Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Sven »

Ik ben sommige zaken maar in veelvoud gaan kopen vanwege drie werkvloeren. dus:

3 accuboren (helaas twee soorten maar eentje had ik nou eenmaal)
3 afbreekmessen (en nog steeds raken ze zoek)
12 vulpotloden (en nog steeds raken ze zoek)
3 500 mm linealen
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door bartL »

serum schreef: 08 mei 2021 10:02 Als je in het vuur van de klus zit, heb je geen tijd om de bitjes netjes op te ruimen. Wel om te pakken. ALLE bitjes die je wisselt doe je in je rechter broekzak. Je weet zelf wel welke je hebt gebruikt en welke je nog moet, die anderen wissel je met je broekzak.. Geen uitzonderingen.
Dit heb ik mezelf juist weer afgeleerd. Ik loop meestal in overall/tuinbroek en ik krijg het altijd voor elkaar een klein gaatje onderin die zakken te maken. Een zak vol bitjes betekende dan dat ik die door heel de schuur aan het uitstrooien was. :lol:. Voor mij geldt, alles op de werkbank en als ik klaar ben weer een beetje orde scheppen.
Arie Kabaalstra schreef: 08 mei 2021 11:45 Ik hanteer zelf 't volgende protocol.. ik ruim niet dagelijks alles op.. maar als ik een keer moet zoeken naar iets wat ik net nog in mijn takken had.. dan is er teveel zooi.. en dan gaat de bezem door de tent..
En als je dat (zoals bij mij) met gemak al binnen een dag voor elkaar hebt? :?: :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb mezelf een aantal gewoonten aangeleerd.. spanmiddelen voor de freesbank, liggen in een rood plastic koffertje, boutjes en T-moeren in een ander plastic bakje.. na gebruik gaan ze ook daarin terug.. niet altijd even netjes, maar wel op hun plek.. werk ik met een rolmaat.. die gaat na gebruik rechts aan de broek, als ik aan het lassen ben.. de Fix-tang gaat in de rechterkontzak, dan kan ik em zo pakken, Veiligheidsbril gaat meteen op als ik de werkplaats binnenga, oordoppen gaan ook meteen in..
Die doppen zitten in een sleutelhanger in de vorm van een remvloeistof potje, zoals je die ook op motorfietsen ziet.
Lijmtangen, als ik ze gebruik, hangen ze aan de zijkant van mijn blauwe kar, anders schroef ik ze op één van de kolommen van mijn werkplaats.
Ik heb een onderstel met zwenkwielen, en daar ligt een oud blad van een horlogemakers werkbank op.. da's mijn mobiele werkbankje.. staat meestal bij de Beagle en de EMCO 5.

Sommige dingen heb ik in veelvoud.. zoals imbussleuteltje 4.. voor de M5 boutjes voor het klemmen op de freesbank, en met dezelfde kikkers op de Draadvonkmachine, 'k heb een hele resem van die dingen van Ikea.. goed genoeg.. want zo vast hoeft het nou ook weer niet.. 'k heb ook een imbus 5 met kogelkop en T-handvat.. en dat ding is ROOD.. die zie je ook wel liggen..

een beetje orde houden voorkomt dat je elke dag moet ruimen omdat je niets kan vinden.

'k heb een setje imbussleutels die door de hele werkplaats zwerft.. in een ORANJE houder.
na gebruik.. sleuteltje terugsteken.. makkelijk zat..

daarnaast heb ik een set imbus T-Sleutels met een BLAUW Handvat.. die zie je ook wel.

in de komende tijd, ik heb inmiddels in mijn werkplaats wel zo'n beetje alles wat ik nodig heb, komen er vak-indelingen in de gereedschapskar, zodat alles ook daarin zijn vaste plek heeft.. uiteindelijk kun je op die manier meer kwijt.. en als je gaat ruimen.. dan pak je alles beet wat in de kar hoort.. dat gooi je er bovenop.. bovenste lade open.. erin wat erin hoort.. volgende lade.. tot de bovenkant van je kar weer leeg is.

