auto hefbrug
Moderator: Moderators
auto hefbrug
Hier zitten veel techneuten op het forum.
Weet iemand hoe een 2 palen hefbrug met spindels precies werkt.
Of misschien een lay out.
Ik heb er een en soms wil 1 spindel niet draaien.
Ik denk dat het iets met de moeren te maken heeft.
Er zit ook een veiligheid op, maar ik heb geen idee hoe dat werkt.
Weet iemand hoe een 2 palen hefbrug met spindels precies werkt.
Of misschien een lay out.
Ik heb er een en soms wil 1 spindel niet draaien.
Ik denk dat het iets met de moeren te maken heeft.
Er zit ook een veiligheid op, maar ik heb geen idee hoe dat werkt.
Re: auto hefbrug
Een hefbrug met twee spindels werkt doordat een van de spindels van bovenaf door een motor wordt aangedreven
Onderaan de aangedreven spindel zit een tandwiel ,welke dmv een ketting de tweede spindel aandrijft .
Dat is dan heel kort door de bocht hoe de aandrijving van een door spindels aangedreven hefbrug werkt.
Het kan zijn dat een van de tandwielen los op de spindels zit,of de een van de moeren versleten is
Ik zou wel goed kijken waar het probleem zit ,daar bij belasting de auto onverwacht naar beneden kan storten
Of dat de auto onwrikbaar vast komt te zitten ,of scheef kan komen te hangen .........
Michel
Onderaan de aangedreven spindel zit een tandwiel ,welke dmv een ketting de tweede spindel aandrijft .
Dat is dan heel kort door de bocht hoe de aandrijving van een door spindels aangedreven hefbrug werkt.
Het kan zijn dat een van de tandwielen los op de spindels zit,of de een van de moeren versleten is
Ik zou wel goed kijken waar het probleem zit ,daar bij belasting de auto onverwacht naar beneden kan storten
Of dat de auto onwrikbaar vast komt te zitten ,of scheef kan komen te hangen .........
Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Re: auto hefbrug
Het is een systeem met 2 motoren, voor elke paal 1.
Ik heb me laten vertellen dat de moer uit 2 moeren bestaat, die verbonden zijn.
1 zou dienen voor bediening en de andere als veiligheid.
Ik heb al eens met een lamp proberen te kijken maar je kan dat zo niet zien.
Ik zou wel een nieuwe kunnen kopen maar nu merk ik dat de palen bij deze brug vrij kort bij elkaar staan.
Een nieuwe brug heeft meer plaats nodig en die kan je niet korter zetten wegens de kabels voor synchronisatie.
Die krijg ik niet geplaatst.
Een brug kopen en die kabels korter maken zou dat een optie zijn?
Ik heb me laten vertellen dat de moer uit 2 moeren bestaat, die verbonden zijn.
1 zou dienen voor bediening en de andere als veiligheid.
Ik heb al eens met een lamp proberen te kijken maar je kan dat zo niet zien.
Ik zou wel een nieuwe kunnen kopen maar nu merk ik dat de palen bij deze brug vrij kort bij elkaar staan.
Een nieuwe brug heeft meer plaats nodig en die kan je niet korter zetten wegens de kabels voor synchronisatie.
Die krijg ik niet geplaatst.
Een brug kopen en die kabels korter maken zou dat een optie zijn?
Re: auto hefbrug
Dit komt erg dicht in de buurt.
https://automotiveworkshopservices.com. ... cle-hoist/
https://automotiveworkshopservices.com. ... cle-hoist/
Re: auto hefbrug
Ik heb al eens gesleuteld aan een twee kolommer met twee motoren. Daarbij werkte het systeem als master en slave. Een motor wordt met de schakelaar bedient en met behulp van een staaldraad die vanaf de moer naar de andere kolom loopt wordt de andere motor aangestuurd met behulp van simpele eindschakelaars. Die twee schakelaars zitten op een slede die de beweging van de hoofdspindel volgen. Zodra de onderste schakelaar de moer raakt van de slave gaat de motor van die spindel omhoog, enz.
Al mijn wandelingen : https://www.youtube.com/@dutch_roads3801/videos
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: auto hefbrug
Geen verstand van hefbruggen.
Maar 2 motoren, hoe blijft dat synchroon denk ik dan.
En dat zou dan gelijk wel eens het probleem kunnen zijn. Iets van een soort eindschakelaar of dergelijk.
Ik zou beginnen met motoren doormeten. En kijken of de weiger kant spanning krijgt.
Daarna kijken hoe die synchronisatie werkt.
Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn.
Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat een moer spontaan naar beneden valt (eigenlijk onmogelijk) bij trapezium spindels. (dus wel lekker veilig)
En anders moet je merk en type noemen en misschien nog wat foto's zodat er wat mensen mee kunnen gaan denken.
Edit, ondertussen al wat antwoorden op m'n vragen.
Maar 2 motoren, hoe blijft dat synchroon denk ik dan.
En dat zou dan gelijk wel eens het probleem kunnen zijn. Iets van een soort eindschakelaar of dergelijk.
Ik zou beginnen met motoren doormeten. En kijken of de weiger kant spanning krijgt.
Daarna kijken hoe die synchronisatie werkt.
Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn.
Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat een moer spontaan naar beneden valt (eigenlijk onmogelijk) bij trapezium spindels. (dus wel lekker veilig)
En anders moet je merk en type noemen en misschien nog wat foto's zodat er wat mensen mee kunnen gaan denken.
Edit, ondertussen al wat antwoorden op m'n vragen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: auto hefbrug
Vergat te vermelden, de motoren draaien/zoemen en soms slipt de riem, maar de spindel lijkt moeilijk to=e starten.
Eens hij loopt kan ik de brug vlot op en neer laten lopen, met auto er op.
Zonder auto er op loopt alles goed.
Oh ja, de motoren moeten precies dezelfde wikkelingen hebben en dan lopen die even snel.
Eens hij loopt kan ik de brug vlot op en neer laten lopen, met auto er op.
Zonder auto er op loopt alles goed.
Oh ja, de motoren moeten precies dezelfde wikkelingen hebben en dan lopen die even snel.
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3732
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: auto hefbrug
Dat is met iets wat met een (sterke) motor wordt aangedreven zo dat je geen idee hebt hoe zwaar het mechanisme gaat, totdat er iets begint geluid te maken, roken oid.
Met de hand ronddraaien, evt. na demonteren. Voor de hand liggend, ik weet het.
Ik heb hier een heffer staan met 2 armen met 2 mechanisch gekoppelde spindels, met tandwiel kast, uit een veiling gekocht, na wat aandacht werkt dat nu perfect. Loopt ook zeker niet vanzelf terug.
( En ik heb ook nog een autobrug, in onderdelen, met staalkabels helaas. )
Met de hand ronddraaien, evt. na demonteren. Voor de hand liggend, ik weet het.
Ik heb hier een heffer staan met 2 armen met 2 mechanisch gekoppelde spindels, met tandwiel kast, uit een veiling gekocht, na wat aandacht werkt dat nu perfect. Loopt ook zeker niet vanzelf terug.
( En ik heb ook nog een autobrug, in onderdelen, met staalkabels helaas. )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Re: auto hefbrug
Moet nog eens wat dingen proberen, maar alles is zo vettig van smeren.
Iets zal wel stuk zijn.
Iets zal wel stuk zijn.
Re: auto hefbrug
Ik heb ook een brug met twee motoren en de synchronisatie gaat met een bowden kabel en relais en schakelaars die zitten bovenin een van de kolommen. Welk merk en type brug is het ?
Re: auto hefbrug
Zou aanloop condensator kunnen zijn; is het enkel of 3 fase systeem? Enkel fase (230V) hebben aanloop condensators, als die kapot is, is aanlopen met hoogaanloop koppel een probleem, zelfde geld voor compressor motor (zonder vrijloop circuit) etc. Als de motor met kapotte aanloopcondensator eenmaal gestart is zonder tegenkoppel, dan doen ze het wel goed, ook belast. Daarom heten het ook aanloopcondensators :).kitman schreef: ↑27 sep 2020 13:34 Vergat te vermelden, de motoren draaien/zoemen en soms slipt de riem, maar de spindel lijkt moeilijk to=e starten.
Eens hij loopt kan ik de brug vlot op en neer laten lopen, met auto er op.
Zonder auto er op loopt alles goed.
Oh ja, de motoren moeten precies dezelfde wikkelingen hebben en dan lopen die even snel.
Dat zou ook verklaren dat maar 1 van de 2 motoren het niet goed lijkt te doen.
Als het 3 fase systeem is, dan is bovenstaande niet het probleem (er is geen aanloop condensator in 3 fase motor).
Re: auto hefbrug
is 3 fase.
Re: auto hefbrug
Hewis uit Denemarken.
Die kabels dienen om de 2 kanten synchroon te laten lopen, inkorten zou dat een optie kunnen zijn?
Die kabels dienen om de 2 kanten synchroon te laten lopen, inkorten zou dat een optie kunnen zijn?