Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 07 sep 2020 20:06 Overigens heb ik jouw slechte ervaring met prefab bochtjes niet. De vorige verbouwing heb ik die toch een stel gebruikt omdat de radius kleiner is dan je met de buigveer kunt doen zonder de buis te stuiken, wat weer goed uitkwam bij de overgang muur-balkenlaag plafond. Dat werkt gewoon probleemloos; je voelt wel dat je de krappe radius door gaat, maar de trekveer gaat nergens haken of stoten.
Ik heb die pijpen wel ontbraamd me dat driehoekje achterop een reguliere pijpsnijder, misschien dat dat de truuk gedaan heeft.
Ik heb ook de indruk dat ik er vroeger minder last van had, en die bochtjes lijken ook wat anders dan vroeger, volgens mij is het nu spuitgietwerk en vroeger meer warm getrokken, dan is alles net even wat vloeiender. Maar die heb ik nergens meer kunnen vinden. (zullen nu wel met bosjes tevoorschijn komen)
Maar ik moet eigenlijk nog naar het puntje van de trekveer kijken, misschien is daar winst te halen met een iets betere puntvorm. (weet niet of er veel verschil is met een nylon trekveer of een stalen, die nylon vind ik niks en zit doorlopend in de knoop, die stalen is toch wat steviger)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2449
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

Die nylon trekveren glijden lekkerder en zijn wat dunner.
In mijn ervaring gaan ze ook beter door bochten.

Maar ik heb nog geen trekveerpomp gevonden waar nylon trekveren in passen.

Overigens een goedkope metalen trekveer is zinloos.
Zonder draadkern trek je die dingen als een balpenveertje aan puin.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Doe mij maar een stalen. Ramt lekker door en ze gaan niet zo gauw in de knoop
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Ik heb ook liever de stalen versie, daar kun je belachelijk veel kracht opzetten.
Ik had ondertussen wel een soort van betaalbare endoscoop verwacht met een stuurbare kop en lengte van 5 meter ofzo ipv de huidige van 30-60 cm.
Lijkt me ideaal voor elektriciens in oude huizen waar de verdeeldozen nog in de muren zijn ingemetseld.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2449
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

Dat klopt... Ik ben ook voor de stalen gegaan.
Want met een trekveerpomp krijg je die overal doorheen. (bijna dan)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door benkr »

Let wel goed op, tegenwoordig verkopen ze stalen trekveren die niet, zoals die van vroeger, een stalen kabeltje in het midden hebben zitten, die veren waren echt top, die van tegenwoordig zijn echt waardeloos, trek je ook zo naar een hele lange staaldraad.
Die oude trekveren kon je keihard maken door ze een paar keer heel kort op te rollen aan het niet gebruikte eind, dan kon je er echt heel hard mee stoten om door scherpe bochten te komen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Ik heb mijn trekveer al jaren. Dat is er nog eentje van het type 'kun je met 2 man aan gaan hangen'. Wat we ook wel eens gedaan hebben.
Trekveerpomp heb ik nog nooit nodig gehad, blijkbaar ben ik van mezelf al lomp genoeg.

@Kjelt: die simpele USB endoscoopjes van een paar dollar op ali/fleabay zijn hun centen wel waard. OTG kabeltje naar je telefoon en je bent het mannetje. Tuurlijk, beeldkwaliteit is matig en je weet nooit wat nou boven en onder is, maar ze zijn mij toch al een paar keer goed van pas gekomen om een inspectie in cylinders en carters van motorblokken te doen zonder de boel uit elkaar te schroeven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 10 sep 2020 13:49 @Kjelt: die simpele USB endoscoopjes van een paar dollar op ali/fleabay zijn hun centen wel waard. OTG kabeltje naar je telefoon en je bent het mannetje. Tuurlijk, beeldkwaliteit is matig en je weet nooit wat nou boven en onder is, maar ze zijn mij toch al een paar keer goed van pas gekomen om een inspectie in cylinders en carters van motorblokken te doen zonder de boel uit elkaar te schroeven.
Maar nu eentje op de snuit van een 10 meter trekveer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 10 sep 2020 13:49 @Kjelt: die simpele USB endoscoopjes van een paar dollar op ali/fleabay zijn hun centen wel waard.
Ja ik heb zo'n Milwaukkee ding werkt prima om bv in een verlaagd plafond even te kijken waar de spannings aansluiting en buizen ook alweer precies lagen. En dan goed opletten of dat ding niet spiegelt :lol:
hugo stoutjesdijk schreef: 10 sep 2020 15:14 Maar nu eentje op de snuit van een 10 meter trekveer.
Ja inderdaad draadloze transmissie, veer zelf is de gnd hoeft er alleen een enkel 3V draadje in de trekveer te zitten en twee AA batterijen. Zou ideaal zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 sep 2020 15:14 Maar nu eentje op de snuit van een 10 meter trekveer.
Sja, als ik dat nou perse zou willen dan krijg ik dat wel voor elkaar. Maar ik heb nooit zo de behoefte gehad aan een camera die ik ergens 10 meter in kan steken eigenlijk. Als het pijpje knik gezegd heeft dan ben je toch het bokje, en zo niet dan is gepast geweld nuttiger dan een camera.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door keesfrees »

In geval van problemen of veer niet voorhanden, of te kort of wat dan ook.
Een trek (cq duw) veer alternatief : stofzuiger en een dun touwtje of cassette bandje.
( moet ik dat hier verder nog uitleggen ? )
Werkt als een speer !
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2449
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 10 sep 2020 10:25 Let wel goed op, tegenwoordig verkopen ze stalen trekveren die niet, zoals die van vroeger, een stalen kabeltje in het midden hebben zitten, die veren waren echt top, die van tegenwoordig zijn echt waardeloos, trek je ook zo naar een hele lange staaldraad.
Die oude trekveren kon je keihard maken door ze een paar keer heel kort op te rollen aan het niet gebruikte eind, dan kon je er echt heel hard mee stoten om door scherpe bochten te komen.
Dat bedoelde ik dus... die goedkope trekveren van de bouwmarkt....:(
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 10 sep 2020 17:47 In geval van problemen of veer niet voorhanden, of te kort of wat dan ook.
Een trek (cq duw) veer alternatief : stofzuiger en een dun touwtje of cassette bandje.
( moet ik dat hier verder nog uitleggen ? )
Werkt als een speer !
Misschien wat een cassette bandje is?

En dan je het andere eind vast moet binden, maar daar komen ze zelf wel achter. :lol: Want ja werkt als een speer, als je met je ogen knippert heb je het gemist.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 sep 2020 19:30 Misschien wat een cassette bandje is?
Die heb ik er laatst nog een doos weggemikt. Technotronic met Dolby C op chroomtape. Tsjonge, toen had ik nog een sixpack en hoefde ik me nog niet te scheren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie