Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

assink schreef: 28 apr 2021 08:09 Ik zou voor deze toepassing gewoon iets huren in plaats van zelf iets bouwen.
Is aan het eind van de streep waarschijnlijk voordeliger.
Huren zal aan het einde van de streep zeker niet voordeliger zijn. zeker niet als je over enkele maanden spreekt.
Sven schreef: 28 apr 2021 11:35 Zoiets al gezien?
https://sankoo.com/verkoop/minihijskranen/
Ja, ideaal maar 1: veel te duur in aankoop en 2: veel te duur om een paar maanden te huren.
keesfrees schreef: 28 apr 2021 14:17 Die dingen vallen me al een tijdje op, erg leuk maar . . .

Ik heb weer wat verzonnen, een alu tralieligger als mast aan de heftruck maken, op de lepels zetten en boven vastmaken aan de hetruck mast.
Daar een tralieligger op als een T, de ene kant aan de achterkant vd hefruck maken met een kabel.
Aan het andere eind een takel of een katrol.
Zie je het voor je, ik wel.
Die alu buis tralieliggers worden momenteel volop aangeboden, ze worden veel gebruikt in de evenementen om toneel/feest licht aan te hangen.
Ik ga binnenkort ook het eea kopen, in mijn geval, 4 buizen, vierkant, 30x30 cm, lengte 5meter. type : Prolyte H30V

Hoe goed is de heftruck wbt hydrauliek terugloop ?
Terugloop is verwaarloosbaar. enkele mm op een nacht. Het is vooral het gas geven en remmen dat wat minder vlot gaat. zodra je hem in vooruit of achteruit zet begint hij te rijden. Moet je zelfs geen gas voor bij geven. Rempedaal moet je dan weer vrij diep induwen om te remmen. Allemaal goed om pallets te verzetten maar niet voor nauwkeurig positioneren.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Is in principe een kraan maken met de heftruck. Maar dan gebruik ik liever een IPE, kan ik teminste een loopkat aanhangen. heb ik toch nog een klein beetje bewegingsvrijheid.
Robbie schreef: 27 apr 2021 21:02 Beide soorten lagering hebben zo hun eigen voordelen.
De 1e: hij heeft mechanisch een onbeperkte slag, afgezien van de voedingskabels maar dat is met sleepringen op te lossen.
heeft vaak een aandrijving tbv zwenken (zie het grijze doosje onder het onderste lager), maar dit hoeft niet.
Steviger constructie en geschikt voor grotere lasten.
De 2e:eenvoudiger constructie en goedkopere lagering, met een paar stang-kop-lagers kom je een heel eind.
Wordt meestal gebruikt voor kleine lasten.
Nadelen:
1e: ingewikkelder en kostbaarder, de onderste lagering is gebaseerd op een glad gedraaide ring op de staander, hiervoor is een grote draaibank nodig, - op die ring lopen nokrollen (rol of naaldlagers).
2e: geen onbeperkte slag.

Nadeel van een vrijstaande zwenkkraan is zoals eerder aangegeven het gevaar van omvallen, dus ben je gebonden aan een contragewicht of zal je de kolom op diverse locaties binnen je hal aan de constructie moeten kunnen koppelen, maar daarvoor moet de hal stijf genoeg zijn.

Succes,
Rob.
Dat is zo'n beetje de conclusie waar ik ook op uit kwam.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door keesfrees »

stekkestim schreef: 28 apr 2021 17:30Het is vooral het gas geven en remmen dat wat minder vlot gaat. zodra je hem in vooruit of achteruit zet begint hij te rijden.
Handrem gebruiken ? Of eerst zorgen dat de heftruck goed werkt :->
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

Wordt binnen een Jaar of 2 wss vervangen door een 4weg exemplaar dus doe hier geen (grote) kosten meer aan.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

Probleem lijkt opgelost. Net een bouwkraan op de kop getikt op een veiling hier een kleine 10km vandaan. Volgende week donderdag afhalen, hopelijk werkt alles naar behoren.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door Swake »

Leuk, en wellicht een zeer goede beslissing.
When it fits stop using the hammer.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

Een goede beslissing zal nog moeten uitwijzen.

De omschrijving:
1 zelfopzettende torenkraan, bouwjaar vermoedelijk 1989,
voorzien van verrijdbaar onderstel, dessel beschadigd.
Vermoedelijk incompleet, defect,

Totale afmetingen (ingeklapt): 11000 x 2200 x H 3400 mm,

Voorzien van betonnen contragewichten: 6 x 600 kg,

Let: geraakt gezien omvang vermoedelijk niet buiten zonder complete demontage. (doorgang naar straat: 2200 mm)
Klinkt niet echt goed natuurlijk.

Gelukkig was het niet ver en ken ik de straten waar ze afgehaald moet worden. Ik ben dus kunnen gaan meten wat de doorgang is en die is gelukkig wat groter dus ik verwacht niet dat ze uitelkaar gehaald moet worden. De dessel is geplooid(zichtbaar op de foto's die is makkelijk te repareren. Banden staan nog niet plat op de grond voor zover ik kan zien op de foto's. Dus moet allemaal wel lukken. Enige wat ik van de kraan denk te weten is dat ze al bijna 10 jaar stil staat. Hoe denk ik dit te weten? De doorgang waarvan ze spreken is een doorgang (soort servitudeweg) onder een appartementen complex naar 1 of meerdere tuinen van een naburige straat. Volgens google streetview zjn ze ongeveer 10 jaar geleden begonnen aan de appartementen. Daarvoor was het dus gewoon een veldweg.

Deze kennis samen met de prijs op 20minuten van het einde van de veiling hebben uiteindelijk de doorslag gegeven om toch een bod te doen.
Mijn 2de bod was het winnende. Met mijn bod + veiling kosten + btw zit ik nog onder de 900 euro, wat het zeker interessant maakt. Dus zelfs als ik er nog wat kosten aan moet doen kost het mij nog de kop niet.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door kawarider »

Kijk! Das andere praat! Daar ga je veel plezier aan beleven bij t bouwen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door assink »

Hier in het oosten van nederland is er anders genoeg vraag naar die dingen :lol:
Voor heel andere toepassingen, worden een paar delen bij in gemaakt en d'r wordt een zendmast van gemaakt 8)
Dus mocht het een zelfrijdend of getrokken exemplaar zijn met constructie delen, is die na de tijd goed te verkopen ;-)

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

serum schreef: 25 apr 2021 22:00 Had dezelfde uitdaging.

Ik had een dergelijke machine in overweging; die zijn er in verschillende uitvoeringen met meerdere beweegbare assen.

https://nl.aliexpress.com/item/1000008035378.html

Voor mijn werk zou een simpele loopkraan met vacuum ook werken, als hij maar boven de CNC uitkomt.

Werk nu met een heftafel. Op die heftafel staat een torsiebox werktafel. Die werktafel staat weer op wielen; heftafel op de laagste stand en ik verrijd de werktafel naar de ingang waar de leverancier de platen dropt. Plaatmateriaal kan er door de leverancier opgelegd worden, heftafel staat naast de CNC. Volle werktafel rijd ik weer op de heftafel. (die kan 2,5 of 3,5T tillen) en hop, hij tilt het op werkhoogte.
Staat er nu eentje aan te komen op een veiling, alleen dat startbod :shock:
https://www.auctim.com/ords/auctim/auct ... saga_first
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

Zo, gisteren de kraan gaan halen.
Al bij al ging het buiten halen nog vrij vlot. De kraan staat inmiddels op haar plaats en de eerste test zijn gebeurd.
Op letterlijk 6 minuten staat ze van volledig ingeklapt naar opgesteld gebruiksklaar! Dat noem ik nog eens snelmontage.
Hydraulisch loopt ze heel mooi. Draaien doet ze ook goed, hijsen lukt ook mooi. Het enige wat niet werkt is de motor van de loopkat, die zal ik moeten vervangen ondanks dat dit al een vrij recente motor is. Het doosje met de connectoren in zat vol roest, be bevestingsfles is gebarsten en er is geen beweging in te krijgen, ook niet met een tang op de as.

Het enige wat ik er dus eigenlijk aan moet doen om ze werkend te krijgen is een nieuwe bedieingspeer en een nieuwe loopkat motor, 2 dingen die gelukkig geen vermogen kosten.
Al bij al ben ik heel tevreden met de aankoop.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door Caesar »

Foto's! Ben benieuwd, leuk om te lezen dat het gelukt is!
Plaats reactie