csv Log vraagje

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: csv Log vraagje

Bericht door Swets »

ik heb nu het onderstaande, en krijg nu geen fout meer... maar krijg wel terug too long...

okay...

nu ga ik eens kijken of ik met die Instr ff naar puntjes kan zoeken....

Code: Selecteer alles

Public Function ExtractFileName(ByVal strFullName As String) As String

    Dim FoundPos As Integer
    Dim SearchFromPos As Integer
    Dim s As Integer
    Dim q As Integer
    Dim TmpStr As String
    
   SearchFromPos = 1
   Do
        FoundPos = InStr(SearchFromPos, strFullName, "\", 1)
        If FoundPos = 0 Then Exit Do
        q = s
        s = FoundPos
        SearchFromPos = FoundPos + 1
    Loop
   
    s = s + 1

 TmpStr = Mid(strFullName, q + 1, ((s - q) - 2))


If Len(TmpStr) < 31 Then
    ExtractFileName = TmpStr
Else
    ExtractFileName = "too long"
End If

End Function
Dat was niet echt moeilijk... :-)

Code: Selecteer alles


 TmpStr = Mid(strFullName, q + 1, ((s - q) - 2))


If InStr(1, TmpStr, ".", 1) = 0 Then
   ExtractFileName = TmpStr
Else
    ExtractFileName = "Puntje"
End If
oke nu ff kijken hoe ik het makkelijks die 2 delen er uit filter...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: csv Log vraagje

Bericht door Ferry »

Dat is niet zo heel moeilijk lijkt mij ;)

Als je hulp nodig hebt horen we het wel. ( Veel leuker en zeker leerzamer om het eerst zelf te proberen toch)

Succes!!!!

Ferry.....
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: csv Log vraagje

Bericht door Rocnc »

Hoi,
ik begrijp dat je een gedeelte van het geheel pad + bestandsnaam wil filteren. Niet de bestandsnaam zelf, want die is steeds het zelfde, maar juist de laatste mapnaam vóór de bestandsnaam.

Ik heb best vaak met dit soort dingen gespeeld voor mijn werk en privé en heb een maniertje uitgewerkt van hoe ik het zou aanpakken. Misschien helpt het je?

Het komt erop neer dat ik steeds het laatste karakter van de hele string pad+bestandsnaam afknip tot ik een "\" als laatste karakter tegen kom.
Daarna knip ik opnieuw steeds het laatste karakter van de string af, maar ik voeg dat karakter toe aan de variabele MapNaam. Dat herhaal ik tot ik weer een "\" als laatste karakter tegen kom in de string.

Met VBA kan ongelofelijk veel. Zeker wat jij voor ogen hebt. Ik wil je er graag mee helpen (zoals ik al aangaf). Ook met het manipuleren van gegevens die je straks geïmporteerd hebt.

Om de code hieronder te laten werken moet je in cel A1 dus deze string hebben staan:
C:\Users\asw\Desktop\DataLogVerhaal\DataKondilli\Log\Compressors.Compressor1.Data.Pressure\D2006290.csv

Code: Selecteer alles

Sub FilterMapNaam()


Dim TekstString As String 'hulpvariable waarin je het pad en de bestandsnaam plaatst
Dim MapNaam As String 'variabele waarin je de mapnaam plaatst die je eruit wil filteren

TekstString = Range("A1").Value 'Ik heb voor dit testje even de string met pad en bestandsnaam in cel A1 van het werkblad geplaatst. Hier laad ik die string in variabele TekstString


Do 'in deze loop knip ik steeds het laatst karakter van de tekststring af totdat ik een "\" tegen kom in de string
    TekstString = Left(TekstString, Len(TekstString) - 1)
Loop Until Right(TekstString, 1) = "\"

TekstString = Left(TekstString, Len(TekstString) - 1) 'hier knip ik die "\" van de string af

Do
    MapNaam = Right(TekstString, 1) & MapNaam 'hier voeg ik steeds het laatste karakter van de string toe aan de variabele MapNaam
    TekstString = Left(TekstString, Len(TekstString) - 1) 'hier knip ik weer steeds het laatste karaketer van de string af totdat ik de volgende "\" tegen kom in de string   
Loop Until Right(TekstString, 1) = "\"

MsgBox MapNaam 'Hier toon ik in een popup schermpje welke naam er gevonden is na het filteren


End Sub
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: csv Log vraagje

Bericht door Swets »

Het gene wat ik nu heb doet het volgende:

"C:\Users\asw\OneDrive\werk\ExcelLog\Log\Compressors.Compressor1.Data.Pressure\D2006290.csv" uit deze string vind hij "Compressors.Compressor1.Data.Pressure"
""C:\Users\asw\OneDrive\werk\ExcelLog\Log\purge12\D2006290.csv" uit deze string vind hij "purge12"

maar die "Compressors.Compressor1.Data.Pressure" is te lang... nu heb ik er al in, als er geen "." in staat, is het gene wat hij gevonden heb goed....
als ik wel een punt vind, moet hij uit het gene dat hij gevonden heb 2 stukken kiezen, de 2de en 4de dus uit "Compressors.Compressor1.Data.Pressure" , wil ik
"Compressor1 Pressure" zien te halen....
tis nog wel vroeg om te denken.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: csv Log vraagje

Bericht door Rocnc »

Kan je voorbeelden geven van alle voorkomende strings van pad+bestandsnaam? Ik wil kijken of er een patroon herkenbaar is.

(Het is nog wat vroeg inderdaad)
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: csv Log vraagje

Bericht door Swets »

Ik heb het voor elkaar.... (althans dit deel... ben er nog lang niet... :-)

Code: Selecteer alles

Public Function ExtractFileName(ByVal strFullName As String) As String

    Dim FoundPos As Integer
    Dim SearchFromPos As Integer
    Dim s As Integer
    Dim q As Integer
    Dim TmpStr As String
    Dim TmpStr1 As String
    Dim TmpStr2 As String
    Dim ActualPart As Integer
    
'C:\Users\asw\OneDrive\werk\ExcelLog\Log\purge12\D2006290.csv
'----------------------------------------^^^^^^^-------------

'C:\Users\asw\OneDrive\werk\ExcelLog\Log\Compressors.Compressor1.Data.Pressure\D2006150.csv
'----------------------------------------^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^-------------

'Knipt ^^^^^stuk uit de string

   SearchFromPos = 1
   Do
        FoundPos = InStr(SearchFromPos, strFullName, "\", 1)
        If FoundPos = 0 Then Exit Do
        q = s
        s = FoundPos
        SearchFromPos = FoundPos + 1
    Loop
    s = s + 1
    TmpStr = Mid(strFullName, q + 1, ((s - q) - 2))
    'Kijken of er een "." in de string zit
    If InStr(1, TmpStr, ".", 1) = 0 Then
        'purge12
        'Nee !! , Dus dit is de totale string
        ExtractFileName = TmpStr
    Else
           'Compressors.Compressor1.Data.Pressure
           'Ja !! , dus goede stukken uit de string knippen
       
      SearchFromPos = 1
      ActualPart = 0
      Do
           FoundPos = InStr(SearchFromPos, TmpStr, ".", 1)
           If ActualPart > 1 Then Exit Do
           q = s
           s = FoundPos
           SearchFromPos = FoundPos + 1
           ActualPart = ActualPart + 1
       Loop
       s = s + 1
       TmpStr1 = Mid(TmpStr, q + 1, ((s - q) - 2))
    
      
      Do
           FoundPos = InStr(SearchFromPos, TmpStr, ".", 1)
           If FoundPos = 0 Then Exit Do
           s = FoundPos
           SearchFromPos = FoundPos + 1
       Loop
       s = s + 1
       TmpStr2 = Mid(TmpStr, s, Len(TmpStr))
       
       ExtractFileName = TmpStr1 + "_" + TmpStr2
    
    End If

End Function
Dit knipt dus de goede stukken uit het pad...

Dus ik heb nu een werkblad, met daarop een button "File Inlezen", als ik die indrukt, word het file inlees popup geopend.... daar klik ik op een van de CSV files.... dan word er een nieuw tabblad aangemaakt, dit Tabblad krijg de goede naam (geknipt uit het pad), en de data word in gelezen....

Dus als ik deze knop een paar keer in druk, krijg ik meerdere tabbladen "compressor1_pressure" en bijvoorbeeld "Compressor2_Pressure" en "Purge12"


en nu wil ik iets gaan maken, welke vanuit de meerder tab bladen 1 nieuw tabblad maakt.... dus gaan we eens zoeken hoe dat werkt....

want ik wil uit de data op de drie verschillende tabbladen een nieuw tabblad maken....
ik wil iets maken, ehhh

regel voor regel van het ene tabblad naar het andere tablad kopieren....
(het eerste tabblad is makkelijk is eigelijk een 1op1 kopie)
2de tabblad... moet hij regel voor regel kijken naar de datum/tijd... en deze dan op het nieuwe tabblad op de goed regel er onder zetten (zelfde datum/tijd)

is zoiets te doen???
moet allemaal in lussen.... want ik weet ook niet hoeveel tabbladen er gemaakt zijn...

pfff moeilijk allemaal... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: csv Log vraagje

Bericht door Swets »

Rocnc schreef: 11 sep 2020 08:17 Kan je voorbeelden geven van alle voorkomende strings van pad+bestandsnaam? Ik wil kijken of er een patroon herkenbaar is.

(Het is nog wat vroeg inderdaad)
dat stuk werkt...

maar ik heb of zo:
"C:\Users\asw\OneDrive\werk\ExcelLog\Log\purge12\D2006290.csv" en dan gaat het dus om "purge12"
of ik heb :
"C:\Users\asw\OneDrive\werk\ExcelLog\Log\Compressors.Compressor1.Data.Pressure\D2006290.csv" en dan gaat het om "Compressor1 pressure"

maar ik heb ook "Blower.Blower1.Data.Pressure" en "vac.vacpump1.data.pressure"

dus het was bij allemaal na de 2de punt, na de laatste punt... maar dit is gelukt... Ontdankst het nog vroeg is... :-)

https://www.dropbox.com/s/bgt1tom507h6c ... 7.mp4?dl=0
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: csv Log vraagje

Bericht door Rocnc »

Dat ziet er goed uit, zo!
Wat wordt je volgende stap?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: csv Log vraagje

Bericht door Rocnc »

Rocnc schreef: 11 sep 2020 09:36 want ik wil uit de data op de drie verschillende tabbladen een nieuw tabblad maken....
ik wil iets maken, ehhh

regel voor regel van het ene tabblad naar het andere tablad kopieren....
(het eerste tabblad is makkelijk is eigelijk een 1op1 kopie)
2de tabblad... moet hij regel voor regel kijken naar de datum/tijd... en deze dan op het nieuwe tabblad op de goed regel er onder zetten (zelfde datum/tijd)
Dus dat is je volgende stap :-)
Rocnc schreef: 11 sep 2020 09:36 is zoiets te doen???
Jazeker.
Rocnc schreef: 11 sep 2020 09:36 moet allemaal in lussen.... want ik weet ook niet hoeveel tabbladen er gemaakt zijn...
Niet perse. Het hangt ervan af hoe de gegevens eruit zien. Een voorbeeldbestand zou mij helpen jou te helpen.
Rocnc schreef: 11 sep 2020 09:36 pfff moeilijk allemaal... :-)
Valt best mee, hoor. Als je hulp wilt, dan weet je me te vinden.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: csv Log vraagje

