Zelf een plooibank maken.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 07 jan 2021 15:39 Hier toevallig al geinformeerd?
Mooi ding is dat hè, die heeft een maat van me ook. Werkt super!
Wel een heel gedoe iedere keer met instellen, denk je dat je de juiste afstelling hebt, is het bij de volgende net weer ff anders... lastige materie!
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 07 jan 2021 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door serum »

Ja toch!? prachtig ding. Ook handig om als wiellagerpers te gebruiken. in het verleden geregeld bij Safan in Lochem in de werkplaats geweest. Ze waren toen al over op servo's ipv hydrauliek. Staat nog een oudere safan op MP voor 7500. Recent wat filmpjes op youtube langs zien komen van 3d geprinte spouwmessen en contradelen. Gewoon op een prusa geprint, ging erg mooi. 3 of 4mm dik materiaal als ik het mij goed herinner. Met scharniertjes om het te zetten materiaal niet te beschadigen
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Zee&Zee »

https://youtu.be/8cNeAOpR-Ws

Leuk speelgoed. 3-d printer heb ik, maar enkel een handmatige zetbank tot op heden. Lees dus mee :mrgreen:
CNC you later
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door stekkestim »

https://www.youtube.com/watch?v=h-XJ8BiAgPk
Deze vind ik ook leuk ontworpen.

Op z'n kanaal heeft hij ergens een filmpje staan hoe hij de zijkanten freest op een kleine freesbank.
Laatst gewijzigd door stekkestim op 09 jan 2021 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zeker een mooi ontwerp, al zou ik de dwarsbalk achterin het frame lager zetten zodat ie niet in de weg zit als je eens een stuk materiaal ver door moet steken..

in plaats van dat meetklokje met een draaiknop op het instel draadeindje, zou je daar dus je gestuurde Z-as en je eindschakelaar op kunnen zetten.. dan hoeft ie ook niet door de bovenbalk te steken.
Verder had de geleiding aan de achterkant wel wat langer gekund, en wat dieper, de uitsparingen aan de zijkant zijn wel flink hoog,
't idee om met een arm te werken is wel handig.. dan kun je uit met ofwel 2 cilinders kort bij elkaar,of 1 grote..

die instel mogelijkheid op de onderbalk om de matrijs en het mes evenwijdig te stellen aan elkaar is ook een goede
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door stekkestim »

Even een side track, maar als ik een variatie op dit model zou willen maken, zou het mogelijk zijn om hiervan de onderdelen te frezen op mijn portaalfrees (2x4m) met HSD951 Spindel (8kw 24K rpm 12K zou max Nm van 6,4 zijn)? Of zeggen jullie niet doen, slecht voor de spindel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door serum »

Je hebt toch ook een laser staan? Zou daar het staal op bewerken.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door stekkestim »

Dat is "maar" 10mm dat ik daar op kan snijden (1KW). En dat lijkt me dun voor zulke staanders. Ik was eerder richting 25-30mm dikte aan het denken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door DaBit »

Gewoon normaal warmgewalst staal is niet zo gek hard. Dat lukt met een fatsoenlijk 10mm freesje in die spindel wel. Veel groter en je komt in laag koppel bij lage toeren problemen vermoed ik. En met zo'n slechts-10mm frees is de spindel is de belasting op de lagers niet zo gek groot.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Zee&Zee »

stekkestim schreef: 09 jan 2021 08:19 https://www.youtube.com/watch?v=h-XJ8BiAgPk
Deze vind ik ook leuk ontworpen.

Op z'n kanaal heeft hij ergens een filmpje staan hoe hij de zijkanten freest op een kleine freesbank.
Daar is over nagedacht. Mooi ding.
CNC you later
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

stekkestim schreef: 09 jan 2021 12:05 Dat is "maar" 10mm dat ik daar op kan snijden (1KW). En dat lijkt me dun voor zulke staanders. Ik was eerder richting 25-30mm dikte aan het denken.
even out of the box denken.. je kunt "maar" 10 mm snijden op je laser?.. als je van koker een frame maakt, en daar 2 x 10 mm op last?..je snijdt gewoon gleuven in de platen daar waar de kokers zitten, en dan las je ze middels "proplassen" op je kokerframe..(op die manier maak je als het ware een stalen "honingraat" structuur.. ik zie het probleem niet..
Daar is over nagedacht. Mooi ding.
Daar is zeker over nagedacht..
je zou ook kunnen overwegen de platen voor het frame te laten snijden..ik heb in het verleden, bij mijn eerste werkgever heel wat autogeen gesneden platen verwerkt vooral veel vierkante platen met een rond gat erin, voor verankeringen van voorspankabels in betonconstructies, wij boorden daar gaten in om ze aan de bekisting te hangen, en lasten er een pijp, en een spiraal wapeningsstaal aan.
Ander snijwerk wat ik veel binnenkreeg waren ringen met een 6-kantig gat in het midden, daar maakten we Trillingsdempers voor tuikabels van
kort en goed.. als we een bepaalde vorm nodig hadden, dan lieten we het snijden.. of.. een enkele keer.. sneden we het zelf.. dat wil zeggen.. dan sneed ik het zelf.. ik was daar de enige die fatsoenlijk met de snijbrander overweg kon...
mocht je over een snijbrander kunnen beschikken, dan is het goed te doen.. 40 mm heeft de gemiddelde snijbrander geen moeite mee..
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door stekkestim »

Even een kleine update.

Vanwege het chronische tijdgebrek, en altijd maar groter wordende te doe lijstje besloten om toch maar niet zef te gaan bouwen.
Uiteindelijk een 40T 1600mm NC plooibank gekocht in duitsland. Het ding is inmiddels ook geleverd, nog allee nog op z'n plek zetten en de sturing leren.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door andrefc101 »

stekkestim schreef: 06 feb 2021 17:05 Even een kleine update.

Vanwege het chronische tijdgebrek, en altijd maar groter wordende te doe lijstje besloten om toch maar niet zef te gaan bouwen.
Uiteindelijk een 40T 1600mm NC plooibank gekocht in duitsland. Het ding is inmiddels ook geleverd, nog allee nog op z'n plek zetten en de sturing leren.
Cool! Ben benieuwd hoor.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door stekkestim »

Deze is het geworden.
Afbeelding

Is uiteindelijk een chinees met een sticker op, maar had de tijd niet om minstens 3 maanden te wachten om er zelf eentje te laten overkomen.
Daarnaast heb ik wat zitten rekenen en was het door de huidige transport prijzen het verschil niet meer zo aanzienlijk groot om hem in duitsland te kopen.
Dit is trouwens het maximale formaat dat ik voorlopig kan plaatsen. Het enige type dat ik voor de rest tegen gekomen ben dat in de hoogte zou passen waren Amada Promecams. Maar met een NC/CNC struing gingen die al snel boven budget.
Laatst gewijzigd door stekkestim op 07 feb 2021 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie