Kleppen bugcatcher scoop aansturen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Kleppen bugcatcher scoop aansturen

Bericht door spinningwheels »

De bugcatchers scoop die ik aan het maken ben heeft nogal redelijk grote kleppen.
Bij elkaar zo,n 650 Cm2 Dat vangt best wel een klein beetje wind.
Normaal gesproken worden die kleppen via het gaspedaal bediend, maar ik vraag mij af of dat met zulke grote kleppen wel handig is .
Het is best wel een O-Shit moment als die dingen open staan , je laat het gas los en de veer die normaal dan de kleppen en ook de carburateurs sluit , de boel niet kan sluiten dor de rijwind.
Dus eigenlijk wil ik dat niet mechanisch gaan doen.
Eigenlijk moeten de kleppen bij contact aan al een 10 graden of zoiets openen, en bij een zeg eens 130 Kmh ( 2000 toeren) helemaal open staan.
Heb al zitten kijken naar modelbouw servo,s maar geen idee of die dingen krachtig genoeg zijn. Zie daar ook wel servo testers voor die met een potmeterje werken, daar is dan wel iets mee te verzinnen.
Maar zou er iets beters voor te verzinnen zijn ?
Moet natuurlijk geen kapitalen gaan kosten maar een keer € 100 om het goed te doen is ook het probleem niet .
Op de foto zitten alleen de buitenste kleppen er in voor het passen maar in het midden komt er natuurlijk ook een
22189
In theorie kan ik praktisch alles
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Kleppen bugcatcher scoop aansturen

Bericht door motormuis »

zeg nieuwe auto's hebben geen gaskabel meer maar een potmeter die de motor van de gasklep bediend is dit samen niet te gebruiken
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Kleppen bugcatcher scoop aansturen

Bericht door Caesar »

als de kleppen de draai-as in het midden hebben is de weerstand om ze te sluiten even groot als dat ze openen; de wind die de klep open wil duwen, is dan dezelfde wind die de klep dicht wil duwen. Dit geld uiteraard alleen voor kleppen waarbij de draai as in het midden aangebracht is. Je kunt dit vervolgens ook gebruiken om hem 'biased' (gebrek aan beter NL woord) dicht te maken: dus de draai-as zodanig plaatsen dat het gedeelte wat wind vangt om de klep te sluiten, iets groter is dan de oppervlakte om de klep te openen.

Als de kleppen alleen op 1 zijde scharnieren (dus geen as door het hart) dan zou je daar inderdaad wel wat problemen van kunnen ondervinden. Dan zou je even moeten uitrekenen wat de kracht op de klep is (oppervlakte klep/2 * arm*impact lucht@130km/u). Dan kun je koppel je motor berekenen. Goede servo motoren in de RC wereld kunnen zomaar tientallen nm's leveren, dat zal het probleem niet zijn.


maar ik denk dat je even moet afkijken bij de gemiddelde Amerikaanse fora; daar is dat soort spul toch standaard op een super charger of V8 gemonteerd en lijkt dit geen probleem te zijn? Ik zou juist eerder bang zijn dat mijn servo motor op hol slaat door vocht/kortsluiting/chinese controller, dan dat de kleppen mechanisch niet dicht willen bij 130km/u.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kleppen bugcatcher scoop aansturen

Bericht door DaBit »

Gewoon push-pull bowdenkabeltjes naar je carburateurs en wat Ceasar zegt het asje in of net iets uit het midden? Dan heb je van een veer ook niet zoveel last meer, toch?

Bij veel motorfietsen die nog net niet ride-by-wire zijn word de secundaire klep bediend door een stappenmotortje. Die kant kun je ook op.
(maar dan zou ik alsnog het motortje ergens verstoppen en met een pushpull kabelsetje naar de scoop gaan).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kleppen bugcatcher scoop aansturen

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 11 jan 2021 22:50 Heb al zitten kijken naar modelbouw servo,s maar geen idee of die dingen krachtig genoeg zijn. Zie daar ook wel servo testers voor die met een potmeterje werken, daar is dan wel iets mee te verzinnen.
De eerste versie van mijn elektrische koppeling (drive by wire) voor mijn Yamaha XJ900 werkte met 2 modelbouw servo's (HS-5755 MG, 25kg/cm). Ik denk dat één van deze servo's het ook wel doet. De 2e versie heb ik met een Nema23 1.26 Nm stappenmotor gemaakt. Allemaal krachtig en snel genoeg voor het bedienen van zo'n echt loodzware koppeling!
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kleppen bugcatcher scoop aansturen

Bericht door spinningwheels »

Dank,
As zit idd in het midden.
de kleppen is de scoop zijn niet de daadwerkelijke gas kleppen, die zitten daar weer onder.
Het ding is eigenlijk niet veel meer dan een cold air intake .