Bericht door Swets »

Rocnc schreef: 11 sep 2020 09:43
Rocnc schreef: 11 sep 2020 09:36 want ik wil uit de data op de drie verschillende tabbladen een nieuw tabblad maken....
ik wil iets maken, ehhh

regel voor regel van het ene tabblad naar het andere tablad kopieren....
(het eerste tabblad is makkelijk is eigelijk een 1op1 kopie)
2de tabblad... moet hij regel voor regel kijken naar de datum/tijd... en deze dan op het nieuwe tabblad op de goed regel er onder zetten (zelfde datum/tijd)
Dus dat is je volgende stap :-)
Rocnc schreef: 11 sep 2020 09:36 is zoiets te doen???
Jazeker.
Rocnc schreef: 11 sep 2020 09:36 moet allemaal in lussen.... want ik weet ook niet hoeveel tabbladen er gemaakt zijn...
Niet perse. Het hangt ervan af hoe de gegevens eruit zien. Een voorbeeldbestand zou mij helpen jou te helpen.
Rocnc schreef: 11 sep 2020 09:36 pfff moeilijk allemaal... :-)
Valt best mee, hoor. Als je hulp wilt, dan weet je me te vinden.
https://www.dropbox.com/s/ww6l3nlyvq6oa ... g.zip?dl=0

hier zit de excel file in ... en een paar logfiles....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: csv Log vraagje

Bericht door Rocnc »

.
Laatst gewijzigd door Rocnc op 11 sep 2020 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: csv Log vraagje

Bericht door Rocnc »

Heb je hier wat aan?

Het is de bedoeling dat je deze code knipt en plakt in een module in de VBA editor. Bijvoorbeeld "Module1".
Jij zet alles in "ThisWorkbook". Dat werkt wel, maar het hoort eigenlijk niet ;-) Die plek is bedoeld voor een ander soort programma code.

Dit is trouwens nog niet helemaal af, hoor. Je zal zien dat er aan het eind van de rit veel dubbelingen in staan van datum + tijd stempels. Dat wil je misschien niet. Maar het zal wat inspanning kosten om dat weg te werken. En, omdat het om zoveel gegevens gaat, zal het misschien ook redelijk wat tijd kosten om het hele proces af te ronden.

Eerst maar eens horen of dit gefröbel een beetje past bij wat je voor ogen hebt :P

Oh. Je start het proces vanuit sub VerzamelGegevensMain. Maar ik denk dat je dat best snapt. Wat je tot nu toe al gepresteerd hebt.... petje af!
En ook: Je moet even een werkblad toevoegen met de naam Verzamelblad. Sorry, dat vergat ik te melden.

Een alternatief kan zijn: alle gegevens wel onder elkaar in een paar kolommen zetten en dan in de laatste kolom op iedere regel noemen waar de gegevens vandaan kwamen (compressor1_druk enzovoort).
Ik heb niet heel veel ervaring met grafieken in Excel, maar mogelijk is een andere opmaak van de gegevens handiger als je het in een grafiek wil zetten.

Edit: Ik ontdekte nog een foutje in de code hieronder. Die heb ik bij deze verbeterd.

Code: Selecteer alles

Option Explicit

Sub VerzamelGegevensMain()

Dim LogGegevens() As Variant
Dim i As Integer

Application.ScreenUpdating = False 'maak het macro sneller door schermverversen uit te zetten

'Gooi eerst alle gegevens van het huidige verzamelblad weg
Sheets("Verzamelblad").Activate
ActiveWindow.FreezePanes = False
Cells.Delete Shift:=xlUp
Range("A1").Select

'Plaats gegevens in de titelrij
Range("A1").Value = "Datum"
Range("B1").Value = "Tijd"

For i = 1 To Sheets.Count 'doorloop alle aanwezige werkbladen en kopieer gegevens naar het verzamelblad als dat van toepassing is
    Sheets(i).Select
    If ActiveSheet.Name <> "StartBlad" And ActiveSheet.Name <> "Verzamelblad" Then 'deze werkbladen bevatten geen loggegevens en moeten dus worden overgeslagen
        Call PlaatsGegevens
    End If
Next i

Call SorteerGegevens

'nog wat opmaak zaken
Columns("A:XFD").EntireColumn.AutoFit

Range("A2").Select
ActiveWindow.FreezePanes = True

MsgBox "klaar"

Application.ScreenUpdating = True

End Sub

Sub PlaatsGegevens()
'Deze sub kopieert loggegevens naar het verzamelblad. Datum en tijd komen steeds in kolom A en B. De loggegevens zelf worden naar latere kolommen verschoven.
'Het doel is dat gegevens van 2 verschillende logbestanden nooit in dezelfde kolom komen te staan.

Dim BovensteRij As Long
Dim OndersteRij As Long
Dim LaatsteKolom As Long

Dim BronNaam As String

Dim i As Integer 'hulpteller

OndersteRij = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row 'leg vast tot aan welke rij de loggegevens doorlopen

'Gegevens opslaan in computergeheugen
BronNaam = Range("G1").Value
Range("A1:D" & OndersteRij).Select
Selection.Copy

'Gegevens plaatsen op het verzamelblad
Sheets("Verzamelblad").Activate

'hier leg ik wat informatie vast van het bereik waarin de nieuwe gegevens komen te staan
BovensteRij = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row + 1
OndersteRij = OndersteRij + BovensteRij - 1

With ActiveSheet
    LaatsteKolom = .Cells(1, .Columns.Count).End(xlToLeft).Column
End With

'Hier plaats ik de naam van de bron van de loggegevens in rij 1. Iedere groep gegevens komt in een aparte kolom, zodat de zaken niet door elkaar gaan lopen
If LaatsteKolom = 2 Then
    Cells(1, LaatsteKolom + 1).Value = BronNaam
Else
    Cells(1, LaatsteKolom + 2).Value = BronNaam
End If

'Hier worden de gegevens echt geplakt in het werkblad
Range("A" & BovensteRij).Select
ActiveSheet.Paste

'Hier voeg ik lege cellen toe zodat de meetgegevens in de juiste kolomen komen te staan. De bedoeling is dat er nooit gegevens van meerdere bronnen in dezelfde kolom komen te staan.
If LaatsteKolom > 2 Then
    Range("C" & BovensteRij & ":C" & OndersteRij).Select
    For i = 1 To LaatsteKolom - 1
        Selection.Insert Shift:=xlToRight, CopyOrigin:=xlFormatFromLeftOrAbove
    Next i

End If

End Sub

Sub SorteerGegevens()
'Deze sub sorteert alle gegevens eerst op datum en dan op tijd.

Dim OndersteRij As Long
Dim LaatsteKolom As Long

OndersteRij = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
With ActiveSheet
    LaatsteKolom = .Cells(1, .Columns.Count).End(xlToLeft).Column
End With
LaatsteKolom = LaatsteKolom + 1

Range(Cells(2, 1), Cells(OndersteRij, LaatsteKolom)).Select

'Range("A2:L560139").Select >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dit is niet goed. Zie hieronder de correctie.....
Range(Cells(2, 1), Cells(OndersteRij, LaatsteKolom)).Select

    ActiveWorkbook.Worksheets("Verzamelblad").Sort.SortFields.Clear
    ActiveWorkbook.Worksheets("Verzamelblad").Sort.SortFields.Add2 Key:=Range( _
        Cells(2, 1), Cells(OndersteRij, 1)), SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:= _
        xlSortNormal
    ActiveWorkbook.Worksheets("Verzamelblad").Sort.SortFields.Add2 Key:=Range( _
        Cells(2, 2), Cells(OndersteRij, 2)), SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:= _
        xlSortNormal
    With ActiveWorkbook.Worksheets("Verzamelblad").Sort
        .SetRange Range(Cells(2, 1), Cells(OndersteRij, LaatsteKolom))
        .Header = xlGuess
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
    End With

End Sub
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: csv Log vraagje

Bericht door Swets »

Super....

FF snel getest... en ja dit is wat ik bedoel.... (wat ik er zo snel van zag...) (ga het nu allemaal ff bestuderen....)

ja dat vroeg ik me ook al af , dat over die modules... maar dit is echt voor het eerst dat ik iets in excel doet.... en ik doe zomaar wat :-)

maar ik ben PLC programmeur.... dus ja niet helemaal een leek...

Ik heb alzo lang een probleem met onze klanten rondom dat logging verhaal.... maar naar mijn mening, hebben we het over 2 verschillende dingen.... ze vragen of wij kunnen loggen...
Nou dat kunnen we dus... maar ja het systeem is zo, dat hij alle variabelen in verschillende files log....

en de klant wil altijd grafiek van verschillende variabelen op elkaar liggen.... (maar dat is niet loggen, dat is presentatie van de log... en naar mij idee een heel ander verhaal)
en als je een klein beetje handig ben, en een beetje goed op let kan je ook heel veel met de hand knippen en plakken...

Maar door de Corona heb ik het toch heel rustig.... ( hebben we eigenlijk nooit... dat we weinig te doen hebben ...normaal gaat het altijd wel ergens goed in de wereld... maar nu?!?)

en ben ik eens gaan bekijken of ik rondom dat logging verhaal iets kan maken...


er bestaan ook echte pakketten voor... maar ook dat is weer niet echt makkelijk... ook daarin moet je in scripttalen aan geven welke variabelen bij elkaar horen... enz enz...

en ik denk dat we er genoeg aan hebben als ik (zo als we het nu aan het doen zijn ) alleen alle variabelen die je wil op 1 blad kan verzamelen....

En dit zit er goed uit....

HIer na wil ik nog 1 slag er in maken, dat hij op het verzameleblad nog een keer alle regels af gaan... en als er een dubble datum/tijd in de lijst staat, hij er 1 regel van maakt....

maar ik ga eerst even bestuderen wat je gedaan heb.... en hoe....

Heel erg bedankt!
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: csv Log vraagje

Bericht door Rocnc »

Leuk dat je er wat aan hebt. Tenminste, op het eerste gezicht. :lol:
Ik vermoedde al dat je programmeer-ervaring hebt. Dat kan haast niet anders als je ziet hoe snel je resultaat boekte.

Ik heb hier en daar commentaar toegevoegd aan de code (zoals je ziet), maar als je toch vragen hebt dan zie ik dat wel verschijnen.
En voor eventueel wat meer hulp: geen probleem de komende paar weken. Tot 1 oktober ben ik lekker vrij. En ik weet uit ervaring hoe prettig het is als je zo af en toe even losgetrokken kan worden door een beetje hulp hier en daar.

Met VBA kan zo'n beetje alles wat je met de hand kan doen met MS-Office producten (ik denk zelfs meer). Ook grafieken maken kan je automatiseren. Als je er verder in wilt duiken: een nuttig en toegankelijk boekje is VBA for Dummies
Een lastig probleem is het vinden van "iets" om te maken met VBA. Jouw project is perfect. En naar mate je er handiger mee wordt ga je gemakkelijker leuke projectjes vinden. Ikzelf heb regelmatig geholpen met analyseren van bedrijfsproces-gegevens. Telefoon logbestanden, inkopen, materiaaloverzichten, emails, calculaties, planningen. En ik heb voor mijzelf een programma geschreven om G-code te genereren voor Evolvente tandwielen. Gewoon omdat het kan :mrgreen:
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie