Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door Sven »

Ik heb op een servetje wat zitten rekenen.

Gasverbruik, 1026 kuub per jaar, ingeschat op 33 megajoule per kuub.
Totaal aan warmte in het huis gestopt is dan 33858 megajoule (ik reken koken voor het gemak niet mee)

Is dat in de zomer met zonnepanelen op te wekken en op te slaan om met een warmtepomp in het huis te stoppen?

Als mijn natuurkunde mij niet in de steek laat dan zou 11, 5 kuub water van 90 graden genoeg warmte op kunnen nemen om de winter mee door te komen.
Nu is 12 kuub best groot maar technisch niet onmogelijk om in de tuin in te graven.
En omdat de grond eromheen ook warmte op neemt hoeft ie misschien ook niet zo groot te zijn.

Lastiger te beantwoorden:
Krijg je in de warme maanden genoeg stroom opgewekt om de watervoorraad weer op temperatuur te krijgen?
Met de zonnepanelen die als extra'tje op het dak liggen naast de panelen die je voor je gewone stroomgebruik al nodig hebt, en 's winters om de warmtepomp te laten draaien?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door benkr »

Krijg je in de warme maanden genoeg stroom opgewekt om de watervoorraad weer op temperatuur te krijgen?
Met de zonnepanelen die als extra'tje op het dak liggen naast de panelen die je voor je gewone stroomgebruik al nodig hebt, en 's winters om de warmtepomp te laten draaien?
Wat denk je van de verliezen die je met zo'n voorraadtank hebt?
Het is niet voor niets dat ze soms wel 100 of meer meters diep gaan om warm water op te slaan, en dan liefst van een zo laag mogelijke temperatuur want op 100 meter diep valt er niet zo heel veel te isoleren.
Stel dat je een tank laat ingraven in je achtertuin (waar zou je het anders moeten doen in een rijtjeshuis?) dan ligt die redelijk zeker flink in het grondwater, dus de hele isolatie moet echt 100% waterdicht zijn, lukt dat? en als er toch een lekkage optreedt, wat ga je dan doen?
Stel dat het grondwater 15 graden is, dan is de delta T 75 graden, dat wordt een pak isolatie wat enige naam mag hebben, en dat dan nog alleen maar als jij kunt garanderen dat het droog blijft, anders krijg je alsnog heel andere waarden.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door zeeschuim »

Eerst isoleren misschien, 12 zonnepanelen leveren ongeveer 3200kwh op jaar basis.
Van welk bouwjaar is dat huis? Ons huis is van '82 en de vloer is standaard beton met 5cm tempex, van de zomer 10 cm pir schuim platen ertegen aan geplaatst. gas verbruik zal nu hooguit zo rond de 600 kuub komen. HR+ ketel temperatuur op 50graden ipv 80. Radiatoren met folie en ventilatortjes plus een thermische schakelaar, vloerverwarming is nog beter. thermostaat vanaf 7 uur op 19,5 graad vanaf 16 uur op 20 en 21.30 op 18 Inductie koken en boilertje in de keuken.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je warmte op gaat slaan, zou ik direct voor heatpipes gaan (veel beter rendement, maar misschien is onder de streep electrisch goedkoper). Je rekensommetje zit in dezelfde orde grootte als wat ik ook al es natte vinger gedaan heb, dus zullen we allebei niet erg de plank misslaan.
Warmteopslag wordt op dit moment heel hard in ontwikkeld.
Speciaal zout, wat ze met warmte drogen, en wanneer je het vocht weer terugvoert krijg je een warmte opwekkende reactie.
Of een container met basaltblokken, schijnen ook heel goed te zijn in warmte opslag.
Die hele grote voorraadtanks hebben verschillende schillen, waardoor de lagere temperatuur aan de buitenschil zit en er zodoende minder verliezen optreden.
En je hebt maar 40 graden nodig of zo voor je huis, beetje bijstoken voor badwater is de kosten niet.

https://www.ecovat.eu/
https://cesar-energystorage.com/
https://www.trouw.nl/nieuws/uitvinder-c ... ~ba4cbe58/

Alleen moet je wel de kubieke meters ergens laten. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door Kjelt »

zeeschuim schreef: 03 jan 2021 17:20 Van welk bouwjaar is dat huis? Ons huis is van '82 en de vloer is standaard beton met 5cm tempex, van de zomer 10 cm pir schuim platen ertegen aan geplaatst.
:shock: Heb je de hele vloer dan opengebroken en vervangen of hoe moet ik dat zien ?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door kawarider »