Dan heb ik ook nog 2 kasten, in de ene staan mijn koffers voor de schuurmachine, slijptol, boormachine, accuboor, bovenin, de blanke lak voor de werkbanken, en nog wat andere potjes verf, schuurpapier en scotchbrite, Gripzakjes en dergelijke.
in de andere kast: onderin wat reservedelen voor werkbanken, en ander aanverwant spul, bovenin de kleinere onderdelen zoals armsteunen en vijlpennen, kabeldoorvoertjes, en een tray Cassis.. ik drink anders te weinig.. ik zorg er altijd voor dat ik wat te drinken heb daar..
bovenop de kasten liggen stukken hout die ik kan gebruiken als onderlegblok als ik moet boren met de boorstandaard (ik heb nog geen echte kolomboor.. staat op de investeringslijst), alsmede een rijtje "vloeistoffen" zoals lampenolie, wasbenzine, Ontvetter, Thinner, en Tap-olie.
bij de Draadvonkmachine en de zinkvonkmachine staan 2 stalen Ikea-ladekastjes met onderdelen van en voor die machines.

onlangs een stalen ladeblok op zwenkwielen gekregen van mijn zusje.. werd bij haar op de zaak wegggegooid. daar kunnen mooi de onderdelen voor de werkbankframes in.. dan heb ik in de gereedschapswagen weer wat ruimte vrij, en als ik een werkbank af moet gaan leveren dan trek ik die laden wel open, en pak ik eruit wat ik op die klus nog nodig heb.. dingen zoals einddoppen enzo.. dat gaat dan in een kunststof koffertje mee.. Ik heb ook 3 vakjes koffers die je aan elkaar kan klikken.. daar zitten de DIN7380 bouten in, en de Tmoeren voor de alu systeem profielen, alsmede de diverse maten houtschroeven.. alles in één keer mee..

Bij de verbouwing van de Blokker in Balk heb ik een paar oude winkelstellingen kunnen ritselen.. dat is mijn materiaal rek, en erachter sla ik karton op.. verpakkingen van de kastjes die onder de horlogemakers werkbanken gaan en dergelijke.. als ik spullen in mijn auto moet vervoeren, gooi ik eerst altijd een of twee platgemaakte dozen van die kastjes onderin mijn achterbak, dan blijft alles netjes.. kleine stukjes kan ik dan gebruiken om de rest op te sluiten of in te pakken.. Rolletje kleef-folie om de boel bij mekaar te binden.. klaar..

ik wil niet zeggen dat ik nooit wat kwijt ben.. maar op zich valt het mee... omdat ik maar 32m² heb, en ik alles een vaste plek heb gegeven.. dan hou je overzicht..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door serum »

bartL schreef: 08 mei 2021 13:08
Dit heb ik mezelf juist weer afgeleerd. Ik loop meestal in overall/tuinbroek en ik krijg het altijd voor elkaar een klein gaatje onderin die zakken te maken. Een zak vol bitjes betekende dan dat ik die door heel de schuur aan het uitstrooien was. :lol:. Voor mij geldt, alles op de werkbank en als ik klaar ben weer een beetje orde scheppen.
Af en toe moet je ook nieuwe kleren kopen.. :mrgreen:
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door keesfrees »

Dit kan een heeeel lang draadje worden :-)
In de winter heb ik altijd een werk jasje aan, met daarin :
rolmaat
potloden dik en dun ( 0,5mm, of ? de tekst is er af gesleten @Hugo )
zaklamp
stiften, rood en blauw, o nee zwart
balpennen, ook een "bijzondere" soort die het WEL doet als het koud is en/of een tijdje niet gebruikt is, hoe heet zo'n ding eigenlijk ?
stukje kladpapier (oude envelop)

In de zomer is dat allemaal wat lastiger . . .
heuptasje, korte broek met zakken heb ik wel , maar, hmmm.

Maar, waarom ik hier op reageer, dit is mijn huidige rolmaat, al jaren, sinds ik alleen werk en niet op locatie.

23452
Laatst gewijzigd door keesfrees op 08 mei 2021 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. dit kan zeker een Lang draadje worden.. maar goed.. ter leringhe ende vermaeck moeten we maar denken..

Zoals gezegd.. bij mij moest de bezem er even flink door.. na de laatste horlogemakers werkbank, wat laswerk gedaan.. dus overal stof en gruis.. 'k was mijn rolmaatje kwijt (heb er 2.. maar die andere is lomp groot.. en daar hou'k nie zo van.. ), mijn kraspen.. en een aantal bitjes..

23454

Dan kom je dus binnen in deze teringzooi.. daar in valt niet te werken.. Lades van de blauwe kar kunnen niet meer dicht door de zooi die ik erop gekwakt heb, overal snoeren, Karren schots en scheef.. kortom.. gekkehuis..

dan ga je even aan de slag.. eerst het 400 V verlengsnoer even provisorisch langs het plafond geleid, schragen ingevouwen, en weer in een hoekje gezet, karren naar buiten.. bezem door de tent.. zooi weer op hun plek in de laden.. en hee!.. mijn Rolmaatje!.. Juist.. die gaat weer in de bovenste lade, hout en metaalgereedschap gesorteerd, metaal boven, hout eronder.. rollen tape, tieraps en superglu in de 3de lade.. de laden daaronder, daar zit nu nog de zooi voor werkbanken in.. dat gaat in het grijze ladeblok.

