stand-alone CNC controller

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

stand-alone CNC controller

Bericht door Portje »

Ik zat zo eens te kijken naar Roger Webb p Youtube en daar was hij nogal enthousiast over een controller.
bij +/- 41min
https://www.youtube.com/watch?v=TROOPY7Dcao
Een 5 assige stand-alone CNC controller

https://www.shaogecnc.com/smc5-5-n-n/

voor de liefhebber?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6260
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door Kjelt »

En waarom ben jij daar zo in geinteresseerd Portje :lol:
1. hoge prestaties, hoge snelheid 32 bit ARM CPU, hoge sex functie FPGA
https://nl.aliexpress.com/item/32889770063.html?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door Portje »

Mocht ik "ooit" in het bezit komen van een machine zonder controller dan zou dit een optie kunnen zijn, grin
Maar wel jammer dat het alleen usb en niet ook een utp versie is.
Maar daar tegenover heeft deze controller wel een "hoge sex functie" zie ik in jouw link Kjelt
En daar zullen er niet veel van zijn die dat hebben..
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6260
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door Kjelt »

Nee inderdaad.
Maar een 32bits arm micro is ook niet zo heel erg sexy ;-)
Ik weet niet wat die controllers kosten die andre gebruikt maar die vind ik een stuk sexier.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door Portje »

Zaten die niet rond de €800 of zoiets?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door serum »

Roger Webb is een prima leidraad op youtube voor zaken die en hoe je het precies niet moet doen. Het is als kledingadvies opvolgen van mijn moeder (die regel gold bij ons thuis, we waren met 5 kinderen) als Ma zei 'jongen, wat zie je d'r leuk uit' deed je er verstandig aan een spiegel op te zoeken.

'turning this simple piece of scrap wood into a 7500usd art piece'.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 06 sep 2020 00:54 Maar een 32bits arm micro is ook niet zo heel erg sexy ;-)
Ik weet niet wat die controllers kosten die andre gebruikt maar die vind ik een stuk sexier.
Ik heb het idee dat al die dingen een variant op dezelfde hardware (en software) zijn; Xscale CPU (ik meen iets uit de PXA270 serie) met een Altera FPGA erlangs.
Erg sexy spannende hardware is dat niet, maar het gaat al vele jaren mee en de mensen die het hebben zijn er blij mee. Blijkbaar hebben ze hun huiswerk dus goed gedaan, en als je gewoon wil frezen of draaien zonder gezeik lijken die dingen me wel wat.
Laatst gewijzigd door DaBit op 06 sep 2020 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door Portje »

Ik vind dat je eerst naar de doelgroep moet kijken.
Is het voor je boterham of als hobby
Ik ben het er mee eens dat de eerste groep naar "betrouwbaar" kijkt.
Dus daar ook meer geld aan kan/zal besteden, het wordt wel weer terug verdient.
Dan heb je de fanatieke hobbyisten die ook wel veel willen uitgeven, zoals met alle hobby's lopen er daar ook genoeg van.
Maar zou de kleinere hobbyist met een smalle beurs niet kijken naar "beste van betaalbaar" ?
Dan is het toch handig dat anderen alvast het een en ander hebben getest en, nog beter, op Youtube hebben gezet?
Eigenlijk zou jij dat ook moeten doen serum. ;-)
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door serum »

Eigenlijk zou jij dat ook moeten doen serum. ;-)
Portje schreef: 06 sep 2020 10:56 Eigenlijk zou jij dat ook moeten doen serum. ;-)
Ik weet niet waar je op doelt? Bedoel je dat ik een filmpje op youtube moet zetten over controllers? ik vind dat zo persoonlijk.

