Zelf een plooibank maken.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door assink »

Dat wordt in de video die ik stuurde ook gedaan. Met een Limitswitch aan een draadeind.
Je zou zelfs een lineaire encoder kunnen gebruiken om de slag nauwkeurig uit te lezen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door bartL »

sbos schreef: 06 jan 2021 01:05 Weet niet of je deze al tegen bent gekomen.
mogelijk is het wat voor jou

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
Volgens mij wil TS er professioneel werk mee gaan doen. Dan gaan we bovenstaande toch niet als serieuze optie beschouwen mag ik hopen?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door stekkestim »

In dat filmpje had ik gemist dat er een limit switch op zit.
De limit switch wilde ik eerst niet omdat je altijd die hoogte manueel moet herzetten en dat gefrutsel wilde ik niet, want dat is nog steeds wat giswerk om een exacte hoogte te krijgen.
Een combinatie van oude technologie met nieuwe is misschien zo'n slecht gedacht nog niet. Zoals Arie zegt de limit CNC sturen. Zoals dabit aangeeft is hydraulisch de benodigde kracht een stuk eenvoudiger te halen en kost ook geen fortuinen meer.
Food for thought
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb er vanavond eens met mijn vader over zitten bomen.. 2 weten meer dan 1.. en hij had het vandeweek ook over een kantbankje.. of eigenlijk dat ie het jammer vond dat ie er nooit een gehad had.. 'twas altijd tobben als er eens een stukkie plaatwerk gezet moest worden..

Hij zei ook. "ja.. die eindschakelaar.. die kun je natuurlijk aan je CNC besturing knopen.. 't is maar een slede die op en neer gaat naar bepaalde posities.. eh.. kun je dan ook niet een "tabel" maken in je besturing?.. dat je weet dat voor een bepaalde hoek en een bepaalde plaatdikte een bepaalde stand nodig is?"

nou weet mijn "ouwe heer" niet heel veel van CNC.. maar hij ziet wel regelmatig hoe ik er mee bezig ben.. en hij weet wat ik met mijn machines kan..
en zijn opmerking over die tabel.. dat vond ik een hele goede.. 'k denk dan even verder.. zeg dat je een waarde bepaalt voor een specifieke plaatdikte en hoeken met een interval van 10°, dan kun je daartussen wel interpoleren.
macrootje om de juiste diepte dan uit de Array te vissen is ook niet zo moeilijk om te verzinnen..
Knoop dat in een macro waar je de diverse buigstappen mee in een buigprogramma kan schrijven, en je bent al een heel eind op weg
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Plus verschillende tabelletjes voor ander materiaal, en bij aluminiumplaat moet je soms de walsrichting ook nog mee nemen als het zuiver moet.
Maar dat is alleen maar meer van hetzelfde.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door stekkestim »

Voel ik een opensource CNCZone plooibank komen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stekkestim schreef: 07 jan 2021 08:52 Voel ik een opensource CNCZone plooibank komen?
Jij bent natuurlijk helemaal vrij om dat op te starten, wij leveren wel nuttig en of overbodig commentaar :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door DaBit »

Als je de limietschakelaar CNC gaat sturen dan kun je er net zo goed een lineaal aan hangen. Die werkplaatspers die ik ooit geautomagiseerd heb gebruikte zo'n iGaging ding en een microcontroller (zeg Arduino). Maar wil je het meer off the shelf dan doet LinuxCNC met een parallelle poort om een glaslineaaltje in te lezen en de kleppen aan te sturen de truuk ook prima. Eigenlijk niet eens een breakoutbord nodig, enkel een glaslineaal met TTL uitgang en een paar solidstate relais om de motor en kleppen te sturen.

Wil je het luxer maken met bijvoorbeeld ook nog een verstelbare aanslag erbij dan is dat een koud kunstje; dat kan met een paar trapeziumspillen en een stappenmotortje uitstekend. En met een PWM-gestuurde proportionele klep stuur je die hydraulische cylinders op de micrometer nauwkeurig naar eindpositie. Als je dan 100 doosjes moet vouwen maak je een programmaatje met tussen elke buigactie een M1, en je raffelt ze allemaal achter elkaar af.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even wat in QCad gekriebeld..
ik ben dol op dat programma omdat je daar redelijk snel een Isometrische schets mee kan maken, zonder dat ik het hele ding in 3D moet construeren.

22300

't is even een snel opzetje.. maar het idee is duidelijk denk ik
Ik heb hier nog wat dik staal, een set NEMA 34 easy servo's van leadshine en eding kaart liggen.
Ik heb de bovenste dwarsbalk en de drager onder de matrijs als massief getekend, als je't hele ding van Koker , laten we zeggen dikwandig 50x50 maakt, kunje dat ook als een vakwerkje maken, en er dan eventueel voor de stijfheid een plaat voor en achter lassen.. gewoon gaten boren in de plaat en deze met proplassen op het frame vastzetten (overigens ook een goed idee om dat bij de rest van het frame ook te doen, al is het maar aan één kant
'k heb een "uitlading" in het frame gemaakt.. zodat je producten die al gebogen zijn ook via de zijkant in kan schuiven.. iets wat ik bij de andere zelfbouw machines niet tegenkom.. Ok.. deze is wel een heel stuk zwaarder.. maar er moet productie mee gedraaid worden.. dan kun je het beter maar in één keer goed doen..

aan de binnenkant van het frame, aan de zijkant van de horizontale liggers kun je rails schroeven voor de aanslagen.
Ik heb ook aanslagen gezien die tevens in hoogte verstelbaar zijn.. da's makkelijk genoeg met een verticale geleiding op je "aanslagdrager".. 't hoeft allemaal geen kracht te leveren.. dus da's allemaal niet zo spannend..

Als je al EdingCNC hebt liggen.. makkelijk genoeg.. daarmee moet het wel lukken.. zoals ik al eerder aangaf.. ik heb ook wel eens met het idee gespeeld om een Kantbank met EdingCNC uit te rusten.. alleen doordat ik stopte bij dat bedrijf heb ik daar verder niets mee gedaan.

Hoe dan ook.. Eigenlijk heb je alleen een Y as.. en eventueel een as als je je aanslagen ook verticaal wilt verplaatsen..je "X" is waar je de plaat in schuift.. (een klemsysteem op je rail met aanslagen is makkelijk genoeg.. )

Wat hebben we verder nodig voor deze klus.. een verticaal gestuurd eindschakelaartje (laten we dat dan maar de Z-as noemen)
Je zou er nog een tweede schakelaar op kunnen zetten die de machine de aanslagen naar achteren verplaatst zodra het mes op je plaat staat.. soms is het immers prettig dat de aanslagen vrijlopen als je een dun randje moet vouwen, anders moet je heel dunne "aanslagvingertjes maken

Dan is het gewoon een zaak van het ding bouwen, en bepalen hoe diep je moet voor een bepaalde hoek bij een bepaalde plaatdikte..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door serum »

Hier toevallig al geinformeerd?

https://link.marktplaats.nl/a1231038904
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door stekkestim »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 jan 2021 09:04 Jij bent natuurlijk helemaal vrij om dat op te starten, wij leveren wel nuttig en of overbodig commentaar :lol:
Ik had niet anders verwacht :lol:
DaBit schreef: 07 jan 2021 09:09 Als je de limietschakelaar CNC gaat sturen dan kun je er net zo goed een lineaal aan hangen. Die werkplaatspers die ik ooit geautomagiseerd heb gebruikte zo'n iGaging ding en een microcontroller (zeg Arduino). Maar wil je het meer off the shelf dan doet LinuxCNC met een parallelle poort om een glaslineaaltje in te lezen en de kleppen aan te sturen de truuk ook prima. Eigenlijk niet eens een breakoutbord nodig, enkel een glaslineaal met TTL uitgang en een paar solidstate relais om de motor en kleppen te sturen.

