Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

Ik ben bezig met een nieuwe werkplaats te bouwen. Aangezien ik 99% zelf doe (en meestal dan nog alleen) ben ik opzoek naar een 3de hand. Het is een gewone staalbouw met sandwichpanelen.

Een heftruck heb ik ter beschikking maar daar kan je niet tegelijk mee rijden, platen tot op de mm nauwkeurig positioneren en vastschroeven.
Dus ben ik opzoek naar iets wat mij hierbij kan helpen. Een bouwkraan lijk het meest logische en dat vind ik zelf ook, alleen is dat een kostelijke zaak aangezien ik aan de werkplaats werk als ik tijd heb. De bouw kan dus evengoed nog 4 maand duren(staal moet ook nog gemaakt en geplaatst worden.

Mijn volgende idee was een kolomzwenkraan, maar dan mobiel. Die kan ik dan met de heftruk verplaatsen, en nadien in de werkplaats zelf gebruiken voor het laden van platen op de CNC .
Ik wil het alleen zo goedkoop mogelijkhouden en kopen occasie of nieuw gaat al snel enkele duizenden euro's. Dus ben ik beginnen kijken naar zelfbouw. Als countergewicht zou ik beton gebruiken (binnen enkele weken wordt de vloerplaat gestort en een m³ beton meer of minder zal de kost niet zijn.
Het gene waar ik vooral tegen aan loop is de lagering. Hoe ik deze moet berekenen/maken. Ik zou zo'n 250-350kg op 4m willen tillen.

Ik kom hoofdzakeijk 2 verschilende types van lagering tegen. Maar welke is het beste/makkelijkst te maken
Afbeelding
en
Afbeelding
Laatst gewijzigd door stekkestim op 25 apr 2021 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zelfbouw kolomzwenkraan?

Bericht door bartL »

stekkestim schreef: 25 apr 2021 19:29 Ik kom hoofdzakeijk 2 verschilende types van lagering tegen. Maar welke is het beste/makkelijkst te maken
De eerste lijkt me de beste, deze kan helemaal rond. Maar de tweede is makkelijker te maken denk ik.

EDIT: wel een leuk project trouwens! 8)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door kawarider »

We hebben ook een loods zelf gebouwd, met zijn tweeen. Panelen zijn er handmatig in gegaan. Dakpanelen met de heftruck erbij gereden, laatste met de hand. Hijsjuk op heftruck en zuignap? Moet je in je eentje ook een heel eind komen. Zwenkarm zou niet mijn idee zijn,liever mobiel, heftruck dus.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door kawarider »

Ik zou zo'n 250-350kg op 4m willen tillen
Reken je benodigd moment eens uit, incl eigengewicht van je zwenkarm en een beetje marge zodat de arm niet door je nieuwe loods heen dondert. Kun je die nog steeds met je heftruck verplaatsen?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

kawarider schreef: 25 apr 2021 20:53 We hebben ook een loods zelf gebouwd, met zijn tweeen. Panelen zijn er handmatig in gegaan. Dakpanelen met de heftruck erbij gereden, laatste met de hand. Hijsjuk op heftruck en zuignap? Moet je in je eentje ook een heel eind komen. Zwenkarm zou niet mijn idee zijn,liever mobiel, heftruck dus.
Zoals aangehaald ben ik meestal alleen bezig, de heftruck kan ook niet rondom het gebouw. 2 wanden zijn langs buiten niet bereikbaar met de heftruck. Een zwenkarm geeft meer vrijheid en nauwkeurigheid, ook voor het plaatsen van de staalstructuur.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

kawarider schreef: 25 apr 2021 20:56
Ik zou zo'n 250-350kg op 4m willen tillen
Reken je benodigd moment eens uit, incl eigengewicht van je zwenkarm en een beetje marge zodat de arm niet door je nieuwe loods heen dondert. Kun je die nog steeds met je heftruck verplaatsen?
Dat zou geen probleem mogen zijn met extra steunbalken gemonteerd aan het betonblok maar zal ik zeker nog uitrekenen. (Moet toch nog bepalen welke profielen ik nodig heb.) Een vrachtwagen en telescoopkraan hebben tenslotte ook uitschuifbare steunpoten.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door andrefc101 »

1m3 beton met wat wapening is al al 2300 kg, dan nog een zooitje ijzer en een takel, kom al je al snel tegen de 3 ton aan. En dan twijfel ik nog of over die vier meter 1m3 wel genoeg is!
Zo het nog maar eens goed uitrekenen over die afstand.
Misschien kan je beter een lange arm maken en deze over de lepels van de heftruck hangen, dat zie je wel vaker.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door serum »

Had dezelfde uitdaging.

Ik had een dergelijke machine in overweging; die zijn er in verschillende uitvoeringen met meerdere beweegbare assen.

https://nl.aliexpress.com/item/1000008035378.html

Voor mijn werk zou een simpele loopkraan met vacuum ook werken, als hij maar boven de CNC uitkomt.

Werk nu met een heftafel. Op die heftafel staat een torsiebox werktafel. Die werktafel staat weer op wielen; heftafel op de laagste stand en ik verrijd de werktafel naar de ingang waar de leverancier de platen dropt. Plaatmateriaal kan er door de leverancier opgelegd worden, heftafel staat naast de CNC. Volle werktafel rijd ik weer op de heftafel. (die kan 2,5 of 3,5T tillen) en hop, hij tilt het op werkhoogte.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door bartL »

andrefc101 schreef: 25 apr 2021 21:18
Misschien kan je beter een lange arm maken en deze over de lepels van de heftruck hangen, dat zie je wel vaker.
Zat ik ook aan te denken ja. In het vakjargon ook wel JIP of JIB genoemd.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door keesfrees »

Bij mijn weten heet dat een JIB, daar dacht ik ook al aan, zo deed ik dat ook, met een elektrische takel daar weer aan.
Die kun je bedienen met een hand terwijl je de plaat op de juiste plek manoeuvreert met de andere hand.
Bij alles wat je met takelen gaat doen, let op de hoogte, je verliest stiekem best veel hoogte door de takel, en strop en verbindingen en zo.

Ander idee, 2 rolsteigers nemen, een overspannning er tussen en daar een takel aan.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 25 apr 2021 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn volgende idee was een kolomzwenkraan, maar dan mobiel.
Leg me die even uit.. "Computer says no.."

als je zelf een schuur aan het bouwen bent.., Railtje links, railtje rechts.. Balkje overdwars.. loopkatje eraan.. klaar.. daar heb je meer aan dan aan een Kolomzwenkkraan..
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door Swake »

Arie Kabaalstra schreef: 25 apr 2021 22:56 Railtje links, railtje rechts.. Balkje overdwars.. loopkatje eraan.. klaar..
Ik denk dat hij de schuur net met die kraan wil gaan bouwen.
Anders heb je wel helemaal gelijk, zo'n brug is super handig, ook al kan ze maar een paar honderd kilo tillen het maakt een wereld van verschil.

stekkestim schreef: 25 apr 2021 19:29 De bouw kan dus evengoed nog 4 maand duren
2de hands bouwkraan kopen en na de bouw weer verkopen. Likje verf erop en je maakt mogelijks nog winst ook.
When it fits stop using the hammer.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

keesfrees schreef: 25 apr 2021 22:51 Bij mijn weten heet dat een JIB, daar dacht ik ook al aan, zo deed ik dat ook, met een elektrische takel daar weer aan.
Die kun je bedienen met een hand terwijl je de plaat op de juiste plek manoeuvreert met de andere hand.
Bij alles wat je met takelen gaat doen, let op de hoogte, je verliest stiekem best veel hoogte door de takel, en strop en verbindingen en zo.

Ander idee, 2 rolsteigers nemen, een overspannning er tussen en daar een takel aan.
Arie Kabaalstra schreef: 25 apr 2021 22:56
Mijn volgende idee was een kolomzwenkraan, maar dan mobiel.
Leg me die even uit.. "Computer says no.."

als je zelf een schuur aan het bouwen bent.., Railtje links, railtje rechts.. Balkje overdwars.. loopkatje eraan.. klaar.. daar heb je meer aan dan aan een Kolomzwenkkraan..
serum schreef: 25 apr 2021 22:00 Had dezelfde uitdaging.

Ik had een dergelijke machine in overweging; die zijn er in verschillende uitvoeringen met meerdere beweegbare assen.

https://nl.aliexpress.com/item/1000008035378.html

Voor mijn werk zou een simpele loopkraan met vacuum ook werken, als hij maar boven de CNC uitkomt.

Werk nu met een heftafel. Op die heftafel staat een torsiebox werktafel. Die werktafel staat weer op wielen; heftafel op de laagste stand en ik verrijd de werktafel naar de ingang waar de leverancier de platen dropt. Plaatmateriaal kan er door de leverancier opgelegd worden, heftafel staat naast de CNC. Volle werktafel rijd ik weer op de heftafel. (die kan 2,5 of 3,5T tillen) en hop, hij tilt het op werkhoogte.
Een loopkraan heb ik in de huidige werkplaats ook en inderdaad heel gemakkelijk. Maar inderdaad hoogte verlies je snel. In de nieuwe werkplaats zal dit ook nog niet voor meteen zijn eerst kijken hoe ik alles ga indelen met machines en materiaalopslag. Maar een loopbrug is ook niet waar dit topic over gaat.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

Swake schreef: 25 apr 2021 23:08
Arie Kabaalstra schreef: 25 apr 2021 22:56 Railtje links, railtje rechts.. Balkje overdwars.. loopkatje eraan.. klaar..
Ik denk dat hij de schuur net met die kraan wil gaan bouwen.
Anders heb je wel helemaal gelijk, zo'n brug is super handig, ook al kan ze maar een paar honderd kilo tillen het maakt een wereld van verschil.

stekkestim schreef: 25 apr 2021 19:29 De bouw kan dus evengoed nog 4 maand duren
2de hands bouwkraan kopen en na de bouw weer verkopen. Likje verf erop en je maakt mogelijks nog winst ook.
Een occasie bouwkraan heb ik naar zitten kijken maar is helaas geen budget voor. Met de kleintjes raak ik niet overal, zelfde verhaal met de 2 wanden.
Plaats reactie