Drie fasen verhogen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Drie fasen verhogen

Bericht door kawarider »

spinningwheels schreef: 12 jan 2021 23:27
Kjelt schreef: 12 jan 2021 19:24

Ik blijf het belachelijk vinden dat ze voor een upgrade van 3x25A naar 3x35A ieder jaar €700 extra vragen, echt niet normaal.
Ja bijna een factor 4 voor 40% meer
Inderdaad, om die reden wil ik verlagen van 3-50A naar 3-25A. Moet kunnen, zwaarverbruiker als schaar is verkocht, plasma en compressor gaat net, nu nog de directie opvoeden mbt oven, wasdroger en als laatste de ev auto. Dat levert 1000 euro per jaar op en daarmee is de aansluiting ineens winstgevend met de energiebelasting.

Dus, als 35A te licht is, overweeg 50A. Daar zit nauwelijks prijsverschil tussen. Nog zwaarder? Dan ben je het naar mijn idee een beetje te bont aan het maken. Hoe wil je dat oproken in je eentje?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Drie fasen verhogen

Bericht door DaBit »

Als jouw 3x25A nog met smeltzekeringen is dan heb je niet gauw problemen. Die dingen laten zich behoorlijke tijd behoorlijk overbelasten voor ze plof zeggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Drie fasen verhogen

Bericht door Kjelt »

Is ook zo maar wat Joep hierboven ook zegt het blijft spannend als je twee groepen van dezelfde fase flink belast. Je hebt ook geen stroommeter met max geheugen per fase zodat je ziet waar het fout kan gaan of kan dat met zon slimme meter ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Drie fasen verhogen

Bericht door DaBit »

Ik heb in de mancave ooit een kW of 8 draaien. Die machines vallen nog wel mee, maar verlichting, compressor, afzuiging, extra kacheltje met dit weer, etc. telt hard aan. Dat valt wel regelmatig samen met de dame die dan de wasmachine, droger, vaatwasser en kookplaat in gebruik heeft. En daar bovenop komt dan nog eens koffieapparaat, waterkoker, TV, computers, verlichting woonkamer, noem het maar op.

Het is niet allemaal even netjes verdeeld over de fasen; L1 en L2 krijgen het iets zwaarder voor de kiezen dan L3. Maar in de praktijk is het allemaal geen probleem op 3x25A.

Of een ander voorbeeld: als ik aan het lassen ben dan heb ik al gauw een Ampere of 20 uit 2 fasen nodig; zo efficient zijn die transformator+thyristor apparaten niet. Ook dat valt samen met 10A van de waterkoker hier, 6A van het koffieapparaat daar, 10A van wasmachine/droger/oven, etcetera. Geen probleem.

Kwa PV-vermogen en problemen: met je 3x25A aansluiting kun je rustig tenminste ook 3x25A produceren voor je in de problemen komt met je aansluiting, en een beetje meer ook wel. Da's zo'n 20kW dus. Veel mensen hebben wel zonnepanelen, maar niet zoveel zonnepanelen.
Elektrische auto's, sja. Dat staat langdurig 10kW te slobberen. Dat is mogelijk wel problematisch.
Laatst gewijzigd door DaBit op 13 jan 2021 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Drie fasen verhogen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Meten is weten.
https://shop.enerserve.eu/smartpi/262/s ... =100029.28

Geeft een prima gevoel als je er af en toe een grafiekje bij kan pakken.

22352
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Drie fasen verhogen

Bericht door kawarider »

Kjelt schreef: 13 jan 2021 08:00 Is ook zo maar wat Joep hierboven ook zegt het blijft spannend als je twee groepen van dezelfde fase flink belast. Je hebt ook geen stroommeter met max geheugen per fase zodat je ziet waar het fout kan gaan of kan dat met zon slimme meter ?
Onlangs een slimme meter laten plaatsen, raspberry met Domoticz was er al. Voorheen deed ik het met Iungo en daar was te zien dat 25A genoeg zou moeten zijn. Hoofdautomaat na die van Enexis had ik al vervangen door en 25A exemplaar en bleef er gewoon in. Aanloopstroom van schaar was te groot, beetje klooien met softstarter was het niet, dan eruit. Nogmaals, meer dan 50A is naar mijn idee gekkenwerk als je nagenoeg alleen werkt. Zelf weten natuurlijk, maar boven de 50A wordt elke maand weer aardig duurder. Ik heb het liever andersom, elke maand 80 euro eraf. Ik ben blij met de kleine dingen. Aan het eind van het jaar is dat weer 1000 euro. Dat betekent dat ik 5000 minder hoef te verkopen om hetzelfde te verdienen. Als je zo een paar keer een stapje van 80 euro maakt, bespaar je al vlug een klein jaarsalaris aan benodigde omzet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Drie fasen verhogen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 13 jan 2021 08:43Dat betekent dat ik 5000 minder hoef te verkopen om hetzelfde te verdienen. Als je zo een paar keer een stapje van 80 euro maakt, bespaar je al vlug een klein jaarsalaris aan benodigde omzet.
Zo denk ik ook vaak bij grote uitgaves, als ik er een maand voor moet werken, draai ik het liever om. Een maand niet werken. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Drie fasen verhogen

Bericht door motormuis »

ik heb 3 keer 35 A automaten
bij mij lopen geregeld drie of vier soms vijf machines tegelijk
cnc frees 4kw
zaagmachine 5 pk = 3,95 kw
afzuiging van de zaag 1,5 kw
en dan schakelt zich de compressor nog geregeld bij 4kw
en als het koud is ;-) de Heather 5 kw
de automaten zijn er nog nooit eruit gegaan
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Drie fasen verhogen

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 13 jan 2021 08:21 Kwa PV-vermogen en problemen: met je 3x25A aansluiting kun je rustig tenminste ook 3x25A produceren voor je in de problemen komt met je aansluiting, en een beetje meer ook wel. Da's zo'n 20kW dus. Veel mensen hebben wel zonnepanelen, maar niet zoveel zonnepanelen.
Veel meer kan ook, wij hebben hier een PV systeem van 90kwp op 3x80A draaien. Maar hiervoor hebben we vermogensmeters vlak voor de hoofdzekeringen zitten die de omvormers terug regelen wanneer die 80A (PV productie - verbruik) bereikt wordt en de opbrengst dus afvlakt. Het voordeel hiervan is dat je langduringer maximaal kan produceren en meer panelen op een lagere afzekering kwijt kan. Na 80A kom je in het grootverbruik en dat was voor ons niet interessant.
Plaats reactie