1000 m3 gas per jaar is al heel netjes. Dat is ongeveer 8000 kWh. Electrisch verbruik ligt rond de 3000 kWh? Totaal dan 11.000 kWh, met een grote piek in de zomer. Leuk zolang de salderingsregeling bestaat, maar dat is subsidie en dus niet echt.
11.000 kWh kost ongeveer 8.000 euro en dan moet je nog ruimte hebben en ook nog pal op het zuiden anders heb je meer panelen nodig. Paneeltje doet tegenwoordig ruim 300 Wp en levert, mits goede opstelling, ook bijna 300 kWh. Een kleine 40 panelen heb je dan nodig van 1600 bij 1000 mm. Kun je uitrekenen hoe groot je dak moet zijn.
Ook die 40 panelen doen in de winter niets. Op jaarbasis energieneutraal? Dat kan. Zelfvoorzienend? Een natte droom.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 jan 2021 17:32 Als je warmte op gaat slaan, zou ik direct voor heatpipes gaan (veel beter rendement, maar misschien is onder de streep electrisch goedkoper). Je rekensommetje zit in dezelfde orde grootte als wat ik ook al es natte vinger gedaan heb, dus zullen we allebei niet erg de plank misslaan.
Warmteopslag wordt op dit moment heel hard in ontwikkeld.
Speciaal zout, wat ze met warmte drogen, en wanneer je het vocht weer terugvoert krijg je een warmte opwekkende reactie.
Of een container met basaltblokken, schijnen ook heel goed te zijn in warmte opslag.
Die hele grote voorraadtanks hebben verschillende schillen, waardoor de lagere temperatuur aan de buitenschil zit en er zodoende minder verliezen optreden.
En je hebt maar 40 graden nodig of zo voor je huis, beetje bijstoken voor badwater is de kosten niet.

https://www.ecovat.eu/
https://cesar-energystorage.com/
https://www.trouw.nl/nieuws/uitvinder-c ... ~ba4cbe58/

Alleen moet je wel de kubieke meters ergens laten. :lol:
Leuk, die van Nimwegen. Ik zag hem van het jaar al eens voorbijkomen. Naar mijn idee hebben we electriciteit nodig in de winter, warmte is dan een bijproduct. Die Cees transporteert dat met lucht? Ventilatoren? Geen stroom nodig?

Vooral zorgen dat je geen energie nodig hebt, voor de rest een oplossing voor zoeken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@kawarider: In de winter heb je het meest warmte nodig volgens mij. Maar dat moet jij veel beter weten dan ik.
In de schil van die warmtebuffer een warmtewisselaar maken die water levert van 60 graden lijkt me niet een hele grote uitdaging.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door zeeschuim »

Kjelt schreef: 03 jan 2021 17:32
zeeschuim schreef: 03 jan 2021 17:20 Van welk bouwjaar is dat huis? Ons huis is van '82 en de vloer is standaard beton met 5cm tempex, van de zomer 10 cm pir schuim platen ertegen aan geplaatst.
:shock: Heb je de hele vloer dan opengebroken en vervangen of hoe moet ik dat zien ?
Er is een kruipluik waar je onder vloer kan. Die pir platen zijn 60 x 120cm met groef en mes. Ik heb een kruipruimte van 48 mtr2 60 cm hoog. Ik heb eerst twee grote dekzeilen neergelegd, daarna is het een soort van comfortabel kruipen en liggen. De pirplaten heb ik met purpistoolschuim vastgeplakt aan het tempex, en ondersteund met satehprikkers, in zwaluwstaarvorm erin gestoken.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door DaBit »

Voordeel van basalt is dat je het veel warmer kunt stoken en zo meer joules per kuub kwijt kunt. Verder is het niet zoveel beter dan water.
Maar dan nog, die warmte er een paar maanden in houden, meh. Dat is toch de lastigste klus.

Gewoon nog effe doorgaan met gas en olie stoken. Dan hoef je je straks alleen nog maar zorgen te maken dat de palmboomkwekerij van de buren de zon van de panelen af houd die de airco voeden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door Kjelt »

zeeschuim schreef: 03 jan 2021 17:54
Kjelt schreef: 03 jan 2021 17:32
zeeschuim schreef: 03 jan 2021 17:20 Van welk bouwjaar is dat huis? Ons huis is van '82 en de vloer is standaard beton met 5cm tempex, van de zomer 10 cm pir schuim platen ertegen aan geplaatst.
:shock: Heb je de hele vloer dan opengebroken en vervangen of hoe moet ik dat zien ?
Er is een kruipluik waar je onder vloer kan. Die pir platen zijn 60 x 120cm met groef en mes. Ik heb een kruipruimte van 48 mtr2 60 cm hoog. Ik heb eerst twee grote dekzeilen neergelegd, daarna is het een soort van comfortabel kruipen en liggen. De pirplaten heb ik met purpistoolschuim vastgeplakt aan het tempex, en ondersteund met satehprikkers, in zwaluwstaarvorm erin gestoken.
Ah ok ik heb geen kruipruimte, ik zit direct op het zand dus ja daar had ik niet aan gedacht :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door Sven »

Goeie reacties, daar hoopte ik al op.

Idd is eerst zo veel mogelijk warmte binnen houden het beste.
Het huis is van 74 en inmiddels nageisoleerd.
Nog meer isoleren kan maar dan moet het huis dikker worden, dat steekt erg af tegen de buren en is relatief duur.

Ook moet de boel nog tochtdicht gemaakt worden voor je energieneutraal kan worden, ook niet het makkelijkst vanwege de benodigde balansventilatie/wtw installatie.

Daarom wilde ik die warmteopslag een verkennen. Opslag lukt misschien, behalve de verliezen die Ben noemt, maar met een warmtepomp kan je nog wat meer er uit halen dan je er eerst in hebt gestopt, en ik dacht, misschien naïef, dat de warmte best uit het water in de grond mag trekken, als die warmte daarna maar niet met regenwater wordt weggespoeld...
Sterker nog, als die warmte uit de opslag trekt en daarna met een warmtepomp weer uit de omgeving gepompt kan worden dan is de capaciteit groter.

Maar goed, de berekening van Kawarider laat zien dat ik het huis van mijn moeder moet gebruiken in plaats van dat van mij.

Dan ben ik toch weer terug bij af, dikke lelijke jas om het huis en de WTW retrofitten. En de kruipruimte isoleren ;)
Al kan de nieuwe ventilatie misschien deels worden opgenomen in de lelijke jas.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of die dikke jas lelijk is bepaal je voor een deel zelf lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door diepchess »

Vuistregel van de zonnepanelencentrale in Rhenen, je weet wel die panelen die ze dan beter automatisch op de zon richten op het water, waar door gemeenteraad en B&W een en ander is uitgezocht is dat in de winter de zonnepanelen dus 3% leveren van wat ze de rest van het jaar leveren.

Dit is eigenlijk het kernprobleem van als je zo noordelijk op de planeet woont.

dan zit je nog qua rendement dat je graag de panelen recht op de zon richt, maar dat 50% van het licht in Nederland dus diffuus licht is wat zich alle kanten op verspreid.

Verder zijn er veel type zonnepanelen. Fiks wat zonnepanelen die schakelen zich gewoon uit als ze onder bepaald voltage zouden leveren. Dat verklaart die 3% ook van hierboven.

Wat gemiddelde zonnepaneel oplevert en erop staat is natuurlijk wat hij buiten de dampkring in de ruimte levert. Dat zijn theoretische getallen.
In Nederland moet je rekenen op zo'n 800 zonnejaren per jaar als 't geen pandemie is en paar uur meer dan dat als je in Limburg woont. Dat gebeurt echter met name in voorjaar en zomer.

Op gros van plekken in Nederland is ondergrond niet geschikt om water de grond in te pompen. Dan is er verder nog een andere vraag voor als je groenlinkser bent. In hoeverre wil je je planeet vergiftigen? Want de ondergrond kan enorm giftig zijn op deze planeet. Zo is er warmtecentrale in Nieuw-Zeeland die al decennialang opereeert en tegen de 200MW levert maar daarmee de hele rivier enorm vergiftigt want de ondergrond is nu eenmaal heel erg giftig. Als je vanalles heen en weer gaat pompen van ondergrond naar bovengrond dan weet je niet welke troep er allemaal meekomt. Als je daar op giftige substanties stuit dan pomp je dat feitelijk door die hele laag heen. Overal lekt vanalles alle kanten op natuurlijk als je dat met pompen gaat forceren.
Plaats reactie