesproken altijd open staan. Mochten ze toch een keer dicht staan dan geeft het niet om de schuifdeur een stukje te openen om er doorheen te lopen.
keesfrees schreef: 10 mei 2021 13:27 Ik voeg dat even toe omdat men die mogelijkheid vaak over het hoofd ziet omdat het in veel gevallen niet mogelijk is.
In mijn geval zit alles onder dak, voor een werkhok, grote doorgang is nodig voor stapels platen.

Maar een verticale schuifdeur wordt ook wel als buiten deur gebruik, steekt dan soms een stukje boven het pand uit, hoe dat met wind gaat vraag ik me dan af.
Ja dat zou hier misschien zelfs nog wel passen maar ik wil wel gewoon de bestaande deuren blijven gebruiken. Deze voldoen prima en met het oog op de kosten hangen ze mij prima! ;-)
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door rien1959 »

Even een paar snelle ideeën :

De slang die Hugo noemde en die op perslucht rollen weg drukte, kan ook met water. Gewoon de kraan gebruiken. Is ongeveer 4 bar.

Drie spoelen, een stalen strip boven de deur en een frequentieregelaar. Een lineaire draaistroom motor.

Nog meer gekke ideeën ?
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door WillyH »

Waarom geen ontkoppelsysteem voorzien zoals de garage sectionaalpoorten? In geval van nood of stroomstoring, trek aan de rode knop en open de deur.
Plaats reactie