Ik heb wel wat spul getest, maar ik heb voor persoonlijke redenen gekozen voor eding. Waarom? het is voordelig, uitgebreid, intuïtief en goede support. De camera, de gosub dingetjes voor M codes. (dat wanneer M97 geactiveerd wordt, gaat de Z naar boven, wacht 0,4 seconden en activeert een uitgang voor de pneumatische cilinder om de camera te laten zakken) en met het OS (windows) red ik mij zelf zonder hulp van anderen, op een sporadische zoekopdracht op internet na als er iets vremds aan de hand is. Overweging die ik voor een ander niet kan maken. Heb ook een blauwe maandag gespeeld met emc2 (linuxcnc in een eerder stadium) Kreeg daar de kriebels van toen na het instellen van de kext bestanden voor een rs232 touch-screen niets meer wilde booten. na een paar pogingen/avonden heb ik de handdoek in de ring gegooid. Ik heb geen zin/tijd om mij uitgebreid te verdiepen in linux om een werkend systeem te krijgen. Als ik dan afhankelijk ben van een intensieve quest om het werkend te krijgen kies ik de weg van de minste weerstand.

Is windows ideaal? sinds windows 10 heb ik er geen last meer van gehad van rariteiten icm de CNC. (afkloppen) Voor mij dus wel. ik ken het OS redelijk. Ik heb alle updates aan staan. (en gezien mijn ervaringen met alles met een processor en wat software zal deze uitspraak mij komende week glashard in de billen bijten).
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door Portje »

Ik bedoelde in het algemeen.
Niet alleen over een controller.
Maar jij hebt regelmatig een uitgesproken mening over hoe iets werkt enz.
Soms lekker eigenwijs, ik hou daar wel van
Ik had dus wel wat filmpjes verwacht op jouw kanaal.
Duidelijke uitleg over uitlijnen, servo's, aansluiten, instellingen van de software en ga zo maar door.
Filmpjes die alles duidelijk laten zien.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Besturing testen, dat kost je maanden, en dan nog heb je getest wat voor jouw de werksituatie is.
Voor dit soort controllers lijkt het me handig dat ze zo eenvoudig mogelijk zijn, en verder gewoon snel heel veel data kunnen verwerken want je hebt alles toch in je CAM pakket gemaakt.
(waarom er nog boorcycli e.d. functies in zitten ?)
En wat de grenzen zijn zul je uit de manual moeten proberen te halen.
En als ik dan toch even op het manual terugkom, op zich al bijzonder dat er een manual is, alle plaatjes in chinese modus zegt natuurlijk niet veel goeds. Ze kunnen blijkbaar zelf niet in het Engels testen en een manual maken maar laten het chinese manual gewoon vertalen.
Toevallig heb ik het afgelopen jaar 2 heel verschillende chines HMI besturingen hier gehad en om die juist in te stellen in beide gevallen de taal maar even op chinees gezet (ja, spreek ik vloeiend :mrgreen: ) en de toetsjes volgens het plaatje afgelopen. Terug naar Engels en het spul werkte. Om even aan te geven dat dat engels wat je ziet echt een extraatje is en je er niet te veel van voor moet stellen.
Volgende punt: portaal frees, tandem homing is natuurlijk geen chinees woord voor, dus dat zal er wel niet op zitten.
21571
En als ik zo verder door de manual blader denk ik dat ik het met mijn kennis van chinees ;-) toch niet aan zou durven ook al zou ik er graag eens een speelgoed machientje mee bouwen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door andrefc101 »

Portje schreef: 06 sep 2020 12:58 Ik bedoelde in het algemeen.
Niet alleen over een controller.
Maar jij hebt regelmatig een uitgesproken mening over hoe iets werkt enz.
Soms lekker eigenwijs, ik hou daar wel van
Ik had dus wel wat filmpjes verwacht op jouw kanaal.
Duidelijke uitleg over uitlijnen, servo's, aansluiten, instellingen van de software en ga zo maar door.
Filmpjes die alles duidelijk laten zien.
Zou inderdaad erg handig zijn. En als je ze dan allemaal bekeken hebt, kan je eindelijk eens zelf een machine bouwen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door Portje »

[/quote]
Zou inderdaad erg handig zijn. En als je ze dan allemaal bekeken hebt, kan je eindelijk eens zelf een machine bouwen.
[/quote]

Volgens mij blijft bij jou de plaat hangen, kom eens met iets anders.
Langzamerhand begint het op stalken te lijken.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: stand-alone CNC controller

Bericht door keesfrees »

Wat betekend "stand-alone" in dit verband ?
Plaats reactie