Wil je het luxer maken met bijvoorbeeld ook nog een verstelbare aanslag erbij dan is dat een koud kunstje; dat kan met een paar trapeziumspillen en een stappenmotortje uitstekend. En met een PWM-gestuurde proportionele klep stuur je die hydraulische cylinders op de micrometer nauwkeurig naar eindpositie. Als je dan 100 doosjes moet vouwen maak je een programmaatje met tussen elke buigactie een M1, en je raffelt ze allemaal achter elkaar af.
Linuxcnc of zelfs linux, nog nooit mee gewerkt, dat gaat een stevige leer curve worden.
Arie Kabaalstra schreef: 07 jan 2021 14:43
22300
Geen idee waarom, maar ik kan de afbeelding niet zien, krijg enkel het "you are not...."
Heb de laatste versie van Google chrome, ook op andere browsers kan ik hem niet zien.

@ Serum, ja die heb ik een jaar of 2 jaar geleden eens bekeken, maar daarvoor kon ik dan weer een NC plooibank voor uit china laten komen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen idee waarom, maar ik kan de afbeelding niet zien, krijg enkel het "you are not...."
Heb de laatste versie van Google chrome, ook op andere browsers kan ik hem niet zien.
Raar.. maar ik kan em wel zien.. zijn er anderen die'm ook niet zien?.. hij staat gewoon in mijn Galerij..

22300

nieuwe poging..Als ie nu wel zichtbaar is.. dan is't wel duidelijk wat ik in mijn voorgaande post bedoelde..
bij al die apparaten die op marktplaats voorbij komen gaat het om raamwerkpersen met een kantmes en een matrijs erin.. geen uitlading, geen mogelijkheid om vanaf de zijkant in te voeren of uit te voeren..
zeker als je met een Doorzetmes werkt kan dat heel veel schelen.
Daarom dus dat ik een C-Frame ontworpen heb, met tevens de ruimte om er een geleiding voor de aanslagen aan te knopen..
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door stekkestim »

Nu kan ik em wel zien, bedankt!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

even terugkijkend op dat schetsje.. meer dan een schetsje is het ook niet.. de bovenbalk met het mes.. die mag wel wat hoger.

als ik zo'n ding zou bouwen.. zou ik de zijkanten van de bovenbalk in een U profiel laten lopen.. met bronzen of Delrin glijblokken erop..
de schakelaar voor de hoogte zou je achter de bovenste dwarsbalk kunnen bouwen.. de slag van de hele machine zal niet heel lang zijn. en je wilt de schakelaar niet ergens waar je continu met scherpe stukken plaatstaal langsgaat..
Als je een inductieve schakelaar gebruikt.. kun je gewoon een stukje plat achteraan de "Ram" maken.. die langs het in hoogte verstelbare sensortje loopt..
er bestaan "oliedrukschakelaars" die tussen 5 en 100 bar schakelen.. die zou je kunnen gebruiken om de aanslagen weg te laten bewegen.. , zeg dat je em op 10 bar instelt, de druk waarmee je de plaat net "klemt" tussen mes en matrijs.. de Puls die dan komt, gebruik je om de de aanslagen weg te schuiven.. zodat het metaal vrij kan buigen..

Mes naar beneden.. op de plaat.. machine gaat druk opbouwen, 5 bar bereikt.. aanslagen klappen weg.. en je kunt je plaat plooien.

Nog een dingetje om over na te denken.. kijk of je ergens een bestaande set messen kan vinden.. één balk van een meter is leuk.. maar als je doosvorminge delen moet zetten.. is een gedeeld mes, met meerdere vingers een must..
een Doorzet mes is soms ook wel fijn, zodat je een hoek kan plooien, stukje doorschuiven, weer plooien, zodat je een "gootje" buigt.. zeker voor dingen zoals kasten wel handig..
Plaats reactie