Nieuwe vorm van oplichting op Aliexpress

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Nieuwe vorm van oplichting op Aliexpress

Bericht door WillyH »

Op het fotografieforum van Belgiumdigital geeft een forumlid een waarschuwing over oplichting op Aliexpress. Ik geef het hier mee ter info.
Het overkomt me nu al de 4de keer. Dus dit kan geen toeval meer zijn.

Ik doe een aankoop op Ali Express en ik hoor niets meer.
We weten allemaal dat het even kan duren. Dus tot zover niets abnormaal denk je.
Je krijgt ook geen e-mail of zo, dus het krijgt al snel wat minder aandacht.

Ik ga toch even kijken bij mijn log van aankopen op de website en daar merk ik dat bij de tracking geschiedenis van de aankoop gemarkeerd staat als "canselled by seller".

Ik contacteer de verkoper en die beginnen te zeveren als volgt:

(vrij vertaalt)

Mijn beste vriend, mijn excuses, mijn oma is net dood, het is ons even ontgaan,...., wij gaan u terug betalen via paypal.
Gelieve uw paypal op te geven en we doen het nodige.
Gelieve de aankoop wel eerst te bevestigen als ontvangen.
Blabla... is fout in het systeem, het kan niet anders, je moet het zo doen.
Wij houden wel een % af voor de transactiekosten.

Dus ja, die proberen mij er goed bij te lappen denk ik zo.
Ik had betaalt via Mastercard dus wil ik via die weg een full refund en niet via paypal.

Gelukkig vond ik de optie om een dispuut in te dienen. Dat doe ik dan maar even.

En opnieuw....

Het dispuut houden ze tegen door alweer hetzelfde verhaal te doen als reactie op uw dispuut.
Door het systeem wordt uw dispuut dus weer tegen gehouden en verworpen als je niet snel reageert op hun "voorstel".
Je hebt hiervoor 1 dag de tijd en krijgt daar geen e-mail van of zo. Je moet dit echt zoeken diep in de website.

Je moet hun voorstel dus afwijzen wil je ooit nog je geld terug zien.


Ik hou zelf een lijstje bij van spulletjes die ik op internet aankoop zodat mijn partner weet wat ze mag verwachten aan de deur.
Zo hou ik ook de datums wat bij en volg het allemaal wat op.

Maar wees dus goed oplettend! Als je even uw aandacht er niet bijhoud dan ben je dus zo in het zak gezet.
Het is vooral ook kwestie om dagelijks uw aankopen op te volgen alsook de reacties op een dispuut of je bent je geld kwijt.


Het is nu al de 4de keer op pakweg een half jaar dat mij dit overkomen is.
Ik ben zo in het zak gezet voor een totaalbedrag van ongeveer 150 euro.
Dat is mooi geld. Als ze dat zo systematisch doen bij honderden of meer klanten...

Ik wou dat even kwijt aan jullie.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nieuwe vorm van oplichting op Aliexpress

Bericht door Kars-cnc »

Bedankt voor het delen van dit bericht, goed te weten dat dit voorkomt! Wel frappant dat een persoon dit vier keer achter elkaar overkomt...

Zelf let ik wel altijd op de beoordeling van zo'n webshop voor ik er bestel. Als dat niet boven de 97% ligt en ze niet al een tijdje bestaan bestel ik er sowieso niet. Aanbieders zat voor hetzelfde product op Alie! En als de prijs bij die ene aanbieder zoveel lager is dat je er toch zou willen bestellen dan moet je je even afvragen hoe dat kan voordat je het risico neemt lijkt mij.
Plaats reactie