Vandaar ook mijn voorkeur om het met een servo oid te bedienen .
Maar hoe stuur je dan zo,n servo eenvoudig aan?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kleppen bugcatcher scoop aansturen

Bericht door andrefc101 »

spinningwheels schreef: 12 jan 2021 02:02 Vandaar ook mijn voorkeur om het met een servo oid te bedienen .
Maar hoe stuur je dan zo,n servo eenvoudig aan?
Mach 3 😉
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kleppen bugcatcher scoop aansturen

Bericht door DaBit »

Ja, dat 'eenvoudig'...
Een electronicasmurf pakt ergens een snelheidssignaal en/of toerentalsignaal vandaan, pompt dat een kabouter in, mikt die signalen door een tabelletje, en laat die kabouter de klep bedienen. Maar da's wat ver van je bed vrees ik. En veiligheid is ook nog zoiets; als bij een inhaalactie de kabouter besluit dat-ie vakantie nodig heeft gaat de klep dicht, da's toch niet helemaal wat je wil.

Ik zou toch eens kijken of je het niet mechanisch op kunt lossen. Eventueel op het vacuum in het inlaatspruitstuk? Moet het toch elektronisch dan is het handig als je enigzins lokaal iemand vind die een Arduino of iets dergelijks programmeert voor je. Het stelt allemaal niet zoveel voor, maar de auto in de buurt is wel handig. Servotester en de potmeter aan de carburateurs zou ook nog kunnen werken, al voorzie ik dat je toch ergens nog wel wat moet foezelen met het signaal van de potmeter om de gewenste openingscurve te krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kleppen bugcatcher scoop aansturen

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 12 jan 2021 08:28 En veiligheid is ook nog zoiets; als bij een inhaalactie de kabouter besluit dat-ie vakantie nodig heeft gaat de klep dicht, da's toch niet helemaal wat je wil.
Dat is iets om rekening mee te houden. Mijn digitale Hitec modelbouw servo's gaan naar een vaste stand als het stuur signaal wegvalt. Als in de veilige stand de luchthapper openstaat, zit er toch nog muziek in de motor.

Dat stuursignaal is een pulsje dat regelmatig moet worden gestuurd en waarvan de breedte de positie van de servo bepaalt. Ik doe dit met een oneshot timer die voor elke puls gereset moet worden. Geen oneshot reset = geen pulsje = servo in de veilige stand.

In het algemeen activeer ik bij zo'n processor (arduino en andere) altijd de watchdog. Als die "watchdog timer" niet regelmatig wordt gereset, registreert deze een timout en reset de processor. Zo'n "timeout" kan een paar milliseconden zijn. Als je het netjes programmeert, merk je er niets van!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kleppen bugcatcher scoop aansturen

Bericht door DaBit »

Jaja, watchdogs en al dan niet valse veiligheid. Watchdogs zijn hooguit een gereedschapje om een strategie uit te voeren, net zoals ringsleutel 10 een gereedschapje is om een blokrevisie uit te voeren. Als ik elke programmeur die vanuit zijn mainloop of een timertick simpelweg WDT_Reset() aanroept zonder eerst te verifieren of zijn datastructuren en processen nog wel intact zijn een cent moet geven dan was ik arm. Kreeg ik die cent voor elke keer 'jamaar, dat had de watchdog toch op moeten lossen?' dan was ik rijk.

Maar los daarvan: de servo of het meestal vrij iele kabeltje ertussen kan ook falen, zeker als dat spul continu in de buitenlucht hangt. En dan kan de luchtdruk de kleppen dichtduwen als dat niet prima in balans is. Je wil dus eigenlijk al het asje zo plaatsen of zelfs een hulpveertje plaatsen dat ze dan onder invloed van langsstromende buitenlucht en een motor die kuubs aan lucht naar binnen aan het gorrgelen is open gaan, want de carburateur zelf heeft ook nog een vlinderklep of gasschuif.

Uiteindelijk moet je gewoon de hele boel goed onder de loep nemen, eens bedenken wat er mis kan gaan, en hoe je daarop reageert. 90% van de ellende is in een uur boven water en simpel te omzeilen met minimale aanpassingen, en dat je de laatste 10% niet doet als hobbyist, sja, zo is het leven.

Persoonlijk zou ik toch eens onderzoeken of het niet op dezelfde manier kan als waarop een CV-carburateur zijn schuif beweegt, dus met vacuum gegenereerd door langsstromende lucht/mengsel. Lekker simpel, lekker robuust, lekker snel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie