Klemmen om werkstuk op te spannen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door motormuis »

Grafjan schreef: 23 jul 2020 08:15
Swets schreef: 22 jul 2020 23:26
Kars-cnc schreef: 22 jul 2020 22:08
Er is helaas geen M10 versie. Maar je kunt natuurlijk Motormuis vragen of hij een "custom versie" voor jou wil maken...
ja ik zal eens een tekeningetje maken, en vragen wat het bij hem kosten moet.....
Waarom koop je geen M10 t-gleuf moeren zonder gat, en tap daar een M8 gat in?
mensen doch
m8 en m10
zijn het zelfde er komt alleen bij de ene en gat van 8 en bij de ander een gat van 10mm voor het vastschroeven geboord
kosten zijn gelijk
ik denk dat het niet duidelijk was dat (is ook niet goed te zien in de afbelding maar in de grote schuifblok zit schroefdraad M6 )
het gat voor het vast zetten op het bet 8 of 10 of een ander maat is en de schroef voor het klemmen is bij alle M6
gr Hans
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door motormuis »

ups dit kan niet
21502 :x

ha het kan doch
21503 :P

de eerste zweet druppels hebben we gehad :mrgreen:
21504

er komt beweging erin na de 34/37 graden
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Kjelt »

8) kan niet wachten.
Ups! -> Oeps! ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Kars-cnc »

Dat zijn heel wat stukken staal die je gezaagd hebt! Zelf heb ik na zo'n actie vaak van: "nu snap ik waarom uitbesteden zo duur was" 8)

Ik heb net zo'n type zaag als jou (en volgens mij een kwart van alle forumleden) en ik kan je aanraden het volgende simpele hulpstukje te maken:

17577

Die klembekken zijn heel vaak te kort, ook bij gewoon recht zagen.

Gewoon 2 stevige stukken platstaf met achterin een bout die je op dezelfde afstand zet als de dikte van het te zagen materiaal. Ik gebruik het bij 40% van al mijn zaag acties.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Ballegooijen »

Dat is een aanzienlijke hoeveelheid Hans!! Ga zo door :!:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Wytze
Donateur
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Wytze »

Kars, geweldige tip dat hulpstukje. Ga ik gelijk maken!
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door motormuis »

Kars-cnc schreef: 19 aug 2020 21:44 Dat zijn heel wat stukken staal die je gezaagd hebt! Zelf heb ik na zo'n actie vaak van: "nu snap ik waarom uitbesteden zo duur was" 8)

Ik heb net zo'n type zaag als jou (en volgens mij een kwart van alle forumleden) en ik kan je aanraden het volgende simpele hulpstukje te maken:

17577

Die klembekken zijn heel vaak te kort, ook bij gewoon recht zagen.

Gewoon 2 stevige stukken platstaf met achterin een bout die je op dezelfde afstand zet als de dikte van het te zagen materiaal. Ik gebruik het bij 40% van al mijn zaag acties.
Kars zoals je op de tweede foto kan zien heb ik een hoekprofiel geplaatst dit ga ik nog verder perfectioneren dan kan ik alles zonder hulpmiddelen spannen
ik houw niet van die frutsels met spannen :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Kars-cnc »

motormuis schreef: 19 aug 2020 23:43 Kars zoals je op de tweede foto kan zien heb ik een hoekprofiel geplaatst dit ga ik nog verder perfectioneren dan kan ik alles zonder hulpmiddelen spannen
ik houw niet van die frutsels met spannen
Had ik inderdaad gezien en dat is zonder meer de beste oplossing, zeker voor zagen onder een hoek.
Maar voor enkel-stuks dingetjes vind ik mijn hulpstukje toch vaak erg handig...

Ik heb het niet zelf bedacht hoor, gewoon gezien op Youtube 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

21505
zo kan het ook
De vaste bek is bovendien iets opzij geschoven, makkelijk met korte stukjes.

En als de vaste bek er af gehaald wordt, zitten er nog 2 bouten waar tegen een lijst als vaste bek gelegd kan worden, kan er een nog bredere strip geklemd worden.
Kan nu zagen tot 220mm breed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 aug 2020 10:02 zo kan het ook
De vaste bek is bovendien iets opzij geschoven, makkelijk met korte stukjes.
Lijkt mij ook een prima oplossing! Het opschuiven van de vaste bek is inderdaad belangrijk. Bij mij eindigt die ca. 2cm van het zaagblad. Voor precisie zaagklusjes (voor zover mogelijk met deze machine) is het nuttig dat de werkstuk ondersteuning tot vlak bij het zaagblad komt. Mijn stukken platstaf vertonen sporen van de zaag, zo kort span ik het wel eens in.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Kars-cnc »

Nu we het in de wachttijd voor de klemmen toch over zaagmachine trucen hebben:

21507

Met drie gaten in de bovenrand van de vaste klem en een stripje aluminium met eenzelfde 3 gaten, kun je brede platte werkstukken schuin inspannen. Zo zaagt het veel sneller dan plat op de bodem...

Ik heb het gebruikt tot 2.5mm x 140mm aluminium plaat. Dat gaat nog steeds goed al begint de plaat wel neiging tot doorbuiging te vertonen als het zaagblad halverwege is. Een ondersteuningsblokje of stripje mee klemmen wat net voor het zaagblad eindigt helpt daartegen. Maar goed, daar heb ik dan weer geen verstelbare variant van dus is het dan toch wat fröbelen.

Ook hier; ik heb het niet zelf bedacht, gewoon gezien bij Joe Pieczynski.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Caesar »

Mooi project heren, goed bezig Hans!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door serum »

Kars-cnc schreef: 20 aug 2020 22:19 Nu we het in de wachttijd voor de klemmen toch over zaagmachine trucen hebben:

21507

Met drie gaten in de bovenrand van de vaste klem en een stripje aluminium met eenzelfde 3 gaten, kun je brede platte werkstukken schuin inspannen. Zo zaagt het veel sneller dan plat op de bodem...

Ik heb het gebruikt tot 2.5mm x 140mm aluminium plaat. Dat gaat nog steeds goed al begint de plaat wel neiging tot doorbuiging te vertonen als het zaagblad halverwege is. Een ondersteuningsblokje of stripje mee klemmen wat net voor het zaagblad eindigt helpt daartegen. Maar goed, daar heb ik dan weer geen verstelbare variant van dus is het dan toch wat fröbelen.

Ook hier; ik heb het niet zelf bedacht, gewoon gezien bij Joe Pieczynski.
Ik denk dat je nog wat stabiliteit kan halen door dubbele lagers te gebruiken voor de geleiding van je zaagblad. normaliter hebben dergelijke lagers al gauw wat speling waardoor ze niet 100% haaks blijven.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 21 aug 2020 09:32 Ik denk dat je nog wat stabiliteit kan halen door dubbele lagers te gebruiken voor de geleiding van je zaagblad. normaliter hebben dergelijke lagers al gauw wat speling waardoor ze niet 100% haaks blijven.
Bedoel je twee lagers achter elkaar? Ik kan me de verbetering daarvan wel voorstellen, het eerste lager kan het torderen van het zaaglint voor z'n rekening nemen zodat de tweede alleen de uitlijning hoeft te doen. Nu hangt alles nogal van elkaar af bij de afstelling. Wel wordt dat een behoorlijke ingreep omdat de gietijzeren delen waar de lagers inzitten dan vervangen moeten worden door zelf gemaakte delen...

Of bedoel je twee boven elkaar zoals bij hoekcontact lagers?
Plaats reactie