23453

en dan ben je even verder.. en dan heb je dit..

schone en grotendeels lege vloer, er zijn nog wat dingen die verder opgeruimd moeten worden, maar dat komt wel als ik weer wat op de freesbank, of in de draaibank heb..

Ik heb 2 sets bitjes.. één voor in de werkplaats, in een kleine cassette, met een verlengstuk en een rateltje erbij, en één grote set in de koffer van mijn Makita Accutolletje.. die 's voor op karwei.. of ik moet in de werkplaats lastige schroeven hebben.. dan pak ik de betere bits van Makita.
't onderstel met zwenkwielen met daarop het oude horlogemakers werkblad, da's een goede, maar tijdelijke oplossing.. er moet ook nog eens een vaste werkbank komen, beuken werkblad, bankschroef erop. Dan heb ik ook een vaste plek voor het afwerken van onderdelen, setje vijltjes komen daar dan ook in.. ik heb nog een paar stalen ladeblokken.. die gaan uiteindelijk ook naar de werkplaats.. alles moet een vaste plek hebben..

wat het bewaren/vervoeren van gereedschappen en toebehoren in kleding betreft..
Ik draag in de werkplaats zomer en winter lange broeken, een gereedschapmaker/fijnmechanicus in een korte broek vind ik geen porem, bovendien hoef ik mijn schenen maar te stoten, en er zit een gat in.. familiekwaaltje.. dus liever een lange broek.
Daarom draag ik altijd zogenaamde "Combat trousers", broeken met grote zakken op de bovenbenen, daar kan makkelijk een schuifmaat in, en een setje inbussleutels, een Kunststof hamer gaat ook nog wel..naast een mobiele telefoon, een tablet, een baaltje pijptabak. (qua pijp.. ik heb een Big Ben Pipo, ook wel "neuswarmertje" genoemd, als ie leeggerookt is.. kan ie zo in mijn broekzak, naast de afstandbediening van de roldeur, de USB-zetpil met programma's, onderdelen, en andere aanverwante zaken.
In de werkplaats.. ondanks dat ik maar kleine onderdelen maak, draag ik toch altijd "Pantsergympies" aka veiligheidsschoenen, liefst hoge, maar die heb ik even niet.. lage gaan ook.. (als er een onderdeel uit mijn draaibank vliegt, is de kans groter dat je'm in je oog krijgt, en dat je em er met een vloeitje uit moet peuteren, dan dat je em op je tenen krijgt.. en als ie al op mijn tenen valt.. dan zijn zelfs Converse All-Stars daar niet van onder de indruk :lol: )

hoevaak en hoeveel je kwijtraakt.. is heel simpel het gevolg van hoe ordelijk je bent.. als ik druk bezig ben.. (haast heb) dan raak ik meer kwijt dan wanneer ik het op mijn gemak doe, en dan hoef ik niet te zoeken, ben ik eerder klaar..

In de tijd dat ik in de Gereedschapmakerij werkte.. was een rommelige werkbank een doodzonde.. overdag.. geen probleem dat er van alles door elkaar lag.. maar aan het einde van de dag diende ie ordelijk te zijn.. lag er nog van alles op.. dan lag het netjes recht, en gesorteerd, gereedschap in je kast, of in je kistje (ik had een klein metalen kistje.. zo'n ding wat met machines wordt meegeleverd, met daarin een kunststof hamer, wetstenen, rolmaat, inbussleutels een 400 grams bankhamer, borendoosje en nog wat ander klein spul)

Grote klus ergens in de fabriek.. hele kistje mee.. klein klusje, alleen de schuifmaat links, en de inbussleutels rechts..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Ballegooijen »

Kars-cnc schreef: 08 mei 2021 08:18
audiomanics schreef: 08 mei 2021 00:02 Euro munten... Verdwijnen als sneeuw voor de zon..
Sinds ik met de CNC hobby begonnen heb ik daar ook het meest last van...

En waar viltstiften, bitjes of rolmaten nog wel eens spontaan weer op willen duiken gebeurt dat met Euromunten nooit :lol:
Bleef het maar bij munten :roll: :roll: ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Swake »

Hier verdwijnen:
Potloden. Gewone 2HB potloden. Om de paar maanden moet ik weer een doos kopen. Trouwens ik moet die weer op het lijstje van de aankopen zetten. Ik heb mijn vrouw er zelfs al van verdacht dat ze het als aansteekhout gebruikt voor de houtkachel.

Scharen. Worden in het algemeen aangekocht in van die setjes van 3 stuks bij de Action of gelijkaardig. Duurder is gewoon geld weggooien. Die scharen zijn ook nooit meer terug te vinden. Net als die 2de kous na de wasbeurt.

Onderbroeken. Maar daar heb ik de schuldige van gevonden en dat komt nu niet meer zo vaak voor.

De correcte maat houtboor. Die steekt nooit in het doosje. Al die andere maten zijn er wel en ook de goede maat metaalboor waar ik dan moet op terugvallen, maar dat geeft natuurlijk niet het gezochte resultaat. Het heeft ook geen zin dat ik 10 boren van iedere maat koop want die heb ik dan toch ook niet bij de hand (been there done that).

Sleutels van de voertuigen. Eigenlijk zijn ze niet verdwenen, ze zitten gewoon nog in de broekzak/vestzak/handtas/werktas van iemand anders want waarom zou je die opruimen na gebruik...

Alle soorten meters van rolmeters tot multimeters. Ze zijn niet echt verdwenen maar ik heb nooit het model bij de hand met die ene super handige feature dat ik net nu wil gebruiken.

Breekmesjes. Stanley dacht even dat ik een detailhandel begonnen was. No comments.

De bus snijolie. Het niet vinden van die bus eindigde zo vaak in het gebruik van lampenolie dat ik nu nog enkel lampenolie gebruik als snijolie. Waarom die lampenolie wel blijft staan weet ik niet. (btw: dank voor de tip Arie die je jaren geleden gaf, super idee, ik gebruik altijd de soort met citrus geur)
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door spinningwheels »

Ik ben dus gelukkig niet de enigste met dit probleem.
Vanmiddag nog mijn leesbril, ik koop die dingen per 10 bij euroland , en heb ze overal liggen.
Maar door die idiote winkel regels ben ik al een half jaar niet meer in de stad geweest, en dat overal een leesbril werd dus steeds minder, heb er nog een.
En vandaag was die ook aan de loop gegaan.
Had wat laswerk dus leesbril erbij. even naar binnen en terug in het5 hok bril weg.
Weer naar binnen daar zoeken Njet noppes nada. niets te vinden.
OK zal er nog wel een in de auto liggen, ook niet.
Terug in huis verder zoeken, vond er nog een met nog maar 1 glas er in, dat werkt ook niet.
Inmiddels een dik half uur verder en al aardig vals, onze lieve heer al een paar keer aangeroepen op een manier waar een bouwvakker nog rode oortjes van krijgt.
En dan buk je om onder de tafel te kijken en valt je de bril van de kop af omdat je dat ding dus al die tijd gewoon boven op de kop had.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 08 mei 2021 17:13 potloden dik en dun ( 0,5mm, of ? de tekst is er af gesleten @Hugo )
0.9, die dingen hebben een kleurcode Kees ;-)
23456


Nog een algemene mijns inziens goede aanvulling: alle machines hebben hun eigen gereedschapbord (of bakje)

Wat betrteft mesjes, wij nemen meestal niet de moeite die in een houder te stoppen (voor het priegelwerk), maar even in een ingezaagde deuvel lijmen is wel heel lekker werken.
23457
Die mesjes, ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar:
Het zwarte mes ‑ Lutz® multisharp, premium geharde, ultrascherp geslepen messen
Als je denk dat er geen scherpe stanley mesjes bestaan, moet je deze nemen.
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 10?tId=125
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door hilberth »

Swake schreef: 08 mei 2021 23:30 Onderbroeken. Maar daar heb ik de schuldige van gevonden en dat komt nu niet meer zo vaak voor.
De bij mij in de werkplaats aanwezige onderbroeken worden zonder uitzondering gedragen, voor onderbroeken zonder drager is geen emplooi.
Ook niet als poetsdoek.
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Erik »

Jullie blij dat je over het algemeen in een werkplaats werkt. Nog vervelender is het als je over het algemeen op locatie werkt. Zelden word je gebeld door een klant dat ze gereedschap hebben gevonden na een klus. Duur gereedschap ben ik allang van afgestapt behalve de striptang, 3 maten schroevendraaier en het elektrisch spul. De rest van het gereedschap zo goedkoop mogelijk. Het goedkopere handgereedschap raakt ook bijna niet kwijt, een duur tangetje is meestal na een week verdwenen.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ook wel "op locatie" gewerkt.. bij mijn eerste werkgever in de betonbouw..

in al die tijd maar 1 gereedschap kwijtgeraakt.. mijn vlechttang.. in de betonbouw kun je niet zonder.. paar weken later had ik em terug.. bleek een collega te zijn die'm achterovergedrukt had, die heeft moeten rennen om zijn voortanden veilig te stellen toen ik daar achter kwam..

