Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Firehunter »

DaBit schreef: 10 sep 2020 13:49 @Kjelt: die simpele USB endoscoopjes van een paar dollar op ali/fleabay zijn hun centen wel waard. OTG kabeltje naar je telefoon en je bent het mannetje. Tuurlijk, beeldkwaliteit is matig en je weet nooit wat nou boven en onder is, maar ze zijn mij toch al een paar keer goed van pas gekomen om een inspectie in cylinders en carters van motorblokken te doen zonder de boel uit elkaar te schroeven.
Die bleken hier zelfs bij de Action te liggen. Kwam ik achter nadat ik één via AliE had besteld...
Maar inderdaad wel een erg handig ding.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 10 sep 2020 20:29
hugo stoutjesdijk schreef: 10 sep 2020 19:30 Misschien wat een cassette bandje is?
Die heb ik er laatst nog een doos weggemikt. Technotronic met Dolby C op chroomtape. Tsjonge, toen had ik nog een sixpack en hoefde ik me nog niet te scheren.
Jezus.... DAMN.... had dat gezegd.. alleen al voor de chroomtapes had ik die doos willen hebben :!:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door keesfrees »

Toen ik hoorde dat er weer mensen grammofoonplaten gingen draaien dacht ik hmmm, maar als je nu weer cassettebandjes gaat gebruiken dan moet je toch wel een hekel aan jezelf hebben :-)
Maar het gebeurd wel heb ik al gezien, onlangs heb ik nog cassettes gedigitaliseerd trouwens, met een nog steeds functionerende akai bovenlader.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Misschien voor retro computers zoals Commodore 64 e.d. zijn cassettes nog wel nuttig, voor muziek hmmmmmm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je komt er over het algemeen pas zo'n 10-20 jaar later achter dat je iets niet had weg moeten gooien. :lol:
Ik heb hier nog een ricoh digital camera RDC-300 liggen is ook al bijna museum waardig. (0.3Mpixel 8) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Toch maar voor 'standaard' gegaan en een bult loze pijpen getrokken.

Op de eerste verdieping een mantelpijp met 5x6mm^2 grondkabel, CAT6 kabel en wat trekdraden richting mancave, en verder de zaken zoals coax, telefoon, bla:

Afbeelding

Op de tweede verdieping een bult loze pijpen waaronder een aantal 25mm/1" spul. Dat loopt zo glooiend als mogelijk, maar ik ontkwam niet overal aan 90-graden bochten met een radius van een mm of 150:

Afbeelding

De derde verdieping word de daadwerkelijke electriciteit, maar dat gebeurt pas nadat het beton gestort is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Lekker bezig! Heb je vakantie ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Nee, meeste werkzaamheden worden door bouwbedrijf gedaan. Ik doe de elektra en wat andere klusjes. Vandaag was de eerste dag vrij, de rest kon ik redden door 's avonds nog even door te halen. Niet dat ik geen vrije dagen meer heb, verre van dat zelfs, maar werk gaat nou eenmaal niet zomaar weg en het is achterlijk druk op het werk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

ZIet er goed uit... Ben benieuwd als het klaar is.
Dan parkeer ik mijn oranje brommer wel eens naast de jouwe.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 10 sep 2020 20:29 Die heb ik er laatst nog een doos weggemikt. Technotronic met Dolby C op chroomtape. Tsjonge, toen had ik nog een sixpack en hoefde ik me nog niet te scheren.
Gonfler le marmalade? Auwah? a plees toe stee.
Toen had je ook nog smaak in muziek ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 06 okt 2020 20:04 Niet dat ik geen vrije dagen meer heb, verre van dat zelfs, maar werk gaat nou eenmaal niet zomaar weg en het is achterlijk druk op het werk.
Pak gewoon je dagen en je rust anders krijg je dadelijk nog een burnout en dan hebben ze helemaal niemand meer voor een lange periode. Is trouwens ook wettelijk verplicht X aantal dagen opnemen ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 06 okt 2020 22:18 Toen had je ook nog smaak in muziek ;)
Nu ook nog wel hoor, al denkt niet iedereen daar hetzelfde over :mrgreen:
Kjelt schreef: 06 okt 2020 23:09 Pak gewoon je dagen en je rust anders krijg je dadelijk nog een burnout en dan hebben ze helemaal niemand meer voor een lange periode. Is trouwens ook wettelijk verplicht X aantal dagen opnemen ;-)
Onder normale niet-corona omstandigheden zou ik overdag op kantoor zitten en 's avonds bij een bouwlampje met pijpjes en draadjes zitten te klungelen. Nu kan ik het gewoon omdraaien, bij daglicht een paar uurtjes op de bouw (dagelijks overleg met bouwbedrijf is echt wel nodig, zoveel 'hoe zullen we dit / wat wil je daar'-kleinigheidjes). Inmiddels internet en stroom naar m'n hok provisorisch gereanimeerd dus als de nood hoog is blus ik het brandje terplekke wel en voor de rest is het 's avonds nog even achter de computer kruipen om de klanten tevreden te houden. Zolang er maar genoeg overlap in de werktijden van de collega's en die van mij zit is daar niks mis mee. En als ik bekaf ben van het fysieke werk dan schrijf ik de uren gewoon als vrij op. Daar zijn ze bij ons aardig flexibel in gelukkig.

Volgende week moet de rest van de electriciteit, dan pak ik gewoon volle dagen vrij en beperk ik mezelf tot brandjes blussen. En als er geschilderd moet worden ook.

Kwa schilderen/texen, dat weten jullie vast ook wel: werken die Wagner airless verfspuiten beter op ruw gespoten stucwerk dan rollers? Ik heb de hele bovenverdieping nog te doen dus samen met de speelgoed-voor-pappa factor ook vierkante meters genoeg om aanschaf van zo'n ding te rechtvaardigen, met de roller is het raken van de 'dalen' in dat stucwerk zo makkelijk nog niet, en over het algemeen als ik iets netjes wil hebben pak ik al gauw de spuitbus of (bovenbeker/lucht) verfspuit ipv kwast/roller; de resultaten zijn in mijn geval dan meestal beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Zitz »

Ik weet niet of je nog aan het kijken bent voor de glasvezel kabeltjes, maar de LC connectoren kun je (met een beetje beleid) uit elkaar halen.
Ik heb er hier een aantal liggen, heb er even eentje voor je uit elkaar gehaald:

21776

21777

21778
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Daar ga ik wel eens naar kijken als de nieuwe server er staat en ik 10Gbit kaartjes op de kop heb weten te tikken.
Maar uit elkaar halen is zowiezo wel slim, ook met 25mm pijp. Grootste probleem zal nog steeds de lange lengte 'stug' zijn; ik ontkwam niet aan 90-graden bochten. Die met die 25mm pijp nog een beste radius hebben, maartoch.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie