Schuim voor een maquette ondergrond.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Schuim voor een maquette ondergrond.

Bericht door Ballegooijen »

Ik moet een ondergrond maken voor een maquette. Deze ondergrond heeft verschillende hoogte niveau's en trappen die ik dus moet uitfrezen of misschien laseren?? Mijn vraag is welk materiaal ik daar het beste voor zou kunnen gebruiken? Ik heb wel e.e.a. gelezen over polystyreen, polystyrol, strurodus en weet ik wat allemaal nog meer. Misschien is hier een ervaringsdeskundige die mij in de juiste richting kan duwen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Schuim voor een maquette ondergrond.

Bericht door motormuis »

https://www.modulor.de/platten/hartscha ... n/?netto=1
ik heb in het verleden dit gebruikt voor bvb modellen en gereedschap om vacuum te vormen
is niet goedkoop maar prachtig om te bewerken je kan het ook vooraf in verschillende lagen verlijmen om materiaal te sparen
in jou geval zou ik de lichtste kwaliteit pakken.
gr Hans
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Schuim voor een maquette ondergrond.

Bericht door serum »

Weet je nog hoeveel kg/m3 dat was Hans?


Ik heb gezien dat ze van dergelijk schuim een mal maken om plaatstalen onderdelen in de vorm te persen. Indrukwekkend.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schuim voor een maquette ondergrond.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wel lastig als ze zoveel soorten hebben.
https://www.obo-werke.de/en/products/ob ... oards.html


Hoe groot moet het worden?
Als het niet zo groot is , kun je wat hogere kwaliteit pakken, maar als het 4x6 meter moet worden zou ik op het gewicht en de kosten gaan letten.
Misschien is uitgelaserde lagen opbouwen helemaal zo verkeerd niet, platen 4mm mdf of zo.
XPS lasert niet zo mooi ben ik bang
Als je XPS neemt zou ik wel de hardste persing te nemen. (iets van 300 , is geloof ik de paarse, maar ik weet niet of dat genormt is)
Even de bouwprojecten in de buurt in de gaten houden, ligt vast wel een stuk in de container, kun je uitproberen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Schuim voor een maquette ondergrond.

Bericht door motormuis »

ik heb voor een maquette van een dijk de 250 kg en voor mallen vacuüm vormen de 1000 kg gebruikt
2162621627
elke kleur had in de dijk een doel (ondergrond,wellenbreker ,opvulling en neem zo maar op ) was uitfrezen primer erop aflakken en klaar
voor het vacuüms vormen rekende ik dat er +/- 1000 producten met een mal gemaakt kunnen worden
Plaats reactie