't gebeurde daar ook wel dat (ik werkte voornamelijk "binnen" in de werkplaats) dat de jongens van de buitendienst, als ze gereedschap kwijt waren.. 't gewoon van de borden in de werkplaats meenamen.. onder andere mijn gereedschapbord..Ik had op mijn werkbank 2 rekjes met mijn steek en ring sleutels.. Nou.. dat gebeurt je 1 keer.. dus.. plaat ervoor.. slot erop.. kom je de volgende dag.. plaat eruitgetrokken..en weer sleutels weg.

ik heb toen mijn chef duidelijk gemaakt dat als hij de buitendienst niet tot de orde zou roepen omtrent het meenemen van gereedschap van binnendienst personeel, dat ik dat dan wel zou doen.. (met een hele grote hamer in mijn handen).. dat hielp.. die jongens moesten 'smiddags even allemaal op het matje komen..

Ook daar hield ik de boel op orde.. Ik had daar een boormachine.. en een slijptolletje, die gingen in de rechterkast onder de werkbank.. de steek en ringsleutels zijn uiteindelijk in de lade links terechtgekomen.. alles achter slot en grendel..
eind van de dag.. alles terug op zijn plek..

de werkbank waar de buitendienst het onderhoud deed.. dat was altijd een teringzooi.. daar bleven we van de binnendienst weg.. geen zin om door de zooi van anderen te zoeken.. als ze't verdommen om de zooi op te ruimen.. dan gaan wij daar ook niet aan beginnen.. zij moeten daar maar mee werken..

als je je spullen in je eigen werkplaats niet kan vinden.. is daar maar één verantwoordelijk voor.. dat ben je zelf..

'k heb in mijn werkplaats dat mobiele werkbankje.. die zal in één of andere vorm wel blijven.. praktisch om de gereedschappen die je bij bepaalde machines gebruikt even op neer te leggen.. zodra er teveel op ligt.. RUIMEN!.. Daarom .. maak zulke dingen niet te groot.. dat voorkomt dat de zooi te groot wordt..

Eigenlijk. bedenk ik me nu... moet ik dat ladeblok, dat ik eigenlijk bedacht had voor de onderdelen voor de werkbanken, maar eens op een wat hoger onderstel zetten.. dan heb ik een ladeblokje met een rubbermatje bovenop dat ik makkelijk van hot naar her kan rijden.. dus gewoon meenemen van machine naar machine.. of middenin zetten als ik met meerdere machines tegelijk bezig ben..

op de draadvonkmachine wil ik nog een keer een klein rubbermatje leggen, voor de inbussleutel voor het opspannen van werkstukken, en mijn Zippo. die ik gebruik om de draad door te smelten, de spanmiddelen kan ik kwijt in het ingebouwde kastje, daar staat ook een pot Zuurvrije Vaseline die ik gebruik om de afdichtingen te smeren, een lappie scotchbrite ligt daar ook , evenals wat reservedelen die je bij de hand wilt hebben. zoals Flushcaps..

Onder de Freesbank komt in de toekomst ook een "kast" daar is ruimte voor in het onderstel, daar komt in de toekomst een spanenbak in, een koelpomp, en de vaccuumpomp.. onder de bedieningconsole kan dan een kastje gemaakt worden voor spanmiddelen en dergelijke.

Zelfde geldt voor de EMCOturn 120.. nu nog met de originele besturing.. maar de nieuwe besturing wil ik onder de machine wegbouwen.. naast de koeltank, en dan kan ik daarvoor nog wel een schapje maken met spantangen, klauwplaten, beitels en wisselplaatjes.. dan heb ik alles bij de hand.
dat zelfde zal gebeuren met de besturingskast, als daar de EMCO Compact 5 CNC in gebouwd gaat worden.. dan heb ik alles bij de hand.. alles een vaste plek geven.. en dan kun je snel genoeg zien of je wat mist..
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Grafjan »

Vrije tijd, verdwijnt ook als sneeuw voor de zon.😁Maar wat denk je van uitgeleend gereedschap? Heb een Festo bovenfreesmachine uitgeleend aan mijn beste maat, een half jaar geleden.Als ik daar zelf niet over begin wanneer dat apparaat terugkomt, krijg ik hem nooit terug!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie